نکات طلایی سئو سایت جدید

هیچگاه نگویید که سخت است و با این همه رقیب قدرتمند، دیگر جایی برای عرض اندام سایت من وجود ندارد. اگر با این تفکر سایت طراحی نموده اید که حالا شاید روزی بتوانید چند مشتری جذب کنید، همان بهتر که به روش سنتی و تبلیغات فیزیکی تبلیغات کنید. البته روش‌های سنتی بد نیستند؛ اما برای موفقیت دیگر جوابگوی کامل نخواهند بود. باید گفت که تمام سایت‌های بزرگ، روزی کوچک بودند و با تلاش شبانه‌روزی و صد البته رعایت تکنیک‌های به روز گوگل، توانسته‌اند حالا در صفحه اول گوگل قرار بگیرند؛ اما چه کار کرده‌اند؟ اگر وب سایت شما تازه طراحی شده و هنوز در ابتدای راه است، خواندن این مقاله به شما کمک زیادی در سئو سایت و در نتیجه فروش بیشتر خواهد داشت. شما می توانید جهت کسب اطلاعا بیشتر خدمات سئو توسط سئوکار با ما در ارتباط باشید.

در کدام بخش صفحه نتایج قرار بگیریم؟

همه می‌خواهند که رتبه اول گوگل یا در نهایت در صفحه اول گوگل باشند؛ اما همین صفحه اول هم برای خود چندین بخش دارد. این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بخش تبلیغات گوگل یا همان Paid Result
  • بخش لوکال یا Local Result
  • بخش ارگانیک یا Organic Result

تبلیغات پولی یا همان تبلیغات در گوگل، بخش‌هایی هستند که در کنار لینک آن‌ها، کلمه Ad قرار می‌گیرد. حالا این لینک‌ها می‌توانند در بالا یا پایین صفحه نتایج باشند. اصولاً برای کلمات یا عبارت‌های کلیدی با میزان جست‌وجوی بالا این استراتژی انتخاب می‌شوند. گاهی حتی لینک سایتی هم در رتبه اول گوگل است؛ اما باز هم آن‌ها در آن کلمه تبلیغ رفته‌اند. برای سایت‌های تازه تأسیس شده این می‌تواند استراتژی خوبی باشد تا حداقل بتوانند در بعضی از کلمات ورودی گرفته و فروش خوبی به دست بیاورند. در این روش مالک سایت، مبلغی را جهت تبلیغ پرداخت می‌کند و بعد به ازای هر کلیک، از آن مبلغ کسر خواهد شد تا به صفر برسد.

نتایج لوکال در حقیقت همان نتایجی هستند که به ازای کلمات یا عبارت کلیدی همراه با نام مکان نشان داده می‌شوند. برای مثال، کاربری عبارت «دندانپزشکی در سعادت آباد» را جست‌وجو می‌کند.

الآن جست‌وجوی محلی بیشتر از همه انجام می‌شود. مسلماً وب سایتی که در جست‌وجوی محلی توانسته باشد سایت خود را بهینه کند، کلیک بیشتری دریافت خواهد کرد. مورد دوم بستگی به موقعیت کاربر دارد و کل شهر را نشان می‌دهد. مسلماً چنین نتیجه‌ای خواسته کاربر نیست. به هر حال قرار گرفتن در بخش نمایش محلی، نتیجه بهتری خواهد داشت.

بخش ارگانیک هم که دیگر اصلاً نیازی به توضیح ندارد. خواسته همه مدیران و متخصصین سئو این است که در لینک سایتشان در این بخش قرار بگیرد. قرار گرفتن در این بخش خیلی سخت است؛ اما امکان‌پذیر است.

توضیحاتی که ما در ادامه نوشته‌ایم، بیشتر به این کمک می‌کند که چگونه لینک سایت‌های تازه طراحی شده در این بخش قرار بگیرد.

