TTFB چیست؟

هنگام بهینه سازی سئو وب سایت، باید معیارهای مختلفی را اندازه گیری کنید. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که اکثر سئو کاران مبتدی به آن بی توجه هستند، (TTFB) یا (Time to First Byte) است که با عنوان زمان اولین بایت شناخته می‌شود. سئوکاران همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود سئو وب سایت هستند و سعی دارند با کمک روش‌های مختلف، موقعیت وبسایت خود را نسبت به سایر رقبا ارتقا دهند. با توجه به اینکه افزایش رتبه بندی وب سایت به صورت مستقیم با جستجوی کاربران مرتبط است، بنابراین باید هنگام بهینه سازی وب سایت به مسائل مختلفی توجه داشته باشید.

متاسفانه بسیاری از سئوکاران به زمان اولین بایت توجهی ندارند. (TTFB) یکی از مهم‌ترین عناصر هنگام بهینه سازی سئو سایت است که در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود. زمان اولین بایت می‌تواند بر بهبود تجربه کاربری موثر باشد.

موتور جستجوی گوگل همواره تاکید می‌کند که علاوه بر محتوای صفحه، عوامل دیگری مثل تجربه کاربری و رضایت مخاطبین بر بهبود رتبه بندی وب سایت نقش دارند. بنابراین وقت آن رسیده است که اطلاعات بیشتری درباره یکی از مهم‌ترین معیارهای بهینه سازی سئو سایت بدست آورید. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به طور کامل در رابطه با (TTFB) صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

TTFB چیست؟چگونه بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد؟

معیار (TTFB) مخفف (Time To First Byte) است. این معیار به طور دقیق به سئوکاران نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا مرورگر شما اولین بخش از اطلاعات (بایت) را از یک سرور وب دریافت کند. زمانی که شما یک آدرس (url) خاص را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کنید، سرور به سرعت به این درخواست پاسخ می‌دهد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا هر کاربر پاسخ درخواست خود را دریافت کند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

تأخیر در پاسخ گویی چگونه بر بهبود تجربه کاربری تاثیر می گذارد؟

پژوهش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد تاخیر در پاسخگویی سرور، بر تجربه کاربران تاثیر گذار است. منظور از تاخیر، افزایش فاصله زمانی هنگام پاسخگویی سرور به درخواست کاربران یا پردازش داده‌های شبکه است. زمانی که کاربران با تأخیر کم به شبکه اتصال پیدا کنند، تجربه بهتری خواهند داشت. در حالی که اکثر کاربران از اتصال به شبکه با تاخیر بالا رنج می‌برند. برای اینکه بهتر متوجه این مسئله شوید، باید برای شما یک مثال بزنیم.

فرض کنید اینترنت مانند یک لوله بزرگ است که آب را انتقال می‌دهد. اندازه لوله همان پهنای باند است و سرعت آب به معنی پاسخگویی سرور است. بنابراین سرعت پاسخگویی به پهنای باند بستگی دارد. به همین دلیل است که اکثر سئوکاران تلاش می‌کنند تا (TTFB) را افزایش دهند. به این ترتیب، کاربران تجربه بهتری هنگام استفاده از اینترنت خواهند داشت.

چگونه TTFB را اندازه گیری کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از سئوکاران ایجاد می‌شود این است که چگونه باید زمان اولین بایت را اندازه گیری کنیم؟ برای رسیدن به این هدف باید ابتدا عوامل موثر بر (TTFB) را شناسایی کنید. در گذشته اکثر سئوکاران از روش‌های قدیمی برای اندازه گیری اولین زمان بایت استفاده می‌کردند. اما خوشبختانه در عصر امروز، ابزارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مقدار دقیق (TTFB) را اندازه گیری کنید.

به عنوان مثال می‌توانید از ابزار (WebPageTest) استفاده کنید. این ابزار، یک برنامه کاملا هوشمند در موتور جستجوی گوگل است که می‌تواند اولین زمان بایت را به طور دقیق اندازه گیری کرده و پارامترهای دیگری را نیز ارزیابی کند. برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید، باید از بهترین مقدار (TTFB) آگاهی داشته باشید.

سئوکاران معتقد هستند بهترین مدت زمان تاخیر شبکه برای پاسخگویی به کاربر، حدود ۱۰۰ میلی ثانیه یا کمتر است. همچنین بهترین مدت زمان برای پردازش پشتیبانی حدود ۴۰۰ میلی ثانیه و بهترین مدت زمان برای اولین پردازش اطلاعات توسط سرور، حدود ۵۰۰ میلی ثانیه یا کمتر است.

