ارتقا رتبه سایت

ارتقا رتبه سایت در کمترین زمان ممکن، مساله ای است که اکثر افراد همیشه به دنبال راهکاری برای آن می باشند. فرض کنید که شما یک سایتی را طراحی کرده اید که از نظر تمامی امکانات مربوط به زیبایی عالی است. حال چه چیزی برای ارتقا رتبه سایت لازم دارید تا کاربران بیشتری آن را ببینند؟ برای اینکه بتوانید رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو مخصوصا گوگل افزایش دهید، اول از همه باید با اصطلاح سئو آشنا شوید. این اصطلاح، عبارت جدیدی بین متخصصان آن نیست ولی نیاز به تلاش جدی برای بهینه سازی آن دارید.

سئو را در یک جمله می توان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بیان کرد. به عبارت دیگر استفاده از تکنیک هایی که باعث می شود سایت شما در صفحه اول گوگل قرار گیرد را سئو گویند. در این مقاله قصد داریم که 5 راه اصلی و ابتدایی ارتقا رتبه سایت را که به شما کمک می کند تا سایتتان در عرض یک ساعت رتبه را افزایش دهید، بیان کنیم. البته بهتر که بیان کنیم که این ارتقا ممکن است برای یک صفحه باشد نه کل سایت ولی به هر حال در کل سایت تاثیر مثبتی دارد.

5 روش تاثیر گذار ارتقا رتبه سایت

1. انتخاب URL مناسب

قبل از اینکه وب سایت یا صفحه خود را ایجاد کنید، باید اول از همه URL آن را تعیین کنید. URL یا همان نام دامنه، در واقع همان چیزی است که کاربران آن را تایپ می کنند تا وارد صفحه سایت مورد نظر شما شوند. صفحه ای که در هنگام تایپ URL به کاربران نمایش داده می شود، در واقع خیلی مهم است که به راحتی نوشته و حفظ شود. به کار بردن کلمه کلیدی در URL، یکی از عوامل مهم ارتقا رتبه سایت است.

نام دامنه باید شامل نام اصلی کسب وکارتان باشد. البته نمی توان در نام دامنه صفحه اصلی نیز کلمات کلیدی را به کار برد و در واقع محدود است مثلا در سایت seokar.com، ما کلمه کلیدی seo را به کار برده ایم اما همانطور که می بینید کلمه اصلی با کلمه kar چسبیده است و تاثیر آنچنانی در گوگل ندارد. به جای آن باید کلمات کلیدی را در دیگر صفحات مانند مقاله ها به درستی به کار ببرید.

به عنوان مثال واضح تر، ما یک مقاله داریم با عنوان " 25 روش تولید محتوا". کلمه کلیدی ما در این صفحه تولید محتوا است از این رو ما سعی کرده ایم که در تمامی مکان های لازم این کلمه را به کار ببریم که یکی از این مکان ها، قسمت آدرس صفحه است. بنابراین ما آدرس صفحه را به صورت https://seokar.com/news/generate-content انتخاب کرده ایم. نکته خیلی مهم این است که سعی کنید، معادل انگلیسی کلمه کلیدی اصلی را در URL به کار ببرید نه فارسی و نه فینگلیش آن را تا بتوانیم تاثیر بیشتری را در ارتقا رتبه سایت ایجاد کنیم.

2. انتخاب title و متا تگ توضیحات مجزا برای هر صفحه

هر صفحه دارای یک موضوع و عنوان خاص است که محتویات داخلی در مورد آن توضیح می دهند. عنوان از مهمترین موارد ارتقا رتبه سایت است. عنوان را تحت متا تگ title می شناسیم، در واقع همان تب بالای مرورگر است که با قرارگیری اشاره گر ماوس، محتویات داخلی آن کاملا نشان داده می شود. این نوع عنوان با عنوان داخلی و اصلی محتوا که اصولا تگ h1 است متفاوت است اما اصولا متن آن ها یکی هستند و توصیه می شود که حتما کلمه کلیدی اصلی در آن ها استفاده شود.

متا تگ دیگر، تگ description است که همان تگ توضیحات خودمان است. این تگ برای گوگل امروزه خیلی مهم است و در خصوص صفحه توضیحاتی می دهد. پس از عوامل مهم دیگر ارتقا رتبه سایت است. بهتر است که حدود دو بار کلمه کلیدی اصلی نیز در آن به کار رود.

3. انکرتکست

انکر تکست ها یکی از بهترین راه های ارتقا رتبه سایت در گوگل است که امروزه توجه بسیاری به آن می شود. در خصوص انکرتکست مقالات متعددی نوشته است و روش های بهینه آن بارها توضیح داده شده است. انکر تکست در واقع متنی لینک شده که کاربر را به صفحه دیگر که مرتبط با موضوع آن مقاله یا عبارت لینک شده است هدایت می کند. در واقع انکرتکست ها راهی موثر برای ایجاد ارتباط بین صفحات است.

نکته مهم در استفاده از انکرتکست، استفاده از کلمات کلیدی که به صفحه مورد نظر لینک داده می شود. مثلا ما عبارت انکر تکست را لینک داده ایم. این عبارت باید به صفحه ای هدایت شود که کلمه کلیدی آن صفحه، انکر تکست است وگرنه تاثیری که باید برای شما داشته باشد را نخواهد داشت. این ارتباط داخلی بین صفحات نیز باز ارتقا رتبه صفحه و در کل ارتقا رتبه سایت می شود.

4. ALT برای عکس ها

موتورهای جستجو تنها چیزی که در صفحه سایت شما مورد مطالعه قرار می دهند، متون به کار رفته در سایت است. پس ممکن است که تا الان فکر کنید که عکس های سایت هیچ تاثیری در ارتقا رتبه سایت ندارد. در صورتی که چنین نیست. عکس ها در کنار تاثیر منفی که بر روی سایت ممکن است داشته باشد مثلا حجم بالای آن ها که باعث افزایش بارگذاری می شود، دارای تگی به نام alt است و در هنگامی که عکس به هر دلیلی بارگذاری نشود، نشان داده می شود. پس گوگل این متن را می خواهند و تاثیر می دهد. همچنین همانطور که می دانید گوگل دارای بخش جستجوی عکس است و آن هایی که از این تگ استفاده کرده و کلمات کلیدی اصلی را داخل آن به کار برده باشند، شانس بالایی در نمایش دارند.

5. ساختار سایت

همه موارد بالا را که بیان کردیم، هیچ کدام به اندازه ساختار مناسب داخلی ارزش بالایی در ارتقا رتبه سایت ندارد. این ساختار می تواند در چیدمان المان ها در کنار یکدیگر باشد و همچنین ساختار محتوا با به کار بردن عناوین که کلمات کلیدی اصلی در آن هستند، باشد. هر چه صفحه شما ساختارمند تر باشد و از تگ های به روز hTML5 داخل آن استفاده شود، به مراتب تاثیر مثبتی برروی سایت شما خواهد داشت.