سه چالش وبلاگ نویسی

تولید محتوا و وبلاگ نویسی یکی از اصول اولیه سئو است و شما هم به خوبی می دانید که پیدا کردن یک محتوای مناسب برای وبلاگ بسیار سخت تر شده است. شما به عنوان یک کسب و کار هم باید هم با این چالش ها روبرو شوید. چون رقبای زیادی دارید، کسب و کارهای مرتبط زیادی در حوزه ی کاری شما فعالیت می کنند و این مشکل تقریبا دغدغه ی تمام کسب و کارها و حتی کسب و کارهای بزرگ است.

سه چالش در تولید محتوا برای بلاگ سایت در ادامه آورده شده اند و سه راه حل مناسب و قطعی برای حل این مشکلات معرفی شده اند که کار شما را تا حد زیادی راحت تر می کنند.

چالش اول: ایده و تحقیق کلیدواژه

صدها و هزارها برند مشابه شما وجود دارند. هزاران بلاگر در جای جای دنیا در حیطه ی کاری شما فعالیت دارند و هر روز صدها هزار عنوان و مقاله منتشر می شوند و مهم تر اینکه میلیون ها کلیدواژه در گوگل و موتورهای جستجو نوشته می شوند و افراد به دنبال حل مشکلات شان هستند. پیدا کردن یک ایده ی مناسب و کلیدواژه ای که بتوانید به وسیله ی آن کاربران را جذب کنید تقریبا مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

با یک مثال آغاز کنیم: این کلمات کلیدی را در نظر بگیرید: بهترین راه برای ساخت پادکست

این کلیدواژه تقریبا Long-Tail و طولانی محسوب می شود. بالای قیف بازارایابی قرار دارد و یک راه مناسب است تا شما کاربران را به سمت سایت تان بکشانید، ترافیک بگیرید و برند خود را شناخته شده تر کنید.

اما آمارهای Ahrefs چیز دیگری می گویند. شما حداقل به 118 بک لینک نیاز دارید تا در 10 نتیجه ی اول گوگل قرار بگیرید. آیا ارزشش را دارد؟ شاید نه. چیزی که مهم است پر شدن و اشباع شدن کلیدواژه های مهم و بالای قیف بازاریابی هستند و هر روز هم برندها و سایت های بزرگ این کلیدواژه ها را به خودشان اختصاص می دهند. سایت های خبری هم یک معضل دیگر هستند چون اتوریتی بالایی دارند و معمولا محتوایی که منتشر می کنند رتبه ی خوبی می گیرد و کسب و کارها کمی عقب می مانند.

حالا چکار باید کرد؟ چگونه می توانیم برای وبسایت خود ترافیک جذب کنیم؟ اصلا چنین امکانی وجود دارد؟

راه حل: کلیدواژه ها را فراموش کنید.

در دنیایی که هر روز کلیدواژه های مختلفی در حیطه ی کاری شما استفاده می شوند و بسیاری از کلیدواژه های مهم قبلا توسط وبسایت های بزرگتر گرفته شده اند شانس شما برای رتبه گرفتن در کلیدواژه های پرترافیک کمتر است. اگر شما به دنبال چند ایده یا موضوع خوب هستید که هنوز می توانند به شما در گرفتن ترافیک کمک کنند از تمرکز بیش از حد روی کلیدواژه ها خودداری کنید و به جای آن:

  • از زاویه ای جدید به موضوعات نگاه کنید.
  • کلیدواژه های خاص خودتان ایجاد کنید.
  • تحقیقات مشتریان و مخاطبان خود را گسترش دهید.

اگر از یک زاویه ی جدید به یک موضوع نگاه کنید احتمال اینکه در نتایج جستجوی گوگل بیشتر دیده شوید زیادتر است. اگر دقت کرده باشید کلیدواژه هایی که با چرا یا چگونه یا روش هایی که برای هر مسئله بیان می شوند در گوگل اشباع شده اند. اما شما همچنان می توانید نقطه نظرات جالب تر، دیدگاه های جالب تر، روش های کمتر شنیده شده و … را بررسی کنید و به عنوان یک پست وبلاگ ارزشمند منتشر کنید تا بیشتر و بیشتر دیده شوید. روی هدلاین ها و عناوین سئو هم تمرکز کنید. سعی کنید عنوان هایی بنویسید که کاربران کنجکاو شوند و روی آن کلیک کنند. در این موارد حتی اگر شما رتبه های اول گوگل را به خود اختصاص ندهید همچنان شانس بالاتری در نرخ کلیک خواهید داشت.

