بهینه سازی وب سایت های B2B

برخی فکر می‌کنند که راه‌اندازی و بهینه سازی سایت B2B خیلی آسان است. از دید این افراد، چنین وبسایت‌هایی مخاطبان کمتری دارند و به راحتی و با چند تکنیک سئو می‌توان در کلمه کلیدی مورد نظر، در صفحه اول گوگل قرار بگیرند؛ اما اصل کار، نیمه دیگر لیوان است.

b2b چیست؟ فرض کنید که کسب‌وکار شما در حوزه فروش یک محصول خوراکی مانند سویا برای شرکت‌های بسته‌بندی انواع مواد غذایی فعالیت می‌کند. مسلماً فعالیت شما از نوع B2B است. حالا مدیر خرید شرکتی می‌خواهد که در فضای اینترنت به دنبال شرکت فروش سویا باشد. اول از همه، البته اگر خیلی با سبک جست‌وجوی دقیق در گوگل آشنا نباشد، عبارت «فروش سویا» را تایپ کند. در صفحه اول ممکن است که وبسایت‌هایی نمایش داده شوند که خرده فروش هستند. حالا اگر کمی دقیق‌تر جست‌وجو و عبارت «فروش عمده سویا» را بنویسد، در این حالت شاید سایت‌هایی نمایش داده شوند که سویا را به صورت فله‌ای می‌فروشند. در حقیقت اگر سایت‌های خرده فروشی نشان داده نشوند، سایت‌های خیلی قوی‌تر هم از قبل وجود دارند که در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرند. پس باید گفت که شما راه آسانی برای پیش رفتن ندارید. رقبایتان در هر حوزه اینقدر زیاد شده است که دیگر نمی‌توانید با تکرار چندین کلمه در یک صفحه، آن را در صدر نتایج قرار دهید.

اما مثل همیشه برای هر کاری، راه‌حل‌هایی وجود دارد. برای سئو سایت فروشگاهی با محوریت B2B، تکنیک‌های ریزی وجود دارد که به شما در افزایش رتبه آن در گوگل کمک زیادی خواهد کرد. در ادامه این مقاله، نکات این تکنیک‌ها نوشته شده است. مواردی که کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تکنیک‌های بهینه سازی سایت B2B

جمع‌آوری داده

در آغاز تا می‌توانید داده جمع‌آوری کنید. هر نوع اطلاعاتی که باید باشد. مسلماً در حوزه B2B مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در هر سایتی باشد، شامل قیمت، مشخصات فنی دقیق، روش خرید و سفارش، امکان بازدید، حداقل سفارش و خیلی موارد. همچنین اطلاعات مربوط به درباره ما، تماس با ما و دیگر صفحات استاتیک سایت هم باید کامل نوشته شود. کامل بودن سایت از نظر اطلاعات علاوه بر اینکه می‌تواند وبسایت شما را به یک مرجع تبدیل کند، در مدت کوتاهی می‌تواند روی سئو سایت تأثیر مثبتی بگذارد.

در نظر گرفتن فیلتر

در یک سایت با محوریت اصلی B2B لازم نیست که همه موارد مربوط به یک وبسایت فروشگاهی در نظر گرفته شود؛ برای مثال، در بسیاری از وبسایت‌های B2B خرید آنلاین وجود ندارد. پس نیازی نیست که بابت این مسئله و گرفتن درگاه و غیره خود را به دردسر بیندازید. در عوض این بودجه روی می‌توانید روی تولید محتوا و تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مرتبط کنید.

