SERP چیست؟

هر کاربری که از موتور جستجوی گوگل استفاده کرده باشد، به خوبی می‌داند که فهرست نتایج جستجو یا (SERP) چیست. فهرست نتایج جستجو مجموعه صفحاتی است که در پاسخ به درخواست کاربر نمایش داده می‌شود. وب سایت‌هایی که محتوای با کیفیتی داشته باشند یا فرآیندهای سئو داخلی و خارجی را انجام داده باشند، به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل می‌شوند. یعنی در صفحه اول گوگل به کاربران نمایش داده خواهند شد.

گوگل از الگوریتم‌های خاصی برای رتبه بندی صفحات استفاده می‌کند. هر صفحه با توجه به کیفیت و محتوای خود، در یک موقعیت از فهرست نتایج جستجو قرار می‌گیرد. اکثر سئوکاران تلاش می‌کنند تا وب سایت خود را به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل کنند. انجام چنین کاری ساده نیست. در وهله اول، باید فرایند بهینه سازی سایت انجام شود.

در قدم بعدی، باید با الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل آشنا شد و اطلاعاتی درباره خزنده‌ها یا ربات‌های موتور جستجوی گوگل به دست آورد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره فهرست نتایج جستجو (SERP) صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

SERP چیست؟

serp چیست؟ صفحه نتایج موتور جستجو، پاسخ گوگل به درخواست جستجوی کاربران است. ابتدا کاربر عبارت مورد نظر خود را در نوار جستجوی گوگل وارد می‌کند. سپس سرور کلمات کلیدی که در عبارت جستجو شده به کار رفته است را پردازش خواهد کرد. در مرحله بعد، مجموعه‌ای از صفحات مطابق با درخواست کاربر نمایش داده خواهد شد. فهرست نتایج جستجو انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج گوگل ادوردز، نمودارهای دانش و نتایج ویدیویی انواعی از فهرست نتایج جستجو هستند.

در میان انواع (SERP)، نتایج جستجوی پولی و نتایج جستجوی ارگانیک از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برخی از وب سایت‌ها برای تبلیغ کسب و کار خود با گوگل قرارداد می‌بندند. بخشی به نام (Google Ads)، وظیفه همکاری با سایت‌های آگهی دهنده را برعهده دارد و بنر تبلیغاتی این سایت‌ها را در صفحات مختلف پخش می‌کند. هدف موتور جستجوی گوگل این است که لینک سایت‌ها در معرض دید کاربران قرار بگیرد. به این ترتیب، تعداد کاربرانی که روی لینک وب سایت کلیک می‌کنند افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئله به نوبه خود منجر به افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل می‌شود. بنابراین وب سایت موظف است به ازای هر کلیک، به موتور جستجوی گوگل هزینه پرداخت کند. در مقابل نتایج جستجو ارگانیک قرار دارد که شامل بهترین و معتبرترین صفحات است. هدف اصلی سئوکاران این است که تعداد زیادی کاربر را از طریق جستجوی ارگانیک جذب کنند. گوگل به سایت‌هایی که نرخ جستجوی ارگانیک بالایی داشته باشند امتیاز بیشتری تعلق می‌دهد.

چرا SERP برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO ) مهم است؟

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید هنگام بهینه سازی سئو سایت به آن توجه کنید، فهرست نتایج جستجو است. تا زمانی که وب سایت شما رتبه خوبی در فهرست نتایج جستجوی گوگل نداشته باشد، بازدید چندانی نخواهد داشت و به یکی از سایت‌های معتبر و برند تبدیل نخواهد شد. فهرست نتایج جستجو، نحوه نمایش سایت شما را در صفحه اول گوگل تعیین می‌کند. زمانی که یک کاربر عبارات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کرد، خزنده‌ها و ربات‌های گوگل تمامی کلمات کلیدی جستجو شده را به صورت جداگانه ارزیابی می‌کنند. سپس سایت‌هایی که بر اساس کلمه کلیدی مورد نظر رتبه بندی خوبی دارند، به بالای فرصت نتایج جستجو منتقل می‌شوند.

فهرست نتایج جستجو

یکی از مهم‌ترین مسائل هنگام دسته بندی صفحات در فهرست نتایج جستجو، استفاده از کلمات کلیدی مناسب است. اگر می‌خواهید بهتر متوجه این مسئله شوید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان به سراغ نوار جستجوی گوگل بروید و یک کلمه کلیدی خاص را جستجو کنید. حالا با توجه به سلیقه خود، تعدادی کلمه کلیدی فرعی به کلمه کلیدی اصلی اضافه کنید و دوباره جستجو را انجام دهید. همانطور که مشاهده می‌کنید، با اضافه شدن کلمات کلیدی فهرست نتایج جستجو تغییر می‌کند.

