سئو 2022

آخر هر سال میلادی که می‌رسد تا ابتدای ماه اول سال بعد، بحث ترندها بسیار داغ خواهد شد. ترندهای سئو هم از این مسئله مستثنا نیستند. در این مقاله مهم ‌ترین ترندهای سئو 2022 را برای شما نوشته‌ایم. ترندها و نکاتی که برای هر متخصص سئو بسیار مهم و حیاتی هستند.

ترندهای سئو 2022

Core Web Vitals

بر اساس اعلام گوگل، Core Web Vitals مهم‌ ترین عامل در سئو سایت سال 2021 بود؛ اما این قابلیت جدید چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

Core Web Vitals مجموعه‌ای از سه معیار تجربی صفحات وب خاص هستند که گوگل اهمیت زیادی برای آن‌ها قائل است:

بارگذاری (Largest Contetnful Paint(LCP))

تعامل (First Input Delay(FID))

ثبات تصویری (Comulative Layout Shift (CLS))

Core Web Vitals

خود گوگل بیان کرده است که Core Web Vitals تأثیر مهمی بر رتبه‌بندی صفحات سایت دارند. البته مسئله‌ای که بیان شده، این است که حتی با داشتن نمره ضعیفی در این معیار، باز شاهد تأثیر مثبت و زیاد روی رتبه‌بندی سایت خواهیم بود؛ اما این گفته دلیل نمی‌شود که شما به این معیارها کم توجه باشید؛ حالا باید چگونه انجام داد:

اقداماتی که باید در مورد Core Web Vitals انجام داد، به سایت بستگی دارد. در حقیقت اینکه ساختار سایت به چه صورت است و چگونه پیاده‌سازی شده است، باعث تفاوت در عملیات می‌شود؛ برای مثال، عملیاتی که در سایت شاپیفای انجام می‌شود تا با اقدامات در وردپرس متفاوت هستند. به هر حال فرآیندهایی وجود دارد که در حالت کلی به شما و هر متخصص سئو دیگر در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

برای شروع، در بخش سرچ کنسول گوگل روی تب Core Web Vitals کلیک کنید.

Core Web Vitals parts1

در صفحه زیر شما می‌توانید اطلاعات مربوط به رتبه و چیدمان صفحه و به عبارت تحلیلی از سایت در حالت دسکتاپ و موبایل مشاهده کنید.

Core web vitals mobile

به صفر رساندن آدرس صفحات ضعیف خواسته اصلی شما و هر متخصص سئوی دیگری است. گوگل به جای اینکه به URL های قوی نمره قوی‌تر بدهد، بیشتر توجهش به آدرس صفحات ضعیف است و نمره منفی برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت. اینکه حالا چگونه با URL های ضعیف مقابله کنید، به Core Web Vitals شما بستگی دارد. صفحاتی که CLS منفی دارند، کامل در این بخش نشان داده خواهند شد.

مهم‌ترین نکته برای بهبود CLS این است که دیگر گوگل به سرعت بارگذاری صفحات نگاه نمی‌کند. بلکه او تجربه کاربر را هم در نظر می‌گیرد. شاید سرعت لود صفحات سایت شما از دیدتان مناسب باشد؛ اما دید کاربر چیز دیگری باشد. پس باید دست به کار شد و تغییری هرچند ناچیز در کدها ایجاد کرد. کدهای مخرب و کدهایی که باعث افزایش زمان بارگذاری سایت می‌شوند، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که باید در CLS در نظر گرفته شوند. بعد از اقدامی که برای بهبود کیفیت لینک صفحات انجام می‌دهید، شاهد افزایش و بهبود این بخش خواهید بود.

Google Passage Ranking

گوگل در سال 2020، تکنولوژی جستجو جدیدی به نام Passage را معرفی کرد. این قابلیت به گوگل اجازه می‌داد تا مهم‌ترین بخش‌های یک صفحه (Passage) را به صورت مستقل رتبه‌بندی کند. همچنین این ویژگی 7% از تمامی جست‌وجوها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که باید گفت عدد بسیار بزرگی است. حالا سؤال این است که چگونه Google Passage Ranking را بهینه کرد؟

passages

Passagesبخش و متن‌های مرتبط و خاص را از یک صفحه مخصوص رتبه‌بندی می‌کند. گوگل به صورت شکل زیر، در این خصوص به شما اطلاعات می‌دهد:

در حقیقت با این ویژگی، گوگل به جای اینکه کل صفحه را در نظر بگیرد، آن بخش مرتبط را در نظر گرفته و نشان خواهد داد. البته هنوز هم گوگل تمام صفحه را برای رتبه‌بندی اصلی ارزیابی خواهد کرد. فقط تنها تفاوت این است که یک صفحه به دلیل داشتن ویژگی خاص شانس بیشتری در نمایش نتایج گوگل خواهد داشت.

