شاخص های کلیدی در سئو چیست؟

شاخص‌ های کلیدی در سئو یا (KPI)، از جمله مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید بعد از ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال با آن‌ها آشنا شوید. آشنایی با شاخص‌های کلیدی در سئو برای بهبود فرایند بازاریابی دیجیتال و رشد وب سایت ضروری است. متخصصان حرفه‌ای سئو با انواعی از (KPI) آشنایی دارند و از همین نکات برای باز کردن قفل موفقیت و افزایش رتبه بندی وب سایت کمک می‌گیرند. اگر از چند سئوکار حرفه‌ای بپرسید که شاخص کلیدی در سئو چیست؟

پاسخ‌های مختلفی دریافت می‌کنید. زیرا این شاخص‌ها کاملاً به نوع کسب و کار و فعالیت وب سایت مرتبط هستند. این شاخص‌ها معیارهایی هستند که به شما نشان می‌دهند در کدام قسمت از وبسایت نیاز به بهینه‌سازی و تغییر رویه دارید. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره شاخص ‌های کلیدی در سئو یا (KPI) صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1. ارزش طول عمر مشتری (CLV)

یکی از انواع شاخص ‌های کلیدی در سئو، ارزش طول عمر مشتری (CLV) است. ارزش طول عمر مشتری یکی از معیارهایی است که هر سئوکار باید قبل از بهینه سازی وب سایت درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. این معیار میزان درآمد کسب و کار را بعد از خرید مشتری محاسبه می‌کند. ارزش طول عمر مشتری به سئوکاران کمک می‌کند تا درک بهتری از روش‌های بهینه سازی وبسایت داشته باشند. علاوه بر این، با استفاده از این معیار می‌توان به راحتی متوجه شد که کدام فعالیت سئو باعث افزایش درآمد وب سایت می‌شود.

2. جستجو در رتبه بندی

از دیگر شاخص‌ های کلیدی سئو، جستجو در رتبه بندی است. هرچقدر رتبه وب سایت شما برای کلمات کلیدی مورد استفاده در محتوای وبلاگ بیشتر باشد، یعنی کار خود را درست انجام داده‌اید. استفاده از کلمات کلیدی باید به گونه‌ای انجام شود که در نهایت، سایت شما برای جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر به بالای فهرست نتایج جستجو منتقل شود. از نظر کارشناسان سئو، رتبه بندی جستجو یکی از شاخص‌ های کلیدی مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

زمانی که رتبه بهتری در فهرست نتایج جستجو بدست آورید، قادر خواهید بود به اهداف دیگر خود مثل افزایش ترافیک سایت، یافتن سرنخ‌ها و افزایش نرخ تبدیل برسید. برای افزایش رتبه بندی از کلمات کلیدی کلیشه‌ای و تکراری استفاده نکنید. به جای آن باید از کلماتی که کاملاً مطابق با سبک جستجوی کاربران هستند استفاده کنید.

به عنوان مثال، کلمه کلیدی «جین» برای کاربرانی که عبارت «شلوار جین راه راه سیاه و سفید» را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند به هیچ وجه مناسب نیست. در این حالت ترافیک وب سایت شما افزایش نمی‌یابد و نباید انتظار ارتقاء رتبه بندی داشته باشید. از ابزارهای مختلف برای بررسی رتبه بندی وب سایت خود استفاده کنید. رتبه بندی وب سایت هر لحظه در حال تغییر است. زیرا ممکن است سایت‌های جدیدی راه‌اندازی شوند که محتوایی بهتر از محتوای وب سایت شما داشته باشند.

بنابراین بهتر است ابزارهای بررسی رتبه بندی وب سایت را نصب کنید. سپس دامنه وب سایت را وارد نرم افزار کرده و لیست کلمات کلیدی مورد نظر خود را در نرم افزار بارگذاری کنید. در مرحله بعد، نرم افزار به صورت خودکار ردیابی رتبه را شروع می‌کند و نتایج آن را به شما اعلام خواهد کرد.

3. بازگشت سرمایه ROI

از دیگر شاخص‌ های کلیدی در سئو، (ROI) یا بازگشت سرمایه است. بازگشت سرمایه نه تنها به عنوان یک شاخص کلیدی در سئو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه به عنوان یک شاخص مهم در تمامی کمپین‌های بازاریابی شناخته می‌شود. بررسی بازگشت سرمایه به‌خصوص برای وب سایت‌های شرکتی یا سایت‌های فروشگاهی که به صورت روزانه به خرید و فروش محصول می‌پردازند اهمیت بسیار زیادی دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از نرم افزار سئو برای محاسبه میزان بازگشت سرمایه استفاده کنید.