بنابراین موتور جستجوی گوگل حساسیت بسیار زیادی نسبت به کلمات کلیدی دارد. سوال مهم این است که آیا استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای ارتقاء رتبه در گوگل مناسب است؟ کلمات کلیدی صرفا یکی از پارامترهایی است که توسط ربات‌های گوگل ارزیابی می‌شود. علاوه بر کلمات کلیدی، مسائل گوناگون مثل کیفیت محتوا، تصاویر با کیفیت داخلی و خارجی و مواردی مانند این ارزیابی خواهد شد.

نتایج جستجو بدون کلیک چیست؟

اخیرا توسعه دهندگان موتور جستجوی گوگل تصمیم گرفتند یک ویژگی جدید به گوگل اضافه کنند. این ویژگی جدید، نتایج جستجو بدون کلیک بود. توسعه‌دهندگان قصد داشتند شرایطی را فراهم آورند تا کاربران بدون کلیک روی لینک وبسایت، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. حتما برای شما پیش آمده است که یک عبارت خاص را در موتور جستجوی گوگل وارد کنید و اطلاعات مربوط به آن عبارت را در بالای فهرست نتایج جستجو ببینید. به این ترتیب، دیگر نیازی به کلیک روی لینک سایت نخواهد بود.

می‌توان اطلاعات کوتاه و خلاصه شده را به راحتی مشاهده کرد. البته برای دستیابی به اطلاعات دقیق و جزئی، باید روی لینک وبسایت کلیک کنید. تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد این روش توانسته است مشکلات بسیاری از کاربران را برطرف کند. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین مزایای این روش این است که کاربران می‌توانند با مصرف اینترنت کمتر و در مدت زمان کوتاه‌تر، اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. سایت‌هایی که محتوای خود را برای جستجوی بدون کلیک بهینه سازی می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی برای موتور جستجوی گوگل دارند.

این سایت‌ها معمولا امتیاز بیشتری به دست آورده و به سرعت به بالای فهرست نتایج منتقل می‌شوند. زیرا هدف گوگل این است که به شکلی ساده‌تر و با سرعت بیشتر از اینترنت استفاده کند. به عنوان مثال، عبارت «چه زمانی گوگل شروع به کار کرد؟» را در نوار جستجوی گوگل سرچ می‌کنید، تاریخ شروع فعالیت گوگل در بالای صفحه به شما نمایش داده می‌شود. بنابراین نیاز به کلیک کردن روی لینک سایت نخواهد بود.

انواع SERP

نتایج جستجو انواع مختلفی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم.

فهرست نتایج ارگانیک

همانطور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین فهرست نتایج جستجو ، نتایج ارگانیک است. حدود ۲۰۰ عنصر مختلف در الگوریتم‌های گوگل وجود دارد که فهرست نتایج جستجوی ارگانیک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

الگوریتم‌ها و قوانین گوگل کاملا محرمانه هستند. اما برای اینکه وب سایت‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و فرآیند بهینه سازی سئو سایت را به شکل مناسب‌تری انجام دهند، چند نمونه از الگوریتم‌های گوگل برای رتبه بندی صفحات در فهرست نتایج جستجوی ارگانیک ارائه شده است. برخی از این قوانین و الگوریتم‌ها در ادامه برای شما بیان می‌شود:

سیگنال‌ های سئوی خارج از صفحه

اگر قصد دارید در فهرست نتایج جستجوی ارگانیک قرار بگیرید، باید در مرحله اول به سئوی خارج از صفحه توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مسائل برای سئو خارج از صفحه، بک لینک است. هرچقدر تعداد سایت‌هایی که به صفحه شما پیوند می‌دهند افزایش یابد، امتیاز بیشتری از موتور جستجوی گوگل دریافت خواهید کرد.

البته یکی از مهم‌ترین مسائلی که گوگل به آن اهمیت می‌دهد، این است که سایت‌های معتبر به صفحه شما پیوند دهند. بنابراین علاوه بر کمیت بک لینک‌ها، باید به کیفیت آن‌ها نیز توجه داشته باشید. زمانی که کاربران لینک وب سایت شما را در سایر صفحات مشاهده کنند، روی آن کلیک کرده و به صورت مستقیم وارد صفحه خواهند شد.

این مسئله باعث می‌شود سایت شما در فهرست نتایج جستجو ارگانیک قرار بگیرد. زیرا کاربران از طریق جستجو در گوگل و کلیک روی لینک وارد وب سایت شده‌اند. البته سئو خارجی صرفا مربوط به بک‌لینک نیست. عوامل مختلفی بر بهینه سازی سئو خارجی موثر هستند. به عنوان مثال برچسب عنوان، استفاده از کلمات کلیدی، لینک صفحه و مواردی مانند این منجر به بهبود رتبه بندی سایت در فهرست نتایج جستجوی ارگانیک می‌شوند.

سرعت بارگذاری سایت

از دیگر عوامل موثر که موقعیت سایت را در فهرست نتایج جستجوی ارگانیک بهبود می‌بخشد، سرعت بارگذاری سایت است. حتی اگر از محتوای باکیفیت و منحصر به فردی استفاده کنید، باز هم باید سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهید تا کاربران سایت شما را ترک نکنند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از وب سایت‌ها به پایین فهرست نتایج جستجو ارگانیک منتقل شوند، کند بودن سرعت بارگذاری صفحه یا اختلال در عملکرد وب سایت است.

