پادکست صوتی

نرخ کلیک چیست؟ CTR یا نرخ کلیک، نسبت تعداد کلیک ها روی یک لینک خاص به تعداد دفعاتی که مردم لینک را مشاهده نموده اند، گفته می شود. در تبلیغات آنلاین، CTR درصدی از افرادی است که یک صفحه وب را مشاهده می‌کنند و آگهی خاصی را که در آن صفحه ظاهر می‌شود، مشاهده می‌کنند و سپس روی آن کلیک می‌کنند. CTR نشان می دهد که یک تبلیغ چقدر در جلب توجه کاربران موفق بوده است.

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک چیست؟

CTR در واقع مخفف نرخ کلیک است. از این معیار برای اندازه گیری نرخ کلیک به نمایش در تبلیغات های آنلاین استفاده می شود.

از آنجایی که کاربران اینترنت در طول زمان نسبت به تبلیغات موجود در صفحات وب حساسیت زیادی پیدا کرده اند، نرخ کلیک معمولی ممکن است تنها حدود دو کاربر در هر 1000 بازدید (یا نمایش) یا 0.2٪ باشد.

نحوه محاسبه CTR یا نرخ کلیک

برای محاسبه CTR، تعداد دفعاتی که روی یک تبلیغ کلیک شده است را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کل نمایش ها تقسیم کنید. سپس آن مقدار را بگیرید و در 100 ضرب کنید تا درصدی به دست آورید که CTR است. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین پس از 50000 بار ارائه، 200 بار کلیک شده باشد، با ضرب آن نتیجه در 100، نرخ کلیک دریافت می کنید.

0.4٪ = [(200 / 50000) × 100]

CTR به ما چه می گوید؟

از آنجایی که اکثر وب سایت ها برای وادار کردن کاربران به انجام یک اقدام ساخته شده اند، CTR می‌تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا بفهمند چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست.از CTR می توان برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات، عناوین و توضیحاتی که ابرداده محتوای آنلاین را تشکیل می‌دهند، استفاده کرد. اگر بخواهیم راحت تر بگوییم، CTR به شما می گوید که چند نفر روی تبلیغ شما کلیک کرده اند. البته آن را به صورت درصدی مشخص بیان می کند که با میزان ارائه ی تبلیغ ارتباط دارد.

CTR ها روشی ارزشمند برای درک عملکرد تبلیغات موبایلی هستند. با قرار دادن CTR یک کمپین در زمینه کمپین های دیگر، می توان عملکرد کمپین را ارزیابی کرد. از CTR می توان برای مقایسه عملکرد کانال های تبلیغاتی مختلف استفاده کرد. مقایسه CTR برای بنرها، تبلیغات بینابینی، ویدئو و انواع دیگر کمپین به تبلیغ کننده اجازه می دهد تا میزان اثربخشی آن ها را تعیین کند.

تفاوت بین CTR و نرخ تبدیل

CTR بالا به این معنی است که تعداد زیادی از کاربران روی یک تبلیغ کلیک می کنند، اما به کاربر نمی گویند که تعداد خریدها چقدر است. اما نرخ تبدیل (Conversion Rate) درصد کلیک هایی که منجر به فروش واقعی می شود را در نظر می گیرد.

ارتباط CTR با نرخ تبدیل

توجه داشته باشید که در برخی موارد، CTR بالا همیشه با نرخ تبدیل مطابقت ندارد، بنابراین مهم است که KPI خود را تعریف کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک برنامه تجارت الکترونیک دارید و مهمترین تبدیل شما یک رویداد خرید است. ممکن است در تجزیه و تحلیل خود متوجه شوید که شبکه A دارای CTR 10٪ است در حالی که شبکه B فقط CTR 7٪ دارد. با این حال، شبکه A دارای نرخ تبدیل 5٪ است، در حالی که شبکه B دارای نرخ تبدیل 20٪ است. در این حالت، شبکه B علی رغم داشتن CTR کمتر، ROI بهتری دارد.

چرا نرخ کلیک مهم است؟

CTR یک معیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا مشتریان خود را درک کنید. CTR به شما می گوید که در هنگام تلاش برای دستیابی به مخاطبان هدف، چه چیزی درست کار می کند (و چه چیزی درست کار نمی کند). CTR پایین می تواند نشان دهنده این باشد که شما مخاطبان اشتباهی را هدف قرار داده اید یا به زبان آن ها به اندازه کافی متقاعدکننده صحبت نمی کنید تا آن ها را متقاعد کنید که کلیک کنند.

نرخ کلیک خوب چیست؟

CTR بین صنایع مختلف، متفاوت است. برای تعیین این که CTR خوب برای کسب و کار شما چقدر است، می توانید با تحقیق در مورد میانگین CTR در صنعت خود شروع کنید. هنگامی که درک درستی از معیارهای موجود و میانگین های صنعت خود پیدا کردید، می توانید اقداماتی را برای دریافت CTR بالاتر و رسیدن به اهداف کسب و کار خود آغاز کنید.

نکاتی برای بهبود نرخ کلیک

هنگام تلاش برای افزایش CTR در کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. نحوه افزایش CTR بستگی به جایی دارد که می خواهید CTR را افزایش دهید.

