سرعت سایت

سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت، اصطلاحی است که اگر در زمینه سئو سایت فعالیت کرده باشید، بارها تاثیر آن را بر سئو و افزایش رتبه سایت شنیده اید. شاید از خودتان بپرسید که تفاوت سرعت سایت با سرعت صفحه در چیست، می توانیم بگوییم که سرعت سایت مفهوم کلی را در بر می گیرد و سرعت و زمان بارگذاری کل سایت را گویند که هر چه سرعت بالاتر و زمان بارگذاری کمتر باشد، رتبه سایت شما در گوگل بیشتر خواهد بود اما منظوراز سرعت صفحه، در واقع سرعت و زمان بارگذاری همان صفحه سایتی است که کاربر قصد بازدید از آن را دارد.

در واقع بین این دو اصطلاح، یک نسبت جزبه کل یا فرزند به پدر وجود دارد. هر چه اجزا یا فرزند بهتر باشد، قدرت پدر بیشتر خواهد بود. هرچه سرعت یک صفحه بهتر و زمان بارگذاری آن کمتر باشد، سرعت سایت کلی نیز بهتر خواهد بود که خب این به عوامل زیادی بستگی دارد.

تاثیر سرعت سایت بر سئو چیست؟

چندسالی است که گوگل بیان کرده است، سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبه بندی می باشد. در واقع می توان گفت یکی از عوامل ابتدایی که گوگل برای رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرید، همین سرعت سایت و زمان بارگذاری آن می باشد. می توان گفت رابطه معکوسی بین این دو وجود دارد. هرچه سرعت بیشتر باشد، زمان بارگذاری کمتری مورد نیاز است. از این رو این مساله علاوه بر اینکه می تواند باعث کمک به بهینه سازی سایت از نظر گوگل گردد، رضایت کاربر را به دنبال داشته باشد.

اگر سرعت سایت کم باشد از این رو زمان بربارگذاری آن زیاد می شود و در بدترین شرایط باید در حدود 3 ثانیه کامل بارگذاری شود و اگر خیلی بیشتر از این طول بکشد، کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد.

برای همین بهتر است، عواملی که باعث افزایش سرعت سایت می شود را بدانید و آن ها را درطراحی سایت خود به کار ببرید.

عوامل موثر بر سرعت سایت

فشرده سازی فایل ها

فایل های HTML،CSS و جاوااسکریپت خود را اگر بیشتر از 150 بایت هستند، بهتر است که فشرده سازی کنید. برای این منظور، از نرم افزار Gzip برای فشرده سازی استفاده کنید. البته این به این نکته حتما دقت کنید که از Gzip برای فشرده سازی فایل های عکس استفاده نمی شود. اگر قصد دارید که عکس های خود را فشرده یا بهینه نمایید، بهتر است که از فتوشاپ استفاده کنید.

HTML، CSS و جاوااسکریپت خود را کوچک کنید

با بهینه سازی کد ها ( کاهش فضای خالی و از بین بردن دستورات اضافی)، می توانید سرعت سایت خود را به طور چشم گیری افزایش دهید. برای از بین بردن فضاهای خالی و همچنین دستورات اضافی که باعث کاهش حجم این فایل ها خواهد شد، گوگل استفاده از ابزار YUI Compressor را پیشنهاد می کند.

ریدایرکت ها را کاهش دهید

در هر صفحه ای از سایت شما به دیگر صفحه سایتی ریدایرکت می شود، کاربران شما باید زمان اضافی را برای کامل شدن پاسخ درخواست HTTP بمانند. برای مثال شما دامین اصلی را seokar.com تعریف کرده اید اما کاربری www.seokar.com تایپ می کند. برای ریدایرکت این آدرس صفحه به URL اصلی، زمان بیشتری را مورد نیاز است.

کش مرورگر را مدیریت کنید

کش مرورگر می تواند اطلاعات زیادی را در خود نگه دارد، از این رو وقتی کاربری مجددا وارد سایت شما می شود، دیگر نیازی نیست که منتظر بارگذاری کل صفحه و سایت بماند. این مساله می تواند باعث کاهش زمان بارگذاری و افزایش سرعت سایت گردد. برای مدیریت کش مرورگر می توانید از ابزاری مانند YSLow استفاده کنید و در آن تعیین کنید که پس از چه مدتی زمانی می خواهید اطلاعات کاربر در کش مرورگر ذخیره شود.

زمان پاسخدهی سرور رابهبود بخشید

عامل دیگری که باعث بهبود سرعت سایت می شود، بهبود زمان پاسخ سرور می باشد. زمان پاسخدهی سرور به مقدار ترافیکی که شما دریافت می کنید، منابعی که هر صفحه استفاده می کند، نرم افزاری که سرور شما استفاده می کند و هاستینگ شما بستگی دارد. برای بهبود زمان پاسخدهی سرور، موانع اجرا را بیابید که می تواند شامل سرعت کم کوئری های پایگاه داده ، سرعت کم مسیریابی یا نبود حافظه کافی می باشد. زمان پاسخ بهینه سرور، زیر 200 میلی ثانیه می باشد. مهمترین بخش برای افزایش سرعت سایت می باشد.

از شبکه توزیع محتوا استفاده کنید

یکی از عوامل موثر برروی سرعت سایت، شبکه توزیع محتوا (CDN) است که اغلب شبکه تحویل محتوا هم نامیده می شود. شبکه توزیع محتوا برای توزیع بار محتوای بدست آمده استفاده می شود. مخصوصا اینکه اگر کپی از وب سایت های خود را در دیتا سنترهای مختلفی نگهداری کنید، کاربر شما سریع تر می تواند به اطلاعات داخل سایت دسترسی پیدا کند و همچنین این مساله باعث افزایش سرعت سایت شما نیز می شود.

بهینه سازی عکس

همه شما رابطه به عکس و سرعت سایت را می دانید و می دانید که هرچه عکس شما از نظر کیفیت و حجم بهینه باشد، سرعت سایت شما بیشتر می شود، البته این یکی از عوامل است ولی خب نباید از آن چشمپوشی کرد. اینکه از کدام فرمت عکس ( PNG یا JPEG) استفاده کنیم هنوز اختلافاتی وجود دارد. بیشتر توصیه می شود که از حالت JPEG استفاده کنیم ولی برای کارهای گرافیکی در سایت از فرمت PNG استفاده می کنند. به هر حال اگر به دنبال افزایش سرعت سایت خود هستید، این را باید بدانید که هر چه عکس بهینه تر باشد، سایت زمان بارگذاری کمتری دارد که خب که مراتب سرعت سایت هم بیشتر می شود.

ابزارهای تعیین سرعت سایت

Firebug

برای تحلیل عملکرد سایت در فایرفاکس استفاده می شود.

Moz crawl Test

برای بهینه کردن لینک های ریدایرکت شده استفاده می شود.

PageSpeed

اکستنشن های مرورگر را از گوگل برای فایرفاکس و کروم دریافت می کند تا مواردی را که باعث کاهش سرعت سایت می شود را تعیین کند.

Yslow

یک ابزار add-on فایرفاکس است که به شما امکان بررسی عملکرد سایت و عواملی که باعث بهینه شدن سرعت سایت می شود را می دهد.

WebPageText

یک گزارش سریع از عملکرد و سرعت سایت را ارائه می دهد.