بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی بوده که دارای فرایندی جهت ایجاد و توزیع مطالب با ارزش جهت جذب مشتری و بدست آوردن مخاطب و تعامل بیشتر با مشتری، است.

در بازاریابی محتوا، مطالبی که تولید می شوند باید با محصولات و خدمات شما کاملا در ارتباط باشد تا کاربران بتوانند با خواندن آن ها، مواردی مانند مزایا، خدمات، معایب و توضیحاتی دیگری که برای فروش محصولات و ارائه خدمات لازم است را متوجه شوند و از این رو برای استفاده یا خرید آن ها، تصمیم بگیرند. به این تکنیک که بتواند کاربر را ترغیب به خرید با استفاده مطالب سایت نماید، بازاریابی محتوا گفته می شود.

امروزه روش های جدید برای بازاریابی محتوا وجود دارد و صرفا فقط تولید محتوای متن را شامل نمی شود. امروزه شاهد ورود شبکه های اجتماعی جدیدی مانند اینستاگرم هستیم که خود آنها نیازمند یک استراتژی برای بازاریابی محتوا است تا بتوان علاوه بر جذب کاربران جدید، فروش خود را بیشتر کرد.

جالب است که بدانید که امروزه 86% کسب وکارهای اینترنتی از بازاریابی محتوا برای افزایش رتبه گوگل و سئو سایت خود می کنند. اگر قصد دارید با مطالب سایت خود، بهترین نتیجه را در گوگل بگیرید، باید علاوه بر با کیفیت بودن مطالب ، مطابق اصول سئو و متناسب با مخاطبان اصلی سایت شما، مطالب تولید شوند. اگر محتوا با کیفیت باشد و نیاز کاربران را برطرف نماید، آن ها به سایت شما وفادار شده و مطالب را در شبکه های اجتماعی خودشان به اشتراک می گذارند تا دیگر دوستانشان از مطالب سایت شما استفاده کنند. امروزه شرکت ها و برندهای بزرگ، بیشتر بودجه خود را صرف بازاریابی محتوا خود می کنند.

یک نکته ای را که باید بدانیم، این است که آگاهی و دانش مردم نسبت به گذشته بیشتر شده است و آن ها سعی می کنند که دیگر هیچ محصولی صرفا با تبلیغات بیشماری که برای آن انجام می شود، خریداری ننمایند. کاربران وقتی تبلیغ کالایی را مشاهده می کنند، اول در اینترنت ویژگی و مزایا و معایب آن را جستجو می کنند، سپس اگر متوجه شوند که این محصول نیاز آن ها را برطرف می کند، اقدام به خرید آن می کنند. پس خیلی مهم است که در سایت شما، مطالب و اطلاعات مورد نیاز برای هر محصول و خدمات را قرار دهید. این اطلاعات می تواند در قالب توضیح برای هر محصول یا بلاگ باشد.

چگونه بازاریابی محتوا را به درستی انجام دهیم؟

بازاریابی محتوا، یکی روش های تبلیغات اینترنتی و افزایش رتبه سایت در گوگل می باشد. بازاریابی محتوا برروی تولید و منتشر کردن محتوا باارزش، منسجم و متناسب با کاربران سایت می باشد. در واقع اگر بخواهیم یک تعریف جامع تر و بهتری از بازاریابی محتوا ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که بازاریابی محتوا یعنی تولید و به اشتراک گذاری رایگان مطالب باارزش که متناسب با کاربران هدف سایت است به منظور تبدیل کاربران به مشتریان واقعی می باشد تا باعث فروش محصول و خدمات و بهینه سازی سایت در گوگل گردد.