به عنوان مثال، اگر CTR پایینی در یک کانال رسانه اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر دارید، در نظر بگیرید که کدام هشتگ ممکن است به گسترش دسترسی شما به مخاطبان هدف شما کمک کند؟ و هنگامی که می خواهید CTR را در یک تبلیغ PPC افزایش دهید، باید به تیتر و کپی خود بسیار توجه کنید.

تیترها را بهینه کنید

از یک یا دو کلمه کلیدی مهم در عنوان خود استفاده کنید. کلمات کلیدی باید همان چیزی باشند که مخاطب دقیقاً می خواهد.

قاطعانه صحبت کنید

فراخوان شما باید مستقیم، قانع کننده و قاطعانه باشد. در لحن خود نباید شک و تردید داشته باشید. به علاوه، CTA شما باید دعوت کننده باشد و از مخاطبان شما بخواهد که کلیک کنند.

از تصاویر استفاده کنید

استفاده از تصاویر یک راه عالی برای افزایش CTR است. بسته به کانال بازاریابی، انواع مختلف تصاویر ممکن است بهتر از سایرین عمل کنند. تست های A/B را با انواع مختلف تصاویر اجرا کنید تا بفهمید چه چیزی برای کسب و کار شما بهتر است.

از هشتگ استفاده کنید

هشتگ ها در چندین پلتفرم مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین کار می کنند. درباره هشتگ های پرطرفدار در صنعت خود تحقیق کنید و از هشتگ هایی استفاده کنید که با بقیه نسخه های شما مرتبط است تا شانس دیده شدن توسط مخاطبان هدف خود را افزایش دهید.

فقط به CTR بسنده نکنید

تعداد کلیک ها و تبدیل ها یکسان نیستند. این که CTR شما بالا باشد، لزوماً به معنای افزایش فروش شما نیست. بنابراین به CTR به تنهایی بسنده نکنید.

پرسونای مخاطب مبتنی بر داده بسازید

پرسونای مخاطب یک شخصیت نیمه تخیلی است که بر اساس داده های جمعیت شناختی و روانشناختی افرادی که محصولات شما را خریداری می کنند، ساخته می شود. به عبارت دیگر، شما مخاطبان ایده آل خود راطبقه بندی می کنید و ویژگی های مربوط به آن ها را شرح می دهید. شما باید پرسونای مخاطبان خود را داشته باشید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • هدف اصلی آن ها چیست؟
  • چه چیزی باعث می شود آن ها محصولات شما را بخرند؟
  • چه چیزی باعث می شود آن ها از محصولات شما استفاده نکنند؟

هنگامی که درک واضحی از اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، چه چیزی می خواهند و چه چیزی آنها را از دستیابی به آن باز می دارد، به دست آوردید، می توانید تبلیغاتی ایجاد کنید که مشتریان ایده آل شما را جذب کند و آن ها را متقاعد کند که تبدیل شوند. هر اندازه که بینش شما نسبت به مخاطبانتان بیشتر باشد و هر چقدر که آن ها را بهتر بشناسید، بهتر می توانید عمل کنید و CTR و نرخ تبدیل شما نیز بالاتر می رود.

به خاطر داشته باشید تمام زمان خود را با محاسبات CTR و افزایش آن هدر ندهید. ممکن است تبلیغات کسب و کار شما دارای CTR پایینی باشد اما نرخ تبدیل شما بالا باشد. بنابراین نرخ تبدیل را نیز همزمان با CTR در نظر بگیرید و بررسی کنید.

سوالات متداول

معنای نرخ تبدیل چیست؟

نرخ کلیک یا CTR تعداد کلیک هایی است که تبلیغ شما دریافت می نماید تقسیم بر تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نمایش داده می شود: کلیک ها ÷ impressions = CTR. به عنوان مثال، اگر شما 3 کلیک و 100 نمایش داشته باشید، CTR شما 3٪ خواهد بود.

بهترین نرخ تبدیل چقدر است؟

اساساً، درصد افرادی است که روی تبلیغ شما کلیک می کنند (کلیک ها) تقسیم بر افرادی که آگهی شما را مشاهده می کنند (نمایش). تا آنجایی که نرخ کلیک خوب را تشکیل می دهد، میانگین برای جستجو حدود 1.91٪ و برای نمایش 0.35٪ است.

نرخ تبدیل باید پایین باشد یا بالا؟

نرخ کلیک یا CTR برای تبلیغ‌کنندگان بسیار مهم است. در اکثر پلتفرم‌های PPC، از جمله Google Ads (که قبلا به عنوان Google AdWords شناخته می‌شد) و تبلیغات Bing، CTR شما به تعیین رتبه تبلیغ و هزینه به ازای هر کلیک شما کمک می‌کند. هرچه CTR شما در تبلیغات گوگل بیشتر باشد، رتبه شما بهتر است و هزینه های شما کمتر می شود.

نرخ کلیک خوب برای جستجو و تبلیغات چقدر است؟

نرخ کلیک خوب چقدر است؟ در تمام صنایع، میانگین CTR برای یک تبلیغ جستجو 1.91٪ و 0.35٪ برای یک تبلیغ نمایشی است.