معرفی وب سایت به گوگل

در این مقاله سئو سایت توسط سئوکار قصد داریم به بررسی معرفی سایت به گوگل بپردازیم. این گونه تصور کنید که یک کاربر، سایت مورد نظر خود را ایجاد کرده است و پس از تولید یک محتوای ارزشمند و جمع آوری بازخوردهای فراوان، آماده ی به اشتراک گذاشتن آن وب سایت با جهان است. به محض معرفی سایت به گوگل، تمام محتوای شما بلافاصه در گوگل نمایش داده می شود؛ اما قطعا این امر با یک کلیک ساده اتفاق نمی افتد. برای معرفی سایت به گوگل و فهرست آن در نتایج جستجو، گوگل باید محتوای شما را «کراول» و «ایندکس» کند. این امر به طور خودکار طی چند روز یا چند هفته انجام می شود، اما اگر ادمین و یا مالک سایت هستید، می توانید سایت خود را به صورت دستی به گوگل ارسال کنید تا مدت زمان معرفی سایت به گوگل، کاهش یابد. دو روش برای معرفی سایت به گوگل به صورت دستی وجود دارد؛ اما در ابتدا نحوه ی کراول و ایندکس شدن وب سایت توسط گوگل را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

کراول شدن وب سایت در گوگل

گوگل از مجموعه ی عظیمی از کامپیوترها برای کراول کردن (خزیدن) میلیاردها صفحه در وب استفاده می کند. این خزنده که Googlebot نامیده می شود، با فهرستی از URLهای صفحه وب که توسط کراول های قبلی ایجاد شده است، صفحات را با داده های نقشه سایت ارائه شده در Google Search Console تقویت می کند. در طول فرایند خزیدن، ربات گوگل که به عنوان عنکبوت یا همان Spider شناخته شده است، به دنبال سایت های جدید، به روزرسانی صفحات موجود و لینک های خراب می گردد. گوگل از ربات ها یا خزنده های وب برای اسکن محتوای سایت ها و فهرست بندی اطلاعات استفاده می کند، تا بتواند از آن ها در نتایج جستجو استفاده کند. اگر صفحات جدید در نقشه سایت شما قرار دارند، گوگل پس از کشف این صفحات و کراول کردن محتوا، به طور بالقوه صفحه را در نتایج جستجو براساس ارزیابی 200 سایت برتر فهرست می کند. پس از تکمیل فرایند کراول، همه نتایج به فهرست گوگل وارد می شوند و هر سایت جدید یا محتوای به روز شده بر این اساس، فهرست می شود. در طول پردازش نتایج، گوگل به اطلاعات موجود در صفحه شما (مانند برچسب های عنوان، توضیحات متا، تگ های alt و غیره) توجه می کند. اگر محتوای پویا در یک صفحه دارید، ممکن است ربات Google نتواند محتوا را بخواند و نسخه پیش فرض را کراول کند. توصیه می شود نسخه پیش فرض سایت شما نیز بهینه سازی شود.

مدت زمان فهرست شدن محتوا توسط گوگل

برای معرفی سایت به گوگل بهتر است اطلاتی در مورد فهرست شدن داشته باشیم. طبق آزمایش های انجام شده در یاهو و گوگل، نشان داده شده است که خزیدن گوگل 1375 دقیقه طول می کشد، در حالی که یاهو 1773 دقیقه طول می کشد. به عبارت دیگر، تقریبا یک روز کامل تنها برای خزیدن محتوا طول می کشد. از طرفی دیگر، اگر یک وب سایت جدید راه اندازی می کنید، یا تعدادی صفحه به دامنه موجود اضافه می کنید، بهتر است یک نقشه سایت بروز شده را ارسال کنید. مشخص شد که پس از ارسال نقشه سایتِ به روز شده به گوگل، میانگین زمان بازدید یک ربات از صفحه 14 دقیقه است در صورتی که در یاهو 245 دقیقه بوده است. به عبارت دیگر، صفحه جدید شما می تواند در همان روز شروع به تولید ترافیک ارگانیک کند. بنابراین اهمیت نقشه ی وب سایت و همچنین به روز رسانی آن نیز باید در نظر گرفته شود.

