دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس

موفقیت در دنیای کسب و کاری های اینترنتی به خصوص وبسایت ها نیاز به تحلیل و بررسی های مداوم دارد. در زمینه سایت ها، ابزار های گوناگونی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به بررسی و تحلیل سایت خود و سایت های رقیب پرداخت. از معروف ترین این ابزار ها که در زمینه بررسی و تحلیل معیار های سئو مورد استفاده قرار می گیرند، وورنک، ahrefs، moz و گوگل آنالیتیکس را می توان نام برد که در این میان ما قصد داریم ابزار گوگل آنالیتیکس و شیوه کار با آن را برای شما شرح دهیم. تا انتها با سئوکار همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به صورت رایگان توسط گوگل در اختیار وبمستران قرار می گیرد. گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز از نام های دیگری است که در ایران برای گوگل آنالیتیکس به کار می رود. این ابزار می تواند نقش یک دستیار مدیر را برای مدیران وبسایت ها بازی کند. گوگل آنالیتیکس به مدیر سایت کمک می کند که درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورد. این اطلاعات اگر مورد توجه قرار بگیرد، می تواند تحولی در کسب و کار آن وبسایت بوجود بیاورد. گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی های خاصی است که باعث می شود مدیران وبسایت های ایرانی به استفاده از آن تشویق شوند.

یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس که آن را در ایران محبوب کرده است رایگان بودن آن است. گوگل آنالیتیکس ابزار چندان پیچیده ای نیست و کار کردن با آن برای کسانی که با دنیای وب آشنا هستند کار دشواری نیست، این موضوع یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می کند.

چرا گوگل آنالیتیکس؟

همانطور که پیشتر گفتیم هر سایتی برای رسیدن به موفقیت نیاز به تحلیل گر قوی دارد. ترافیک ورودی یکی از معیار هایی است که تحلیل و بررسی آن ضروری است. البته این موضوع بستگی به نوع سایتی که مدیریت می کنید نیز دارد، مثلا شاید کارایی گوگل آنالیتیکس برای یک سایت دانلود فیلم و سریال به اندازه یک سایت فروشگاه اینترنتی نباشد. افرادی که از این ابزار کاربردی استفاده می کنند معمولا به هدف چک کردن بازدید ماهانه و روزانه این کار را انجام می دهند، اما حقیقت این است که کاربرد های گوگل آنالیتیکس بیشتر از این حرف هاست.!!

گوگل آنالیتیکس تعداد کسانی که از سایت شما دیدن کرده اند، این که از کجا وارد سایت شما شده اند و این که بیشتر در چه زمان هایی بازیدید سایت شما بیشتر است را برایتان مشخص می کند. علاوه بر این شما می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس خواهید دانست که مخاطبانتان بیشتر به دنبال چه موضوعاتی هستند، بیشتر خانم هستند یا آقا، با موبایل وارد سایت شما می شوند یا با دسکتاپ، از کدام صفحات وارد می شوند و به کدام صفحات می روند و… این ها همه و همه باز هم اندکی از کاربرد های بیشمار گوگل آنالیتیکس است.

دو نکته مهم برای کار کردن با گوگل آنالیتیکس

پیش از آن که گوگل آنالیتیکس را مورد استفاده قرار دهید بهتر است چند نکته را به شما یادآوری کنیم، تا بتوانید از این ابزار بهترین بازدهی را دریافت کنید. البته پیشفرض ما این است که که خواننده مطلب نسبتا مبتدی است چرا که افراد حرفه ای معمولا به صورت تجربی با این نکات و موضوعات آشنا هستند.

با آی پی ایران وارد نشوید:

متاسفانه به خاطر این که کشور ما در تحریم به سر می برد، این ابزار برای ایرانی ها و مردم چند کشور دیگر غیر فعال است. این یعنی شما برای ورود به این سایت باید از فیلتر شکن یا نرم افزار های تغییر آی پی استفاده کنید، در غیر این صورت با ارور هایی نظییر Your client does not have permission to get URL مواجه خواهید شد.

باید تا حدودی انگلیسی بلد باشید: یکی دیگر از نکاتی که می تواند برای کاربران ایرانی گوگل آنالیتیکس منفی قلمداد شود این است که تمام قسمت های این ابزار به زبان انگلیسی است. اگر زبان انگلیسی تان خوب نیست، مجبور خواهید شد با اصطلاحات و واژه های این سایت آشنا شوید. بهتر است این کلمات را از کسانی که در این کار با تجربه هستند بپرسید چرا که اکثرشان کلمات کلیدی تخصصی در حوزه سایت و وب می باشند.