نحوه سئو سایت رتبه سایت‌های کوچک و تازه ساخت

توجه به کلمات کلیدی

در خصوص کلمات کلیدی چندین نکته وجود دارد که آن‌ها را به چند بخش تقسیم کرده‌ایم:

1. اول از همه تمرکز خود را روی عبارت‌ها و کلماتی بگذارید که جست‌وجو می‌شوند؛ نه اینکه شما فکر می‌کنید که جست‌وجو می‌شوند. بارها شده مالکان سایتی آمده‌اند پیش ما و اصرار زیادی روی عبارت‌هایی خاصی داشته‌اند. برای اینکه فکر می‌کردند، میزان سرچ بالایی دارند. البته ما خیلی راحت و با استفاده از ابزارهای گوگل به آن‌ها نشان داده‌ایم که اشتباه می‌کردند. البته در هنگام تحقیق شما با کلمات و عبارت‌های زیادی مواجه می‌شوید. در این فهرست، آن‌هایی را انتخاب کنید که میزان جست و جویان نه خیلی زیاد و نه خیلی کم است. این نکته را به یاد داشته باشید که سایت شما تازه طراحی شده است و رقابت روی عبارت‌های شدید و قوی در ابتدا توصیه نمی‌شود. قدم به قدم باید پیش بروید. در خصوص جست‌وجوی کلمات کلیدی، می‌توانید مقاله کلمات کلیدی را مطالعه کنید.

2. کلمات و عبارت‌های کلیدی را در مکان‌های درست قرار دهید. هر کسی به شما گفت که گوگل الآن فقط به کیفیت محتوا اهمیت می‌دهد و کلمات کلیدی برای او اصلاً دیگر اهمیت ندارد، بدانید که ادعای فقط دانستن می‌کند؛ اما هیچ چیزی نمی‌داند. البته دیگر مانند گذشته نیست که شما یک کلمه را بارها در متن استفاده کنید تا رتبه سایتتان را افزایش پیدا کند؛ اما استراتژی دیگری به کار ببرید:

کلمات کلیدی اصلی را حتماً در متاتگ های تایتل و توضیحات، عنوان‌های اصلی داخلی، چند پاراگراف ابتدایی (اصولاً تا 100 کلمه اول) و در جایگاه‌های مختلف جمله و اگر امکان‌پذیر بود، در آدرس صفحه به کار ببرید.

اصلاً تمرکز خود را روی کلمات کلیدی تک معطوف نکنید. معطوف را برای این نوشتیم که کمی بیشتر به این عبارت توجه داشته باشید. شما سایتتان تازه راه‌اندازی شده است. رقبای سرسختی دارید. برای مثال، شما یک کلاه‌فروشی دارید. همه کلاه‌ها را هم دارید. وقتی کاربری عبارت «خرید کلاه» را جست‌وجو می‌کند، ممکن است تعداد زیادی صفحه در این رابطه مشاهده نماید.

حالا کمی عبارت را طولانی‌تر می‌کنیم. برای مثال، نتیجه جست‌وجوی عبارت «خرید کلاه پاییزی مردانه» (اینکه چقدر جست‌وجو می‌شود یا خیر، کاری نداریم. بیشتر هدف نشان دادن تمرکز بر نتایج عبارت‌های طولانی است.) نتیجه زیر برای شما نشان داده خواهد شد. بله لینک‌های دیجی کالا و دیجی استایل هم هنوز در اول هستند؛ اما دقت کنید که شما 551 هزار رقیب دارید؛ چیزی حدود 0.13% آن. بعد اینکه اگر کمی تلاش کنید، به راحتی می‌توانید در این صفحه قرار بگیرید.

حتماً عکس‌ها را بهینه کنید. البته بهینه شدن عکس‌ها فقط مربوط به حجم و اندازه آن‌ها نیست، بلکه بهتر است که هر عکسی دارای تگ ALT، کپشن و توضیحات باشد. صد البته اینکه در هر بخش سعی کنید تا از عبارت کلیدی هم به کار ببرید. حداقل مرتبط با متن آن بخش باشد. در خصوص بهینه سازی تصاویر، می‌توانید مقاله سئو تصویر را مطالعه کنید. به هر حال بد نیست که در اینجا هم اشاره‌ای به سئو تصاویر بکنیم. به هر حال کلمات کلیدی در عکس‌ها هم جایگاه ویژه‌ای دارند.