معرفی سایت به گوگل

برای معرفی سایت به گوگل، می توان یک نقشه سایت به روز شده را به حساب گوگل اضافه کرد و یا از طریق Inspect Google یک درخواست نمایه سازی برای URLمورد نظر ارسال کرد (Inspect به شما امکان می دهد صفحات وب سایت خود را همانطور که گوگل می بیند مشاهده کنید). در هر دو فرایند، از صاحبان سایت درخواست می شود که در کنسول جستجوی گوگل ثبت نام کنند. اگر برای اولین بار است که یک وب سایت راه اندازی می کنید، ابتدا باید تأیید کنید که مالک سایت در کنسول جستجوی گوگل هستید و سپس روی Submit it Hereکلیک کرده و گزینه ی Submit a Sitemap را انتخاب کنید.

اگر دارای یک سایت هستید و در حال راه اندازی صفحات جدید هستید، با یک دامنه وب که قبلا راه اندازی شده است نیز می توانید صفحات جدیدی را برای گوگل ارسال کنید تا آن ها را فهرست کند و بر اساس آن رتبه بندی کند. قبلاً هر شخصی می توانست این کار را به صفحه ای که برای کراول شدن در نظر داشت انجام دهد (خواه مالک صفحه بود یا نه) اما امروزه، همانند راه اندازی یک وب سایت جدید، باید صاحب URL باشید تا از گوگل بخواهید دوباره کراول را انجام دهد.

اهمیت نقشه سایت (Sitemap) و به روزرسانی آن

در معرفی سایت به گوگل، نقشه سایت یا سایت مپ بسیار کاربردی است و از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون نقشه سایت، معرفی سایت به گوگل کمی دشوار می شود و گوگل ممکن است تنها بخشی از سایت شما را پیدا کند و یا بسته به ساختار پیوند داخلی سایت شما، ممکن است در بعضی مواقع حتی اطلاعاتی را پیدا نکند. اگر سایت شما دارای صفحاتی است که توسط ربات های گوگل در طول فرایند خزیدن به راحتی کشف نمی شود، نقشه سایت به خزنده ها نشان می دهد که به کجا مراجعه کنند تا محتوای جدید را به راحتی ایندکس کنند و بتوانند محتوای به روز شده را سریع تر ایندکس کنند.

شاید از خود بپرسید که آیا لازم است هر بار که صفحه جدیدی را منتشر می کنید، نقشه سایت یا درخواست نمایه سازی به روز شده ارسال کنید؟ اگر محتوای بسیار مهمی را به روز رسانی می کنید که می‌خواهید گوگل سریعاً آن را تشخیص دهد، مطمئناً می توانید این کار را انجام دهید.

نحوه ارسال نقشه سایت به گوگل

پس از اطلاع از اهمیت نقشه سایت در معرفی سایت به گوگل، باید از چگونگی ارسال نقشه سایت نیز اطلاع پیدا کنیم. می توانید با تایپ کردنURL خود و سپس Sitemap.xmlبررسی کنید که آیا سایت شما نقشه سایت دارد یا خیر. اولین گام در ارسال نقشه سایت، ایجاد آن است. سیستم های مدیریت محتوا مانند Hubspot، Drupal و Wordpress به طور خودکار نقشه سایت را ایجاد می کنند. آن ها همچنین ماژول ها یا افزونه هایی را برای انجام سریع و آسان این کار ارائه می دهند. نکته ی قابل توجه این است که برخی از افزونه های وردپرس چندین نقشه سایت ایجاد می کنند. بنابراین سعی کنید/ wp_sitemap.xml را در انتها دامنه خود تایپ کنید تا نقشه های سایت پیش فرض را مشاهده کنید. ارسال نقشه سایت به گوگل یک مرحله ضروری در معرفی سایت به گوگل است و با انجام این این کار می توان نتایج مثبتی را در معرفی سایت به گوگل مشاهده کرد.