بردکرامب چیست

بردکرامب (Breadcrumb)، یک طرح ناوبری ثانویه است که مکان کاربر در یک سایت را نشان می ­دهد. اصطلاح Breadcrumb از داستان پریان هانسل و گرتل برداشته شده است که در آن دو کودک، خرده نان را می ­ریزند تا مسیری را برای بازگشت به خانه خود تشکیل دهند. درست مانند آن داستان، بردکرامب نیز در برنامه­ های کاربردی دنیای واقعی به کاربران راهی برای ردیابی مسیر بازگشت به نقطه فرود اصلی خود ارائه می ­دهد.

بردکامپ را می ­توانید در سایت­ هایی که حجم زیادی از محتوا را به ­صورت سازماندهی شده ارائه داده ­اند بیابید. بردکامپ، در برنامه های کاربردی وب که دارای بیش از یک مرحله هستند نیز دیده می­ شود. می­ توان گفت که بردکامپ در ساده ­ترین شکل خود، پیوندهای متنی با چیدمان افقی هستند که با علامت «بزرگ­تر از» (>) از هم جدا شده‌اند و نماد سطح صفحه­ای که کاربر در آن است را (نسبت به پیوندهای صفحه) در کنار آن نشان می ­دهد.

در این مقاله، موارد استفاده از بردکامپ در سایت­ ها را مورد بررسی قرار داده ایم و برخی از بهترین روش­های اعمال بردکرامب و تاثیر آن در سئو سایت را برای شما شرح خواهیم داد.

چه باید از بردکرامب استفاده کرد؟

برای ‌سایت‌های بزرگ و ‌سایت‌هایی که صفحاتی را به ‌صورت سلسله مراتبی و سازماندهی شده ارائه دادند، باید از ناوبری بردکامپ استفاده کنید. برای مثال یکی از کاربردهای بردکامپ که بسیار کاربردی و مفید است، استفاده از آن در سایت­ های تجارتی است که محصولات متنوعی را می ­فروشند. این سایت­ ها معمولا برای محصولات خود دسته­ بندی­ های متعددی دارند که استفاده از بردکامپ می­ تواند برای آن­ها بسیار مفید و حتی ضروری باشد.

برای ‌سایت‌های تک سطحی که سلسله مراتب منطقی یا گروه‌بندی ندارند، نباید از بردکامپ استفاده کنید. برای این­که بدانید سایت شما نیاز به بردکامپ دارد یا نه، می­ توانید یک نقشه از سایت خود بسازید یا نموداری تهیه کنید که معماری ناوبری سایت را نشان می­ دهد. سپس بررسی کنید که اگر در سایت خود بردکامپ قرار دهید، آیا کمکی به کاربر در پیمایش درون و برون دسته ­ها کرده­ اید یا نه.

بردکامپ، جایگزین منوهای ناوبری اولیه سایت نیست و تنها یک ویژگی ثانویه و اضافی است که می ­تواند سایت شما را زیبا­تر نشان دهد و همچنین برای کاربران مفید­تر باشد. بردکامپ برای راحتی کاربران است و به آن­ها اجازه می ­دهد تا متوجه مکان خود در سایت بشوند و انتخاب کنند که به کجا بروند. به ­علاوه، یکی از راه­های جایگزین پیمایش در سایت شما است که کاربر با استفاده از آن می ­تواند به صفحات مختلف برود و این کار را به ­راحتی انجام دهد.

سه نوع بردکرامب وجود دارد

1. بردکامب مبتنی بر مکان (Location-Based) : بردکامب مبتنی بر مکان به کاربر نشان می ­دهد که در سلسله مراتب سایت، دقیقاً در کجا قرار دارد. بردکامب مبتنی بر متن، معمولاً برای طرح‌های ناوبری که چندین سطح دارند (معمولاً بیش از دو سطح) استفاده می‌شود.

2. بردکامب مبتنی بر ویژگی (Attribute-Based): بردکامب مبتنی بر ویژگی، ویژگی­ های یک صفحه خاص را نمایش می ­دهند.

3. بردکامب مبتنی بر مسیر (Path-Based): بردکامب مبتنی بر مسیر، به کاربران مراحلی را که برای رسیدن به یک صفحه خاص انجام داده اند نشان می­ دهد. بردکامب مبتنی بر مسیر از این جهت پویا است که صفحاتی را که کاربر قبل از رسیدن به صفحه فعلی بازدید کرده است، نمایش می‌دهند.

