Core Web Vitals چیست؟

معیار Core Web Vitals) (CWV))، مجموعه‌ای از سه معیار مهم موتور جستجوی گوگل است. خزندگان و ربات‌های موتور جستجوی گوگل، از این سه معیار برای بررسی کیفیت سایت و رتبه‌بندی آن استفاده می‌کنند. بنابراین بهینه سازی این معیارها توسط سئوکاران اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به عنوان یک استراتژی مهم در اولویت قرار گیرد.

این معیارها شامل بزرگترین رنگ محتوایی (LCP)، تاخیر ورودی اول (FID)، تغییر چیدمان تجمعی (CLS)، هستند. در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم کور وب ویتال چیست و معیارهای آن برای اندازه‌گیری چه چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلباز وبلاگ تخصصی سئوکار با ما همراه باشید.

Core Web Vitals چیست؟

همانطور که گفته شد، (Core Web Vitals) مجموعه‌ای از سه معیار مختلف است. این معیارها به ترتیب برای اندازه‌گیری سرعت تعامل و ویژگی‌های بصری یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، این معیارها به عنوان مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل شناخته می‌شوند و اهمیت بسیار زیادی برای موتورهای جستجو دارند. بهبود این معیارها، باعث بهبود برخی از مهم‌ترین پارامترهای گوگل یعنی تجربه کاربری می‌شوند.

انواع معیار Core Web Vitals

به طور کلی، کور وب ویتال زیر مجموعه‌ای از تمامی اقداماتی است که در نهایت باعث بهبود تجربه کاربری خواهد شد. سه عنصر اصلی برای بررسی تجربه کاربری شامل موارد زیر هستند:

معیار Largest Contentful Paint) (LCP))

این معیار یکی از مهم‌ترین عناصر صفحه است که برای اندازه‌گیری تجربه کاربری مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس این معیار، می‌توانید متوجه شوید که چقدر طول می‌کشد تا بزرگترین عنصر محتوایی صفحه بارگیری شود. به عنوان مثال، ممکن است بزرگترین محتوای صفحه یک ویدیو باشد. مدت زمانی که ویدیو بارگذاری می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد و بر تجربه کاربری موثر است. بر اساس استانداردهای گوگل، مدت زمان بارگذاری بزرگترین محتوای صفحه باید کمتر از دو و نیم ثانیه باشد.

تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

این معیار نشان می‌دهد که چیدمان صفحه هنگام بارگذاری آن تا چه اندازه تغییر می‌کند. برای اینکه نرخ تجربه کاربری خوبی داشته باشید، باید میزان تغییر چیدمان صفحه کمتر از 0.1 باشد.

تأخیر ورودی اول (FID)

این معیار نشان دهنده زمان بارگذاری اولین بخش یک صفحه بعد از کلیک کاربر است. برای بهبود تجربه کاربری، این معیار باید کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه باشد.

معیار Interaction to Next Paint

معیار چهارمی به نام (Interaction to Next Paint )( INP) وجود دارد که (Google) اعلام کرده است در مارس 2024 جایگزین (FID) خواهد شد. برای بهبود تجربه کاربری، (INP) باید 200 میلی ثانیه یا کمتر باشد.

چرا Core Web Vitals مهم است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای سئوکاران مبتدی ایجاد می‌شود، این است که چرا اندازه‌گیری معیارهای کور وب ویتال مهم است. گوگل از این پارامترها، برای اندازه‌گیری تجربه کاربری استفاده می‌کند. برخی از مهم‌ترین مسائلی که باعث بهبود تجربه کاربر در صفحه می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • بهینه سازی HTTPS
  • سازگاری با موبایل
  • عدم وجود پاپ آپ میان صفحه
  • مرور ایمن

در این میان (Core Web Vitals) جایگاه ویژه‌ای برای بررسی تجربیات کاربران در صفحه دارد. از نظر توسعه دهندگان گوگل، رضایت کاربران در اولویت قرار دارد. بنابراین تمام سایت‌ها باید برای جلب نظر کاربران تلاش کنند. البته توجه داشته باشید که بهبود تجربه کاربری تنها عامل برای کسب رتبه اول در فهرست نتایج جستجوی گوگل نیست. تجربه صفحه یکی از چندین عامل موثر بر بهبود رتبه‌بندی صفحه است.

بنابراین لازم است در کنار بهینه‌سازی و اندازه‌گیری معیارهای کور وب ویتال، به سایر تکنیک‌ها و استراتژی‌ها نیز توجه داشته باشید. حدود ۲۰۰ عامل مختلف دیگر برای بهبود رتبه‌بندی صفحه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر، گوگل به سایت‌ها مهلت داده است تا معیارهای (Core Web Vitals) را بهبود ببخشند.

بزرگ ترین رنگ محتوایی Largest Contentful Paint) (LCP) ) چیست؟

معیار (LCP)، به معنی مدت زمان بارگذاری صفحه است. یعنی بازه زمانی بین کلیک روی لینک سایت و بارگذاری محتوای صفحه، اندازه‌گیری می‌شود. البته این معیار با سایر معیارهای اندازه‌گیری سرعت صفحه متفاوت است. سایر معیارهای اندازه‌گیری سرعت صفحه، صرفاً زمان باز شدن صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کنند. اما این معیار، زمان بارگذاری محتوای صفحه را اندازه‌گیری می‌کند.

