لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی چیست؟ فرقی ندارد چه مدت است که در حوزه ی سئو فعالیت دارید. می دانید که ساختار سایت چه تاثیری در کارایی سایت در موتورهای جستجو دارد. هر سال که می گذرد تاثیر ساختار سایت بیشتر و بیشتر می شود. در اینجا می خواهیم در مورد ساختار سایت و لینک سازی داخلی که بین صفحات سایت در جریان است صحبت کنیم.

ساختار سایت چیست؟

در هسته ی کار، ساختار سایت همان سازماندهی سایت است. هدف سازمان دهی این است که کاربران داخل سایت راحت باشند و بتوانند به سادگی به هر صفحه ای که می خواهند دسترسی داشته باشند. اما یک هدف ثانویه و مهم هم دارد. سازمان دهی صفحات سایت باعث می شود کرولرها یا ربات های خزنده موتورهای جستجو بتوانند صفحات شما را شناسایی کنند.

مثلا یکی از مهم ترین نکاتی که در سئو یاد گرفته ایم استفاده از تگ های H1 و H2 و … است. این تگ ها برای سئو مهمند. برای سازماندهی صفحات هم کاربرد دارند. کاربران به راحتی این تایتل ها را می خوانند و جواب سوالات شان را می گیرند.

سایت را مثل یک خانه فرض کنید. شما وارد یک راهرو می شوید. از راهرو وارد پذیرایی می شوید که همان صفحه ی اصلی سایت است. اتاق هایی که از پذیرایی به آن ها دسترسی دارید دسته بندی های اصلی شما هستند. سایر اجزای خانه مانند محل قرارگیری مبل ها، آشپزخانه و … هم المان هایی هستند که مثل ساختار کلی سایت و تجربه ی کاربری باید بهینه کنید. شما نمی توانید مبل ها را داخل سرویس بهداشتی قرار دهید. همانطور که نمی توانید اجزای مهم و پرسود سایت را داخل صفحات کم ارزش سایت قرار دهید.

موضوعات در برابر کلیدواژه ها

یکی از نکات اصلی در طراحی ساختار سایت این است که چطور صفحات را به سیلوهای موضوعی تبدیل کنید. تحقیق کلیدواژه در اینجا حرف اول را می زند. اما پیشنهاد می کنیم در طراحی ساختار سایت به جای کلیدواژه ها روی موضوعات متمرکز شوید.

با تمرکز بر روی موضوعات می توانید یک رویکرد جامع برای تارگت کردن مخاطبان و تولید محتوا درست و ارزشمند برای کاربران خواهید داشت. در حقیقت موضوعات هستند که کاربر را وارد سفر مشتری می کند و می تواند به مشتری یک مسیر بدهد.

اما در نهایت تحقیق کلیدواژه باید همچنان با نهایت قدرت و خلاقیت انجام شود. موضوع شما هرچقدر هم پرطرفدار باشد و هرچقدر هم جذاب نوشته شده باشد و صفحه ی آن به بهترین شکل ممکن طراحی شده باشد. تا زمانی که کلیدواژه ها به درستی بهینه سازی نشده باشند همچنان احتمال رتبه گرفتن آن در موتورهای جستجو بسیار کمتر است.

صبر کنید. کلیدواژه فقط به این معنا نیست که صفحات تان را پر از کلیدواژه های پرجستجو کنید. غلظت کلیدواژه کم کم رنگ می بازد اما چیزی که جای آن را می گیرد استفاده از کلیدواژه ها در لینک هایی است که دریافت می کنید. موتورهای جستجو در حال حاضر باهوش تر از همیشه هستند. شما با تکرار کلیدواژه ها و یا بالا بردن تعداد کلمات یک صفحه نمی توانید آن ها را گول بزنید.

معماری اطلاعاتی بسازید

احتمالا این اصطلاح کمتر به گوش شما خورده باشد. در فاز تحقیق و بررسی روی یک موضوع کلیدواژه ها در اولویت استفاده قرار دارند. اما دوباره به مثال خانه برمی گردیم. وقتی شما داخل یک اتاق باشید خیلی راحت به پذیرایی راه دارید. یا داخل سرویس بهداشتی می توانید به سادگی وارد حمام شوید. در حقیقت تمام خانه به صورت یک واحد یک پارچه به هم وصلند.

