تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو

آیا تا حالا به این فکر کرده اید که از طریق شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را گسترش دهید؟ این ایده ی فوق العاده ای است. آمارها نشان می دهد که 14 درصد از مردم آمریکا وقتی چیزی را در شبکه های اجتماعی می بینند نظرشان به طور کلی در مورد آن موضوع تغییر می کند. پس شبکه های اجتماعی به راحتی روی ذهنیت مردم تاثیر می گذارد.

قبل از اینکه شروع کنید و حضوری فعال در شبکه های اجتماعی داشته باشید و برند خود را از این طریق به نمایش بگذارید باید یک استراتژی مناسب در نظر بگیرید و مطابق آن جلو بروید. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد چگونه از شبکه های اجتماعی در راستا سئو بهترین نتیجه را بگیرید.

1. پرسونای مخاطب خودرا شناسایی کنید.

در ابتدا در مورد اینکه چگونه شبکه های اجتماعی را تبدیل به یک کانال درآمدزایی کنیم صحبت خواهیم کرد.

می دانید که شبکه های اجتماعی تاثیر گسترده ای روی مردم دارند و به نوعی این شبکه ها برای کسب و کارها پر از مشتریان بالقوه هستند. برای برندهای بزرگتر این مشتریان در تمام جهان پراکنده هستند و در این پلتفرم جمع شده اند و این برندها به راحتی می توانند مشتریانشان را از این طریق شناسایی و جذب کنند.

اما چگونه می توان این مخاطبان را جذب کرد؟ تنها ابزاری که شما در شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطبان دارید محتوا است. اگر محتوای شما آن ها را درگیر کند می توانید به راحتی روی آن ها تاثیر بگذارید. پس باید آن ها را هدف بگیرید.

ساختن پرسونای مخاطب و تولید محتوا متناسب با این پرسونا مهم ترین کاری است که باید انجام دهید و به نوعی اصلی ترین قدم در استراتژی محتوایی کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی است. چرا؟ چون مخاطبان شما دنبال چیزهایی هستند که به آن نیاز دارند و یا به آن ها علاقه دارند. پس شما باید متناسب با این نیاز و علاقه ی آن ها محتوا تولید کنید.

اگر کسب و کار بزرگی دارید بهتر است مخاطبان خود را به چند گروه کوچک تر تقسیم کنید و برای هر کدام از این گروه ها پرسونای مشتری بسازید. گرچه این کار نیاز تلاش و انرژی و وقت زیادی است اما اگر به درستی این کار را انجام دهید به راحتی می توانید مخاطبان را جذب کنید و آن ها را تبدیل به مشتری بالقوه و سپس مشتری بالفعل کنید.

2. ببینید مخاطبان چگونه با برندها ارتباط برقرار می کنند.

بعد از اینکه پرسونای مشتری یا مخاطب خود را ساختید حالا نوبت آن است که یک نمایه برای مشتری ایده آل خود بسازید و در مورد آن ها یادداشت بردارید. برای اینکه با این مشتری ایده آل بهتر آشنا شوید و آن ها را عمیق تر بشناسید باید رفتار آن ها را از دو دیدگاه بررسی کنید.

  • اول اینکه در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی مختلف چه رفتاری دارند.
  • دوم اینکه چگونه با برندها ارتباط برقرار می کنند.

برای به دست آوردن این داده ها می توانید از شرکت هایی که در زمینه ی تحقیقات بازار فعالیت می کنند کمک بگیرید و یا خودتان رفتار آن ها را با استفاده از داده هایی که از طریق جستجو در این شبکه های اجتماعی پیدا می کنید بسنجید. بهتر است در حیطه ی کاری خودتان به جستجو بپردازید و داده های آماری را از میان مشتریان و مخاطبان در دامنه ی سنی مختلف و در شبکه های اجتماعی متفاوت جمع آوری کنید.

3. حجم مخاطبان شبکه های اجتماعی خود را برآورد کنید.

هر شبکه ی اجتماعی قابلیت جستجو دارد که از این طریق می توانید مخاطبین هدف خود را پیدا کنید. توییتر جستجوی پیشرفته دارد که می توانید فیلترهای مختلفی را روی آن پیاده سازی کنید و یا با جستجوی هشتگ در اینستاگرام می توان به اطلاعات مفیدی دست پیدا کرد.

این به شما کمک می کند تا بازار خود را سریع تر آنالیز کنید. به طور مثال می توانید ببینید در طول یک ماه چه تعداد از کاربران توییتر در مورد محصولات و یا خدمات و کلیدواژه های مربوط به کسب و کار شما توییت کرده اند یا پست گذاشته اند. اگر یک فروشگاه فروش کرم ضدآفتاب هستید می توانید با جستجوی این واژه در شبکه های اجتماعی مشاهده کنید که چه تعداد از افراد در مورد کرم ضدآفتاب پست یا توییت منتشر کرده اند و چه نظری در مورد آن دارند. بعد از اینکه توانستید حجم بازار خود را تعیین کنید باید برنامه ای بچینید تا این مخاطبان را جذب کنید.