به این ترتیب، متوجه خواهید شد چقدر پول برای بهینه سازی وبسایت خرج کرده‌اید و چه مقدار از این پول به سمت کسب و کار شما بازگشته است. بهتر است فرآیند بهینه سازی وب سایت را با کمترین هزینه انجام دهید. کسب و کارهای گوناگونی وجود دارند که مقدار زیادی پول برای بهینه سازی وب سایت و تبلیغات کلیکی هزینه می‌کنند، ولی بازدهی لازم را ندارند. بازگشت سرمایه از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

(درآمد حاصل از سرمایه گذاری - هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری

اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید بازگشت سرمایه مثبت باشد. مقدار بازگشت سرمایه در ابتدای شروع فعالیت معمولاً منفی است. می‌توانید در ادامه از استراتژی‌ سئو برای کاهش هزینه‌های بهینه سازی وب سایت استفاده کنید. به مرور زمان، مقدار بازگشت سرمایه مثبت خواهد شد و سود قابل توجهی را در اختیار کسب و کار شما قرار می‌دهد.

4 .هزینه هر کلیک

از دیگر شاخص ‌های کلیدی در سئو یا (kpi)، هزینه هر کلیک است. کاربران از روش‌های مختلف وارد وب سایت شما می‌شوند. یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود کاربران روی لینک وب سایت شما کلیک کنند، جستجوی ارگانیک است. یعنی ابتدا کاربر کلمات کلیدی مورد نظر خود را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کند. سپس وب سایت شما به دلیل استفاده از کلمات کلیدی مناسب و محتوای عالی در بالای فهرست نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود. در مرحله بعد، کاربر روی لینک سایت شما کلیک کرده و از محتوای صفحه استفاده می‌کند.

به این روش، جستجوی ارگانیک گفته می‌شود که یکی از روش‌های مناسب برای افزایش ترافیک سایت و بهبود نرخ کلیک است. این روش نیازی به پرداخت هزینه ندارد. البته افزایش ترافیک ارگانیک هزینه‌های خاص خود را دارد. ولی حجم هزینه‌ها بسیار کمتر از سایر روش‌ها مثل شرکت در کمپین‌های پولی است. از دیگر روش‌های افزایش ترافیک وب سایت و جذب کاربران، شرکت در کمپین‌های پولی و پرداخت هزینه به ازای هر کلیک (CPC) است.

برای انجام این کار ابتدا باید با موتور جستجوی گوگل قرارداد ببندید. سپس موتور جستجو لینک سایت شما را در سایر وبسایت‌ها یا در معرض دید کاربران قرار می‌دهد. سپس کاربران روی لینک وب سایت کلیک کرده و ترافیک وب سایت شما را افزایش می‌دهند. در این حالت، باید به ازای هر کلیک به موتور جستجوی گوگل هزینه پرداخت کنید. البته توجه داشته باشید که این روش با سایر روش‌ها مثل (PPC) متفاوت است. در این روش، لینک وبسایت در بالای فهرست نتایج جستجو قرار می‌گیرد. در نتیجه، کاربران از طریق جستجوی ارگانیک وارد وب سایت شما خواهند شد.

5. نرخ پرش

نرخ پرش از دیگر شاخص ‌های کلیدی در سئو یا (kpi) است. نرخ پرش، تعداد کاربرانی که بدون مطالعه محتوای وب از صفحه شما خارج شده‌اند را محاسبه می‌کند. به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای، باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا نرخ پرش سایت کاهش یابد. موتور جستجو گوگل اعلام کرده است که نرخ پرش، یکی از پارامترهای مهم هنگام تعیین رتبه بندی وبسایت است. این مسئله نشان می‌دهد کاربران بعد از ورود به وبسایت شما به نتیجه مورد نظر خود دست نیافته‌اند. نرخ پرش معمولی تقریبا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. نرخ پرش بالای ۷۰ درصد، نشان می‌دهد صفحه شما برای کلمه کلیدی جستجو شده مناسب نیست.

گاهی اوقات عنوان صفحه جذابیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل تعداد زیادی کاربر روی آن کلیک می‌کنند. اما همین کاربران بعد از ورود به صفحه متوجه می‌شوند محتوای سایت، هدف اصلی آن‌ها نیست. به همین دلیل ترجیح می‌دهند از صفحه خارج شوند و سایت دیگری را جستجو کنند. چند روش مختلف برای بررسی نرخ پرش وجود دارد. یکی از روش‌ها استفاده از ابزارهای گوگل مثل (Google Analytics) است.

6. ترافیک برند

از دیگر شاخص ‌های کلیدی در سئو (kpi)، ترافیک برند است. زمانی که نام برند خود را با استفاده از وبلاگ تبلیغاتی یا یک لینک تبلیغ کنید، عده زیادی از کاربران با برند کسب و کار شما آشنا خواهند شد. در نتیجه نام شرکت شما را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند. در این حالت وب سایت شما در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. زیرا کلمه کلیدی جستجو شده در گوگل کاملاً مرتبط با نام برند شما است. زمانی که کاربران نام برند را در گوگل جستجو کرده و روی لینک وب سایت کلیک کنند، ترافیک برند قابل محاسبه خواهد بود.

