تاپیک کلاستر

تاپیک کلاستر ، روشی برای ساختاردهی محتوا در وب سایت است تا به موتورهای جستجو اطلاع دهد که سایت شما حاوی اطلاعات مربوط به یک موضوع خاص است. تاپیک کلاستر در محتوا به گونه ای سازماندهی شده است که همه کلمات کلیدی مرتبط با موضوع اصلی آن خوشه را هدف قرار می دهند. افزودن پیوندهای داخلی از صفحات وبلاگ پشتیبانی کننده به صفحه اصلی، یک ساختار پیوند داخلی ایجاد می کند و به موتورهای جستجو اطلاع می دهد که وب سایت شما در آن موضوع معتبر است. این روش سئو به وب سایت شما ساختاری طبیعی می دهد که توسط موتورهای جستجو و مخاطبان شما بهتر درک می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با تاپیک کلاستر آشنا شوید.

تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاسترها را می توان "دسته های موضوعی" دانست که به شما کمک می کند تا در موضوع اصلی خود به عنوان یک مرجع عمل کنید. صفحات ستونی (صفحات اصلی) در مرکز تاپیک کلاستر قرار دارند و هدفشان این است که شرکت شما را با یک موضوع خاص مرتبط کنند. بنابراین اگر شخصی به دنبال آن عبارت کلیدی باشد، احتمال نمایش سایت شما در SERP ها بسیار بیشتر است. از آنجایی که صفحات ستونی یک موضوع را به طور عمیق پوشش می دهند، اعتبار موضوعی و به طور طبیعی بک لینک کسب می کنند.

به هر صفحه ستون، صفحات تاپیک کلاستر (معمولاً پست های وبلاگ) متصل هستند که موضوعات فرعی مرتبط با موضوع ستون/هسته را پوشش می دهند. این سلسله مراتب محتوا به گوگل کمک می کند تا بفهمد صفحات وب شما در مورد چیست. بنابراین تاپیک کلاستر ها سبب می شوند تا سایت شما در ارتباط با موضوع اصلی (تاپیک کلاستر)، بیشتر به کاربران نشان داده شود.

مزایای استفاده از تاپیک کلاستر چیست؟

مزیت اصلی استفاده از تاپیک کلاستر در استراتژی سئو این است که با گذشت زمان، وب سایت شما دارای محتوای معتبر می شود. این معتبر بودن محتوا، سیگنال هایی را به موتورهای جستجو ارسال می کند که می گوید: محتوای وب سایت شما باید در بالای نتایج جستجو نشان داده شود. یکی دیگر از مزیت های استفاده از تاپیک کلاستر، بهترین پاسخ به سوالات جستجوگران است. اگر شما کلمات کلیدی بسیار رقابتی را هدف قرار دهید (مواردی که کاربران بسیاری آن را جستجو می کنند)، می توانید سبد کلمات کلیدی خود را متنوع سازید. هر چه وسعت محتوای مرتبط با موضوعی خاص بیشتر باشد، احتمال اینکه برای کلمات کلیدی دم بلند رقابتی کمتری رتبه بندی شود، بیشتر می شود.

مزیت بازاریابی جستجوی مبحثی برای مخاطبان هدف شما این است که تاپیک کلاستر، یافتن محتوای شما را در نتایج جستجو برای افراد آسان تر می کند. این فرایند به طور طبیعی محتوایی تولید می کند که معتبر است و یک موضوع را به طور جامع پوشش می دهد. سایت شما به یک ارائه دهنده برای همه ی موارد مرتبط با یک موضوع تبدیل می شود. این باعث می شود مشتریان بالقوه، مدت بیشتری را در سایت شما باقی بمانند زیرا آن ها محتوای بیشتری مصرف می کنند، به شما اعتماد می کنند و به مسیر خود برای تبدیل ادامه می دهند.

چگونه می توان یک استراتژی تاپیک کلاستر را پیاده سازی کرد؟

در ادامه، به بررسی برخی از راه هایی می پردازیم که به وسیله ی آن می توان تاپیک کلاستر را پیاده سازی کرد:

1. تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای ایجاد تاپیک کلاستر

اولین قدم در هر کمپین سئو، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است. روی موضوعات مرتبط با موضوع اصلی وب سایت خود تمرکز کنید و به خاطر داشته باشید که نباید زیاده روی کنید. برای شروع این فرایند، ابتدا مشخص کنید که کسب و کار شما می خواهد با چه چیزی شناخته شود؟ چه هدفی دارد؟ به دنبال چه رتبه ای در موتورهای جستجوگر است؟ رتبه بندی برای این موضوعات گسترده و سطح بالا بسیار دشوار خواهد بود اما با این حال، با تمرکز بر عبارات هدفمندتری که معمولاً توسط مخاطبان جستجو می شود، فرصتی برای رتبه بندی برای عبارات مرتبط داریم که افزایش ترافیک ارگانیک مرتبط را به سایت ما هدایت می کند.