می توانید با اهداف کوچک و دسته های مخاطبین کمتر شروع کنید و رفته رفته تعداد و بازده آن را بالاتر ببرید و برای دسته های مختلف استراتژی محتوایی مختلف بچینید تا بتوانید آن ها را جذب کنید و بازار خود را وسیع تر کنید. اگر احساس می کنید حجم بازار شما در شبکه های اجتماعی کم است نگران نباشید و سعی کنید از روش های دیگری برای جذب مخاطب استفاده کنید.

4. پرسشنامه طرح کنید.

اگر هم اکنون فالورها و دنبال کننده هایی در شبکه های اجتماعی خود دارید و دوست دارید در مورد آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید از پرسشنامه ها استفاده کنید. پرسشنامه یکی از بهترین راه ها برای ایجاد و تدوین یک استراتژی موفق برای کسب و کارهاست. برای اینکه پرسشنامه شما بتواند در تدوین یک استراتژی به شما کمک کند حتما موارد زیر را داخل آن بگنجانید.

  • سوالاتی مطرح کنید که برای مخاطب شما جذاب باشد و او را خسته نکند.
  • از زبان ساده استفاده کنید و در پرسشنامه از لغات و اصطلاحات سخت استفاده نکنید.
  • تعداد سوالات را تا حد امکان کمتر کنید تا در مدت زمان 2 یا 3 دقیقه بتوان به آن ها پاسخ داد.
  • سوالات باز و بدون پاسخ قرار دهید.
  • می توانید سوال تشریحی داخل پرسشنامه قرار دهید.
  • از پرسشنامه های آنلاین استفاده کنید که امکانات گسترده ای را در اختیار شما قرار می دهند.
  • سعی کنید سوالات مشتری محور باشد و نه کسب و کار محور
  • سوالات را به نحوی طرح کنید که مرتبط با نیازها و علایق مشتریان باشد.

کاربران شرکت کردن در نظرسنجی و جواب دادن به پرسشنامه را دوست دارند چون این حس را القا می کند که نظر آن ها اهمیت دارد. ابزارهای آنلاینی که می توانید برای طرح پرسشنامه استفاده کنید:

  • Google Forms
  • SurveyMonkey
  • Pollfish
  • Typeform
  • Zoho Survey
  • SurveyGizmo

5. از طریق پیام رسان ها در مورد مشتری خود اطلاعات کسب کنید.

واتس اپ، تلگرام، وایبر و سایر پیام رسان ها منبع گسترده ای برای تحقیقات در مورد مشتری ها می باشند. تنها 20 درصد از دیجیتال مارکترها از پیام رسان ها برای تحقیق و آنالیز کسب و کارها بهره می برند. پس بهتر است هر چه زودتر از این فرصت استفاده کنید چون مطمئنا پس از مدتی دیجیتال مارکترهای زیادی به آن حمله ور می شوند.

می توانید از طریق پیام رسان ها به راحتی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و او را با برند خود درگیر کنید. می توانید از چت بات ها یا ربات ها استفاده کنید تا خدمات خود را راحت تر در اختیار آن ها قرار دهید و یا از طریق سیستم پشتیبانی در این پیام رسان ها به راحتی به مخاطبان خود خدمات ارائه بدهید یا از آن ها فیدبک بگیرید.

در اینجا به شما چند ایده می دهیم که چگونه از چت بات ها بهترین استفاده از را ببرید.

  • سوالات متداولی که در این ربات ها پرسیده می شوند را جمع آوری کنید.
  • از مردم در مورد کیفیت و تجربه ی کاربری سایت و یا خود چت بات سوال بپرسید و ایرادات آن را برطرف کنید.
  • با سوالات و تکنیک های کپی رایتینگ کاربران را درگیر کنید.
  • می توانید از اسکرین شات های این ربات ها برای ایجاد محتوا در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

در حال حاضر چت بات ها در تلگرام، وایبر و توییتر و فیسبوک قابل استفاده هستند و امکان توسعه ی آن ها نیز برای دولوپرها وجود دارد .

6. با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

حالا نوبت این است که چهره ای فوق العاده و تاثیرگذار از برندینگ خود در شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارید و حضور برند خود را در این شبکه ها قوی تر کنید. از جواب دادن کامنت های زیر پست های اینستاگرام گرفته تا پاسخ دادن به منشن های کاربران در توییتر می تواند نوعی از تعامل با کاربران باشد.

در حال حاضر اکثر برندهای بزرگ ادمین هایی برای شبکه های اجتماعی مختلف شان دارند تا به صورت 24 ساعته این شبکه ها را اداره کند و با کاربران تعامل داشته باشد. می توانید از قسمت تگ اینستاگرام و یا کوت در توییتر استفاده کنید تا کاربران بیشتری که مایلند با شما تعامل داشته باشند از این طریق هم شما را تگ یا کوت کنند و هم نظرات خود را از این طریق مطرح کنند.

جمع بندی

ارتقای کسب و کار در شبکه های اجتماعی یک فرایند سرراست و ساده نیست و باید خودتان را با انواع محتوا، انواع استراتژی ها و انواع راهکارها تطبیق دهید و موارد مختلفی را تست کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. همین الان شروع کنید و با 6 راهکار گفته شده کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارید و از آن برای جذب مخاطب و مشتری استفاده کنید.