از نظر کارشناسان سئو، برگزاری کمپین‌های آگاهی از برند در اولویت بالاتری نسبت به سایر روش‌های بهبود بازاریابی دیجیتال دارد. برندسازی باعث می‌شود کاربران با خواسته و تمایل خود به سمت سایت شما هدایت شوند. زمانی که به یک برند محبوب تبدیل شوید، ترافیک بیشتری از طریق جستجوی ارگانیک خواهید داشت و خیلی زود به درآمد بالایی می‌رسید. علاوه‌بر این، ترافیک برند منجر به افزایش نرخ تبدیل می‌شود. زیرا کاربران به خوبی می‌دانند که از وبسایت شما چه می‌خواهند. بنابراین، بعد از ورود به وب سایت برای خرید محصولات و خدمات اقدام می‌کنند.

هر چقدر میزان خرید کاربران بعد از ورود به وبسایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل افزایش خواهد یافت. برای محاسبه ترافیک برند باید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. ابتدا وارد کنسول جستجوی گوگل شوید. در مرحله بعد، کلمات کلیدی که با نام برند شما مرتبط هستند (حتی کلماتی که شامل اشتباه نگارشی هستند) وارد کنسول جستجوی گوگل کنید. سپس موتور جستجوی گوگل کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهد و تعداد کل کلیک‌ها یا ترافیک برند را به شما نشان خواهد داد.

7. نرخ کلیک یا CTR ارگانیک

نرخ کلیک اولین معیاری است که هر سئو کار باید در ابتدای فعالیت خود با آن آشنا شود. برای محاسبه نرخ کلیک، باید تعداد کل کلیک روی لینک وب سایت خود را به تعداد کاربرانی که وب سایت شما را در فهرست نتایج جستجو مشاهده کرده‌اند تقسیم کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد چند درصد از کاربران بعد از مشاهده لینک سایت روی آن کلیک کرده و به سمت وب‌سایت شما جذب شده‌اند. عوامل مختلفی بر افزایش نرخ کلیک موثر هستند. یکی از عوامل موثر بر بهبود نرخ کلیک، عنوان لینک است. انتخاب عنوان لینک اهمیت بسیار زیادی دارد.

عنوانی که برای صفحه انتخاب می‌کنید، باید حتماً حاوی دو یا سه کلمه کلیدی باشد. به این ترتیب، وبسایت شما در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد و احتمال اینکه کاربران روی آن کلیک کنند افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، باید یک توضیح متا قانع کننده در زیر لینک سایت بنویسید. توضیح متا نیز باید حاوی کلمات کلیدی باشد و کاربران را برای کلیک روی سایت ترغیب کند.

نرخ کلیک یک معیار مهم برای رتبه بندی سایت توسط موتورهای جستجو است. این مسئله نشان می‌دهد حتی اگر سایت شما در بالای فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود و نرخ کلیک پایینی داشته باشد، باز هم به اندازه کافی برای کاربران جذاب نخواهد بود تا روی لینک سایت کلیک کنند. بنابراین، ارتقاء رتبه بندی سایت تا زمانی که نرخ کلیک پایینی داشته باشید فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. نرخ کلیک پایین به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای وب سایت شما انتظارات کاربران را برآورده نکرده و گزینه مناسبی برای نمایش در بالای فهرستی نتایج جستجو نیست. در نتیجه ممکن است رتبه بندی سایت کاهش یابد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره شاخص‌ های کلیدی در سئو یا (kpi) صحبت شد. این شاخص‌ها معیارهای مهمی هستند که باید توسط سئو کاران مبتدی یا حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرند. تا زمانی که درک درستی از شاخص‌ های کلیدی سئو نداشته باشید، قادر به اجرای استراتژی‌ها و تکنیک‌های پیشرفته سئو نخواهید بود.

به عنوان مثال، پارامترهایی مثل نرخ کلیک یا هزینه به ازای کلیک از عوامل مهمی هستند که باید قبل از بهینه سازی سایت مورد توجه قرار بگیرند. برای دستیابی به نتیجه بهتر، فهرستی از شاخص‌ های کلیدی در سئو تهیه کنید و هر کدام از شاخص‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

هر یک از این شاخص‌ها، به کمک استراتژی‌های خاصی انجام می‌شوند. به عنوان مثال، برای افزایش نرخ کلیک باید ابتدا سئو داخلی وب سایت را انجام دهید و سپس روی سئو خارجی کار کنید. می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل برای بررسی نرخ کلیک و محاسبه آن استفاده کنید.