DMCA چیست؟

DMCA یا "قانون حق نسخه برداری هزاره دیجیتال"، یک قانون کپی رایت است که در سال 1998 در ایالات متحده معرفی شد. در حقیقت این قانون، دو قانون WIPO (سازمان جهانی مالکیت معنوی) را که در سال 1996 وضع شده بودند، اجرا می کند.

در دنیای دیجیتال امروزی، جایی که اشتراک‌گذاری محتوای آنلاین یک امر عادی است و چاپگرهای سه بعدی می‌توانند نسخه‌های متعددی از هر محصول را در عرض چند دقیقه تولید کنند، برخورد آنلاین با قانون کپی‌رایت مانند ماهیگیری در آب‌های تیره است. بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک نمی دانند که این قانون چیست و چگونه بر سایت آن ها تأثیر می گذارد.

DMCA چه کار می کند؟

طبق قانون DMCA، اگر از اقداماتی استفاده کنید که دسترسی کنترل گرها را به مطالب دارای حق چاپ محدود کند، مرتکب جرم شده اید. حتی اگر هیچ گونه نقض حق چاپ وجود نداشته باشد، خود تلاش برای دور زدن کنترل دسترسی، جرم محسوب می شود.

DMCA همچنین به عنوان DRM یا مدیریت حقوق دیجیتال نیز شناخته می شود.

چرا DMCA بحث برانگیز است؟

فعالیت های منظم در اینترنت مانند دانلود فیلم، موسیقی و سایر فایل ها به صورت غیرقانونی می تواند جریمه های زیادی را به دنبال داشته باشد. برای مثال دانش آموزی که به طور غیرقانونی سی آهنگ را دانلود کرده بود، طبق قانون DMCA، 675000 دلار جریمه شد.

DMCA بسیار محدود کننده و سفت و سخت است. DMCA قوانین قدیمی را اجرا می کند که در دنیای دیجیتال امروزی نمی گنجد. به عنوان مثال، میم ها را در نظر بگیرید. آنها در واقع یک کابوس حق چاپ هستند. امروزه یک عکس تکی دارای تغییرات بی شماری در اینترنت به عنوان میم محسوب می شود. پس صاحب میم کیست؟ آیا خالق میم باید حق چاپ را به عکاس یا صاحب رسانه بپردازد؟ اما، آیا صاحب میم چیز جدیدی ایجاد نکرده است؟ سوالات و ابهامات در این باره بی پایان هستند.

همچنین، DMCA حقوق مالکان را بر دارایی آنها محدود می کند. برای مثال یک دی وی دی یا بلوری از جدیدترین فیلم هالیوود می خرید. طبق DMCA، شما نمی توانید حتی برای استفاده شخصی، آن را رایت یا کپی کنید. کدگذاری DRM برای جلوگیری از این گونه اعمال کپی بر روی دی وی دی ها قرار داده شد و دور زدن آن غیرقانونی تلقی می شود.

DMCA برای کسب و کار شما مفید است

DMCA، از سرقت تولید محتوا وب سایت شما توسط دیگران جلوگیری می کند. شما برای ساختن یک وب سایت غنی از محتوا، باید تلاش، زمان و هزینه ی بسیاری را انجام دهید. بنابراین این مسئله ای طبیعی است که دوست نداشته باشید محتوای شما که برای آن زحمت کشیده اید، کپی شود. اکثر کسب و کارها از اینکه سایر مشاغل مشابه و حتی رقبای مستقیم خود، محتواهایشان را کپی می کنند اطلاع ندارند.

آیا کسب و کار شما سیستمی برای ردیابی، نظارت و رفع نقض حق نسخه برداری دارد؟ اگر هنوز این سیستم را ندارید، باید به طور جدی به اجرای آن فکر کنید. تشخیص موارد نقض حق چاپ، برای حفظ مزیت رقابتی آنلاین شما ضروری است و باید در سریعترین زمان ممکن به این مسئله بپردازید.

یکی از دلایلی که چرا دیگران محتوای کپی تولید می کنند، می تواند عملکرد بالای سایت شما از منظر سئو باشد. اگر دیگران از سایت شما کپی می کنند، می تواند منجر به کاهش رتبه سئو شما شود.

از خود در برابر نقض حق نسخه برداری محافظت کنید

DMCA از کسب و کار شما در برابر نقض حق نسخه برداری و شکایت های بالقوه محافظت می کند. اما چگونه می توان از DMCA استفاده کرد؟ قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازیم، اجازه دهید چند مسئله را بیان کنیم.

نقض حق چاپ چیست؟

نقض حق نسخه‌برداری زمانی رخ می‌دهد که شخصی آثار اقتباسی دیگری را کپی کند. به عبارت دیگر، اگر شخصی اثری را که توسط حق چاپ محافظت می‌شود، نمایش دهد یا اجرا کند یا بدون مجوز توزیع کند، مرتکب نقض حق نسخه‌برداری شده است.

