پادکست صوتی

چقدر با سئو تکنیکال آشنا هستید؟ اگر فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده باشید یا در تیم بهینه سازی سایتی فعالیت می‌کنید، حتماً عبارت سئو تکنیکال به گوشتان خورده است؛ اما دقیقاً منظور از بهینه سازی فنی سایت چیست؟ چه اقداماتی دارد و چگونه باید انجام شود؟

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟ بهینه سازی تکنیکال اشاره به تمامی عملیاتی در سمت وبسایت و سرور دارد که به خزنده موتور جستجو برای پیدا کردن لینک سایت و ایندکس آن کمک زیادی می‌کند. به عبارتی دیگر هدف بهینه ‌تر کردن رتبه سایت در گوگل با استفاده از اقدامات فنی و خاص است.

البته با اینکه اقدامات سئو تکنیکال مانند سئو داخلی و خارجی است؛ اما در این نوع بیشتر دید به سمت به فنی است. در شرکت‌های بزرگ، تیمی برای بررسی این حوزه وجود دارد.

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

سایت شما باید از نظر فنی سئو بهینه شود، به این دلایل که سئو تکنیکال:

  • روی رنکینگ رتبه سایت شما در گوگل تأثیرگذار خواهد بود؛
  • روی اقدامات و تصمیم‌های بازدیدکنندگان سایت تأثیر خواهد گذاشت؛
  • روی نرخ تبدیل، لید و فروش تأثیرگذار خواهد گذاشت؛
  • باعث می‌شود تا گوی رقابت را بهتر از بقیه سایت‌های رقیب خود بربایید؛
  • به روند اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال شما سرعت خواهد بخشید.

باید گفت هرچه شما از نظر زمانی، انرژی و پولی روی سئو سایت خود سرمایه‌گذاری کنید، نه تنها ضرر نکرده، بلکه سود بیشتری خیلی خواهد برد. فقط باید کمی در این حوزه صبور باشید.

سئو تکنیکال با تکنیک‌های بهینه سازی درون صفحه و برون صفحه سایت چه تفاوتی دارد؟

در واقعیت باید گفت که هدف هر سه یکسان است: افزایش رتبه سایت در گوگل و در نتیجه بازدید و فروش؛ اما در جزئیات با هم تفاوت‌هایی دارند. به ویژه بین نوع تکنیکال و درون صفحه که هر دو از لحاظ فنی و داخلی بیشتر سایت را مورد بررسی قرار می‌دهند.

اگر بخواهیم که هر کدام را تعریف کنیم، می‌توان به صورت زیر یک جمله کوتاه نوشت:

تکنیکال روی بهینه سازی وبسایت و سرور مانند سرعت بارگذاری صفحه، لینک داخلی و نقشه سایت تمرکز می‌کند.

درون صفحه روی تکنیک‌های قابل نمایش صفحه مانند محتوا و متاتگ ها تمرکز می‌کند.

برون صفحه روی فعالیت‌های خارج از سایت مانند شبکه‌های اجتماعی، لینک بیلدینگ و پست مهمان و رپرتاژ تمرکز می‌کند.

ویژگی‌های یک وبسایت بررسی شده از نظر فنی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم اقدامات مورد نیاز در سئو تکنیکال را بنویسیم، لازم است که بدانیم وقتی شما این موارد را رعایت کنید، چه نتیجه‌ای دریافت خواهید کرد. به عبارتی دیگر، تفاوت یک سایت منطبق بر اصول سئو فنی با یک سایت بدون هیچ ساختار و اصولی چه خواهد بود.

سایت سریع‌تر خواهد بود

فقط سه ثانیه فرصت دارید تا صفحه‌تان بارگذاری شود. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2016 انجام و نتیجه آن در سایت Youst منتشر شده است، 53% کاربران، بارگذاری صفحاتی که در گوشی موبایلشان بیش از سه ثانیه طول می‌کشید، آن را ترک کرده‌اند. خود گوگل هم به صفحاتی که سرعت بارگذاری طولانی‌تری دارند، اهمیت کمتری می‌دهد و از این رو شانس دیده شدن و نرخ کلیکشان بسیار پایین خواهد بود. حالا آن تحقیق که در سال 2016 بود؛ الان که در سال 2021 هستیم و بیشتر کارها در فضای اینترنت انجام می‌شود، توجه به سرعت بارگذاری صفحه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

