VPN چگونه روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

VPN ها در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند. در یکی دو سال اخیر به دلیل وضع قوانین جدید و حمایت از حقوق مصرف کنندگان این موارد در بین کاربران اینترنت بسیار رایج شده اند. حریم خصوصی و امنیت کاربران نیز یکی از دلایل رواج VPNها بین وبسایت ها است. این قضیه باعث بروز برخی مسائل بین سئوکاران و صاحبان وبسایت ها شده است. در این مطلب به تاثیر وی پی ان بر روی سئو سایت خواهیم پرداخت.

VPN چگونه کار می کند؟

وقتی یک صاحب سایت در یک سیستم VPN ثبت نام می کند معمولا هزینه هایی برای آن پرداخت می کنند که ارائه دهندگان وی پی ان مقرر کرده اند. یک کلاینت یا اپلیکیشن را دانلود می کنند و وقتی این اپلیکیشن اجرا می شود کاربران سایت به سروری وصل می شوند که خودشان انتخاب کرده اند. کاربران به همان لوکیشنی که از قبل در اپلیکیشن انتخاب شده است وصل می شوند. در ایران هم با توجه به فیلتر شدن سایت ها و موارد ایمنی بسیاری از سایت ها از این تکنیک برای دور زدن فیلترینگ استفاده می کنند. مثل سایت های موزیک، سایت های استریم ویدیو، برخی سایت های خبری و مواردی از این دست.

این امنیت و حریم خصوصی در نگاه اول جالب توجه است اما باید از دیدگاه سئو هم به آن نگاه کنیم. چون این وبسایت ها قرار است از گوگل و سایر موتورهای جستجو ترافیک بگیرند. در اینجا نگاهی کامل به تاثیر وی پی ان بر سئو سایت خواهیم داشت.

آیا VPN روی آمارهای گوگل آنالیتیکس تاثیر دارد؟

گوگل آنالیتیکس در حال حاضر یکی از پراستفاده ترین ابزارها در میان وبمسترها و سئوکارها است. ابزاری بسیار قدرتمند که با توجه به داده های افراد میزان ترافیک ورودی و حتی ثانیه هایی که کاربر در سایت شما سپری می کند را به طور دقیق نمایش می دهد. بسیاری فکر می کنند اگر از VPN استفاده کنند دیگر گوگل آنالیتیکس نمی تواند آمارهای دقیقی به آن ها نشان دهد. اما گوگل آنالیتیکس سازوکاری کاملا مجزا دارد. این پلتفرم از کوکی ها برای رصد کردن داده های افراد استفاده می کند. از این رو تغییر لوکیشن یا IP نمی تواند خللی در کارکرد آن ایجاد کند. در نتیجه خیالتان از این بابت راحت باشد چون عملا هیچ تاثیری روی داده های گوگل آنالیتیکس ندارد و می توانید همچنان از این ابزار کاربردی برای وبسایت خود استفاده کنید. اما روی برخی آمارها تاثیر کیفی دارد که در بخش داده های جغرافیایی به آن خواهیم پرداخت.

آیا VPN روی نتایج جستجوی محلی تاثیر دارد؟

لوکال سرچ یا جستجوی محلی هم مسئله ی دیگری است. مخصوصا وبسایت هایی که خدمات محلی و مبتنی بر محل ارائه می دهند باید بتوانند مشتریان شان را به خوبی پیدا کنند. به طور مثال وبسایت یک رستوران در تهران باید جستجوی محلی را حتما در نظر داشته باشد. مخصوصا وقتی افراد در گوگل مپ یا سایر سرویس های مکان یابی گزینه های رستوران های نزدیک را انتخاب می کنند باید بتوانند به کاربر مسیر درست را نشان بدهند.

