cdn چیست

CDN چیست؟ یا Content Delivery Network که به فارسی آن را شبکه توزیع محتوا می گویند، از سرورهای متعددی در نقاط مختلف جغرافیایی استفاده می کند که سرعت ارسال محتوای استاتیک و پویا را بهبود می بخشد. وب سایت ها به طور اتوماتیک نیازمند مسیری هستند که به نزدیک ترین سرور آن ها را متصل نماید، سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهد، پهنای باند را افزایش دهد و سرعت ارسال مطالب را به کاربران افزایش دهد. بسته به ترافیک و تعداد گره ها الگوریتم CDN، بهترین مسیر را برای بهبود عملکرد انتخاب می کند.

کاربرانی با ابزار اتصالی سرعت بالا، مخصوصا اگر از سرور خیلی فاصله داشته باشند، شاهد وقفه های در بارگذاری و کیفیت پایین عملکردها خواهند بود.استفاده از CDN باعث بهینه شدن سرعت ارسال (داده) و افزایش پهنای باند موجود برای هر کاربر می شود.

در واقع شبکه توزیع محتوا ( CDN) در هر سرور خود، مطالب وب سایت را به صورت کش شده نگه داری می کند و بسته به آدرس IP کاربر، نزدیکترین سرور را به او انتخاب کرده و اطلاعات را از آن سرور برای او ارسال می کند.

CDN رتبه موتور جستجو را بهبود می بخشد

یکی از عامل های مهم در رتبه بندی سایت و سئو، سرعت سایت است. در واقع موتورهای جستجو، سایت هایی را که دارای سرعت بارگذاری کمی هستند را جریمه می کند. از یک طرفی دیگر، با توجه به سرعت بالای تولید اطلاعات، صبر کاربران خیلی کمتر از گذشته شده است و آن ها به دنبال سایتی هستند که اطلاعاتشان را با سرعت بیشتری از گذشته بارگذاری و ارائه دهد. همچنین مالکان سایت هم به دنبال این مساله هستند که صفحه آن ها با کمترین زمان ممکن است، بارگذاری گردد. از این رو مساله CDN مطرح گردید.

تکنولوژی CDN، یک کپی از اطلاعات را برای حفاظت در برابر خرابی جزیی اینترنت حفظ می کند. کپی برداری و افزونگی محتوا، اضطراب ناشی از پاک شدن مطالب را از بین می برد و از این رو باعث می شود که اطلاعات چون در هر سروری وجود دارد، سریعتر به در صفحه کاربر بارگذاری گردد و در نتیجه سرعت سایت را افزایش خواهد داد.

مزایای CDN چیست؟

مالکان کسب وکارها باید برای سئو خود اقدام به تولید محتوا کنند و آن ها در سایت خود نگه دارند( حتی اگر ساختار سایت را تغییر بدهند) و از طرفی دیگر باید تمامی این اطلاعات را در سریع ترین زمان ممکن، به کاربران خود که دنبال کننده سایت آن ها می باشند، ارائه دهند. CDN( شبکه توزیع محتوا) همانطور که گفتیم چون از سرورهای متعددی استفاده می کند، باعث می شود که سرعت بارگذاری و ارسال داده به مشتریان می گردد و در واقع برای ارسال سریع تر داده به مالکان سایت ها کمک خواهد کرد. همچنین CDN دارای مزیت های زیر هم می باشد:

توقف ها و ترافیک سنگین را از بین می برد

بارگذاری فیلم ها مسلما زمان زیادی را برای بارگذاری می گیرد و حتی ممکن است که بارگذاری آن بنا به دلایل مانند سرعت پایین اینترنت، متوقف شود اما CDN کمک می کند که این مساله اتفاق نیفتد و سرعت دانلود فیلم را افزایش می دهد.

به حداقل رساندن از دست دادن بسته ها

کیفیت ارسال بسته ها را افزایش می دهد چونکه داده ای هیچ بسته ای از بین نمی رود( یا به حداقل مقدار ممکن می رسد.)

افزایش سرعت بارگذاری

به دلیل داشتن سرورهای متعدد که در واقع اطلاعات سایت را در آنجا نگهداری می کند، سرعت بارگذاری افزایش پیدا خواهد کرد.