موتورهای جستجو با سایت ارتباط بهتری برقرار خواهند کرد

وقتی ساختار سایتی درست باشد، موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند در آن خزش کرده و صفحات را ایندکس کنند. وقتی ارتباط داخلی درستی بین صفحات وجود داشته باشد، سرعت خزش و ایندکس بیشتر شده و از این رو رتبه سایت هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین می‌توان به ربات‌ها گفت که بیشتر به بررسی کدام صفحات بپردازند.

صفحه مرده‌ای وجود نخواهد داشت

هیچی بدتر از این نیست که کاربر وارد صفحه‌ای شود که اصلاً وجود نداشته باشد. همان خطای 404 که به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد و در صورتی که لینک صفحه‌ای حذف شد، باید آن را به یک لینک دیگر ریدایرکت کرد. به هر حال در سئو تکنیکال این موارد بررسی می‌شوند تا در همان ابتدا زمان ممکن حذف شوند.

جریمه‌ای در خصوص محتوای تکراری وجود نخواهد داشت

یکی از موارد مورد بررسی در سئو تکنیکال، وجود محتوای و حتی خط تکراری است. البته مسئله مهم‌تر اینکه در سئو تکنیکال شما می‌توانید یونیک بودن محتوای خود را سریع‌تر به گوگل نشان دهید. به این صورت اگر وبسایتی محتوای شما را کپی کرد و رتبه‌اش در گوگل بالاتر بود، گوگل سایت شما را جریمه نخواهد کرد.

ایمن خواهد بود

همه موارد ایمنی در سایت رعایت خواهد شد. وجود و تائید HTTPS نشان می‌دهد که کسی نمی‌تواند به داده‌های ارسال شده بین مرورگر و سایت دسترسی داشته باشد.

تمامی اصول مربوط به سئو رعایت شده است

وقتی تمامی اقدامات مربوط به سئو تکنیکال انجام شود، در حقیقت خیالتان راحت خواهد بود که هرچه برای بهینه سازی اولیه سایت لازم است، انجام داده‌اید.

چه اقداماتی باید انجام شود؟

استفاده از SSL

SSL که مخفف عبارت Secure Sockets Layer است، در حقیقت تکنولوژی امنیتی است که یک پیوند کدگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می‌کند. سایت‌هایی که از این کد امنیتی پشتیبانی می‌کنند، در ابتدای دامنه خود https:// دارند. همچنین در سال 2014 بود که گوگل اعلام کرد https:// باید در دامنه تمامی سایت‌ها قرار بگیرد و هر سایتی که از این پیوند کدگذاری شده استفاده نکند، غیرایمن خواهد بود. در حال حاضر، به طور پیشفرض این قابلیت در دامنه تمامی سایت‌ها وجود دارد؛ البته باید قبل از نمایش وبسایت، حتماً مدیر سایت به دنبال گرفتن گواهی آن باشد.

نمایش درست سایت در گوشی موبایل

الان هر تمامی سایت‌ها باید واکنش گرا باشند. پشتیبانی نکردن از قابلیت رسپانسیو باعث می‌شود تا گوگل چنین سایت‌هایی را جریمه کند و از این رو تأثیر منفی روی رتبه سایت خواهد گذاشت. بعد از معرفی قابلیت رسپانسیو، بیشتر طراحان در ابتدا سایت را در قالب نمایشگر موبایل و تبلت طراحی کرده و بعد به سراغ نسخه دسکتاپ آن می‌روند.

افزایش سرعت سایت

هیچی بدتر از این نیست که سایت را به طور کامل طراحی و پیاده سازی کنید؛ اما به دلیل پایین بودن سرعت، کاربر در همان اول، سایت را ترک کند. فقط 3 ثانیه فرصت دارید تا کاربر را جذب کند. این سه ثانیه مربوط به جذابیت بصری نیست؛ بلکه سرعت سایت را مطرح می‌کند. البته ممکن است که برای بعضی سایت‌های خارجی، سرعت بالا آمدن پایین‌تر باشد؛ اما سایت‌های ایرانی نباید چنین اشتباهی را داشته باشند. استفاده از هاستینگ قوی و پرسرعت، استفاده از سرویس DNS، کمتر کردن درخواست HTTP، استفاده از یک فایل CSS، کم کردن حجم فایل‌های عکس، فشرده‌تر کردن صفحات و استفاده کمتر از کدها از اقداماتی است که باعث افزایش سرعت سایت می‌شوند.