چه عواملی بر TTFB تأثیر می گذارد؟

سه معیار مختلف بر مدت زمان اولین بایت تاثیر می‌گذارد. در ادامه این سه عامل را به شما معرفی می‌کنیم:

1.انتقال درخواست اولیه شما از شبکه به سرور

اولین عامل مدت زمانی است که طول می‌کشد تا درخواست اولیه شما از طریق شبکه به سرور منتقل شود. معمولاً عوامل مختلفی مثل سرعت اینترنت و مواردی مانند این بر مدت زمان انتقال درخواست از کاربر به شبکه موثر هستند. حتما برای شما پیش آمده است که با داده تلفن همراه ضعیف از موتور جستجوی گوگل استفاده کنید. در این حالت، صفحات با سرعت بسیار پایینی برای شما بارگذاری می‌شوند. این مسئله نشان می‌دهد درخواست کاربران در زمان مقرر به سرور نمی‌رسد و مسائلی مثل ضعیف بودن اینترنت یا آب و هوا بر سرعت انتقال درخواست موثر است.

2.مدت زمان پردازش درخواست کابران توسط سرور

عامل دوم مدت زمانی است که طول می‌کشد تا سرور درخواست کاربران را پردازش کرده و به آن‌ها پاسخ دهد. این مسئله ارتباطی به اینترنت ضعیف کاربر ندارد. در شرایط معمولی، پردازش اطلاعات کاربر توسط سرور به سرعت انجام می‌شود و صفحه نتایج جستجو در چند میلی ثانیه به کاربران نمایش داده خواهد شد.

3.مدت زمان انتقال پاسخ سرور از طریق شبکه به مرورگر

سومین عامل، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا پاسخ سرور از طریق شبکه وارد مرورگر کاربر شود. عوامل مختلفی بر مدت زمان انتقال پاسخ از سرور به کاربر موثر هستند. همانطور که گفته شد، سرعت پاسخگویی سرور به پهنای باند بستگی دارد. بهینه سازی مرورگر باعث افزایش انتقال سرعت پاسخگویی سرور به کاربر می‌شود. به همین دلیل، اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که به بهینه سازی مرورگر توجه داشته باشید.

چگونه می توان TTFB را بهبود بخشید؟

چند روش مختلف وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن اولین زمان بایت را بهبود دهید. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

1. استفاده از CDN (شبکه تحویل محتوا)

اولین و بهترین راه حل برای بهینه سازی (TTFB)، استفاده از شبکه تحویل محتوا است. شبکه تحویل محتوا انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال (Cloudflare)، (KeyCDN) ، یا (Cloud CDN) در گوگل، نمونه‌هایی از شبکه‌های تحویل محتوا هستند. سرورهایی که در این شبکه‌ها وجود دارند، با بیشترین سرعت به کاربران پاسخ می‌دهند و با هدف ارائه محتوای باکیفیت طراحی شده‌اند. طراحی شبکه تحویل محتوا، یک استراتژی سئو خاص بود که توسط یکی از سئوکاران حرفه‌ای مطرح شد.

این شخص معتقد بود راه اندازی شبکه‌هایی با سرور قوی، می‌تواند موجب بهبود تجربه کاربری شود و بر فرآیند بهینه سازی وب سایت‌ موثر باشد. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که شبکه تحویل محتوا یا (CDN) چگونه کار می‌کند؟

زمانی که یک کاربر درخواست خود را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کند، درخواست مورد نظر به نزدیک‌ترین سرور منتقل می‌شود. به این ترتیب، سرور می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درخواست کاربر پاسخ دهد و سرعت سایت افزایش می‌یابد. در نتیجه بارگذاری صفحه نتایج جستجو، در مدت زمان طولانی انجام نخواهد شد.

2. میزبان مناسب را انتخاب کنید

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای بهینه‌سازی اولین زمان بایت انجام دهید، این است که یک میزبان مناسب انتخاب کنید. در عصر امروز، بسیاری از وب سایت‌های معتبر دارای میزبان هستند تا با سرعت بیشتری برای کاربران بارگذاری شوند و مدت زمان اولین بایت را کاهش دهند. برای پیدا کردن میزبان، باید از شرکت‌های توسعه دهنده وب کمک بگیرید. به عنوان مثال، (HubSpot) یکی از شرکت‌های توسعه دهنده وب است که با بسیاری از سایت‌ها همکاری مشارکتی دارد. این شرکت می‌تواند سرعت بارگذاری فهرست نتایج جستجو را افزایش دهد.

علاوه بر این، استراتژی‌هایی را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. سایت‌ها با کمک این استراتژی‌ها، می‌تواند اهداف بازاریابی خود را بهبود ببخشند و محتوای بهتری به کاربران عرضه کنند. البته استفاده از میزبان برای بهینه سازی، (TTFB) نیاز به پرداخت هزینه دارد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم زمانی برای انتخاب میزبان اقدام کنید که از سایت خود درآمد حداقلی داشته باشید. جدا از این مسئله، بسیاری از وب سایت‌ها به سیستم‌های مدیریت محتوا نیاز دارند. سیستم مدیریت محتوا، یک ابزار مناسب برای یکپارچه سازی سئو داخلی و خارجی سایت است. همچنین سرعت بارگذاری صفحه یا مدت زمان پاسخگویی سرور به کاربران را ارزیابی می‌کند.

