تاثیر سئو در برندسازی

برندسازی چیست؟ برندسازی در حال حاضر یکی از مهم‌‌ترین جنبه‌های هر کسب و کاری می‌باشد. کسب و کارهای بزرگ یا کوچک، خرده یا عمده، همه و همه به نحوی با این مفهوم دست و پنجه نرم می‌کنند. یک استراتژی برندسازی سودمند به شما یک نیروی رقابت تازه در بازار می‌دهد. ولی واقعا برندسازی به چه معناست؟ و چگونه بر کسب و کارهای کوچک تاثیر می‌گذارد تا رشد کنند و دیده شوند.

در یک کلام: برند شما تعهدی است که به مشتری دارید.

برند شما به مشتریان می‌گوید که آن‌ها تا چه حد می‌‌توانند از خدمات و محصولات شما انتظار داشته باشند و به نوعی وجه تمایز بین شما و رقبای شما در بازار است. برند شما در حقیقت معرفی شماست و نشان می‌دهد شما که هستید و چه فعالیتی می‌کنید.

با اصول برندسازی آشنا شوید.

آیا شما به عنوان یک کسب و کار نوآورانه و خلاق شناحته می شوید؟ یا یک کسب و کار باتجربه و قابل اعتماد؟ محصولات شما گران‌قیمت است یا ارزان؟ محصولات شما از نظر کیفیت راضی کننده هستند یا خیر؟ وقتی اسم برند شما برده می‌شود مردم تنها با شنیدن اسم برند می‌توانند به این سوالات در ذهن خود پاسخ دهند. معنا و مفهوم برندسازی این است.

پایه و اساس برند شما آن چیزی است که مردم می‌بینند. مردم کاری به روش‌های تولید شما و یا مواد سازنده محصولات شما ندارند. آن‌ها لوگو، وبسایت، نوع محصولات و تبلیغات شما را می‌بینند و شما را از این طریق می‌شناسند. پس برندسازی عملا ربطی به نوع کسب و کار شما ندارند. ممکن است کار شما خرید و فروش اجناس بسیار بی‌کیفیت باشد اما همچنان یک برند شناخته شده باشید.

استراتژی برندسازی

استراتژی برندینگ شما در حقیقت تعیین چند سوال اساسی است. اینکه شما چگونه، کجا، چه زمانی و با چه کسانی قرار است در ارتباط باشید و پیام برند خود را به آن‌ها برسانید. به طور مثال اینکه کجا تبلیغات کنید بخشی از استراتژی برندسازی شماست. کانال‌های توزیع و انتشار شما نیز بخشی از استراتژی برند شما هستند و به طور کلی هر آنچه که شما به صورت بصری یا گفتاری به وسیله‌ی آن‌ها با افراد ارتباط برقرار می‌کنید بخشی از استراتژی شما هستند.

برندسازی یک ارزش افزوده برای شرکت شما محسوب می‌شود و محصولات شما و خدماتی که ارائه می‌دهید را به طور کامل تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تا حالا فکر کرده‌اید محصولات برند اپل چرا در حالت کلی قیمت بیشتری نسبت به سایر برندها دارند؟ کاری که کوکاکولا هم کرده است دقیقا همین است. شما حاضرید پول بیشتری پرداخت کنید تا به جای یک نوشابه‌ی معمولی یک کوکاکولا بنوشید.

برند خود را بسازید و معرفی کنید.

برندسازی در حقیقت مثل یک سفر خودشناسی برای کسب و کار شماست. ممکن است در مواقعی بسیار سخت باشد و حتی با شکست مواجه شود و در برخی مواقع کاملا راحت این کار انجام می‌شود. قبل از هر چیز باید به چند سوال اساسی در مورد کسب و کار خود پاسخ دهید:

  • ماموریت و یا هدف کمپانی شما چیست؟
  • مزایا و قابلیت‌های محصولات و سرویس‌های شما چه چیزهایی هستند؟
  • مشتریان و مخاطبان در مورد محصولات شما و شرکت شما چه فکری می‌کنند؟
  • چگونه می‌خواهید مردم را با کمپانی خود درگیر کنید و ارتباط برقرار کنید؟

تحقیق کنید. نیازها و عادت‌ها و آرزوهای مشتریان و مخاطبان خود را بشناسید و بدانید آن‌ها دقیقا به چیزی فکر می‌کنند. اینکه شما چه تصوری از مشتریان خود دارید چندان نمی‌تواند به شما کمک کند. باید با ابزارها و آمارها و پرسشنامه‌ها و تحقیقات به یک اطمینان در مورد مشتریان خود برسید.

