سئو سایت یوتیوب برای هرکسی که در یوتیوب به فعالیت می پردازد و می خواهد افراد بیشتری را به کانال خود جذب کند، امری بسیار مهم است. همه ما می دانیم که یوتیوب بعد از گوگل دومین موتور جستجوی بزرگ روی کره زمین است. تخمین زده می شود که یوتیوب، 92 میلیارد بازدید از صفحه در ماه و همچنین ترافیک بسیار زیادی را برای وب سایت ها و وبلاگ های مختلف ایجاد می کند. یوتیوب پلتفرمی است که در آن 400 ساعت ویدیو در هر دقیقه آپلود می شود! این پلتفرم همچنین راه هایی را برای کسب درآمد از محتوای ویدیوهایتان به شما ارائه می دهد. برای موفقیت در یوتیوب باید سئوی مخصوص به آن را رعایت کنید. تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهینه سازی ویدیوهای یوتیوب خود برای رتبه بندی بالاتر استفاده کنید. اما عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو برای ویدیوهای یوتیوب یا همان سئو یوتیوب چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

سئو سایت یوتیوب چیست؟

سئو سایت یوتیوب یک استراتژی برای بهینه سازی کانال ها و ویدیوها به منظور بهبود قرارگیری در نتایج جستجو است. یوتیوب بزرگترین پلتفرم ویدیویی است از این رو سئو آن بسیار اهمیت دارد.

فیلم های با کیفیت بالا تولید کنید

یکی از فاکتورهای شناخته شده برای رتبه ی بالای ویدیوی یوتیوب، زمان بازدید آن است. اگر کاربر شروع به تماشای ویدیوی شما کند و در چند ثانیه اول آن را ترک کند، احتمالاً رتبه شما پایین می آید. اولین قدم برای بهینه سازی ویدیوهای یوتیوب شما این است که مطمئن شوید محتوایی که آپلود می کنید همیشه درجه یک است. در اینجا چند نکته برای بهینه سازی ویدیو ها در یوتیوب آورده ایم:

فرآیند تولید ویدیوی خود را با انجام تحقیقات کامل کلمات کلیدی شروع کنید. برای یوتیوب، توصیه می کنیم به جای KWFinder از ابزارهای سئو یوتیوب مانند YT Cockpit یا Keyword Tool استفاده کنید

سعی کنید ویدیوهای طولانی تری ایجاد کنید. طبق آخرین دستورالعمل های محتوای کیفیت، ویدیوهای طولانی تر به احتمال زیاد در صفحات نتایج جستجوی یوتیوب، رتبه ی بالاتری دارند.

کلمه کلیدی مورد نظر را در ویدیو ذکر کنید. یوتیوب بسیار رشد کرده است و خزنده آن اکنون می تواند با بررسی زیرنویس های خودکار ارائه شده توسط همان پلتفرم، تشخیص دهد که آیا یک ویدیو بر موضوعی که در عنوان توضیح داده شده است متمرکز است یا خیر. بنابراین ذکر کلمه کلیدی در ویدیو، به موتور جستجوی یوتیوب کمک می کند تا ویدیوی شما را هنگامی که شخصی در جستجوی آن است رتبه بندی کند.

همیشه به طریقی به مردم بگویید که دکمه ی Subscribe کانال شما را بزنند، نظر بدهند و ویدیوهای شما را لایک کنند (هر سه ی این ها، معیارهایی هستند که یوتیوب در الگوریتم های خود برای رتبه بندی و توصیه ویدیوها استفاده می کند). از تأثیر شگفت انگیزی که می تواند روی بینندگان بگذارد شگفت زده خواهید شد!

نرخ پرش را کاهش دهید. اگر بینندگان شما فقط چند ثانیه از ویدیوهای شما را تماشا کنند، یوتیوب ویدیوی شما را به عنوان محتوایی با کیفیت پایین تر رتبه بندی می کند. برای کاهش نرخ پرش، بهترین محتوای خود را در ابتدای ویدیو بارگذاری کنید، جلوه های بصری مناسب اضافه کنید و مطمئن شوید که گرافیک شما سرگرم کننده است. باید توجه مردم را حفظ کنید در غیر این صورت آن ها به احتمال زیاد روی محتوای ویدیویی جالب بعدی کلیک می کنند!