3. استفاده از کلمات هم معنی مورد بعدی است. باید بدانید که الگوریتم‌های جدید گوگل روی هم معنا بودن کلمات و متن توجه زیادی دارند. برای مثال، صفحه وب سایتی در نتایج بهتر نمایش داده می‌شود که جدا از رعایت کلمات کلیدی در مکان‌های اصلی، از کلمات هم معنی و مشتقات آن و همچنین تعریف و توضیحات هم استفاده کند. در حقیقت سعی کنید که فقط به کاربرد آن عبارت در متن و دیگر بخش‌های سایت تمرکز نکنید. ابزارهای گوگل تمامی LSI را به شما نشان می‌دهند. اگر هم نمی‌توانستید، می‌توانید در خود گوگل هم جست‌وجو کنید. برای مثال، نتیجه جست‌وجوی «تعمیر شوفاژ» را در شکل نشان داده شده است.

چندین عبارت هم معنا یا مشتق شدن از تعمیر شما می‌توانید مشاهده کنید: آموزش تعمیر شوفاژ، تعمیر مشعل پمپ‌های شوفاژ، نصب و تعمیر شوفاژ، تعمیرات شوفاژ، تعمیر شوفاژ دیواری و غیره.

ثبت صفحه بیزینسی گوگل

صفحه گوگل مای بیزینس یا Google My Business (GMB) فهرستی از کسب‌وکارها در گوگل هستند که شما می‌توانید به طور کاملاً رایگان کسب‌وکار خود را ثبت کرده تا صفحه نتایج نشان داده شوید. ایجاد کردن این صفحه کاری ندارد؛ اما مهم این است که اطلاعات دقیق در این خصوص بنویسید. بعد از ثبت، وقتی کاربری، نام کسب‌وکار شما را به صورت دقیق جست‌وجو می‌کند، گوگل اطلاعات کار و فروشگاه یا دفترتان در منوی سمت راست نشان می‌دهد. برای مثال، وقتی عبارت «پیتزا چوپی» را سرچ می‌کنید، با نتیجه زیر روبرو خواهید شد:

البته ثبت این صفحه به شما کمک می‌کند تا سایتتان هم در نتایج لوکال نمایش داده شود. برای مثال، وقتی عبارت «پیتزا در دروازه شمیران» را جست‌وجو کنید، با صفحه زیر روبرو خواهید شد:

برای اینکه صفحه GMB خود را بهینه کنید، بهتر است که چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

استفاده از کلمات کلیدی اصلی کسب‌وکار و نام محل در عنوان و توضیحات و همچنین عکس‌ها

انتخاب دقیق گروه کسب‌وکار

دریافت Review از کاربران بیشتر و البته پاسخ به آن‌ها

ثبت آدرس و شماره دقیق ثابت

هرچه اطلاعات را کامل‌تر کنید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد؛ به ویژه وقتی جست‌وجوی محلی انجام شود.

توجه به ظاهر سایت

توجه به ظاهر سایت هم مورد بعدی است که باید آن توجه کنید. در خصوص ظاهر سایت چندین نکته وجود دارند که همه آن‌ها را برای شما در این بخش این بخش آورده‌ایم.

70% جست‌وجوها با استفاده از موبایل انجام می‌شود. البته مطمئن باشید که این آمار هر لحظه در حال افزایش است. شاید هیچوقت به 100 درصد نرسد؛ اما به هر حال درصد زیادی را شامل می‌شود. البته در حال حاضر، بیشتر سایت‌ها رسپانسیو هستند؛ اما مهم این است که به درستی نمایش داده شوند و کاربر به خوبی بتواند از آن استفاده کند.

