نقشه سایت

یکی از سؤالات و چالش‌هایی بیشتر مشتریان و تازه کاران سئو که با آن مواجه می‌شوند و اغلب هم از ما می‌پرسند، در خصوص نقشه سایت است. سؤال بسیاری از افراد این است که آیا با حذف یک صفحه یا تغییر در ساختار و محتوای آن، باید آدرس جدید را به نقشه سایت معرفی کنیم و به عبارتی دیگر به روزرسانی کنیم؟

بیشتر کاربران بر این باور هستند که حتماً باید نقشه سایت خود را بعد از هر تغییر صفحه در گوگل وبمستر به روزرسانی کنند و انجام ندادن این کار باعث کاهش رتبه سئو سایت آن‌ها در گوگل می‌شود؛ اما باید گفت که خود گوگل به صورت خودکار این فعالیت را انجام می‌دهد. اگر خود گوگل قصد انجام این کار را داشته باشد، زمان بر خواهد بود؛ ولی اگر شما به صورت دستی انجام دهید، معرفی صفحه جدید سریع‌تر از قبل انجام می‌شود.

هر تغییر در صفحه مانند آدرس، ساختار، محتوا و غیره از نظر گوگل یک صفحه جدید به حساب می‌آید که باید باز دوباره معرفی شود.

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت در واقع یک نقشه راهی است که به گوگل چگونگی دسترسی به صفحات می‌دهد. گوگل با استفاده از سایت مپ می‌تواند به تمامی صفحات شما دسترسی به راحتی و سریع دسترسی داشته باشد. داشتن این ویژگی برای گوگل اهمیت زیادی دارد و نداشتن آن به می‌تواند در رتبه سایت شما تأثیر گذار باشد. هرچند در بعضی از سایت‌ها که چنین امکاناتی را ندارند، خود گوگل این ویژگی درساختار خودش ایجاد می‌کند؛ اما یک نمره منفی برای شما به حساب می‌آید.

دو نوع نقشه راه می‌توان برای سایت معرفی کرد:

نقشه سایت HTML

وقتی که گوگل وارد صفحه شما می‌شود، اول از همه نقشه HTML سایت شما را بررسی می‌کند. بسیاری از صاحبان ارزش این نقشه را نادیده می‌گیرند، در صورتی که ایجاد چنین امکاناتی باعث افزایش رشد سریع فرآیند معرفی و در نتیجه رتبه سایت در گوگل خواهد شد.

نقشه سایت XML

از نظر فنی، این نوع نقشه برای گوگل مهم‌تر است و داشتن آن برای سایت به افزایش رتبه کمک بیشتری خواهد کرد. با داشتن نقشه XML، کنسول جست وجوی گوگل به خزنده صفحات مهم را معرفی می‌کند تا از آن‌ها برای رتبه دهی استفاده کند.

ثبت تغییرات

اگر شما تغییری در صفحه سایت خود ایجاد کرده‌اید و قصد ثبت مجدد آن را به گوگل دارید، باید ابتدا وارد کنسول گوگل شوید و سپس بعد از انتخاب Crawl و انتخاب Sitemap، آدرس صفحه خود ثبت مجدد کنید. (لازم نیست که وارد کنید، در همان‌جا آدرس‌ها می‌توانید با گزینه resubmit، ثبت مجدد کنید.)

ثبت تغییرات بزرگ

اگر تغییرات بزرگی در صفحات سایت مانند طراحی مجدد یا تغییر تمامی محتوا را انجام دادید، با ثبت مجدد و به روزرسانی دستی نقشه سایت، به گوگل در ثبت سریع صفحه کمک خواهید کرد. هرچند این کار باز هم در خیلی از موارد لازم نیست؛ اما بیشتر متخصصان سئو در این مورد پیشنهاد می‌کنند که ثبت مجدد دستی باعث می‌شود که گوگل تشویق به بررسی صفحات قدیمی ‌شود و این مسئله بر افزایش سریع ایندکس شدن تمامی صفحات کمک بسیاری خواهد کرد.

کاهش رتبه سایت

در روزهای اول که شما سایت مپ را به روزرسانی می‌کنید، ممکن است که کاهش رتبه بعضی از صفحات را مشاهده کنید. این مسئله کاملاً طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد و بعد از مدتی و در صورتی که تغییراتی در سئو سایت انجام نشده باشد، به جایگاه قبلی خود برمی‌گردد.