محتوای خود را در بخش‌های مجزا بهینه کنید

گوگل می‌تواند قسمت‌های مختلف را همانند یک صفحه به صورت مجزا رتبه‌بندی کند؛ اما این به شرطی است که صفحه ساختار مرتب و مناسبی داشته تا هر بخش به عنوان یک صفحه وب کوچک دیده شود.

از این رو، هر محتوای شما باید به بخش‌های کوچک و اختصاصی تقسیم شود که هر کدام دارای موضوع فرعی (h3 یا h3) خاصی باشند. البته این کار برای متخصصان محتوا چیز جدیدی نیست؛ اما از این به بعد باید نگاه ویژه‌تری به آن داشته باشید.

محتوای طولانی را دو برابر کنید

گوگل با این به‌روزرسانی جدید می‌تواند محتوای طولانی را خود به بخش‌های مجزا تقسیم کرده و برای هر بخش رتبه مجزایی در نظر بگیرید. برای آن‌هایی که قبلاً در سایت خود از پاراگراف‌های طولانی استفاده می‌کردند، به این صورت شانس بیشتری در 2022 خواهند داشت.

بهینه‌سازی برای Featured Snniped

بر اساس داده‌های منتشر شده در SEMrush، 5.6 درصد نتایج جست‌وجوها دارای Featured Snipped هستند. قابلیتی که رتبه اول کلیک خور بودن را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما چگونه باید این قابلیت را بهینه کرد؟

فرصت‌های Featured Snipped را پیدا کنید

نخستین گام، پیدا کردن تحقیق کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی که در گذشته برای آن‌ها رتبه‌ای را در گوگل دریافت کرده‌اید و البته دارای Featured Snipped هستند. حالا سؤال اینجاست که چرا باید تمرکز خود را دوباره متوجه این کلمات کرد؟ جواب خیلی واضح است. 99.58% از صفحاتی هستند که در آن کلمات، رتبه اول را کسب کرده‌اند. پس اگر در آن کلمه در صفحه اول گوگل قرار نگرفته بودید، شانسی برای استفاده از این ویژگی ندارید. با استفاده از ابزارهای گوگل به راحتی می‌توانید به فهرستی از کلمات کلیدی که در صفحه اول قرار گرفته‌اید، دست پیدا کنید.

Snippet Bait به صفحه خود اضافه کنید

Snippet Bait یک بلوک 40 تا 60 کلمه‌ای است که به طور خاص برای رتبه‌بندی در قسمت Featured Snipped طراحی شده است. اضافه کردن این را هر متخصص سئویی کاملاً می‌داند.

محتوای خود را برای دیگر انواع Featured Snipped فرمت بندی کنید

Snippet Bait برای Paragraph Bait خیلی خوب کار می‌کند. باید گفت که اسنیپت پاراگراف حدود 81.9 درصد فیچر اسنیپت را تشکیل می‌دهد. حالا اگر می‌خواهید در این بخش امتیاز بگیرید، از زیرعنوان‌های h3 و h3 برای هر آیتم خود در فهرست استفاده کنید. گوگل متن این بخش‌ها از خارج کرده و در Featured Snipped قرار می‌دهد.

حالا اگر می‌خواهید که فرمت اسنیپت شما به صورت جدول باشد، باید متن خود را در قالب جدول قرار داده تا گوگل بتواند آن‌ها را استخراج کرده و نمایش دهد.

به طور خلاصه، متن استخراجی باید شبیه همان فرمتی باشد که می‌خواهید در اسنیپت های ویژه نمایش داده شوند.

بهبود جستجو تصویری

آیا جستجو تصویری تغییر بازی سئو است؟ هنوز خیر؛ اما بر اساس اطلاعات منتشر شده، جستجو تصویری ترند 2022 خواهد بود. البته اثبات این مسئله سخت نیست. الان خیلی از کاربران چه از طریق خود گوگل و چه از طریق شبکه‌های اجتماعی، از جستجو تصویری برای پیدا کردن عکس و اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. البته Visual Search الان خیلی گسترده‌تر از جست‌وجو و پیدا کردن یک عکس است. همین الان شما با استفاده از گوگل لنز می‌توانید از یک شی‌ء عکس گرفته و نمونه‌های مشابه آن را در گوگل سرچ و پیدا کنید.

جستجو تصویری امکان جدیدی نیست؛ اما در 2022 توجه ویژه‌ای به آن خواهد شد. از این قابلیت می‌توانید در خرید، پیدا کردن اطلاعاتی در خصوص مراکز دیدنی یا شی‌ء (حتی نام آن را هم نمی‌دانید)، ترجمه، دستور پخت، بررسی شغل و غیره استفاده کنید؛ هر چیزی که تقریباً فکرش را بکنید.