سایت باید UI و UX خوبی داشته باشد. طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری خیلی مهم است. هر دو چیزی نیستند که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. باید زمان گذاشت. متأسفانه بیشتر مالکان برای کمتر شدن هزینه ساخت، اقدام به استفاده از قالب‌های آماده می‌کنند. این قالب‌ها نه تنها UI خوبی ندارند، بلکه اصلاً در ساختار آن‌ها توجه به ساختار کاربری هم نشده است. هرچه در این خصوص بیشتر هزینه کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت؛ اما باید چه کار کرد:

1. ساختار ظاهر سایت شما باید ساده و از رنگ‌های مرتبط استفاده شود؛ مانند یک فرد اتوکشیده و مرتب باید باشد. به ویژه در بخش موبایل المان‌ها نباید به هم ریخته نمایش داده شوند.

2. سرعت سایت خیلی مهم است. البته هرچه سرعت بارگذاری سایت بهتر باشد، نتیجه بهتری به دست خواهید آورد. البته این مورد هم برای گوگل و هم برای تجربه کاربر مهم است. شما سه ثانیه بیشتر فرصت ندارید. در خصوص این ویژگی، در مقاله «سرعت سایت» کامل توضیح داده‌ایم.

3.به AMP توجه کنید. این قابلیت باعث می‌شود تا محتوای سایت شما در قالب موبایل باکیفیت بهتری نمایش داده شود.

4. پیمایش را برای کاربر سخت نکنید. کاری کنید که او برای پیدا کردن یک محصول یا مقاله ده تا صفحه را بررسی کند. البته باید گفت که کاربرها چنین حوصله‌ای ندارند و بعد از بررسی 4 صفحه و پیدا نکردن چیزی، سایت را ترک خواهند کرد. این به معنای ثبت یک تجربه کاربری منفی است.

توجه به لینک سازی

مورد دیگر توجه به لینک سازی است. لینک سازی به دو صورت لینک داخلی و خارجی مطرح می‌شود که می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

لینک داخلی اهمیت زیادی دارد. در حقیقت صفحات شما باید به هم مرتبط باشند. منظور ما ارتباط از طریق منو نیست. بلکه ارتباط بین مقالات است. هرچه صفحات مرتبط به هم لینک داده شوند و از طرفی ساختار درختی مناسبی بین آن‌ها باشد، هم برای گوگل ارزشمند است و هم اینکه به راحتی می‌توانید کاربر بیشتر در سایت خود نگه دارید. اگر هم خیلی حرفه‌ای انجام شود، نرخ فروش بالایی را تجربه خواهید کرد. در خصوص این قابلیت، در مقاله لینک سازی داخلی چیست، توضیحات کاملی داده‌ایم. حتماً مطالعه کنید.

مورد بعدی لینک سازی خارجی یا همان بک لینک و لینک بیلدینگ است. اینکه شما باید سعی کنید تا از فضای خارج سایت خود لینک دریافت کنید. چندین کار می‌توانید انجام دهید:

1. نوشتن پست مهمان را جدی بگیرید. مقالاتی که در سایت‌های دیگر می‌گذارید و در آخر به مقاله خود لینک می‌دهید. البته آن مقاله باید خیلی تخصصی و آن سایت هم نقطه اشتراکی با سایت شما هم داشته باشد. در ایران خیلی این مسئله استقبال نمی‌شود.

2. در فروم ها یا در بخش نظرات دیگر سایت‌ها فعالیت کنید. البته سیاه بازی نکنید؛ یعنی فقط ننویسید که از سایت ما بازدید کنید. نظر تخصصی بدهید. نظری که نشان دهد سایت شما واقعاً در این کار خبره است.

3. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید. اصلاً نباید نادیده بگیرید. لینکدین، اینستاگرام، توییتر و فیس بوک و دیگر شبکه‌های مرتبط بهترین بستر برای فعالیت و دریافت لینک هستند. در شبکه‌های اجتماعی دو استراتژی داشته باشید: یکی اینکه واقعاً و متناسب با آن شبکه فعالیت کنید و دوم اینکه از آن‌ها برای هدایت کاربر به سایت استفاده کنید.