3.بهینه سازی سایت را فراموش نکنید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که برای بهینه سازی سایت (TTFB) مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهینه سازی سایت است! شاید این مسئله از نظر بسیاری از افراد مضحک و خنده دار به نظر برسد. سئوکاران مبتدی معتقد هستند هیچ ارتباطی بین زمان پاسخگویی سرور به کاربر و بهینه سازی سایت وجود ندارد. در حالی که پژوهش‌ها نشان می‌دهد مدت زمان بارگذاری فهرست نتایج جستجو، به نوع محتوا و کیفیت محتوای بارگذاری شده بستگی دارد.

به عبارت دیگر، سرور صفحاتی را به کاربران نشان می‌دهد که محتوای کاملی داشته باشند و از نظر سئو داخلی و خارجی بهینه شده باشند. در غیر این صورت، سرعت پردازش اطلاعات توسط سرور کاهش می‌یابد. زیرا سرور مجبور است تعداد زیادی صفحه با خطاها و مشکلات گوناگون را پردازش کند و سپس به کاربران پاسخ دهد. سوال مهم این است که چگونه می‌توان فرایند بهینه سازی وبسایت را انجام داد؟

روش های بهینه سازی سایت برای TTFB

برای اینکه سرور، صفحه شما را در مدت زمان کوتاهی به کاربران نشان دهد باید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

1.بهینه سازی تمام تصاویر صفحه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید، این است که تمامی تصاویر صفحه را بهینه کنید. برای بهینه سازی تصاویر، باید هر تصویر را به کوچک‌ترین اندازه ممکن فشرده کنید. البته کیفیت تصویر نباید در اندازه‌های کوچک کاهش یابد. به عبارت دیگر، اندازه تصویر باید کاملاً متناسب با محتوای سایت باشد. برای انجام این کار، بهتر است از برنامه‌هایی مثل (Adobe Photoshop) استفاده کنید. این برنامه قادر است تصاویر را برش بزند یا تصاویر با کیفیتی تولید کند. همچنین برای فشرده سازی تصاویر می‌توانید از نرم افزارهای آنلاین مثل (TinyPNG) استفاده کنید.

2.کاهش منابع خارجی

در قدم دوم باید تمامی منابع خارجی (که سرور باید قبل از نمایش اولین بایت به کاربران بارگیری کند ) را کاهش دهید. برای کاهش منابع خارجی می‌توانید شیوه‌نامه‌های (CSS) و جاوا اسکریپت را با یکدیگر ادغام کنید.

3. استفاده از نرم افزارهای بهینه سازی سئو سایت

در قدم سوم باید از نرم افزارهای بهینه سازی سئو سایت استفاده کنید. به عنوان مثال، نرم افزارهایی مثل (GTmetrix) یا (Google's PageSpeed ​​Insight) برای بهینه سازی سئو سایت مناسب هستند. ابتدا باید دامنه وب سایت خود را وارد نرم افزار کنید. سپس نرم افزار، لیست کاملی از اقدامات مهم برای بهینه سازی سایت را به شما نشان می‌دهد.

یکی دیگر از اقداماتی که باید برای بهینه سازی (TTFB) انجام دهید، این است که از آخرین نسخه سرور استفاده کنید. سرورهای قدیمی کارکرد پایینی دارند و فهرست نتایج جستجو را در مدت زمان طولانی‌تری به کاربران نشان می‌دهند.

از حافظه پنهان سرور داخلی استفاده کنید. سرور داخلی تمامی اطلاعات مربوط به وب سایت شما مثل تصاویر، پادکست و مواردی مانند این را از قبل بارگیری می‌کند. بنابراین هنگام نمایش صفحه به کاربران، نیازی به بارگیری مجدد ندارد. تمامی اطلاعات در حافظه پنهان موتور جستجوی گوگل ذخیره می‌شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، باید تمامی صفحات را ذخیره کنید. به این ترتیب، کاربر برای دریافت پاسخ بین سیستم و پایگاه داده منتظر نخواهد ماند و در مدت‌زمان کوتاه‌تری پاسخ سرور را دریافت خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره (TTFB) صحبت شد. این معیار، اولین زمان پاسخگویی سرور به کاربران را نشان می‌دهد. زمانی که کاربر یک آدرس اینترنتی را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کند، مدت بسیار کوتاهی طول می‌کشد تا درخواست او توسط سرور پردازش شده و پاسخ داده شود. بهینه سازی اولین زمان بایت، برای بهبود عملکرد وب سایت و تجربه کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، بر مدت زمان پاسخگویی سرور به کاربر موثر هستند. در مقابل، استراتژی‌هایی وجود دارند که زمان پاسخگویی سرور را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال برخی از فناوری‌های محاسباتی مثل شبکه تحویل محتوا، سرعت سرور را ارتقاء بخشیده و بر کاهش زمان اولین بایت موثر هستند.