تبدیل سایت از http به https

یکی از معیارهای واقعی رتبه بندی گوگل که می تواند تاثیر بسزایی در جایگاه وب سایت ها داشته باشد، برخورداری از پروتکل https است. داشتن پروتکل https باعث پیشرفت در صفحه نتایج گوگل می شود.

تبدیل وب سایت از پروتکل http به https و بطور کلی برخوردار شدن از پروتکل https برای وب سایت پیچیدگی های خاص خود را دارد و این معیار مثل سایر معیارهای رتبه بندی گوگل نمی باشد. این معیار خطر وهزینه های خاصی دارد. وب مسترهای وب سایت ها می بایست یک بالانس بین مزیت بالابردن امنیت وب سایت و مزیت افزایش رتبه وب سایت را برقرار سازند.

طبق یک نظر سنجی انجام شده توسط MOZ در حال حاظر 24 درصد وبمسترهای وب سایت ها تمایل دارند که به پروتکل https سوئیچ نمایند.

مزایای سئو در تبدیل سایت به https

علاوه بر بالا رفتن امنیت وب سایت در سوئیچ کردن به پروتکل https مزایای دیگری برای سئو سایت نیز بدست خواهد آمد:

1- اطلاعات ارجاع بیشتر ( More referrer data )

هنگامی که ترافیک از یک سایت https به یک سایت http منتقل می شود برخی از اطلاعات ارجاع از بین می رود. این اطلاعات در گوگل آنالیتیک بصورت مستقیم (Direct) نمایش داده می شود. این یک مشکل است زیرا شما نمی دانید که ترافیک واقعی از کجا به سمت سایت شما هدایت شده است.

خوشبختانه برای این مشکل یک راه کار ساده وجود دارد: هنگامی که ترافیک از یک سایت https منتقل می شود، برخی اطلاعات ارجاع را می توان محفوظ نگه داشت.

2- https بعنوان یک معیار افزایش رتبه سایت

گوگل به صراحت اعلام کرده است https باعث افزایش رتبه وب سایت می شود ولی از نگاهی دیگر می دانیم که بیش از 200 معیار در رتبه بندی وب سایت ها در موتور جستجوی گوگل تاثیر دارند که این معیار شاید خیلی ناچیز باشد. ولی طبق نظر سنجی های انجام شده تاثیر معیار https بسیار زیاد بوده و معیار قوی در افزایش رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل است.

3- امنیت و شخصی سازی

خیلی از افراد فکر می کنند https فقط باعث می شود اطلاعات حساس آنها محفوظ باقی بماند ولی در صورتی که این مسئله بصورت قطعی درست نیست. https کلیه ارتباطات وب سایت اعم از URL ها، شماره کارت های اعتباری و ... را نیز کد گذاری می کند

چالش های قابل مواجه در Https

1- اتفاق افتادن خطاها

در تبدیل سایت به https نیازمند آن هستید که خیلی از قسمت های وب سایت تغییر پیدا نماید. می بایست به نکات زیر توجه نمایید:

- آیا برخی از URL های مهم در robots.txt مسدود شده است؟

- آیا Canonical tag دارای آدرس های پروتوکل http هستند؟

- آیا هنگامی که صفحات وب سایت شما در مرورگر دیده می شود با خطا نمایش داده می شود؟

اگر پاسخ به هر یک از سوالات بالا بلی است، برای وب سایت شما خطایی رخ داده است. این خطاها براحتی قابل برطرف شدن هستند در غیر اینصورت ممکن است خطر جدی برای سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو بوجود آید.

2- سرعت سایت

با توجه به اینکه https ارتباطات زیادی با سرور در عمل handshakingدارد، این پتانسل را دارد که سرعت سایت بالقوه کند باشد. ولی خیلی فعالیت های می توان انجام داد که سرعت نسبی سایت قابل قبول باشد به عنوان مثال استفاده از تکنولوژیSPDY باعث بهبود سرعت وب سایت می شود.

3- هزینه

خیلی از وبمسترها سالیانه مبلغ 100 تا 200 دلار بایت هزینه https پرداخت می کنند که این مبلغ شاید برای برخی وب سایت های کوچک مبلغ زیادی باشد که باعث آسیب به این سایت ها توسط اسپمرها می شود. به عبارتی دیگر می توان گفت می بایست سوئیچ کردن به https در آینده می بایست بصورت رایگان امکان پذیر باشد.

4- همه چیز برای https مهیا نشده است.

به عنوان مثال هنوز در گوگل وبمستر این امکان وجود ندارد که یک سایت به https مهاجرت نماید بدون اینکه احتیاج به فعالیت خاصی باشد. یا اینکه برخی از برنامه های کاربری تحت وب از پروتکل https هنوز پشتیبانی نمی کنند.

منابع و تمرین های خوب برای سئو و https

در زیر برخی از منابع خوب جهت سوئیچ کردن به https و راهنمایی های لازم جهت انجام این فعالیت آمده است:

Moving Your Website to HTTPS / SSL

HTTPS for WordPress

چک لیست سئو جهت حفظ جایگاه در موتورهای جستجو

1- مطمئن شوید تمامی المنتهای بکار رفته در وب سایت از https استفاده می کنند اعم از: ویجت ها، جاوا اسکریپت، CSS ها، فایل ها، تصاویر.

2- از کد 301 جهت انتقال http به https استفاده نمایید.

3- مطمئن شوید تمامی متا تگ های Canonical از نوع پروتکل https باشند.

4- تمامی لینک های داخلی وب سایت که بصورت کد نویسی ایجاد می شوند را بررسی نمایید و آنهایی که از نوع http ایجاد می شوند را تبدیل به https نمایید.

5- نسخه https وب سایت خود را در گوگل وبمستر و بینگ ثبت نمایید.

6- با استفاده از Fetch and Render توسط گوگل وبمستر مطمئن شوید گوگل می تواند به وب سایت شما دسترسی داشته باشد.

7- سایت مپ وب سایت خود را بررسی نمایید. تمامی آدرس های موجود در این فایل می بایست از نوع https باشند.

8- فایل robots.txt وب سایت خود را بروزرسانی نمایید و چک نمایید که موتورهای جستجو به آن دسترسی داشته باشند.

9- در صورت لزوم کد گوگل آنالیتیک وب سایت را بروزرسانی نمایید