تعیین کردن هدف

تعیین هدف در سایت‌های بی تو بی ‌همانند سایت بی تو سی اهمیت دارد؛ اما از آنجا که در کسب‌وکارهای B2B بیشتر به جزئیات پرداخته می‌شود، پس توجه دقیق‌تری باید اهداف داشت. اینکه اصلاً هدف شما از راه‌اندازی سایت چیست؟ اصلاً بازار هدف شما چقدر در اینترنت به دنبال کالای خود می‌گردند؟ برای مثال، اگر هدف دریافت کاتالوگ محصولات است، پس باید ساختار سایتتان حالت کاتالوگی داشته باشد؛ اما اگر هدفتان فروش است، پس دسته‌بندی درست محصولات همراه با جزئیات و اطلاعات دقیق آن‌ها اهمیت زیادی دارد. همچنین اینکه می‌توانید به راحتی مشخص کنید که در کجا تبلیغات داشته باشید؟

بررسی سئو سایت

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، سئو سایت است. البته اول از همه باید به بررسی سئو تکنیکال و سئو درون صفحه بپردازید. در ابتدای این مقاله هم تأکید کردیم که سایت B2B نباید این تصور را به وجود بیاورد که رقیب زیادی ندارید. اتفاقاً این روزها دیگر نوع کسب‌وکار فرقی ندارد؛ همه انواع در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این طریق فروش خود را افزایش دهند. بررسی سرعت سایت، نداشتن صفحه با خطای 404، بهینه بودن متاتگ ها، نداشتن محتوای تکراری، استفاده نکردن از اسکریپت های غیرمجاز و ساختارمند بودن سایت از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در هر سایت بی تو بی به آن‌ها توجه کرد. به این نکته مهم دقت داشته باشید که وقتی سئو سایت اصولی نباشد، هرچقدر هم که در سایت فعالیت و تبلیغ کنید، آن نتیجه دلخواه را دریافت نخواهید کرد.

کلمات کلیدی

نوع کلمات کلیدی برای یک سایت B2B با یک سایت B2C متفاوت است. در سایت بی تو بی به جای تمرکز روی کلمات کوتاه باید توجه بیشتری روی کلمات و عبارت بلند کرد. فروش عمده و اسم کالاها دو دسته کلمات کلیدی هستند که در یک سایت B2B بیشتر باید روی آن‌ها برنامه‌ریزی کرد؛ برای مثال، اگر سایتی در حوزه همان سویا فعالیت می‌کند، عبارت «فروش سویا» شاید مناسب نباشد. به هر حال خیلی از آن‌هایی هم که خرده می‌خواهند سویا بخرند، همین عبارت را تایپ کنند؛ اما در عوض این شرکت‌ها بهتر است که تمرکز کلمه کلیدی سایت خود را به عبارت «فروش عمده سویا» ببرند. به این صورت مشتریان و کاربران واقعی به سمت سایت خواهند آمد.

تولید محتوا

ارزش تولید محتوا را که همه شما می‌دانید؛ اما نوع محتوای تولیدی در سایت B2B متفاوت است. در اینجا کاربری که وارد سایت شما می‌شود، به دنبال راهنمای خرید نیست. البته بد هم نیست که بنویسید؛ اما بهتر است که به سؤالات اساسی‌تر مشتریان خود در قالب وبلاگ پاسخ دهید. در چنین محتوایی، منطبق بر اصول سئو خیلی مهم است؛ اما نیازی نیست که طولانی بنویسید. فقط خیلی سریع و خلاصه به نکات اصلی محصولات بپردازید؛ برای مثال، اگر محصولی از شما دارای ویژگی خاصی است، می‌توانید آن ویژگی را در یک موضوع بلاگ پاسخ دهید. بعد اینکه تولید محتوای روزانه هم نیاز نیست. بیشتر این سایت‌ها بین دو تا حداکثر 5 محتوا در ماه منتشر می‌کنند.

نتیجه‌گیری

سئو B2B به سختی B2C نیست؛ اما راحت هم نیست. به هر حال نکات و تکنیک‌هایی ریزی وجود دارد که با بررسی آن‌ها می‌توان، سایت‌های B2B را بهینه کرد و در صفحه و حتی رتبه اول گوگل قرار داد.