سوال سئو

یک سناریو را در نظر بگیرید: یک مشتری از شما می پرسد چه کاری باید انجام دهد تا بتواند رنکینگ خود را بصورت ارگانیک بهبود ببخشد. پس از انجام یک سری بررسی و آنالیز بازار و تکنولوژی و غیره، شما به چند نتیجه می رسید که گفتن آن ها زیاد راحت نیست:

«شما باید معماری و طرح سایت خود را از اول باز سازی کنید» یا

«شما باید کل سایت خود را منتقل کنید» یا حتی

«شما باید مجددا بر روی کسب و کار خود فکر کنید، چون در حال حاضر شما هیچ ارزش قابل توجهی را بدست نمی آورید»

این اتفاقات معمولا زمانی می افتد که شما اول سایت خود را می سازید و کسب و کار خودتون رو شروع می کنید بعدا به مهمترین بخش سایت می آیید که همان سئو سایت است. ممکن است شما 4p product، price، Place و Promotion مهم را در بازاریابی را شنیده باشید. حال ما می ایم یک S را به این 4p اضافه می کنیم. چون در صورتی که بخواهید کسب و کار خود را گسترش دهید سئو اصلی ترین قسمت در بازار انلاین است.

در این پست ما سعی می کنیم شما را با بررسی قدرت، ضعف، فرصت و تهدیدها آشنا کنیم. محدوده هایی که قبل از طراحی و ساختن فضای مجازی خود باید در نظر داشته باشید:

  • محدوده ی استراتژی گسترده تر
  • محدوده های فنی که باید با توسعه دهنده ها بحث کنید
  • محدوده های طراحی که باید با طراحان بحث کنید

نکته: شما نباید به این پست به عنوان یک چک لیست قبل از شروع سایت نگاه کنید (از این رو مبحث هایی مانند robots.txt، analytics، social، و تگ عنوان به طور کامل حذف شده اند)،‌ بلکه مبحث هایی را شامل می شود که بعد از شروع کار سایت تغییر آن ها سخت و پیچیده خواهد بود.

سوالاتی در محدوده ی استراتژی گسترده تر که باید جواب داده شوند:

  1. چگونه می توانیم بصورت آنلاین هدف و کار خود را پیش ببریم؟

بعد از شناسایی نوآوری خود در بازار کلاسیک نیاز به درک این مسئله دارید که چگونه بتوانید بصورت آنلاین ارتباط برقرار کنید.

آیا اصلاحات و راه حل های شما برای مشکلات مشتریان راه حلی دارد؟ ممکن است نواوری شما تعداد جستجوی بالایی در اینترنت نداشته باشد. در این مورد،‌ شما نیاز به مشارکت برای برند سازی راه حل خود برای مشتریان خاص دارید.

شرایط شما چقدر رقابتی است؟ ممکن است فضایی که می خواهید به ان وارد شوید بسیار رقابتی باشد و شما باید تغییراتِ جایگزین یا طولانی مدت کسب و کار خود را بررسی کنید.

2. آیا ما درکی از بخش مشتریان داریم؟

این ها سوالاتی هستند که در نقطه شروع تحقیقات شما هستند:

  • بازار ما چقدر بزرگ است؟ آیا مشتریان بلقوه ی ما در حال رشد هستند یا نه در حال کاهش است؟ (از گوگل ترند می توانید به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کنید.)
  • شخصیت های اصلی شما چه کسانی هستند – باید این موضوع را از لحاظ جمعیت شناسی، انگیزه، نقش و نیاز ان ها بررسی کنید.
  • آنها چگونه بصورت آنلاین و افلاین عمل خواهند کرد؟ شما در خارج از سایت چگونه با ان ها چگونه برحورد خواهید کرد؟

این ها درک شما را از نحوه ی معماری سایت بالا می برند و به شما این امکان را می دهند که درک خود را از مراحلی که مشتریا برای رسیدن به هدفشان باید طی کنند را بشناسید. در حالت ایده ال بهتر است که قبل از طراحی سایت به دنبال نقشه ای برای کلمات کلیدی باشید، که بفهمید کدام صفحه باید کدام نتیجه را هدف خود قرار بدهند.