از بین بردن محتوای تکراری

حتماً از مجازات سخت استفاده از محتوای تکراری توسط گوگل خبر دارید؟ گوگل رحم نمی‌کند. در همان اول سایت را جریمه می‌کند. مسئله ‌اینجاست که فقط به خاطر یک صفحه، رتبه بقیه صفحات هم آسیب خواهید دید. حتی از دید کاربران هم مسئله‌ای ناپسند است. وقتی یک کاربری همانند محتوای شما را قبلاً در جایی دیگر خوانده باشد، دیگر هیچ اعتمادی به مطالبتان نخواهد کرد و به دنبال منبع اطلاعاتی دیگری خواهد رفت.

استفاده از نقشه سایت XML

نقشه سایت فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از ساختار وبسایت داشته باشند. در حقیقت همانند نقشه راه جستجو است که برای مسیریابی صحیح و دقیق استفاده می‌شود. البته در نقشه سایت اطلاعات مهم دیگری از جمله زمان تغییر آخرین صفحه، اولویت‌بندی صفحات و تعداد به‌روزرسانی نمایش داده می‌شود. ایجاد نقشه سایت نه سخت و نه راحت است؛ اما حتماً باید در طراحی و ساخت آن نکات اصلی و کلیدی را در نظر گرفت.

فعال کردن AMP

AMP یک پروژه پشتیبانی شده گوگل است که با هدف نمایش محتوا در سریع‌ترین زمان ممکن در موبایل و از طریق کدهای مخصوص با نام AMP XML است. نسخه AMP صفحات وبسایت به سرعت در دستگاه‌های تلفن بارگذاری می‌شوند. استفاده از این کدها باعث می‌شود تا مطالب به صورت خالص‌تر بدون هیچ المان اضافه‌ای نمایش داده شوند. البته اسکریپت‌ها، نظرات و فرم‌ها از کار خواهند افتاد. از آنجا که سرعت خواندن این صفحات بالا است، از این رو باعث افزایش سرعت سایت شده که بهینه سازی سئو را خواهد داشت.

استفاده از نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته

نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته در حقیقت کدی است که به وبسایت اضافه می‌شود تا به موتورهای جستجو در درک بهتر مطالب کمک کند. این داده‌ها می‌توانند به سایت شما کمک کنند تا موتورهای جستجو بهتر فهرست بندی ساختاری را انجام دهند. به کار بردن چنین داده‌هایی باعث می‌شود تا لینک سایت شما را حالت ویژه‌تری در صفحه اول گوگل نمایش داده شوند. سایتی هم که لینکش در صفحه اول قرار داشته باشد، نرخ کلیک بیشتری دریافت خواهد کرد.

ثبت در ابزارهای گوگل

گوگل که از روی هوا نمی‌تواند سایت شما را پیدا کند و به آن رتبه بدهد. اول از همه باید نمایی از سایتتان در گوگل نشان دهید تا این موتور جستجوی بزرگ آن را بشناسد. اولین و مهم‌ترین کار بعد از بالا آمدن سایت، ثبت آن و نقشه در ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس است. این ثبت به گوگل کمک می‌کند تا بهتر و سریع‌تر سایت شما را بشناسد و تحلیل‌های دقیق‌تری از روند رشد یا کاهش رتبه سایت شما داشته باشد.

استفاده از Robot.txt

Robot.txt یک فایل متنی است که در بخش فهرست اصلی قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که کدام صفحات را بررسی و به اصطلاح خزش کنند. با اینکه فرمت فایل ربات خیلی است؛ اما اهمیت زیادی دارد. برای اینکه به موتورهای جستجو چگونگی پیمایش در سایت را نشان می‌دهد.