سایت شما هم باید چنین دسترسی ساده و روانی داشته باشد. اما چیزی که این اتصالات را ایجاد می کند. همان لینک سازی داخلی هستند. اما لینک های داخلی باید با تحقیق کلیدواژه ترکیب شوند. به زبان ساده تر شما باید به هر صفحه با توجه به کلیدواژه هایی که برای آن در نظر گرفته اید لینک بدهید. یعنی انکر تکست شما باید کلیدواژه ها باشند. بهتر است که این کلیدواژه ها از نوع Long-Tail باشند و یا اگر به صفحه یا دسته بندی های اصلی لینک می دهید بهتر است بهترین کلیدواژه ها را انتخاب کنید. یعنی کلیدواژه هایی که هم رقابت مناسب و هم حجم جستجوی ماهیانه متناسب داشته باشند.

مزیت اصلی این نوع خوشه بندی این است که وقتی موتورهای جستجو صفحات شما را کرول می کنند بهتر می فهمند که سایت شما در مورد چه چیزی است. چون از طریق لینک ها به سایر صفحات و کلیدواژه های مهم آن ها دسترسی دارند. قرار دادن این صفحات در سیلوهای موضوعی باعث می شود تا موضوعات اصلی شما (کلیدواژه های اصلی) ارزش بیشتری پیدا کنند و در رتبه بندی آن ها تاثیر مثبت می گذارد.

اینجاست که مفهوم E A T هم وارد میدان می شود. خیلی مهم است که شما Authority خودتان را در یک موضوع به گوگل اثبات کنید. هرچقدر که در یک زمینه قدرتمند تر باشید و معماری اطلاعاتی شما بیشتر جواب بدهد شما در کلیدواژه های مرتبط با این حوزه بیشتر دیده می شود. حتی اگر این کلیدواژه ها را قبلا در محتواهایتان به کار نبرده باشید.

گوگل از یک مفهوم کاربرمحور برای تشخیص میزان قدرت سایت ها استفاده می کنند. فرض کنید که یک کاربر وارد یک صفحه ی وبلاگ شما می شود. پست وبلاگ را می خواند و اطلاعات لازم را کسب می کند. داخل این پست لینک هایی وجود دارد که اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع به آن ها می دهد. روی این لینک ها کلیک می کنند تا این اطلاعات را هم بخوانند. گوگل هم دقیقا از ساختار سایت اینگونه استفاده می کند و اهمیت صفحات را از این جنبه بررسی می کند.

چرا لینک های داخلی مهمند؟

خیلی مهم است که شما صفحات تان را از طریق لینک های داخلی به هم وصل کنید. چون:

  • صفحات شما از این طریق لینک خارجی دریافت می کنند و حتی اگر در سایت مپ وبسایت هم وجود نداشته باشند به راحتی ایندکس می شوند.
  • لینک های داخلی باعث می شوند که هم کاربران و هم موتورهای جستجو سایر صفحات مرتبط شما را کشف کنند.
  • لینک سازی داخلی میزان اهمیت صفحات را با توجه به میزان لینک های ورودی به یک صفحه مشخص می کنند. مسلما هر وبسایتی دوست دارد محصولات مهمش رتبه ی بهتری داشته باشد پس بیشتر به آن لینک می دهد.
  • انکر تکست لینک های داخلی تعیین می کنند که صفحات شما در مورد چه چیزی هستند و در چه کلیدواژه هایی باید رتبه بگیرند.

جمع بندی

ساختار سایت و لینک سازی داخلی المان مهمی در طراحی وبسایت است. اما چیزی که برای سئوکارها اهمیت دارد ساختار سئومحور سایت است. جالب است بدانید که هر چقدر دسترسی سایت تان برای کاربران راحت تر باشد و کاربران به سادگی و با چند کلیک بتوانند به صفحات موردنظرشان برسند کرولرهای موتورهای جستجو هم به سادگی صفحات شما را شناسایی می کنند.

لینک های داخلی هم عامل تعیین کننده در اتصال صفحات هستند. این لینک ها تعیین می کنند که کدام صفحات شما مهم ترند. صفحاتی که به آن ها لینک داده اید چه کلیدواژه هایی دارند و چه جریانی میان صفحات شما برقرار است.

اگر بتوانید چنین ساختار خوشه مانندی را در سایت تان پیاده کنید مسلما نتایج خوبی از سئو خواهید گرفت. چون روز به روز اهمیت لینک های داخلی و ساختار سایت بیشتر و بیشتر می شود.