3. رقبای دیجیتال ما چه کسانی هستند؟

شناختن افرادی که در دنیای دیجیتالی می خواهید با آن ها رقابت کنید می تواند تصمیمات شما را در زمینه معماری سایت، تجربه ی کاربری و نحوه ی ارتباط تغییر دهد. در ابتدا باید بفهمید که رقیب های شما کدام نوع از ۳ مورد زیر هستند:

  • رقبای جستجوی شما: کسانی که برای محصولات یا خدمات شما رنک دارند. آن ها برای همان کلمات کلیدی که شما هدف قرار داده اید، رقابت می کنند، اما ممکن است قصد ان ها کاملا متفاوت باشد.
  • رقبای تجاری شما: آن ها در حال حل کردن همان مشکلاتی هستند که شما قصد دارید آن را حل کنید.
  • رقبای صنعت متقابل: آن ها مشکلات مشتریان را به روش غیر مستقیم حل می کنند.

پس از ایجاد لیستی از رقبا، آنالیز کنید که بدانید هر کدام کجا ایستاده اند و چقدر منابع و پتانسیل لازم است که به انجا برسید:

  • اندازه و عملکرد رقبا ما چیست؟
  • چگونه خودشان را متفاوت می کنند؟
  • برند آن ها چقدر قوی است؟
  • پروفایل لینک ان ها چگونه است؟
  • ایا آن ها کار جالب و یا متفاوتی را با معماری سایت خود انجام داده اند؟

ابزار هایی مانند Open Site Explorer, Majestic SEO, و Ahrefs برای انالیز لینک رقبا و همچنین SEM rush برای شناسایی افرادی که برای کلمات کلیدی مورد نظر شما، در حال رنک گیر هستند.

حوزه های فنی که برای جلوگیری از مهاجرت و باز سازی سایت به آن ها دقت کنید

1. HTTP یا HTTPS

تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از HTTPS استفاده کنید یا HTTP. بهتر است انتخاب شما اولی باشد یعنی HTTPS چون یکی از معیار های رنکینگ گوگل می باشد. قانون کلی به این صورت است در صورتی که شما بخواهید در سایت خود معامله مالی صورت بگیرد، لازم است که از HTTPS برای این نوع صفحات استفاده کنید.

2. یک نسخه ی استاندارد برای URL های خود در نظر بگیرید

محتوای تکراری زمانی به وجود می ایند که موتور جستجوی مانند گوگل به یک نوع محتوا از طریق چندین URL دسترسی داشته باشد. بدون داشتن یک نسخه شفاف، صفحات بدون هیچ دلیلی به رقابت با همدیگر می پردازند.

در نگاه توسعه دهنده صفحه ای منحصر به فرد است که در پایگاه داده ی وب سایت شناسه منحصر به فرد داشته باشد، در حالی که برای موتور های جستجو URL مشخص کننده منحصر به فرد بودن است. توسعه دهنده باید توجه کند که هر قسمت از محتوا توسط یک URL قابل دسترسی باشد.

3. سرعت سایت

توسعه دهندگان برای تحویل به موقع کد و سایت تحت فشار قرار می گیرند و ممکن است به قسمت هایی ک بر روی سرعت سایت تاثیر می گذارند بی توجه باشند. از ابتدا به اهمیت سرعت سایت توجه داشته باشید و برای بهینه سازی سرعت و عملکرد سایت وقت بگذارید.

4. زبان ها و مکان ها

اگر شما می خواهید کاربران کشور های مختلف را هدف قرار بدید، لازم است که تصمیم بگیرید که سایت شما چند زبانه، چند منطقه ای یا هر دو باشد. تحقیقات کلمات کلیدی محله‌ای، ملاحظات hreflang و محتوای تکراری همه مواردی هستند که قبل از ساختن سایت بهتر است به آن رسیدگی شود.

استفاده از دامنه های جداگانه برای هر کشور این مزیت را به شما می دهد که یک کشور و زبان را ساده تر هدف قرار بدید. به هر حال این رویکرد، وابسته به داشتن منابع برای ساخت و نگهداری زیرساخت ها، نوشتن مطالب منحصر به فرد و ترویج هر دامنه است.

در صورتی که می خواهید سایت خود را چند زبانه و چند کشور به سازید بهترین راه استفاده از زیر پوشه است(به عنوان مثال example.com/uk، example.com/de). زیر پوشه ها می توانند یک پلتفرم یا CMS داشته باشند که به این معنا است که هزینه ی راه اندازی و نگه داری شما بسیار کاهش پیدا می کند.

5. سهولت ویرایش و انعطاف پذیری در پلتفرم

گوگل تمایل دارد همه توصیه ها و مقررات خود را به روز کند. پلت فرم شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا به راحتی بتوانید تغییرات را در سایت خود اعمال کنید.