برای بهینه‌سازی جستجو تصویری لازم است که چند کار زیر را انجام دهید:

96 درصد نتایج جستجو گوگل از سایت‌هایی بوده که صفحات آن با سازگاری با موبایل داشته‌اند. برای همین بهتر است که صفحات سایتتان باید با گوشی موبایل سازگاری داشته باشند.

به تکنیک‌های بهینه‌سازی تصاویر از جمله نام فایل، ALT عکس و غیره توجه ویژه‌تری داشته باشید.

به محتوای صفحات خود دقت کنید. بیشتر تصاویر از صفحاتی انتخاب می‌شوند که محتوایشان بسیار غنی است.

اعتبار دامنه 2.0

در گذشته، اعتبار دامنه (Domain Authority) فقط مربوط به لینک بود؛ اما الان سایت‌ها بر اساس تخصص، اعتبار و اعتماد ارزیابی می‌شوند که E-A-T یا Domain Authority 2.0 نامیده می‌شود.

E-A-T در حال حاضر به عنوان یک عامل مهم در رتبه‌بندی سایت در نظر گرفته می‌شود؛ اما چگونه بتوان این ویژگی را بهبود بخشید:

محتوای خود را به یک متخصص در آن حوزه بدهید تا بنویسد. از فریلنسرها همه فن حریف که در مورد همه چیز می‌نویسند، استفاده نکنید.

گوگل روی سیگنال‌های خارج از سایت هم برای رتبه‌بندی توجه می‌کند. لینک ارتباط به صفحه تماس، گذاشتن لینک‌های به منبع خارجی و سیاست حفظ حریم شخصی از جمله مواردی هستند که گوگل در این بخش به آن دقت خواهد کرد.

هرچه لینک سایت شما بیشتر در سایت‌های دیگر به عنوان منبع معرفی شود، اعتبار و امتیازی بالاتری کسب خواهد کرد. این فقط با استفاده از تولید محتوای باکیفیت انجام شدنی خواهد بود.

تولید و استفاده از ویدئو

پیش‌بینی شده است که ویدئوهای آنلاین در سال 2022 که 82% کل ترافیک آنلاین را به خود اختصاص دهد. باید گفت که اگر تولید و استفاده از ویدئو بخشی از برنامه بازاریابی شما نباشد، درصد بزرگی از کاربران و فروش و دیگر نتایج مثبت آن را از دست خواهید داد. برای اینکه بتوانید ویدئو خود را در Featured Snippet قرار دهید، سه کار مهم زیر را باید انجام دهید:

برای هر بخش (به ویژه بخش‌های مهم) یک ویدئوی اختصاصی قرار دهید.

ویدئو را برای سئو بهینه کنید.

برای ویدئوهای خود زیرنویس و متن توضیح بنویسید.

البته برای اینکه بتوانید رتبه سایت خود را از طریق ویدئو افزایش دهید، انجام دادن کارهای زیر هم توصیه می‌شود:

در کانال یوتیوب فعال باشید و فیلم بارگذاری کنید. هرچه فیلم بیشتری بارگذاری کنید، شانس دیده شدن و برندینگ و همچنین ورود به سایت خود را افزایش خواهید داد.

در پست‌های متنی خود، حداقل یک ویدئو مرتبط برای توضیح بهتر یا حتی ویدئویی با توضیح خودتان از کل متن قرار دهید.

سوالات متداول

سئو چگونه در سال 2022 تغییر خواهد کرد؟

تا سال 2022، انتظار می رود که رتبه بندی سئو با ارائه محتوای با کیفیت بالا که برای کاربران اینترنت مفید است، رقابتی تر شود. محتوایی که فقط سعی می کند مخاطبان خود را از طریق پیوند منابع غیر ضروری جذب کند، مانند امروز مؤثر نخواهد بود.

چرا در سال 2022 به سئو نیاز داریم؟

علاوه بر بهبود دیده شدن برای کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه ها ، سئو یک عامل کلیدی در افزایش آگاهی از برند شما به صورت آنلاین است. با رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل، کاربران بیشتری با نام تجاری شما اشنا می شوند.

آینده سئو چگونه تعریف می شود؟

آینده سئو یکپارچگی برند و استفاده از شراکت و روابط برای ایجاد اعتبار و محبوبیت خواهد بود. اهمیت روابط عمومی و جلب توجه آنلاین از طریق سایر وب سایت ها و مراکز رسانه ای برای موفقیت سئو ارزشمند خواهد بود