2. سئو یا بهینه سازی موتور جستجوی گوگل

هر یک از این موضوعات فرعی، یک اصطلاح یا سوال مرتبط است که به موضوع اصلی مربوط می شود. پوشش دادن این موضوعات فرعی به گوگل اطلاع می دهد که ما در موضوعات اصلی نیز تخصص داریم. برای تعیین موضوعات فرعی، با پاسخ به سوالات زیر شروع کنید. این به شما کمک می کند در طول تحقیق کلمات کلیدی خود متمرکز بمانید:

  • مخاطبان هدف شما، در مورد اصطلاحات اصلی چه سؤالاتی می پرسند؟
  • محصول، راه حل یا خدمات شما چه مواردی را حل می کند؟ (به چه مواردی کمک می کند؟)
  • اصطلاحات مرتبط یا رایجی که برای توصیف موضوع اصلی شما استفاده می شود چیست؟
  • مفاهیم مشابهی که به هم مرتبط هستند چیست؟

3. در مورد SERP گوگل تحقیق کنید

به گوگل سر بزنید و موضوع اصلی خود را تایپ کنید. نتایج جستجوی برتر را مرور کنید و عبارات مرتبطی را مشاهده خواهید کرد که گوگل آن ها را به موضوع اصلی شما مرتبط می داند. به عنوان مثال، اگر موضوع اصلی ما "بازاریابی محتوا" باشد، می توانیم ببینیم که اصطلاحات رتبه بندی برتر و عباراتی که گوگل فکر می کند مرتبط هستند، اصطلاحاتی هستند که به تعریف "بازاریابی محتوا" مرتبط هستند.

4. تاپیک کلاستر سئوی خود را ترسیم کنید

یک Excel یا Google Sheet با ستون هایی برای موارد زیر ایجاد کنید:

  • URL
  • نوع صفحه (هسته یا خوشه)
  • مدت هدف
  • حجم جستجوی ماهانه
  • میانگین رتبه [تاریخ فعلی] (این میانگین رتبه شما در 3 ماه گذشته برای عبارت مورد نظر است. این را از کنسول جستجو دریافت کنید.)
  • میانگین رتبه [تاریخ آینده] (پیگیری کنید که چگونه رتبه متوسط ​​در طول زمان بهبود می یابد.)

شما باید یک صفحه اصلی و چندین صفحه ی کلاستر برای هر تاپیک کلاستر داشته باشید. برای هر تاپیک کلاستر که می‌سازید، یک برگه جداگانه ایجاد کنید. نتیجه این کار این است که شما اکنون یک برنامه محتوایی دارید که می توانید از آن برای بهینه سازی و ایجاد محتوای جدید برای سایت خود کار کنید.

5. محتوای ستونی را برای اولین تاپیک کلاستر خود بنویسید

یک صفحه ستونی می تواند یک صفحه منبع، راهنمای آنلاین یا پست وبلاگ طولانی باشد. قالب به اندازه جامعیت محتوا مهم نیست. این مقاله یا صفحه، موضوع گسترده ای را پوشش می دهد و برخی از موضوعات فرعی را نیز مورد بررسی قرار می دهد. صفحات ستون معمولاً محتوای طولانی مدتی هستند که موضوع را به طور جامع پوشش می دهند. سعی کنید محتوایی با حداقل 2000 کلمه منتشر کنید که به چندین سوال مخاطبان شما در مورد آن موضوع خاص پاسخ دهد.

6. محتوای وبلاگ را برای تاپیک کلاستر منتشر کنید و پیوندهای داخلی را اضافه کنید

اگر صفحه ای از قبل برای موضوع خاصی وجود دارد، باید آن را برای کلمه کلیدی تاپیک کلاستر بهینه کنید و برای بهبود آن، محتوای مرتبط را به وبلاگ اضافه کنید. در جایی که شکاف های محتوایی وجود دارد، می توانید مقالات جدیدی را برای موضوعات مرتبط در آن تاپیک کلاستر منتشر کنید.

سوالات متداول

تاپیک کلاستر در بازاریابی محتوا چیست؟

تاپیک کلاستر گروه هایی از محتوای مرتبط هستند که در مجموع یک حوزه موضوعی وسیع را پوشش می دهند. خوشه های محتوا پشتیبانی متنی را برای سایر صفحات در یک گروه فراهم می کنند. آنها همچنین یک چارچوب پیوند داخلی قوی ایجاد می کنند تا به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک کند محتوای شما را پیدا کنند

هدف اصلی یک تاپیک کلاستر چیست؟

مفهوم تاپیک کلاستر این است که به خوانندگان و موتورهای جستجو هر آنچه را که نیاز دارند در یک مکان ارائه می دهد، به جای اینکه از یک صفحه به صفحه دیگر به دنبال اطلاعاتی در مورد همان موضوع بگردند.

چگونه یک صفحه پیلار مناسب طراحی کنیم؟

ابتدا باید موضوعی وسیع را انتخاب کنید و درباره آن بصورت کلی و جامع بنویسید. سپس برای هر بخش از آن نیز یک محتوای کوچک‌تر به عنوان کلاستر بنویسید.

تاپیک کلاستر چگونه تعریف می‌شود؟

تاپیک کلاستر نوعی ساختار محتوایی است که بصورت خوشه‌ای می‌باشد. از این ساختار در بسیاری از وبلاگ‌ها استفاده می‌شود تا کار را برای موتورهای جستجو ساده‌تر کنند.

تاپیک کلاستر برروی چه چیزی تمرکز دارد؟

در واقع زمانی که از تاپیک کلاستر استفاده می‌کنید، تمام توجهتان برروی نظم و هارمونی محتوا خواهد بود.