ناحیه هایی که باید برای جلوگیری از بازطراحی در اینده به آن ها توجه کنید

1. معماری و لینک داخلی

در صورتی که بخواهید موتور های جستجو محتوای شما را پیدا کنند و به کاربران عرضه کنند، معماری موثر اطلاعات برای سایت بسیار مهم حیاتی می شود. اگر کراولر ها نتوانند به محتوای شما دسترسی داشته باشند، نمی توانند به آن ها رنک بدهند. از دیدگاه انسانی معماری اطلاعات به این دلیل مهم است که کاربران بتوانند هر چیزی را که به دنبال آن می گردند را به سادگی پیدا کنند.

در صورت امکان، سایت شما باید یک طراحی فلت و مسطح داشته باشد به نحوی که کاربران نیاز نداشته باشد بیشتر از ۴ کلیک نسبت به صفحه ی اصلی عمیق تر بروند. به این صورت موتور های جستجو و کاربران به راحتی می توانند همه چیز را پیدا کنند.

از تحقیق کلمه کلیدی و رقیبان به عنوان یک راهنمایی برای صفحه هایی که باید داشته باشید، استفاده کنید. صفحات باید به نحوه دسته بندی و اتصال داده شوند که کاربر محور باشند. ببینید که چگونه کاربران شما، رابطه ی بین محتوای شما را با استفاده از تکنیک مرتب سازی کارتی مشخص می کنند. شما برای این کار لازم نیست که وب سایت و محصولات شما امده باشند.

2. ابتدا طراحی محتوا

محتوای که می خواهید میزبانی بکنید را در نظر بگیرید. آیا یک سایت متنی ساده است یا کتاب خانه ویدیو؟ در این مرحله استراتژی محتوا شما باید مشخص شود که بفهمید چه فرمت هایی را استفاده کنید و از این رو چه نوع عملکرد هایی نیاز است. فهمیدن نوع محتوای تولیدی شما به شما کمک می کند که صفحات بهتر و رابط کاربری سازگار تر داشته باشید.

3. خوانایی ماشینی (فلش، JS، iFrame) و داده های ساخت یافته

صفحات وب شما ممکن است از فن آوری های مختلف مانند جاوا اسکریپت، فلش و آژاکس استفاده کند که کراولر ها به سخت آن را درک می کنند. هر چند که با این تکنولوژی ها تجربه ی کاربری بهتری می توانید ایجاد کنید،‌ ولی باید از مشکلاتی که توسط این تکنولوژی ها ایجاد می شود نیز اگاه باشید.

4. طراحی ریسپانسیو

همانگونه که می بینیم تنوع زیاد در دستگاه های و نیاز ان های متفاوت آن ها، و تغییر الگو ی استفاده از دستگاه های قابل حمل، گوشی های موبایل کمتر کاربرد قدیمی خود را دارند و یکی از اساسی ترین تکنولوژی هایی است که از ان برای دسترسی به وب استفاده می شود. پس باید هدف شما یک تجربه کاربری مشابه و سازگار بر روی همه ی دستگاه ها باشد. برای رسیدن به این هدف، طراحی ریسپانسیو و متد های خدمات رسانی پویا می تواند در ایجاد تجربه در دستگاه های خاص کمک کند.

جمع بندی افکار

به عنوان یک صاحب کسب و کار یا فردی که مسئول راه اندازی سایت است، کار زیادی برای انجام است. پس وقت زیادی برای ندارید که بخواهید آن را تلف کنید، و بروید در مورد چگونگی پیاده سازی داده های ساختار یافته و اینکه آیا JSON-LD بهتر از Microdata است، مطالعه کنید. این پست جا های مهمی که باید آن را در نظر داشته باشید را به شما می گوید شما به به طراحان خود ادرس و سر نخ ها را بدید و بگذارید خودشان به دنبال ان بروند. حتی در صورتی که لازم شد به ان ها بگوید که به نمایندگی از شما تحقیقات را انجام دهند(مثلا مزایا و معایب HTTPS برای کسب و کار من چیست) تا زمانی که پیاده سازی می شود و رسیدگی شما لازم می شود.

سوالات متداول

آیا بهینه سازی سرعت سایت مفید است؟

قطعا. بسیاری از مخاطبان به همین دلیل جذب وب سایت می شوند.

چگونه درکمان را از مخاطبان بیشتر کنیم؟

با پرسیدن چند سوال ساده مثل آنها بیشتر آنلاین خرید می کنند یا آفلاین؟ می توانید درک خود را بالاتر ببرید و باتوجه به آن طراحی سایت را انجام دهید.

چه نرم افزارهایی برای آنالیز عملکرد رقبا در طراحی سایت وجود دارد؟

Open Site Explorer, Majestic SEO, و Ahrefs برخی از این ابزارها هستند.