ایندکس سایت

ایندکس سایت همیشه یکی از موارد چالش برانگیز بین متخصصان بازاریابی اینترنتی و سئوکاران بوده است. البته آن ها در خصوص الگوریتم گوگل اطلاعات کاملی دارند و می دانند برای ایندکس سایت که تازگی طراحی شده است، چه فعالیت هایی باید انجام دهند اما خب این همیشه باز هم جای نگرانی وجود دارد که تمام مراحل به درستی انجام شود.

اما مفهوم ایندکس سایت چیست؟ ایندکس شدن یعنی اینکه صفحات سایت شما در موتورهای جستجو قرار گیرد و توسط آن ها پیدا شود. بهترین راه برای اینکه متوجه شوید، سایت شما ایندکس شده است یا خیر، عنوان اصلی آن را جستجو کنید. اگر پیدا کرد یعنی ایندکس شده است، در غیر اینصورت باید به فکر یک راه چاره باشید.

در این مقاله آموزش سئو ، ما قصد نداریم که تکنیک جدیدی را به شما آموزش دهیم بلکه هدف ما مرور تکنیک های قدیمی اما کاربردی برای افزایش سرعت ایندکس سایت است. شاید اگر شما این کارها را انجام دهید، بعد از مدتی البته گوگل سایت شما خواهد شناخت ( که البته این موضوع بستگی به شرایط خاصی دارد) ولی کمک به مالکان سایت های جدید می کند تا سریعا سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار بدهند.

12 تکنیک ایندکس سایت

1. بخش بلاگ را به سایت اضافه نمایید

بلاگ یکی از مهمترین بخش ها برای جذب کاربران است. در واقع در بخش بلاگ، بهترین فعالیتی که اکثر شرکت ها برای آن برنامه ریزی می کنند، تولید محتوا ارگانیک است. گوگل بیشتر به دنبال محتوای ارگانیک و به روز شده می باشد. برای همین است که در این چندساله، توجه ویژه ای به این مساله شده است. برای اینکه سرعت ایندکس سایت خود را افزایش دهید، توصیه می شود حداقل روزی 3 یا 4 محتوای دست اول تولید کنید، البته خب این مساله برای همه نوع سایت ها امکان پذیر نیست ولی حداقل همان یک مطلبی را هم که قرار می دهید، کپی شده دیگر سایت ها نباشد.

2. فایل Robot.txt را اضافه کنید

با استفاده از فایل ربات، می توانید کنترل محتوای سایت خود را در خزنده گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری را حفظ نمایید. درواقع با استفاده از این فایل، قادر خواهید که به موتورهای جستجو اجازه ایندکس سایت خود را بدهید. داشتن این فایل برای هر مالک وب سایتی ضروری است. برای مثال، شما سایت خود را به تازگی طراحی کرده اید، اما فعلا معرفی آن را به گوگل ندارید، از این با دستور disallow به موتورهای جستجو اجازه ایندکس شما را نمی دهید تا تمامی المان ها و مراحل لازم را در آن قرار دهید.

3. استفاده کردن از نقشه سایت

دو نوع نقشه سایت وجود دارد: یک نقشه HTML و دیگر نقشه XML. نقشه HTML به کاربران شما کمک می کند تا بهتر بتوانند داخل وب سایت پیمایش کنند. اما نقشه XML راهنمای موتورهای جستجو برای پیمایش در سایت است و اگر شما تغییری در سایت خود ایجاد کنید یا صفحه ای را اجازه یا کم نمایید، سریعا به موتورهای جستجو این تغییر بیان می شود. در واقع همانطور که می دانید هر چه سرعت ایندکس سایت بالا باشد، تاثیر بهتری در سئو شما خواهد داشت.

4. نصب گوگل آنالیتیک

گوگل آنالیتیک یک ابزار رایگان است که به شما کمک می کند تا ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید. با استفاده از گوگل آنالیتیک می توانید به کانال ورودی کاربران خود را ردیابی کرده و بررسی کنید که آیا میزان مناسب ورودی دارید یا خیر. همچنین می توانید بررسی کنید که از موتورهای جستجو چند نفر ورودی و بازدید کننده داشته اید و در واقع استراتژی سئو خود را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید و اینکه از کدام ابزارها برای افزایش رتبه سایت خود استفاده کنید.

مهمترین موردی که به راحتی می توانید توسط گوگل آنالیتیک ردیابی کنید، پیدا کلمه ورودی است که کاربران با آن سایت شما را پیدا می کنند. با این همه توضیحات، نصب ابزار گوگل آنالیتیک که لازمه هر وب سایتی است، به شما در افزایش سرعت ایندکس سایت کمک زیادی خواهد کرد.