آدرس صفحه را بهینه کنید

ساختار آدرس صفحه یا همان URL مورد بعدی است که باید اصلاح شوند. ساختار URL استاندارد دارای ویژگی‌های زیر است:

استفاده از حروف کوچک

استفاده از «-» برای جدا کردن کلمات

استفاده از کلمات کلیدی

کوتاه بودن آدرس

استفاده نکردن از حروف و نشانه‌ها

ساده‌تر کردن پیمایش

یکی از مشکلات اصلی وبسایت ها، نداشتن ساختار درست برای پیمایش است. کاربر در سه مرحله باید بتواند کالا یا مطلب مورد نیاز خود را پیدا کند. استفاده از منوهای پیچیده و رعایت نکردن اصول درختی در سایت باعث می‌شود تا کاربر به درستی نتواند به درستی از سایت استفاده کرده و آن را ترک خواهد کرد. مطمئن باشید که خود گوگل هم نمی‌تواند ساختار چنین سایتی را به درستی بفهمد و نه تنها هیچ ایندکسی انجام نمی‌دهد (خیلی دیر انجام می‌دهد)، بلکه احتمال جریمه هم وجود خواهد داشت.

از بین بردن صفحات خطای 404

صفحه 404 در حقیقت صفحه‌ای است که نشاندهنده موجود نبودن صفحه در وبسایت است. وقتی شما صفحه‌ای را از وبسایت خود غیرفعال می‌کنید، آدرس آن صفحه هنوز در گوگل موجود است. از این رو با نوشتن آن، خطای 404 نمایش داده خواهد شد. دو راه برای بهینه‌تر کردن این صفحه وجود دارد:

به بازدیدکنندگان با یک پیام دوستانه اعلام کنید که این صفحه از دسترس خارج شده است؛

ریدایرکت به یک آدرس دیگر کنید.

تعدادی از مهم‌ترین چک لیست سئو تکنیکال

بررسی Robot.txt

بررسی ساختار آدرس صفحه

بررسی ساده بودن پیمایش صفحه

بررسی ساختار بودن داده‌ها

برطرف کردن خطاهای 404

بررسی نقشه سایت

فعال کردن HTTPS

بهینه سازی سرعت سایت

داشتن قابلیت نمایش رسپانسیو

ثبت در گوگل

نتیجه‌گیری

سئو تکنیکال چیزی خارج از تمامی موارد مرتبط با سئو نیست؛ اما دید آن کمی تخصصی و فنی ‌تر است. در واقع کسی که مسئول بهینه سازی فنی سایت است، هدفش بیشتر به سمت ساختار درست می‌رود.

منابع

سوالات متداول

بطور کلی چند نوع سئو وجود دارد؟

جهت یک استراتژی بهینه سازی ارگانیک به سه نوع سئو نیاز دارید: سئوی داخلی، سئوی تکنیکال و سئوی خارجی. با تحلیل استراتژی های خود و بررسی این 3 نوع سئو بهینه سازی برای شما بسیار آسان تر خواهد بود

آیا سئو تکنیکال برای پیاده سازی سخت است؟

سئوی تکنیکال یا فنی چقدر پیچیده است؟ بستگی دارد. تسلط بر اصول اساسی واقعاً دشوار نیست، اما سئو تکنیکال می تواند پیچیده و درک آن سخت باشد

تعریف سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی وب ‌سایت که داخل سایت انجام می شود می پردازد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما به طور مؤثرتری بخزند و ایندکس شود

چک لیست سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا سئو فنی بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی سئو است، به همین دلیل است که سایت باید تمام توصیه های سیستم های جستجو را رعایت کند. چک لیست ممیزی فنی شامل جنبه های متعددی به منظور تجزیه و تحلیل و رتبه بندی پارامترهای فنی محتوا و ساختار وب سایت است.

سئو فنی یا تکنیکال چگونه انجام می شود؟

سئوی فنی فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک وب سایت با الزامات فنی موتورهای جستجوی مدرن با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک مطابقت دارد یا خیر. عناصر مهم سئوی فنی شامل خزیدن، نمایه سازی، رندرینگ و معماری وب سایت است.

آیا سئو تکنیکال سخت است؟

تسلط بر اصول اساسی واقعاً دشوار نیست، اما سئو فنی می تواند پیچیده و درک آن سخت باشد.