ساختن کلیدواژه های خاص خودتان هم کاملا مشابه است و یک مفهوم ثابت شده است. وبسایت معتبر Backlinko یک مثال برای این نوع کلیدواژه هاست. برایان دین موسس و نویسنده ی این وبسایت عبارت «تکنیک آسمان خراش» را وارد دنیای سئو کرد و حالا حدس بزنید چه اتفاقی افتاده است؟ میزان جستجوی عبارت SkyScraper Technique در گوگل به ماهانه 1000 جستجو هم رسیده است.

وقتی شما به یک کلیدواژه نام و هویت می بخشید هم در نرخ تبدیل شما و هم بازگشت سرمایه و نرخ کلیک شما تاثیر خواهد گذاشت. برای کلیدواژه های جدیدی که می سازید لینک خارجی بسازید، رپورتاژ بگیرید در شبکه های اجتماعی آن را وایرال کنید و سعی کنید این کلیدواژه ها را به نام خودتان در ذهن مخاطبان و بازار هدف تان ثبت کنید. در این حالت خودبخود بک لینک خواهید گرفت و محتوای شما به یک محتوای ارزنده تبدیل خواهد شد که رتبه ی اول را در این کلیدواژه ها به خود اختصاص خواهد داد.

سعی کنید جستجو و تحقیق را همواره در کنارتان داشته باشید. چرا که بلاگرها و کسب و کارها به داده ها نیاز دارند تا ادعاهای خودشان را ثابت کنند و بازاریابان دیجیتال هم به ایده های جدید و تازه نیاز دارند تا مخاطبان را جذب کنند. سعی کنید هم در حوزه ی کیفیت محتوا و هم کیفیت فعالیت های سئو خود جستجوگری خلاق باشید و جدیدترین ترندهای روز دنیا را روی محتوای خود پیاده کنید.

چالش دوم: نوشتن پست های بیش از 2000 کلمه

با اینکه طول محتوا کاملا دلخواه است اما بارها دیده شده که محتوا با بیش از 2000 کلمه معمولا رتبه ی بهتری کسب می کنید، لینک های بیشتری دریافت می کند و در نتیجه ترافیک بالاتری را جذب می کند. وقتی شما در یک پست تمام مشکلات و سوالات کاربران را حل می کنید آن ها نیازی نمی بینند تا از سایت شما خارج شوند و دوباره به صفحه ی نتایج گوگل برگردند. اما یک مشکل وجود دارد: نوشتن محتوای طولانی که عملا هیچ ارزشی تولید نمی کند و صرفا استفاده از کلمات بی معنی و جمله بندی های تکراری و خسته کننده به هیچ دردی نمی خورد.

با اینکه تحقیقات نشان داده اند که محتوای طولانی معمولا رتبه ی بهتری می گیرد اما به این معنا نیست که همیشه جواب می دهد. این بیشتر به کیفیت محتوای شما بستگی دارد. آیا آن چیزی که کاربران به دنبال آن هستند را در محتوای خود گنجانده اید؟ یا پاسخی برای سوالات مخاطبان در محتوای طولانی خود دارید؟ آیا زیرعنوان ها، لیست ها، محتوای بدنه و عکس هایی که استفاده کرده اید می توانند ارزش جدیدی اضافه کنند؟

راه حل: ساختار محتوای خود را با توجه به جریان SERP و نیازهای مخاطبان طراحی کنید.

هیچ معجزه ای وجود ندارد و هیچ چیز قطعی در مورد طول محتوای بیش از 2000 کلمه وجود ندارد. اینکه شما یک محتوای بیش از 2000 کلمه تولید می کنید هیچ سیگنالی مبنی بر اینکه محتوای شما باکیفیت است به گوگل ارسال نمی شود. هر بخش و هر پاراگراف محتوای شما باید مشکلات کاربران را حل کند و مطابق با نیاز کاربران باشند.

می توانید در ابزارهایی مانند Ahrefs یا SEMrush موضوعات خود را مشخص کنید تا کلیدواژه های موردنیاز مخاطبان و سوالات آن ها را پیدا کنید. LSI یا کلیدواژه هایی که گوگل حین جستجو به شما پیشنهاد می دهد هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. باید بدانید مشکلات کاربران چه چیزهایی هستند و سعی کنید در زیرعنوان ها و محتوای بدنه جوابی برای این سوالات ارائه کنید.

