محتوای ضعیف

محتوای ضعیف (Thin Content) که به محتوای نازک و باریک نیز معروف است، اصولاً محتوایی است که به طور کلی ارزش پایینی برای مخاطبان ایجاد می کند. به عبارت دیگر، محتوای ضعیف دارای کیفیت پایینی است و سبب کاهش ترافیک شما، آسیب به سئو سایت، افزایش نرخ پرش و به طور کلی کاهش رتبه ی شما می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا محتوای ضعیف را مورد بررسی قرار دهیم.

ویژگی های محتوای ضعیف

اکنون به بررسی 6 ویژگی محتوای ضعیف خواهیم پرداخت تا شما بتوانید به درستی آن را تشخیص داده و از آن دوری کنید:

1. فاقد عمق

بزرگترین شاخص محتوای ضعیف این است که فاقد عمق است و به عبارت بهتر، برای کاربران مفید نیست. اگر محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی می سازید (همان طور که بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند) ، باید تمام جنبه های آن کلمه کلیدی را در نسخه خود پوشش دهید. اگر فقط به سؤالی که پرسیده می شود به طور خلاصه پاسخ دهید یا فقط سطح یک موضوع را بررسی کنید، احتمالاً ارزش کافی برای خوانندگان خود ارائه نمی دهید.

2. تکراری بودن

یکی دیگر از ویژگی های محتوای ضعیف، محتوای تکراری است. اگر از محتوای مشابه یا محتوای تکراری در پست های وبلاگ یا صفحات وب سایت مختلف استفاده می کنید، می توانید به سئوی سایت خود آسیب بزنید. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که چندین پست وبلاگ دارید که به یک کلمه کلیدی اشاره می کنند یا سعی می کنید یک پاراگراف یا یک بخش را در وبلاگ های مختلف مجدداً ارسال کنید.

3. تبلیغات بسیار زیاد

برای ارائه ارزش به مشتریان، محتوای شما باید قابل خواندن باشد و برای خوانندگان مفید واقع گردد. وقتی وبلاگ های شما مملو از تبلیغات، پنجره های بازشو، CTA و «پیشنهادهای ویژه» است، آن ارزش مهم را برای مخاطبان خود ارائه نمی کنید. حتی ممکن است محتوای شما به عنوان هرزنامه علامت‌گذاری شود یا نرخ پرش فوق العاده بالایی داشته باشید.

4. نمایه سازی دسته بندی نامناسب

نمایه سازی و دسته بندی بخش مهمی از برنامه ریزی باطن محتوا است. با این حال، اگر هر وبلاگ دارای یک برچسب جدید یا یک نویسنده جدید باشد، شما از دسته بندی های خود به درستی استفاده نمی کنید. بسیاری از وبلاگ ها صدها برچسب دارند که به کیفیت وبلاگ شما در الگوریتم جستجوی گوگل آسیب می رساند و می تواند به URL های شما نیز آسیب برساند.

5. صفحات ورودی (Doorway Pages)

صفحات ورودی (Doorway Pages) صفحه ای با کیفیت پایین است که به منظور تلاش برای کسب رتبه بالا برای یک کلمه کلیدی خاص است. این نمونه ای از سئو کلاه سیاه است که در آن برند ها سعی می کنند الگوریتم گوگل را فریب دهند تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کنند. آن ها اغلب کاربران را به همان صفحه داخلی هدایت می کنند و تجربه کاربری وحشتناکی را ایجاد می کنند.

6. محتوای تولید شده به صورت خودکار

گاهی اوقات شرکت ها سعی می کنند از محتوای تولید شده به طور خودکار استفاده کنند تا زمان نوشتن محتوا یا هزینه های پرداختی برای تولید محتوا را کاهش دهند. با این حال، این نوع محتوا تجربه خواندن ضعیفی را برای هر یک از کاربران شما فراهم می کند و می تواند تکرارها و خطاهای نحوی زیادی داشته باشد.

چه چیزی باعث جریمه گوگل محتوای ضعیف می شود؟

جریمه گوگل بابت محتوای ضعیف نوعی مجازات از طرف گوگل است و زمانی رخ می دهد که محتوای ضعیفی داشته باشید. این می تواند منجر به آسیب رسیدن به اعتبار شما در گوگل، کاهش رتبه صفحات شما و سایر آسیب های سئو شود. گوگل در حال حاضر می گوید که انواع صفحات زیر می توانند جریمه شوند:

  • محتوای تولید شده خودکار
  • صفحات ورودی (Doorway Pages)
  • محتوای دزدیده شده (Scraped Content)
  • سایت های وابسته ی ضعیف