5. ثبت آدرس صفحه در موتورهای جستجو

خیلی مهم است که آدرس صفحه سایت خود را در موتورهای جستجو وارد کنید. گوگل و نیز دیگر موتورهای جستجو یک ابزار آنلاینی را برای کاربران ایجاد کرده اند تا آدرس سایت خود را برای آن ها در آنجا ثبت کنند. اگر هم سایت شما محلی است، حتما باید در موتورهای جستجو محلی که وجود دارد، آن را ثبت کنید. ثبت لینک آدرس صفحه، باعث افزایش سرعت ایندکس سایت شما می شود زیرا آنها سریعا سایت شما می شناسند.

6. در شبکه های اجتماعی اکانت ایجاد کنید

شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، پینترست، لینکدین و مخصوصا گوگل پلاس از مهمترین شبکه های اجتماعی تاثیرگذار در سئو هستند. گوگل و دیگر موتورهای جستجو توجه ویژه ای به سیگنال های ورودی از این شبکه ها دارند و از این رو هر سیگنال ورودی، تاثیر بسزایی در سرعت ایندکس سایت خواهد داشت.

7. محتوای وب سایت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

به اشتراک گذاری لینک های وب سایت و محتوا در شبکه های اجتماعی، می تواند باعث کاهش زمان و افزایش سرعت ایندکس سایت شود، مخصوصا اگر شبکه های اجتماعی باشند که در سئو سایت تاثیر گذار هستند. البته اگرچه لینک ها اکثر به صورت نوفالو هستند، اما گوگل سیگنال ورودی از آن ها را دریافت کرده و تاثیر مثبتی برای آن در نظر می گیرید.

8. قرار دادن RSS در وب سایت

RSS مساله و تکنیکی نیست که از بین برود و همیشه یکی از مسائل تاثیرگذار ایندکس سایت است. فقط کافی است که با استفاده از ابزار Feedburner که یک ابزار رایگانی است که توسط گوگل ایجاد شده است، برای پست های بلاگ خود RSS ایجاد کنید. این به گوگل کمک می کند تا زمانی که شما یک مطلب یا پست جدیدی را قرار می دهید، سریعا متوجه آن شود و از این رو ایندکس سایت شما را بهبود بخشد.

9. ثبت سایت در دایرکتوری ها

این یکی از مهمترین تکنیک ها و روش های ایندکس سایت است. البته همه دایرکتوری بلاگ خوب نیستند، برای همین شما نباید لینک سایت و بلاگ خود را در همه دایرکتوری ها ثبت کنید. باید اول از همه آن هایی را که دارای رتبه بالایی در گوگل هستند را پیدا کرده و بعد اقدام به اشتراک گذاری لینک سایت و بلاگ خود در آن ها نمایید.

این کار به سایت شما کمک می کند تا بک لینک های جدید و بهتری را دریافت نماید و از این رو باعث افزایش سرعت ایندکس سایت شما می شود که در نهایت رتبه سایت را در گوگل و دیگر موتورهای جستجو افزایش خواهد داد.

10. قرار دادن ویدئوهای یوتیوب در پست های بلاگ

قرار دادن ویدئوهای یوتیوب در پست های بلاگ یکی از عوامل افزایش سرعت ایندکس سایت خواهد بود. گوگل به سایت هایی که از ویدئوهای یوتیوب در بلاگ خود استفاده می کنند، توجه بیشتری می کند و از این رو اعتبار بیشتری به آن ها می دهد. فقط مهمترین نکته ای را که باید در نظر داشته باشید، این است که ویدئوی حتما باید از نظر محتوا با سایت شما مطابقت داشته باشد.

11. از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید

کنسول جستجوی گوگل، مجموعه ای از ابزارها و منابعی است که مالکان وب سایت ها، وبمسترها و متخصصان سئو کمک می کند تا عملکرد وب سایت خود را در ایندکس شدن صفحات مشاهده و بررسی نمایند. همچنین شما می توانید با استفاده از کنسول جستجوی گوگل، نقشه سایت XML را اضافه نمایید. در واقع این مهمترین ابزار ایندکس سایت می باشد.

12. اضافه کردن متاتگ های سئو در هر صفحه

استفاده درست از متاتگ های سئو مانند تگ توضیحات که از همه مهمتر است، باعث افزایش سرعت ایندکس سایت می شود. همانطور که می دانید، یکی از مهمترین متاتگ ها، تگ توضیحات است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل این تگ ها را به صورت مستقیم برای ایندکس گذاری استفاده نمی کند، اما استفاده بهینه از آن ها در هر صفحه به گوگل کمک می کند تا بتواند درک درستی از محتویات صفحه داشته باشد و از این رو در نتایج جستجو به صورت مناسب نشان دهد.