سئو وبلاگ

وبلاگ نویسی در حال حاضر یک صنعت است که افراد زیادی در این حوزه فعالیت می کنند و کسب و کارهای مختلف نیز از وبلاگ برای بیشتر دیده شدن استفاده می کنند. نفوذ وبلاگ ها و محتوای منتشرشده بر روی وبلاگ ها نیز روز به روز بیشتر می شود و رقابت در این عرصه به مراتب بیشتر شده است.

راه های زیادی برای ساختن یک وبلاگ موفق وجود دارد و راه های زیادی نیز برای بهینه سازی آن وجود دارد که بلاگرهای حرفه ای از آن استفاده می کنند. اگر شما هم یک وبلاگ دارید و دوست دارید ترافیک آن را بالاتر ببرید با ما تا انتها همراه باشید تا با سئو فنی و تاثیر آن در محتوا آشنا شوید و با یادگیری این راه ها ترافیک وبلاگ خود را چند برابر کنید تا مخاطبین و مشتریان بیشتری جذب کنید.

بک لینک ها

هر چه قدر بک لینک باکیفیت دریافت کنید به همان میزان، بازدید سایت خود را افزایش می دهید. به طور مثال اگر سایت های پربازدید به مطالب وبلاگ شما لینک بدهند مسلما افرادی روی آن لینک ها کلیک می کنند و مطالب وبلاگ شما بیشتر بازدید می َشود. در ضمن تعداد و کیفیت بک لینک ها در الگوریتم گوگل نقشی تعیین کننده دارد و رتبه ی سایت شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد. برای گرفتن بک لینک می توانید پست مهمان در سایت های مرتبط به کسب و کار خودتان بنویسید و یا از دوستان بلاگر خود بخواهید به شما لینک بدهند.

محتوا

محتوای ارزشمند همیشه بازخورد دارد و دیده می شود. تولید یک محتوا متناسب با مخاطبین شما و نیازهای آنان اهمیت زیادی در دیده شدن مطلب دارد. محتوا باید سودمند باشد و به حل مشکلات کاربران بپردازد و یا اطلاعات جامعی پیرامون یک مسئله به آن ها بدهد. هر چقدر محتوا کامل تر و جامع تر باشد مسلما بیشتر خوانده می شود و بیشتر به اشتراک گذاشته می شود و در نتیجه ممکن است لینک های زیادی دریافت کند و در شبکه های اجتماعی دیده شود و ترافیک سایت بالاتر رود.

مشکلات ایندکس

یک مشکل معمول که در وبلاگ های زیادی به چشم می خورد این است که لینک مطالب توسط گوگل شناسایی و ایندکس نمی شود. این مشکلات در اغلب سایت های وردپرسی به دلیل برچسب ها، آرشیو مطالب و یا آرشیو نویسندگان است که باعث می شود لینک مطالب توسط ربات ها شناسایی نشود و گوگل این صفحات را ایندکس نمی کند. همچنین باید دقت داشته باشید لینک های وبلاگ شما دارای تگ های Nofollow و Noindex نباشند. اگر نقشه سایت هم ندارید بهتر است نقشه سایت ایجاد کنید و در موتور جستجوی گوگل ثبت کنید تا مشکلات ایندکس به طور کامل برطرف شوند.

سرعت صفحات

سایتی که سریع لود نشود و صفحات آن زود بالا نیاید هم در الگوریتم گوگل نمره ی منفی می گیرد و هم تجربه ی کاربری نامناسبی برای کاربران به وجود می آورد که باعث می شود بازدید صفحات افت کند. پس دقت داشته باشید که باید سرعت سایت در یک سطح مناسب نگه دارید. عکس ها با حجم زیاد می توانند یکی دیگر از دلایلی باشند که سرعت سایت را پایین می آورد. برای سایت های وردپرسی می توانید پلاگین های کش مانند WP Rocket هم نصب کنید که تا حد زیادی سرعت سایت را بهبود می بخشند.

همگن سازی

سعی کنید با لینک ها و یا معماری کلی سایت به نحوی مطالب قبلی وبلاگ را نیز در مطالب جدید دخیل کنید. برخی پلاگین ها پست های مرتبط را معرفی می کنند و برخی نیز از لینک های داخلی زیاد استفاده می کنند تا به نوعی صفحات را به هم مرتبط سازند و ترافیک صفحات مختلف وبلاگ همزمان بالاتر رود.

تبلیغات مزاحم

هیچگاه نباید اجازه بدهید تبلیغات مزاحم تجربه ِ ی کاربری وبلاگ شما را تخریب کنند. بسیاری از وبسایت ها از تبلیغات در صفحات مختلف استفاده می کنند و برخی مواقع این تبلیغات دارای محتوایی آزاردهنده است و از دیده شدن محتوا به طور کامل جلوگیری می کند. اگر از تبلیغات استفاده می کنید باید تعادلی را در این زمینه برقرار کنید تا کاربران شما بتوانند به راحتی از محتوای وبلاگ شما استفاده کنند.

ساختار صفحه

استفاده از فونت های خوانا تاثیر زیادی در کارایی سایت دارد برای مطالب فارسی عموما فونت های B Yekan و یا ایران سنس بسیار مناسب هستند. استفاده از رنگ های گرم و خوانا در مطالب و همچنین رعایت کردن هدینگ های H1 تا H6 می تواند در خوانایی متن تاثیر زیادی بگذارد. رنگ پس زمینه، هدر و فوتر و نحوه ی نمایش عکس ها و … همگی المان هایی از ساختار صفحه هستند که باید به نحوی بهینه سازی شوند تا بهترین نما و ظاهر برای مطالعه مطالب در اختیار کاربران قرار بگیرد.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یک باید است. می توانید به صفحات مهم خود بیشتر لینک بدهید تا بیشتر دیده شوند و مطالب مهم خود را توسط لینک های مشخصی در داخل مطالب جدید قرار دهید. دقت داشته باشید که این لینک های داخلی شکسته نباشند و در صورت وجود لینک شکسته حتما نسبت به بهبود آن اقدام کنید. اگر لینک هایی نیاز به آپدیت دارند حتما آن ها را آپدیت کنید تا بازده بالاتری از لینک سازی داخلی داشته باشید.

جمع بندی

وبلاگ نویسی تابعی از چند فاکتور مهم است و اگر می خواهید مطالب وبلاگ شما بهتر و بیشتر دیده شود باید تمام این فاکتورها را روی دایره بیاورید و آن ها را بهبود ببخشید. این عوامل بسیار مهم هستند و تاثیر زیادی در رتبه ی کلی سایت و افزایش ترافیک آن دارند.