کاربران زمانی می‌توانند با صفحات سایت شما تعامل داشته باشند که قادر به مشاهده محتوای سایت باشند. روش‌های مختلفی برای بررسی این معیار وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید از (Google PageSpeed) و (Insights) یا (Website Checker) استفاده کنید. البته بهینه‌سازی (LCP) کار چندان ساده‌ای نیست. هر صفحه از سایت شما، باید در کمتر از دو و نیم ثانیه بارگذاری شده و محتوای آن نشان داده شود.

این یک چالش بسیار بزرگ برای سایت‌هایی با صفحات طولانی و ویژگی‌های متعدد است. به عنوان مثال، ممکن است برخی صفحات سایت شما دارای ده‌ها تصویر مختلف، انواع ویدیو، اشکال اینفوگرافیک، پادکست و مواردی مانند این باشند. این محتواها برای جلب رضایت کاربر عالی هستند. اما باید در بازه زمانی کوتاهی در اختیار کاربران قرار گیرند.

روش های بهبود LCP

با استفاده از چند راه حل ساده، می‌توانید این معیار را بهبود ببخشید. در ادامه این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

1. اسکریپت‌های غیرضروری را حذف کنید: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد هر اسکریپت غیر ضروری، باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحه تا ۳۴ میلی ثانیه می‌شود.

2. تنظیم بارگذاری تنبل: بارگذاری تنبل، معیاری است که برای بهبود سرعت بارگیری تصاویر صفحه و بهینه‌سازی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید از این معیار برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه استفاده کنید. با تنظیم بارگذاری تنبل، تصاویر زمانی دانلود می‌شوند که شخص صفحه را به سمت پایین اسکرول کند.

3. حذف عناصر بزرگ صفحه: Google PageSpeed) Insights)، بهترین ابزار برای حذف عناصر بزرگ صفحه است. این ابزار می‌تواند بخش‌های مختلف صفحه شما را ارزیابی کند. سپس عناصری که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحه می‌شوند را شناسایی می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد.

تاخیر ورودی اول (First Input Delay (FID))

دومین معیاری که برای بررسی کور وب ویتال اندازه‌گیری می‌شود، تاخیر ورودی اول (FID) است. این معیار برای اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران با صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که این معیار صرفاً تعاملات واقعی را اندازه‌گیری می‌کند. برخی از تعاملات واقعی شامل موارد زیر هستند:

  • انتخاب یک گزینه از یک منو
  • کلیک بر روی یک پیوند در سایت
  • وارد کردن ایمیل در یک فیلد

این معیار اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارد. زیرا خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل، به دنبال سایت‌هایی هستند که با کاربران تعاملات واقعی دارند و به خواسته‌ها یا نظر مخاطبین خود توجه می‌کنند. از نظر فنی، (FID) می‌تواند کوچک‌ترین رخدادهای درون صفحه را اندازه‌گیری کند. یعنی بازه زمانی بین ورود کاربر به صفحه و اولین رخداد درون صفحه، اندازه‌گیری می‌شود.

البته بهینه سازی (FID) کار بسیار ساده‌ای است. زیرا اغلب کاربران، اقدامات گوناگونی را بلافاصله بعد از ورود به صفحه انجام می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است صفحه را به سمت پایین اسکرول کنند یا فرایند بزرگنمایی و کوچک نمایی را انجام دهند.

روش های بهبود تاخیر ورودی اول (FID)

با استفاده از چند تکنیک ساده، می‌توانید (FID) را بهبود ببخشید. در ادامه این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

1. به حداقل رساندن (یا به تعویق انداختن) جاوا اسکریپت: روش اول این است که تا حد امکان از جاوا اسکریپت استفاده نکنید. راه حل کلیدی برای بهبود این معیار، به حداقل رساندن یا به تعویق انداختن استفاده از جاوا اسکریپت است.

2. اسکریپت‌های غیر مهم را حذف کنید: اسکریپت‌های غیر ضروری، تاثیر نامطلوبی بر معیارهای کور وب ویتال دارند. بنابراین بهتر است اسکریپت‌های غیر ضروری را حذف کنید.

3. از کش مرورگر استفاده کنید: استفاده از کش مرورگر، بهترین روش برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه است. این مسئله به مرورگر کاربر کمک می‌کند تا فرایند بارگیری جاوا اسکریپت را با سرعت بیشتری انجام دهد. در نتیجه، صفحه سریع‌تر بارگذاری خواهد شد.

تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift (CLS)

تغییر چیدمان تجمعی (CLS)، برای اندازه‌گیری میزان پایداری یک صفحه هنگام بارگذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال نباید عناصر مختلف محتوا هنگام بارگذاری صفحه حرکت کنند. هر چقدر مقدار عددی این معیار افزایش یابد، یعنی اوضاع سایت چندان مطلوب نیست. بهینه سازی (CLS)، از جابجایی عناصر داخل صفحه مثل ویدیوها، تصاویر و پادکست‌ها جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، کاربران مجبور نیستند مجدداً به دنبال لینک‌ها، تصاویر و فیلدهای مورد نظر خود بگردند یا روی آیکون اشتباهی کلیک کنند.

روش های بهبود تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

می‌توان از روش‌های مختلف برای بهبود (CLS) استفاده کرد. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

از ابعاد مشخصی برای تنظیم اندازه رسانه (ویدئو، تصاویر، GIF، اینفوگرافیک و غیره) استفاده کنید: یکی از بهترین روش‌ها این است که رسانه‌ها را با ابعاد مشخصی بارگذاری کنید. به این ترتیب، محل تصاویر یا ویدیوها در مرورگر کاربر جابجا نخواهد شد.

اطمینان حاصل کنید که عناصر تبلیغاتی دارای یک فضای مشخص هستند: یکی از مهم‌ترین دلایل جابجا شدن عناصر داخل صفحه، بنرهای تبلیغاتی هستند. ممکن است بنرهای تبلیغاتی در بخش پایینی صفحه، در بخش میانی صفحه یا در بخش بالایی آن مشاهده شوند.

باید مطمئن شوید که عناصر تبلیغاتی در محل مشخصی نمایش داده شوند. در غیر این صورت، ممکن است به صورت ناگهانی در یک محل نامناسب ظاهر شوند و محتوا را به سمت بالا یا پایین هدایت کنند.

تعامل با رنگ بعدی (Interaction to Next Paint)(INP)

همانطور که گفته شد، (INP) یک معیار جدید است که برای اندازه‌گیری سرعت واکنش صفحه نسبت به تعاملات کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین تعاملات کاربر، شامل کلیک کردن یا ضربه زدن روی بخش‌های مختلف صفحه هستند. البته سرعت واکنش صفحه زمانی اندازه‌گیری می‌شود که صفحه مورد نظر به صورت کامل با اندازه‌گیری شده باشد. این معیار شباهت بسیار زیادی به (FID) دارد.

اما مهم‌ترین تفاوت بین این دو معیار، این است که (INP) سرعت پاسخگویی صفحه بعد از بارگذاری اولیه را اندازه‌گیری می‌کند. برای بهبود (INP)، می‌توانید زمان اجرای جاوا اسکریپت را به حداقل برسانید. اسکریپت‌های غیر ضروری را حذف کنید یا از شبکه تحویل محتوا استفاده کنید. همچنین بهینه‌سازی اندازه تاثیر و استفاده از کش مرورگر، تاثیر بسیار زیادی بر بهبود این معیار دارد و باعث ارتقای رتبه صفحه در فهرست نتایج جستجو می‌شود.

نحوه اندازه گیری Core Web Vitals

ابزارهای متعددی برای بررسی CWV وجود دارد. موارد زیر بهترین ابزارهای پیشنهاد شده در گوگل هستند:

ابزار دریافت گزارش Chrome UX) (CrUX))، برای اندازه‌گیری اده‌های میدانی گزارش‌شده توسط کاربران کروم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اطلاعاتی درباره تجربه کاربری سایت و وضعیت آن در اختیار سئوکار قرار می‌دهد.

Google Lighthouse، یک ابزار رایگان برای بررسی Core Web Vitals است. سئوکاران می‌توانند با استفاده از این ابزار، درک دقیقی از عملکرد سایت در فهرست نتایج جستجو داشته باشند.

Google PageSpeed Insights)) برای دریافت گزارش و بررسی سایت خود یا رقیب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار تمامی معیارهای کور وب ویتال را اندازه گیری می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره کور وب ویتال توضیح داده شد.‌ این معیار یکی از مهم‌ترین پارامترهای اندازه‌گیری تجربه کاربری است و خود شامل سه معیار مختلف می‌باشد. در حال حاضر، خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل بسیار پیشرفته شده‌اند و به راحتی محتوای صفحه شما را درک می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانند اندازه تصویر، اندازه ویدیو و سایر عناصر صفحه را بررسی کنند.

همچنین قادر به درک میزان تعامل صفحه با کاربر هستند. توسعه دهندگان گوگل، به دنبال روش‌هایی هستند تا تجربه کاربری را بهبود ببخشند. هر چقدر کاربران تجربه بهتری داشته باشند، رضایت بیشتری از موتور جستجوی گوگل خواهند داشت. در نتیجه، همه سایت‌ها باید از استراتژی‌های مختلف برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنند.

یکی از بهترین استراتژی‌ها، بهینه‌سازی معیارهای کور وب ویتال است. بهینه‌سازی این معیارها، به کاهش سرعت بارگذاری صفحه، بهینه‌سازی عناصر داخلی صفحه و مواردی مانند این کمک می‌کند. بهینه‌سازی این عناصر، در نهایت منجر به بهبود رتبه‌بندی صفحه در فهرست نتایج جستجوی گوگل خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه بهینه‌سازی سئو سایت، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.