تولید محتوا

تولید محتوا را جدی بگیرید؛ به ویژه برای سایت‌های کوچک و تازه طراحی شده. بهترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه برای رقابت با بقیه، تولید محتوا است. چند نکته زیر را باید در تولید محتوا در نظر داشته باشید:

  • حتماً یک استراتژی محتوا مناسب طراحی و تدوین کنید و بر اساس آن پیش بروید.
  • محتواهای مرتبط بنویسید. برای هر خبری قرار نیست که مطلبی در سایت کنید.
  • هرچه محتوا طولانی‌تر و جامع‌تر باشد، رتبه بهتری در گوگل دریافت خواهد کرد.
  • جملات ساده و قابل فهم به کار ببرید؛ البته تخصصی بنویسید.
  • محتوایی را بنویسید که گره‌ای از مشکلات کاربر را حل کند.
  • همیشه محتواهای قدیمی را به روز کنید.
  • از داده‌های به روز استفاده کنید. تحقیق در خصوص محتوا اهمیت بیشتری دارد.
  • در خصوص محتوا اگر بخواهیم که بنویسیم، صحبت زیاد است؛ اما هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید.
  • در حالت خلاصه بهتر است که مدیر سایت تازه ساخته شده، بهتر است که موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • استفاده از کلمات کلیدی در نقاط حساس
  • لینک سازی داخلی و خارجی
  • تولید محتوای باکیفیت
  • انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • توجه به طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری از جمله موبایل فرندلی بودن
  • توجه به لینک‌های شکسته و از بین بردن آن
  • تطابق سایت با الگوریتم جدید گوگل
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • پست مهمان
  • بهینه سازی عکس
  • سرعت سایت
  • فعالیت در فروم ها

آیا وب سایت‌های تازه طراحی شده شانسی دارند؟

برای جواب به این سؤال به پاسخ جان مولر اکتفا می‌کنیم. در پاسخ چنین سؤالی بیان کرد که رقابت به اندازه شرکت وابسته نیست. هرچند سایت‌های جدید و برای شرکت‌های کوچک شانس کمتری دارند؛ اما به معنای توانایی نداشتن برای رقابت نیست. در گذشته، شرکت‌های بزرگ توجهی به سایت نداشتند و از این رو، اگر کسی سایتی طراحی می‌کرد، خیلی راحت از طریق گوگل می‌توانست ورودی بگیرد؛ اما بعد از توجه شرکت‌های بزرگ به گوگل و خریدوفروش و برندینگ از طریق اینترنت و همچنین جذب متخصصان قوی برای این حوزه، آن‌ها کم کم توانستند در صفحه اول قرار بگیرند. برای همین حالا، وب سایت‌های جدید راه سختی برای گرفتن لینک‌های برتر گوگل دارند؛ اما هیچ چیز نشدنی نیست. فقط کافی است تا همه این نکات را رعایت کنند و صد البته اینکه روی نقاط قوت خود تمرکز کنند. در این مسیر، با مشاوره سئو توسط شرکت سئوکار همیشه همراه باشید.

سوالات متداول

بخش های صفحه اول گوگل کدام هستند؟

بخش تبلیغات گوگل، بخش لوکال و همچنین ارگانیک از بخش های موجود در صفحه اول گوگل هستند.

چگونه سایت های تازه کار سئو میشوند

با تولید محتوا، توجه به کلمات کلیدی، ثبت صفحه بیزنسی گوگل، توجه به ظاهر سایت و لینک سازی میتوانید فرایند سئو سایت را شروع کنید.

آیا سایت های جدید و کسب و کارهای کوچک شانسی برای مطرح شدن دارند؟

بله. پروسه سئو در این حالت بسیار سخت است ولی همچنان توانایی مطرح شدن وجود دارد.