معکوس کردن فایل

معکوس کردن فایل، از داده هنگامی که اتفاقی ناگواری به طور طبیعی می افتد، حفظ می کند. زلزله یا زمین لرزه ممکن است که باعث قطع سرویس برای مدتی طولانی گردد اما CDN اطلاعات را همچنان حفظ خواهد کرد.

ارسال زنده را بهینه خواهد کرد

در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب که اساس آن بارگذاری فیلم است، به غیر سریع نمودن دانلود فیلم ها، نمایش زنده آن ها را بهتر و با کیفیت بیشتری انجام می شود.

شبکه های خطی را توانمندتر می کند

شرکت ها می توانند از همان روشی که شبکه های اصلی مطالب خود را ارائه می دهند، با استفاده از CDN وبه صورت 24 ساعته نیز خدمات خود را ارائه دهند.

کیفیت پوشش زنده را ارتقا می دهد

مالکان سایت می توانند پوشش زنده ای از فعالیت های خود بدون نگرانی کاهش کیفیت، داشته باشند.

قابلیت ارتقا دارد

تکنولوژی های جدید نیازمند ارتقا در سرورها هستند تا بهتر بتوانند خدمات خود را به کاربران ارائه دهند. CDN را می توان با تکنولوژی های جدیدی که به وجود آمده است، تطابق داد و از این رو میتوان قابلیت ارتقا دارد.

معایب CDN چیست؟

هر وسیله و تکنولوژی در کنار مزایای خود، دارای معایب خاص خود می باشد. معایب CDN می توان گفت هزینه های زیادی است که هر ماه باید پرداخت اما خب در حالت کلی چون مسیر ارسال داده را کاهش می دهد، می تواند باعث صرفه جویی کلی گردد. چندتا از معایبی که CDN دارد:

در نقاطی به خوبی عمل نمی کند( نقاط جدید شکست دارد)

نقاطی در ارسال محتوا وجود دارد که باعث شکست در کل زنجیره می شود ( البته اگر اتفاق بیفتد)

متفاوت بودن زمان پاسخ

شبکه توزیع منابع دارای کلاینت های زیادی است و از این رو زمان پاسخ به خاطر حجم ترافیک دیگر CDN ها ممکن است متفاوت باشد.

برای رشد کسب وکار شما منفعت ممکن است نداشته باشد

مالکان وب سایت ها باید قبل از خرید CDN ، در خصوص موقعیت های مشتریان خودشان تحقیق کنند و شبکه توزیع محتوایی را انتخاب کنند که از نظر موقعیت باعث رشد کسب وکار آن ها گردد. برای مثال مشتریان اصلی شما از ایران هستند، خرید CDN از اروپا یا دیگر کشورهای آسیا منفعتی برای شما ندارد ولی خب از نظر سئو تاثیر گذار است.

مشکل مدیریت محتوا

شرکت ها برای تولید محتوا بهینه خود، از سیستم تولید محتوا استفاده می کنند که این سیستم در هر حوزه و ناحیه ای مخصوص به خود است که ممکن است توسط CDN پشتیبانی نگردد.

نداشتن کنترل مستقیم

تغییرات در محتوا باید توسط افراد و ارائه دهندگان CDN انجام گیرد و هیچ مالکی نمی تواند مستقیم به آن دسترسی داشته باشد که این ممکن است باعث مشکلی گردد.

انتخاب یک CDN ( شبکه توزیع محتوا)

همیشه مالکان این سوال را در ذهن خود دارد که کدام نوع شبکه را انتخاب کنند. هر شبکه ای خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. مشتریان بهتر است عوامل زیر را برای انتخاب یک شبکه توزیع محتوا در نظر بگیرند:

  • پشتیبانی از ارسال انواع فرمت ویدئو
  • پشتیبانی از ارسال موبایل
  • دارای لوازم دارای مجوز و محافظت شده
  • دارای قابلیت تجزیه و تحلیل

چند CDN ( شبکه توزیع محتوا) محبوب

CDN رایگان شامل Coral Content Distribution Network ، FreeCast، CloudFare و Incapsula است. بعضی از شرکت های شبکه توزیع محتوا محبوب را می توان Akamai ، Amazon CloudFront، CloudFlare، KeyCDN، MaxCDN می باشد.