VPN روی لوکال سرچ تاثیر دارد. تاثیر آن کاملا واضح است. چون داده های سایت برای مکان یابی مبتنی بر ژئولوکیشن هستند و IP ها در این مسئله دخالت دارند. با سرویس VPN کاربران نمی توانند مکان را از روی نقشه ها پیدا کنند و در نتیجه وبسایت جستجوی محلی خود را از دست می دهد. از این رو اگر یک کسب و کار محلی هستید استفاده از وی پی ان به هیچوجه توصیه نمی شود. در حقیقت گوگل برای کسب موقعیت از داده های آماری جغرافیایی و IP ها به طور همزمان استفاده می کند و VPN ها در قسمت IP باعث بروز مشکلاتی برای کاربران می شوند.

تاثیر وی پی ان بر داده های جغرافیایی سایت

اگر در گوگل آنالیتیکس رفتار مشتریان و کاربران تان را رصد می کنید و برنامه ها و استراتژی های خود را مبتنی بر داده های جغرافیایی تعیین می کنید VPN در این مسیر خلل ایجاد می کند. به طور مثال شما می خواهید همایشی در شیراز برگزار کنید و قصد دارید ببینید چه تعداد از افرادی که صفحه ی مربوط به این همایش را دیده اند در شیراز حضور دارند. اگر از VPN استفاده کنید نمی توانید این داده ها را استخراج کنید. چون همانطور که گفته شد VPN باعث تغییر IP و لوکیشن کاربر می شود. در حقیقت شما VPN را روی هر لوکیشنی دایرکت کنید داده های گوگل آنالیتکس کاربران را در آن لوکیشن نشان می دهد.

آیا VPN روی سرعت سایت تاثیر دارد؟

وی پی ان تاثیراتی روی سرعت سایت هم دارد. این تاثیر به دلیل رمزگشایی و رمزدهی مجدد به کاربر ایجاد می شود. در نتیجه زمان بیشتری طول می کشد تا کاربر مستقیما وارد سایت شود. کاربر داده ای مبنی بر ورود به سایت شما ارسال می کند چون شما VPN استفاده کرده اید. داده ی کاربر را دریافت می کنید و به سرور وی پی انی که قبلا تنظیم کرده اید ارسال می کنید. VPN داده را دریافت و رمزگشایی می کند و سپس رمزدهی می کند تا کاربر بتواند وارد سایت شما شود. این پروسه ی اتوماتیک زمان بر است و باعث می َشود تا سرعت سایت افت کند.

بسته به سرویس وی پی ان شما این زمان ممکن است تفاوت داشته باشد. اما نهایتا 2 ثانیه تاخیر ایجاد می کند. اگر سرور ارائه دهنده ی وی پی ان شما قدرتمند باشد ممکن است تمام این پروسه 0.5 ثانیه طول بکشد.

این سرعت کم تاثیراتی روی رنکینگ شما در گوگل هم خواهد داشت. شاید آنچنان محسوس نباشد اما مطمئنا اثراتی خواهد داشت چون گوگل روی تجربه ی کاربری بسیار حساس است و اگر سایت شما دیر لود شود ممکن است رتبه ی سایت شما افت پیدا کند. بانس ریت شما هم افزایش پیدا خواهد کرد. چون کاربران عموما با سایت هایی که سرعت شان کم است رابطه ی خوبی ندارند.

این سرعت کم روی کرول شدن و ایندکس سریع محتوای وبسایت شما تاثیر می گذارد. اگر در طول روز محتوای زیادی منتشر می کنید و سرعت سایت شما کم باشد سرعت ایندکس شدن محتوای شما هم کمتر می شود.

جمع بندی

با اینکه تاثیر VPN روی سئو چندان گسترده نیست اما همچنان توصیه می شود تا زمانی که نیاز مبرم به این سرویس ندارید از آن استفاده نکنید. چون استفاده از آن ممکن است باعث بروز برخی مشکلات شود. با اینکه کاربران شما در این حالت امنیت بیشتری خواهند داشت اما شما باید به فکر ترافیک و کارایی سایت هم باشید.