عنوان ویدیوی خود را بهینه کنید

کلمات کلیدی خود را در عنوان ویدیو قرار دهید، اما آن را کاملا مرتبط نگه دارید و از استفاده نا به جای کلمه کلیدی در عنوان به شدت پرهیز کنید. یوتیوب (بسیار!) در گرفتن ماهیت محتوای یک ویدیو بهتر شده است و اگر عنوان ویدیوی شما مرتبط نباشد، محتوای شما را به سمت آخرین نتایج در صفحات جستجو سوق می دهد.

توضیحات ویدیوی خود را بهینه کنید

همانند عنوان، توضیحات خود را جذاب نگه دارید و از کلمه کلیدی خود نیز به طور صحیح (نه افراطی) استفاده کنید. توضیحات ویدیوی شما باید حداقل 250 کلمه باشد. توضیحات نیز بخشی از سئو سایت یوتیوب هستند که باید در نظر بگیرید.

استفاده از برچسب های ویدیوی یوتیوب

برچسب های ویدیو چیزی جز کلمات کلیدی نیستند بنابراین از تعدادی از آن ها استفاده کنید تا به یوتیوب اطلاع دهید ویدیوی شما در مورد چیست. همانند بهینه سازی عنوان ویدیو و توضیحات ویدیو، افزودن این تگ ها به یوتیوب کمک می کند تا مشخص کند ویدیوی شما در مورد چیست. مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مرتبط به عنوان برچسب ویدیوی خود استفاده می کنید.

از یک تصویر کوچک سفارشی جذاب استفاده کنید

همان صفحه ای که به شما امکان می دهد عنوان و توضیحات اضافه کنید، همچنین به شما این امکان را می دهد که یک تصویر کوچک از اسکرین شات های گرفته شده توسط یوتیوب به طور خودکار اضافه کنید. می توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید، اما آپلود یک تصویر کوچک سفارشی شده (ساخته ی خودتان) برای شما مفیدتر است زیرا وقتی افراد در نتایج جستجوی یوتیوب یا بخش ویدیوهای توصیه شده به آن برخورد کنند، کل ویدیوی شما جذاب تر می شود.

زیرنویس ویدیو را آپلود کنید

این مرحله کاملا اختیاری است اما دو دلیل اصلی از لحاظ سئو یوتیوب وجود دارد که بهتر است از آن استفاده کنید:

این کار ویدیوهای شما را در دسترس تر می کند (برای مثال، برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند).

این امکان را به یوتیوب و گوگل می دهد تا متنی را که در ویدیوی شما گفته می شود بدانند و بر اساس آن ویدیوی شما را بخزند و دسته بندی کنند.

افزودن ویدیو به لیست پخش

افزودن ویدیوی خود به فهرست پخش نیز یک مرحله اختیاری است، اما باید این کار را انجام دهید زیرا لیست های پخش به طور خودکار ویدیوی بعدی را پخش می کنند بنابراین به شما کمک می کند زمان تماشای بینندگان خود را افزایش دهید.

معرفی برخی از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی یوتیوب

TubeBuddy: محبوب ترین ابزار جستجوی کلمات کلیدی یوتیوب است که می توانید بلافاصله از آن استفاده کنید. این به عنوان یک افزونه کروم و همچنین به عنوان یک برنامه تلفن همراه ( iPhone و Android) در دسترس است.

YouTube Studio: ابزار دیگر، YouTube Studio است. با استفاده از این ابزار می توانید سئو سایت یوتیوب خود را بهبود بخشید و کلیدواژه ای را پیدا کنید که ترافیک ویدیوهای موجود شما را افزایش می دهد. با استفاده از این داده ها، می توانید ویدیوهای موجود خود را بهینه سازی کنید تا در جستجوی یوتیوب رتبه بالاتری داشته باشند.

VidIQ: ممکن است بسیاری از شما این را ندانید، اما VidIQ نیز یک ابزار پیشنهاد کلمات کلیدی برای یوتیوب است. ویژگی های بیشتری توسط VidIQ ارائه شده است که به بهبود رتبه بندی کلی ویدیوهای آپلود شده یوتیوب شما کمک می کند.

Ahrefs: ابزار دیگر، Ahrefs است. Ahrefs یک ابزار بازاریابی موتور جستجوی محبوب است و اخیرا ابزار تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب را نیز ادغام کرده است. وقتی داخل داشبورد قرار گرفتید، روی Keyword explorer کلیک کنید و شروع به تحقیق در مورد کلمات کلیدی کنید.