تاثیر نیم فاصله در سئو

آیا نیم فاصله در سئو تأثیر دارد یا خیر؟ این سؤال یا بهتر بگوییم چالشی است که بین سئوکارها و تولیدکننده محتوا وجود داشته و خواهد داشت. در واقع، این دعوای نیم­فاصله بیشتر مربوط به رعایت آن در کلمات کلیدی اصلی است. دیگر کلمات که اهمیتی در خود ماهیت سئو ندارند، همه متفق‌القول هستند که نیم فاصله‌شان رعایت شود.

قبل از اینکه بخواهیم به صورت تخصصی و از نگاه یک متخصص سئو به تأثیر نیم­فاصله در سئو بپردازیم، در ابتدا بهتر است که اصلاً تعریف کنیم که منظور ما از این فاصله کوچک چیست. هر چند خودتان دیگر کاملاً با فرمول این مسئله آشنا و به عبارتی استاد هستید.

افزایش خوانایی مطلب

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو، خوانایی مطلب است. هرچه مطلب خواناتر باشد، کاربر بیشتر در صفحه مانده و در صورتی که اطلاعات مفید و جدیدی هم در متن نوشته شده باشد، احتمال اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی بیشتر خواهد بود؛ اما جنبه خوانایی مطلب اهمیت بیشتری دارد.

در خوانایی یک مطلب عوامل زیر را باید در نظر گرفت:

  • کوتاه بودن طول پاراگراف و جملات
  • استفاده از کلمات ساده و قابل فهم
  • خلاصه نوشتن و نپرداختن به حاشیه‌ها
  • نداشتن غلط املایی
  • رعایت نیم­فاصله

باید گفت که نیم­فاصله اهمیت زیادی در خوانایی مطلب دارد. نمی‌خواهیم از نظر ادبیات و دستور زبان فارسی این مسئله را باز کنیم؛ اما شاید بتوان با یک مثال، بهتر توضیح داد:

به نظر شما، فعل «می رود» یک کلمه است یا خیر؟ تا قبل از مطرح شدن و تأکید بر نیم فاصله، بین افراد اختلاف نظر زیادی بود. برخی ادعا می‌کردند که «می رود» خودش یک کلمه است و به همین صورت درست است؛ در طرف مقابل، متخصصان زبان فارسی، داشتن فاصله را به منزله دو کلمه مجزا تلقی می‌کردند. از آنجا هم که «می» و «رود» به تنهایی معنایی ندارد، پس باید از نیم فاصله برای یک کلمه کردن آن استفاده کرد. حالا چند سالی که نظر گروه دوم بیشتر از همه سنگینی می‌کند؛ البته اصلش هم همین است. به هر حال فرقی ندارد که متن برای کجا نوشته باشد؛ اصول ادبیات و نوشتاری باید رعایت شود. اتفاقاً گوگل هم با اینکه از ربات است؛ اما متوجه خوانایی متن شده و غلط را درست می‌تواند تشخیص دهد. هرچند هنوز باگ‌های اساسی وجود دارد.

پس باید گفت که رعایت اصول نوشتاری به ویژه نیم­فاصله در افزایش خوانایی و زیباتر شدن متن در درجه اول اهمیت دارد. حالا ببینیم که چگونه از تأثیر نیم فاصله در سئو سایت بیشتر بهره ببریم؟ اصلاً آیا چنین تأثیری وجود دارد یا خیر؟

نیم فاصله در سئو هم تأثیر دارد و هم ندارد

اینکه آیا نیم فاصله در سئو تأثیرگذار است یا خیر، به نوع کلمه شما بستگی دارد. در همین متن شما می‌توانید کلمه‌های زیادی را مشاهده کنید که با نیم­فاصله به هم چسبیده‌اند. در حقیقت این‌ها یک کلمه هستند و با فاصله نوشتن آن‌ها (یک Space)، به دو کلمه مجزا تبدیل می‌شوند. در خصوص این مسئله یعنی نیم فاصله و یک یا دو کلمه بودن در خود کتاب علی صلح جو و دیگر کتاب‌های دستور زبان فارسی، صحبت‌های زیادی شده است. برای متن وبلاگ، بهتر است که یک فرمول را در نظر بگیرید. اگر یک کلمه چندتایی مانند فعل «می رود» داشتید و هر بخش به تنهایی معنا نداشت، آن را با نیم­فاصله بنویسید.

حالا برای کلماتی که جزو عبارت‌های کلیدی اصلی هستند، باید چه کار کرد؟

بیشتر کاربران در هنگام جست‌وجوی فارسی از نیم فاصله استفاده نمی‌کنند. خود شما همین الآن کلمه «نیم فاصله» را در گوگل با یک space می‌نویسید. اگر بخواهید که کلمات کلیدی را در همه جای متن با فاصله بنویسید، ممکن است که زیبایی و یکدستی متنتان تحت تأثیر قرار بگیرد. برای همین بهتر است که در نقاط اصلی مانند متاتگ ها و ابتدای متن، کلمات کلیدی چند بخشی را با فاصله بنویسید و در جاهای دیگر، نیم­فاصله را رعایت کنید. همین کلمه «نیم فاصله» را ما در چند جا با sppce و بدون space نوشته‌ایم.

البته ربات گوگل در تشخیص فاصله‌دار بودن و نبودن کلمات مشکلی ندارد. به هرحال، ربات گوگل نسبت به قبل پیشرفته‌تر شده است؛ اما باز رعایت نکته‌ای را که نوشتیم خالی از نتیجه نخواهد بود.

سوالات متداول

آبا نیم فاصله در بهبود سئو سایت موثر است؟

بله، از آنجایی که رعایت نیم فاصله موجب افزایش خوانایی محتوا می شود، در بهبود تجربه کاربر و در نتیجه سئو سایت نیز موثر است.

آیا ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را تشخیص دهند؟

بله، گوگل در درک پیچیده ترین زبان ها و محتواهای متنی، تصویری و صوتی بسیار توانا است و به راحتی نیز می تواند نیم فاصه را تشخیص دهد.

نیم فاصله چیست؟

به طور کلی دو نوع فاصله بین کلمه ای در زبان فارسی وجود دارد: فاصله درون کلمه ای (یا فاصله حقیقی) و نیم فاصله (یا فاصله مجازی). فاصله حقیقی دو کلمه را به طور کامل از یکدیگر جدا می کند و نیم فاصله با جداسازی درون کلمه ای منجر به تولید یک واژه با مفهوم یکتا می شود.