حالا می‌توانید می‌توانید برند خود را به آن‌ها معرفی کنید. معرفی برند می‌تواند گاهی بسیار پیچیده باشد. باید خوب تحقیق کنید و قدم به قدم این کار را انجام دهید. کسب و کارهای بزرگ یک شبه بزرگ نشدند. آن‌ها هم در ابتدای کار دقیقا از صفر شروع کرده‌اند و حالا دنیا آن‌ها را می‌شناسد.

حالا که برند خود را تعریف کردید باید از طریق ابزارها و فعالیت‌هایی آن‌ را به افراد مختلف و مشتریان و مخاطبان بشناسانید.

برای برندسازی چه کارهایی باید انجام بدهید؟

  • یک لوگو بسازید: و آن را همه‌جا قرار دهید. در شبکه‌های اجتماعی خود، در وبسایت خود و روی محصولات خود و …
  • پیام برند خود را بنویسید: کلیدی‌ترین پیام برند شما برای مخاطبان و مشتریان چیست؟
  • خود را از هر نظر کامل کنید: مشتریان حتی با نوع پاسخ دادن شما به تماس‌ها و کلماتی که کارکنان شما در حین ارتباط با آن‌ها می‌گویند نیز ارتباط برقرار می‌کنند و در برند شما تاثیر دارد.
  • صدای خود را پیدا کنید: صدای برند شما در حقیقت نشان‌ دهنده‌ی تمامیت برند شماست و این صدا و لحن باید در تمام بخش‌های فعالیت برند شما حضور ثابت داشته باشد. چه در دنیای آنلاین و چه دنیای واقعی باید این صدا را به نحوی به گوش مخاطبان خود برسانید و آن‌ها باید شما را با لحن و صدای خاص خودتان بشناسند.
  • یک شعار برای خودتان انتخاب کنید: یک جمله یا شبه‌جمله خاطره‌انگیز، بامعنی و مختصر و مفید انتخاب کنید که عصاره و ذات برند شما را نشان دهد.
  • نمونه‌کارها و مواد موردنیاز برای بازاریابی را آماده کنید: استفاده از رنگ‌ برند در تمام نمونه‌کارها، لوگو و صدا و لحن بسیار ضروری می‌باشد.
  • صداقت داشته باشید: وفاداری مشتری به شما زمانی شکل می‌گیرد که شما به تمام قول‌ها و وعده‌هایی که داده‌اید پایبند باشید.
  • با تمام قوا ادامه دهید: این مرحله اساسی‌ترین مرحله است. اگر در این مسیر خسته و ناامید شوید مطمئنا به نتیجه نمی‌رسید پس روی اصول راه بروید و برند خود را به جهانیان معرفی کنید.

جمع‌بندی

برندسازی لازمه‌ی هر کسب و کاری است. یکی از مواری که در برنسازی تاثیر گذار است سئو است. برند شما نشان‌‌دهنده‌ی شخصیت کسب و کار شماست. همانطور که همه‌ی ما با تمام رفتارها و عادت‌ها و آرزوهایمان برای اطرافیان خودمان هویت یافته‌ایم، برند نیز هویت کسب و کار است. تمام کسب و کارهای بزرگ که همه‌ی ما آن‌ها را می‌شناسیم از یک نقطه‌ی ابتدایی شروع به کار کرده‌اند و حالا یک برند بزرگ و شناخته شده هستند. شما هم اگر صاحب کسب و کاری هستید باید با اصول برندسازی آشنا شوید و یک استراتژی منظم و با برنامه برای تعریف برند خود و برندسازی داشته باشید تا بتوانید در دنیای کسب و کار و تجارت حرفی برای گفتن داشته باشید.