این مسئله موجب نارضایتی کاربران می‌شود. در نتیجه، بسیاری از آن‌ها بدون اینکه وارد وبسایت شوند از صفحه خارج خواهند شد. در این حالت، کاربران سایت رقبا را برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود انتخاب می‌کنند. بنابراین بدیهی است که سایت رقبا در موقعیتی بالاتر از وبسایت شما قرار می‌گیرد. خوشبختانه ابزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن سرعت بارگذاری صفحه را بهبود دهید.

حضور برند و اعتماد سازی

حتما برای شما نیز پیش آمده است که به دلیل علاقه به یک برند خاص، نام ان برند را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. برندهای معتبر، معمولاً در فهرست نتایج جستجو ارگانیک قرار می‌گیرند. زیر کاربران با میل و علاقه خود نام وب سایت را در گوگل جستجو می‌کنند. بنابراین برندسازی برای بهینه سازی سئو سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. به جای اینکه تلاش کنید تا کاربران روی لینک وب سایت شما کلیک کنند، از روش‌های بازاریابی دیجیتال برای برندسازی و توسعه نام تجاری خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید از بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی پیامکی کمک بگیرید. در بازاریابی ایمیلی، بنر تبلیغاتی وب سایت همراه با نام تجاری و لینک سایت برای کاربران ایمیل می‌شود. به این ترتیب، کاربران اطلاعات بیشتری درباره نام تجاری بدست خواهند آورد و ممکن است در آینده به یکی از مشتریان بالقوه کسب و کار تبدیل شوند.

نتایج جستجوی پولی

یکی دیگر از انواع فهرست نتایج جستجو، نتایج جستجوی پولی است که با یک علامت خاص در بالای سایر وب سایت‌ها نمایش داده می‌شود. کاربران به راحتی متوجه خواهند شد که چه وب‌سایت‌هایی تحت حمایت مالی گوگل قرار دارند. نتایج جستجوی پولی، عملکردی مغایر با نتایج جستجوی ارگانیک دارد. صفحاتی که با موتور جستجوی گوگل قرارداد داشته باشند، در بخش‌های مختلف فهرست نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می‌شوند.

علاوه براین، بنر تبلیغاتی این سایت‌ها همراه با لینک وب‌سایت در صفحات معتبر به کاربر نشان داده خواهد شد. گوگل تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا این سایت‌ها در فهرست نتایج جستجو پولی قرار بگیرند و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنند. سایت‌هایی که از گوگل ادز برای تبلیغ استفاده می‌کنند، بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط با تجارت الکترونیک مثل «خرید»، «فروش» و «قیمت» استفاده کنند.

جعبه پاسخ مستقیم

حدود ۱۸ درصد از نتایج جستجوی گوگل، مربوط به جعبه پاسخ مستقیم است. منظور از جعبه پاسخ مستقیم، این است که پاسخ سوالات کاربران به صورت مستقیم در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. پاسخ مستقیم، در واقع نوعی جستجوی بدون کلیک است که در بخش‌های قبلی مقاله به طور کامل درباره آن توضیح داده شد. پاسخ‌هایی که به صورت مستقیم در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند، نوعی پاسخ عمومی بوده و مربوط به هیچ سایت یا پیوندی نیستند.

نمودار دانش و پنل دانش

یکی دیگر از انواع فهرست نتایج جستجوی گوگل (SERP)، نمودار دانش و پنل دانش است. نمودارها و پنل‌های دانش، به طور معمول در قسمت راست نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده می‌شوند. این نمودارها در رابطه با یک مسئله علمی خاص صحبت می‌کنند و دانش کاربران را ارتقا می‌بخشند. در واقع عملکرد نمودار دانش، درست مانند ویکی پدیا است.

فهرست نتایج جستجو صرفا شامل همین موارد نیست. به عنوان مثال، نتایج جستجوی ویدیویی یا تصویری نمونه‌های دیگر از انواع فهرست نتایج جستجو هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره فهرست نتایج جستجو یا (SERP) صحبت شد. رتبه بندی در فهرست نتایج جستجو، اهمیت بسیار زیادی برای سئو کاران دارد. به همین دلیل تقریباً تمامی افراد سئو کار تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف مثل‌ سئو داخل صفحه، سئو خارج صفحه و مواردی مانند این، وبسایت خود را به بالای فرصت نتایج جستجو منتقل کنند. چند راه مختلف برای انتقال وب سایت به بالای فهرست نتایج جستجو وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید از نتایج جستجوی ارگانیک برای افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل استفاده کنید.

برای دسترسی به این هدف، ابتدا باید فرایند بهینه سازی سئو داخلی و خارجی سایت را انجام دهید. همچنین می‌توان از نتایج جستجو پولی برای بهبود موقعیت وب سایت استفاده کرد. برای انجام این کار باید با گوگل ادز قرارداد ببندید و به ازای هر کلیک، به گوگل هزینه پرداخت کنید.