یک نکته ی نسبتا مهم: در محتوای طولانی یا بلند سعی کنید کلیدواژه ی اصلی خود را در عنوان، پاراگراف اول و یکی از زیرعنوان ها بیاورید. غلظت کلیدواژه هیچ اثری ندارد. کلیدواژه های مهم و مرتبط دیگر را هم در زیرعنوان ها و هدینگ ها بیاورید.

سعی کنید در نوشته های طولانی خود از لیست های عددی استفاده کنید. روش پیشنهاد بدهید و مشکلات را حل کنید. سعی کنید به عمق موضوعات بروید و آن را با جزئیات کامل بررسی کنید. کاربر را خسته نکنید و با تکنیک های زبانی و اضافه کردن ریتم به محتوا او را در موضوع نگه دارید. کمی جذابیت های بصری به محتوای خودتان اضافه کنید. عکس ها و اینفوگرافی ها و ویدیوها می توانند معجزه ی محتوای طولانی شما باشند.

چالش سوم: جذب ترافیک

تولید محتوا بخش آسان کار است. اینکه بتوانید افراد را جذب کنید تا محتوای شما را بخوانند و از صفحات وبلاگ شما بازدید کنند سخت و فرسایشی است. حالا که تعداد بک لینک ها یک فاکتور بسیار مهم در رتبه بندی سایت ها در گوگل هستند گرفتن رتبه و در نتیجه گرفتن لینک بسیار سخت تر شده است. چگونه کاربران را جذب خواهید کرد که محتوای شما را ببینند و بخوانند؟

راه حل: پروموت، ترافیکی غیر از گوگل، صدا و ویدیو

شما باید محتوای خود را پروموت کنید تا دیده شود. گوگل همه ی ماجرا نیست. شما باید پروموت کردن محتوا و معرفی آن به افراد و گروه ها و کامیونیتی های مختلف را وارد فرایند بازاریابی محتوایی خود کنید. به نظر شما چه تفاوتی بین کاربری که در توییتر روی لینک سایت شما کلیک می کند تا محتوای شما را بخواند و کاربری که از طریق گوگل روی آن کلیک می کند وجود دارد؟ هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو می توانند مشتریان و مخاطبان احتمالی شما باشند.

محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. در گروه های تخصصی کارتان به محتوایی که تولید کرده اید ارجاع بدهید. لیست ایمیلی و خبرنامه هم جاهای بسیار مهمی هستند که مخاطبان زیادی را جذب می کنند. تنها و تنها به گوگل بسنده نکنید. روی نقاطی دست بگذارید که رقبای شما هنوز موفق نشده اند آنجا را فتح کنند و یا حتی نمی دانند که می توانند از این پتانسیل ها هم استفاده کنند.

اگر محتوای متنی شما نمی تواند در گوگل رتبه بگیرید شما هنوز دو جای دیگر در گوگل دارید. جستجوی تصاویر و جستجوی ویدیوها. روی این دو کانال تمرکز کنید. آمارها نشان می دهند که بازاریابی ویدیویی بسیار تاثیرگذارتر از بازاریابی متنی است. چرا که چشم و گوش و حواس پنجگانه با آن درگیر می شوند و امکان جذب کاربران بسیار بیشتر است. در حال حاضر پادکست ها هم در گوگل ایندکس می شوند. یک آمار جالب: در حال حاضر تنها و تنها 2 میلیون پادکست در جهان منتشر شده اند و در گوگل ایندکس شده اند. حالا این آمار را مقایسه کنید با میلیون ها میلیون پست وبلاگ که روزانه در جهان منتشر می شوند. کجا شانس بیشتری برای رتبه گرفتن دارید؟

جمع بندی

این سه چالش سه تا از مهم ترین مواردی بودند که بلاگرها و کسب و کارها در تولید محتوا به آن برمی خورند و معمولا حل کردن آن ها هم سخت و فرسایشی است. اما شما حالا سه راه حل قطعی و تضمینی دارید که می توانید در بلاگ سایت خود پیاده کنید و راه های جدیدی را برای جذب ترافیک سایت پیدا کنید. حالا نوبت شماست که سهم خودتان را از گوگل بگیرید.