مزیت­ های استفاده از بردکامب

در این جا، برخی از مزیت­های استفاده از بردکامب آورده شده است:

بردکامب در درجه­ی اول، ابزاری ثانویه برای کاربران است که در سایت پیمایش مناسبی داشته باشند. با ارائه ­ی یک بردکامب برای همه صفحات در یک سایت بزرگ چند سطحی، کاربران می ­توانند راحت­ تر به دسته­ های سطح بالاتر حرکت کنند و پیمایش در سایت شما را آسان ­تر سازند. بردکامب، کلیک‌ها یا اقداماتی را برای بازگشت به صفحات سطح بالاتر کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، کاربران به جای استفاده از دکمه «بازگشت» مرورگر (یا پیمایش اصلی ‌سایت برای بازگشت به صفحه سطح بالاتر)، با استفاده از بردکامب پیمایش را انجام می دهید و همچنین، بردکامب معمولاً فضای صفحه نمایش را اشغال نمی ­کند زیرا معمولاً به ­صورت افقی و سبک ساده است و فضای زیادی را در صفحه اشغال نمی ­کند.

بردکاب، نرخ پرش یا Bounce Rates را کاهش می­ دهد و یکی از موارد مهمی است که باعث تجربه­ ی کاربری مثبت می ­شود. زمانی که نرخ پرش در سایت کم شود، امکان این که کاربران دوباره به صفحه­ ی شما بازگردند بیشتر می ­شود و این برای سایت شما بسیار خوب است. به­ عنوان مثال فرض کنید یک کاربر از طریق موتور جستجو Google به صفحه‌ای وارد می‌شود، دیدن یک بردکامب ممکن است آن کاربر را وسوسه کند که برای مشاهده موضوعات مرتبط با علایق، روی صفحات سطح بالاتر کلیک کند. این مسئله به نوبه خود، نرخ پرش کلی وب سایت را کاهش می­ دهد.

اشتباهات رایج در مسیر بردکامب

استفاده از مسیرهای بردکامب (Breadcrumb Trail)، یک امر نسبتاً ساده است و تنها چند دستورالعمل وجود دارد که باید قبل از پیاده­ سازی آن­ها در سایت، در نظر بگیرید. بنابراین بیایید به برخی از اشتباهات رایج نگاهی بیندازیم تا از بتوانید آن­ها جلوگیری کنید.

فقط زمانی که به بردکامب نیاز دارید از آن استفاده کنید. استفاده از بردکامب در زمانی که به آن نیازی ندارید، یک اشتباه رایج است که نه ­تنها هیچ فایده­ای ندارد، بلکه می­ تواند به سایت شما لطمه وارد کند و تجربه ­ی کاربری را تحت ­الشعاع قرار دهد. تصمیم ­گیری در مورد استفاده از بردکامب، تا حد زیادی بستگی به­ نحوه طراحی سلسله مراتبی سایت شما دارد. هنگامی که یک صفحه سطح پایین­تر در بیش از یک دسته اصلی قرار می ­گیرد، مسیرهای بردکامب برای کاربران بی­ اثر، نادرست و گیج کننده می ­شوند و استفاده از بردکامب در این شرایط می­ تواند به ضرر تجربه­ ی کاربری ختم شود. بنابراین در استفاده از این ابزار به درستی سایت خود را بررسی کنید.

ملاحظات استفاده از بردکامب

هنگام طراحی یک طرح ناوبری بردکامب، باید چندین نکته را در نظر داشته باشید. این نکته­ ها را در قالب سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاد بررسی می­ کنیم.

برای جداسازی آیتم ­های پیوند از چه چیزی باید استفاده کرد؟

رایج­ترین و قابل تشخیص­ ترین نماد برای جداسازی هایپر لینک­ ها در مسیرهای بردکامب، نماد "بزرگتر از" (>) است. به­ طور معمول، علامت > برای نشان دادن سلسله مراتب استفاده می­ شود، مانند قالب طبقه ­بندی Parent > Child Category. سایر نمادهای مورد استفاده، فلش ­هایی به سمت راست، علامت نقل­قول زاویه راست (») و اسلش (/) هستند.

بردکامب هر صفحه در سایت، چقدر باید بزرگ باشد؟

بردکامب صرفاً به ­عنوان کمکی برای کاربران عمل می­ کند و اندازه آن نیز باید این مسئله را به کاربران منتقل کند. بنابراین باید حداقل از منوی ناوبری اولیه کوچک­تر یا کمتر برجسته باشد.

بردکامب کجا باید قرار بگیرد؟

بردکامب معمولاً در نیمه بالای صفحه، در زیر منوی پیمایش اصلی (در صورت استفاده از طرح­ بندی منوی افقی)، نمایش داده می­ شود.

منابع:

What are Breadcrumbs and How to SEO Optimize Them

WHAT ARE BREADCRUMBS? WHY THEY ARE IMPORTANT FOR SEO IN 2021

What Are Breadcrumbs