چرا محتوای ضعیف به سئو سایت شما آسیب می رساند؟

محتوای ضعیف در واقع به سئو سایت ما آسیب می زند زیرا گوگل همیشه به دنبال محتوایی است که با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد. زمانی که کاربر یک عبارت جستجو را وارد می کند، می خواهد پاسخ مورد نظر خود را دریافت کند. این وظیفه شماست که گوگل را متقاعد کنید که به سوالی که کاربر می پرسد پاسخ مناسب می دهید. اگر این گونه نباشد، محتوای شما به عنوان محتوای ضعیف شناخته می شود. محتوای ضعیف دارای ویژگی هایی است که به سبب آن ها به سئو ضربه وارد می کند:

  • بدون بک لینک
  • خوانندگان ناراضی
  • کلمه کلیدی بدون محتوای مناسب
  • نرخ پرش بالا

نحوه شناسایی محتوای ضعیف

اکنون که فهمیدید چرا محتوای ضعیف به سئو شما آسیب می رساند و چرا گوگل به دنبال شناسایی و جریمه کردن محتوای ضعیف است، بیایید به مراحل شناسایی آن بپردازیم:

1. به URL ها نگاه کنید

محتوای تکراری یکی از دلایل اصلی جریمه های محتوای ضعیف است، بنابراین باید در صورت وقوع آن را شناسایی کنید. جستجو در URL های خود برای یافتن صفحات مشابه می تواند به شما کمک کند. صفحاتی را که بیش از حد شبیه به یکدیگر هستند پیدا کنید. هنگامی که URL های خود را پیدا کردید، به دنبال کلمات کلیدی مشابه یا عناوین مقالاتی باشید که ممکن است نشانگر محتوای تکراری باشند.

2. کلیدواژه های اصلی خود را بررسی کنید

وقتی چندین وبلاگ دارید که کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند، می تواند منجر به محتوای تکراری یا استفاده یبیش از حد از کلمات کلیدی شود. بنابراین بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی و داشتن یک استراتژی قوی برای کلمات کلیدی می تواند به شما در جلوگیری از این مشکلات کمک کند.

3. توضیحات متا تکراری را جستجو کنید

داشتن توضیحات متا تکراری یکی دیگر از مواردی است که می تواند به سئو سایت شما آسیب برساند. همان طور که هر عنوان و توضیحات وبلاگ باید منحصر به فرد باشد، عناوین متا و توضیحات شما نیز باید برجسته باشند. برخی از شرکت ها سعی می کنند متا داده های خود را کپی و جایگذاری کنند، این در دراز مدت به شما آسیب می زند و باید اصلاح شود.

4. مطالب خود را بخوانید

راه دیگر برای تشخیص محتوای ضعیف، خواندن آن است. خودتان را به عنوان یک خواننده ی جدید در نظر بگیرید تا ببینید آیا به سؤالی که پرسیده می شود پاسخ می دهد یا خیر. شما باید از دید یک خواننده به مطالب نگاه کنید نه از دید یک نویسنده ی محتوا یا مدیر وب سایت.

چگونه محتوای ضعیف را درست کنیم؟

مهمترین بخش بعد از شناسایی محتوای ضعیف، انجام اقداماتی برای اصلاح و رفع مشکلات آن است. چند رویکرد مختلف وجود دارد که می توانید برای رسیدگی به مشکلات محتوای ضعیف و حل آن ها به روشی مثبت استفاده کنید که به بهبود جایگاه شما در الگوریتم جستجوی گوگل کمک می کند:

آن را حذف کنید

شما می توانید صفحات محتوای ضعیف را زمانی که ارزشی برای خوانندگان ارائه نمی دهند حذف کنید. این برای صفحات ورودی (Doorway Pages) یا زمانی که وبلاگ های زیادی دارید که به یک کلمه کلیدی اشاره می کنند، به خوبی کار می کند.

مطالب مفید به آن اضافه کنید

اگر محتوای شما ضعیف است و برای مفید بودن نیاز به ارائه اطلاعات و جزئیات بیشتر به خوانندگان دارد، می توانید محتوای بیشتری را به صفحه اضافه کنید تا آن را حجیم کرده و ارزش بیشتری ارائه دهد.

آن را بازنویسی کنید

راه دیگر برای رفع محتوای ضعیف، بازنویسی آن است. رویکرد جدیدی برای کلمه کلیدی در نظر بگیرید یا یک کلمات کلیدی جدید را برای تمرکز وبلاگ انتخاب کنید. سپس می توانید مقاله را بازنویسی کنید تا برای خوانندگان مفید باشد.

برگرفته از مقالات زیر
Discover what Thin Content is & How to Fix it

سوالات متداول

بزرگترین شاخص محتوای ضعیف چیست؟

عمیق نبودن محتوا و مفید نبودن آن برای کاربر بزرگترین شاخص محتوای ضعیف است.

محتوای ضعیف باعث چه چیزی می شود؟

به طور کلی محتواها ضعیف باعث افت سئو سایت خواهند شد.

چگونه محتوایی بنویسیم که ضعیف نباشد؟

معمولا محتواهایی که به سوالات کاربران پاسخ می دهند، ضعیف نیستند.