پادکست صوتی

GPT-3 چیست؟

GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer 3) که بر پایه هوش مصنوعی است، یک مدل زبانی است که یادگیری بسیار عمیق و بالایی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا تأثیر این مدل زبانی را بر تولید محتوا و سئو سایت بررسی کنیم.

GPT-3 چیست؟

GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer 3) همانند سایر ابزارهایی که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شدند، دارای یادگیری است. یادگیری GPT-3 زبانی است و بسیار عمیق است. GPT-3 بدین شکل عمل می کند که اطلاعات متنی را از اینترنت برداشت می کند و در فرایند یادگیری خود قرار می دهد. بدین طریق، می تواند متن هایی را بنویسد و یا جملات شما را ادامه دهد. این نوع نوشتار، چون بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری عمیق ماشینی است، می تواند متن ها را به گونه این بنویسد که شبیه به نوشتار انسان باشد.

GPT-3 می تواند الگوهای زبانی را تشخیص دهد، این الگو ها را یاد بگیرد و از آن ها استفاده کند. GPT-3 می تواند حتی اشعار و محتواهای ادبی را نیز تولید کند و خروجی کاملاً طبیعی داشته باشد.

استفاده از GPT-3 در چه زمینه هایی مناسب است؟

اگرچه GPT-3 می تواند تمامی متن ها را برای شما بنویسد اما آیا می شود در تمامی زمینه ها از آن استفاده کرد؟ طبیعی است که متون تخصصی و یا متون تبلیغاتی که نیازمند هوش و خلاقیت انسانی است را فعلاً نمی توان از GPT-3 و هوش مصنوعی انتظار داشت. از GPT-3 می توان برای کارهایی مانند فوترها، متن های جایگزین، متا تگ ها و به طور کلی برای متونی استفاده کرد که زیاد نیاز به تفکر پیچیده ی انسانی ندارند.

همچنین برای کپی کردن نیز می توان از GPT-3 استفاده کرد. اگر باید در مدت زمان کوتاهی، حجم بالایی از مطالب را کپی کنید، GPT-3 می تواند بسیار به شما کمک کند. البته می توانید در اتمام تمامی کارها، یک نظارت انسانی داشته باشید و برخی از قسمت ها را همچون یک ویراستار تغییر دهید تا قسمت هایی که بیشتر حالت مصنوعی دارند، رنگ و بویی تخصصی و انسانی بگیرند.

آیا GPT-3 نیاز به نظارت انسانی دارد؟

اگرچه GPT-3 دارای قابلیت های بسیاری است و می تواند بسیار شبیه به انسان بنویسد، اما نظارت انسانی همچنان مورد نیاز است (مخصوصاً برای متون تخصصی). هوش مصنوعی پیشرفت های بسیاری داشته است و در زمینه های بسیاری، توانسته است به جای انسان ها فعالیت داشته باشد. اما این به معنی حذف انسان ها از فرایندهای کاری نیست بلکه به معنای مدیریت بیشتر انسان ها است. با روی کار آمدن هوش مصنوعی، انسان ها از کار حذف نشدند بلکه بیشتر فعالیت آن ها صرف نظارت بر کارها شد. به جای آن که یک متخصص، درگیر موارد جزئی شود، می تواند به بررسی و مدیریت کلی بپردازد. در این زمینه نیز انسان باید بر فعالیت و متون نوشتاری GPT-3 نظارت لازم را داشته باشد. به عبارت دیگر، نقش شما به عنوان نویسنده محتوا، می تواند با کمک GPT-3 به ویراستار تغییر پیدا کند.

GPT-3 و احتمال تکرار

اگرچه GPT-3 بسیار متنوع تولید متن می کند و از تمامی محتوای اینترنت برای تولید محتوا استفاده می کند، باز هم اگر زمانی برسد که اکثر افراد از این ابزار استفاده کنند، باز هم احتمال تکراری بودن متن ها وجود دارد. حتی اگر متون نیز از لحاظ لغوی تکراری نشوند، استایل ها و سبک های متنی ممکن است تکراری شود. البته این ها، پیش بینی ما از این ابزار پیشرفته است و برای نتایج اصلی، باید منتظر حضور گسترده ی آن باقی بمانیم. بنابراین به طور کلی، بهتر است به GPT-3 به عنوان یک ابزار کمکی برای افزایش سرعت استفاده کنیم و این گونه تصور نکنیم که می توان وظیفه ی تولید محتوا را کاملاً بر عهده ی آن قرار داد.

GPT-3 چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

اگرچه موتورهای جستجو مخصوصا گوگل، استفاده از هوش مصنوعی و هر نوع ربات را برای تولید محتوا ممنوع کرده است اما هنوز ادعایی ندارد که می تواند محتواهای نوشته شده توسط GPT-3 را شناسایی کند یا نه. البته پیش بینی می شود که اگر استفاده از GPT-3 بسیار گسترده شود، موتور جستجو گوگل نیز راه هایی برای شناسایی و یا حداقل جلوگیری از استفاده ی افراطی از یان ابزار را ایجاد کند.

تولید محتوا و ظرافت هوش انسانی

نباید فراموش کنیم که هدف از تولید محتوا، صرفاً پر کردن صفحات نیست! هدف از تولید محتوا، ارائه ی اطلاعات به کاربران، ارتباط با آن ها و تعاملات اجتماعی به هدف های متعدد است. این اهداف، نیازمند خلاقیت، هوش انسانی و ظرافت هایی است که ربات ها نمی توانند از پس آن بر بیایند. بنابراین می توان گفت که GPT-3، یک کمک برای تولید کنندگان محتوا در برخی متون خواهد بود اما به هیچ عنوان نمی تواند جای انسان ها را بگیرد زیرا همیشه به خلاقیت های انسانی نیاز است تا بتوان با انسانی دیگر ارتباط موثری را برقرار کرد.

سوالات متداول

آیا gpt-3 میتواند جایگزین انسان شود؟

خیر، نسخه فعلی gpt-3 دارای ویژگیهای انسانی مثل خلاقیت نیست و ممکن است برای کاربران نیز متوجه این موضوع شوند.

آیا gpt-3 مطالب یونیک تولید می کند؟

پاسخ به این سوال قطعی نیست، اما ازآنجایی که از مطالب سایت های دیگر استفاده میکند امکان کپی دارد.

آیا استفاده از هوش مصنوعی در گوگل قانونی است؟

خیر، شرکت گوگل اعلام کرده در صورت استفاده از هوش مصنوعی، سایت مورنظر را پنالتی می کند.