اولین مرحله در بازاریابی محتوا چیست؟

به طور کلی اولین مرحله در هر سیستم بازاریابی، شناخت کاربران است. در بازاریابی محتوا هم به همین صورت است. شما اول باید بدانید که برای چه افرادی قصد نوشتن دارید. کاربران شما به دنبال چه چیزی در خصوص محصول و خدمات شما می گردند. بعد از شناخت کاربر، سپس باید به سراغ شبکه های بگردید که مخاطبان اصلی سایت شما در آنجا فعالیت بیشتری دارند. نوشتن محتوا متناسب در این شبکه ها هم خیلی مهم است و تفاوت ها بسیار مهمی با تولید بلاگ در سایت اصلی دارند. پس درک و شناخت انواع کاربران، نیاز و روش های تبلیغاتی، اولین مرحله قبل از شروع به کار می باشد.

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

امروزه گوگل بیشتر از هر چیزی به تولید محتوای ناب توجه خاصی دارد. محتوای کپی علاوه براینکه می تواند جریمه گوگل را به همراه داشته باشد، وجهه سایت شما را پیش کاربران خراب خواهد کرد.

کاربران وقتی اسم محصول یا عبارت جدید به گوششان می خورد، سریعا آن را جستجو کرده و سایتی که توانسته باشد محتوای مناسب با عبارت مورد جستجو را منطبق بر اصول سئو تولید کند، در صفحه اول گوگل نشان داده می شود. همانطور که بیان کردیم، اگر مطلب شما از نظر کیفیت تولید مناسب باشد، کاربران آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند و این مساله می تواند باعث افزایش رتبه وب سایت گردد و به طور کلی بهترین و ارزانترین راه برای برندسازی اینترنتی می باشد.

چه نکاتی را باید در بازاریابی محتوا رعایت کنیم؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در بازاریابی محتوا به آن توجه داشته باشید، تولید محتوا جدید و به روز است. هر چه محتوایی که شما تولید می کنید جدید و دست اول باشد، کاربران بیشتری را می توانید به سمت سایت خود جلب کنید.

نکته بعدی که بالا هم بیان شد، منطبق بر اصول سئو و نیاز کاربران باشد. متسفانه بارها مشاهده است که بعضی از افراد در محتوای خود به تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی داخل متن استفاده می کنند. رعایت چگالی کلمات کلیدی در مطالب خیلی مهم است، و اگر به بسیار بیشتر از حد متعارف باشد، نه تنها باعث اسپم شدن مطلب شما توسط گوگل می گردد بلکه میزان خوانایی توسط کاربر را کاهش می دهد. فرض کنید که شما مطلبی را بخوانید و داخل آن همش از کلمات کلیدی یکی در میان نوشته شود.

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا یعنی تولید و انتشار محتوایی با کیفیت که بتواند نیاز کاربران علمی را برطرف نماید. برای اینکار باید از قبل نیازسنجی نمایید تا بدانید که برای چه نوع افرادی قصد نوشتن دارید. همچنین نوع محتوایی تولید خود را تعیین کنید، زیرا نوع نگارش مطالب در سایت با شبکه های اجتماعی کاملا متفاوت است. بصورت کلی محتوایی که نوشته می شود می باست به دانش کاربران بیفراید نه اینکه باعث سردرگمی آن ها شود.

سوالات متداول

بازاریابی محتوا به زبان ساده چیست؟

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که برای جذب و حفظ مخاطب از طریق ایجاد و به اشتراک گذاری مقالات، ویدیوها، پادکست ها و سایر رسانه های مرتبط استفاده می شود. این رویکرد تخصص را ایجاد می کند، آگاهی از نام تجاری را ارتقا می دهد.

نمونه ای از بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا شامل مواردی مانند مقالات آموزشی، کتاب‌های الکترونیکی، ویدیوها، سرگرمی‌ها و وبینارها می‌شود که به سؤالات خاصی پاسخ می‌دهد و چیزی را در اختیار آنها می‌گذارد که در جای دیگری نمی‌توانند به دست آورند.

نقش بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا مهم است زیرا به سوالات مخاطبان شما پاسخ می دهد و به شما در ایجاد اعتماد، توسعه روابط، بهبود نرخ تبدیل و ایجاد سرنخ کمک می کند. در عصر امروز، مشتریان از برندهای مورد علاقه خود، محتوایی با کیفیت بالا و ثابت انتظار دارند.