اگر ادعای حق نسخه برداری دریافت کردید، پس از تنظیم یک خط مشی DMCA، باید مطالب کپی شده را در سایت خود حذف یا غیرفعال کنید و به کاربری که آن را در سایت شما آپلود کرده است اطلاع دهید تا مطالب را حذف کند. سپس اگر هیچ گونه نقض حق نسخه برداری را نقض نکرده باشند، می توانند یک دفاعیه در برابر اخطار ارسال کنند.

علاوه بر این، اگر کاربر مرتکب تخلفات مکرر شود، می توانید دسترسی آن کاربر را از وب سایت خود قطع کنید.

DMCA فقط در مورد نقض حق نسخه برداری اعمال می شود

DMCA از شما در برابر سایر جرایم دیجیتالی مانند نقض قوانین اسرار تجاری، توافق نامه های عدم افشا، نقض علائم تجاری، ادعاهای افترا و موارد دیگر محافظت نمی کند.

از اقدامات رافع مسئولیت DMCA استفاده کنید

اقدامات رافع مسئولیت DMCA (Safe Harbor) تضمین می کند که پلت فرم یا سایت تجارت الکترونیک شما در برابر اقدامات کاربران شما محافظت می شود. این همان چیزی است که به پلتفرم های آنلاین بزرگ مانند یوتیوب، پینترست و فیس بوک کمک کرده است تا منابعی با محتوای خلاقانه باقی بمانند و کاربران می توانند محتوا را به آن ها ارسال و به اشتراک بگذارند.

چگونه از کپی کردن محتوای وب سایت خود توسط دیگران جلوگیری کنید؟

اولین قدم این است که از copyscape.com استفاده کنید تا ببینید آیا نسخه های دیگری از وب سایت شما در اینترنت وجود دارد یا خیر. صفحه اصلی سایت خود را تایپ کرده و جستجو کنید. اگر به نتیجه رسیدید، می دانید که محتوای شما به صورت آنلاین کپی شده است. از ابزارهای پیشرفته موجود در این سایت برای ردیابی سایر صفحاتی که ممکن است محتوای شما را داشته باشند، استفاده کنید. اگر انجام این کار در فواصل منظم ضروری به نظر می رسد، می توانید یک آژانس خدمات سئو حرفه ای را استخدام کنید که بتواند هم سئوی سایت شما را ارتقا بخشد و هم از محتوای شما را نظارت کند.

بنابراین گام اول این است که صفحات وبی را که محتوای شما را کپی کرده اند شناسایی کردید. گام بعدی این است که از آنها درخواست کنید تا محتوا را حذف کنند. برای این کار، باید طبق یکی از موارد زیر پیش بروید:

1. شرکت هاستینگ دارای فرم DMCA است

اگر شرکت میزبان (مانند Hostgator) و سایرین یک فرم DMCA ارائه می دهند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرم را پر کنید، درخواست حذف را ارسال کنید و به ارائه دهنده اطلاع دهید.

2. شرکت هاستینگ فرم DMCA ندارد

در چنین مواردی، باید یک اخطار رسمی حذف DMCA تهیه کنید و آن را برای ارائه دهنده میزبانی پست کنید. دستورالعمل‌های زیادی در مورد نحوه ایجاد اخطار حذف DMCA وجود دارد. پس از ارسال این اعلان، شرکت میزبان با شما تماس خواهد گرفت. سپس اخطاریه ای برای کاربر ارسال می کنند و از او می خواهند که محتوای نقض کننده را حذف کند. هنگامی که کاربر محتوا را حذف کرد، ارائه دهنده هاست شما را از روند کار آگاه می کند و سپس پرونده را می بندد. در صورتی که کاربر از حذف مطالب خودداری کند، شرکت میزبان می تواند آن صفحه خاص یا کل سایت را غیرفعال کند.

سوالات متداول

نقض DMCA چیست؟

هنگامی که شخصی مرتکب نقض DMCA می شود، ممکن است یک اخطار DMCA دریافت کند که از او بخواهد فوراً همه محتوای دارای حق نسخه برداری را حذف یا حذف کند. در صورت عدم رعایت، ممکن است حساب کاربری یا وب سایت متخلف توسط ISP به حالت تعلیق درآید. آنها همچنین می توانند مشمول مجازات های مدنی یا کیفری شوند.

DMCA چه می کند؟

قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) در سال 1998 یک قانون فدرال است که برای محافظت از دارندگان حق چاپ در برابر سرقت آنلاین - یعنی از بازتولید یا توزیع غیرقانونی آثار آنها طراحی شده است. DMCA موسیقی، فیلم، متن و هر چیزی که دارای حق چاپ است را پوشش می دهد.

آیا DMCA منقضی می شود؟

مدت کپی رایت برای یک اثر خاص به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه آیا آن اثر منتشر شده است یا خیر، و اگر چنین است، تاریخ اولین انتشار. به عنوان یک قاعده کلی، برای آثاری که پس از 1 ژانویه 1978 ایجاد می شوند، حفاظت از حق چاپ تا پایان عمر نویسنده به اضافه 70 سال دیگر ادامه دارد.