LCP چیست؟

هر ساله پارامترهای جدید به عنوان یکی از عوامل موثر بر رتبه بندی موتور جستجوی گوگل معرفی می‌شوند. گوگل در سال ۲۰۲۱، یکی دیگر از عوامل موثر بر رتبه بندی وبسایت را به کاربران معرفی کرد. این معیار (Largest Contentful Paint (LCP)) نام دارد. بزرگ‌ترین رنگ محتوایی، سرعت بارگذاری صفحه را نشان می‌دهد. حتما برای شما پیش آمده است که روی یک لینک کلیک کنید و مدت زیادی طول بکشد تا صفحه مورد نظر آپلود شود. این مسئله برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است. بنابراین، باید هنگام بهینه سازی سئو وب سایت به بزرگ‌ترین ترسیم محتوایی یا سرعت بارگذاری صفحه توجه داشته باشید. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره lcp صحبت کنیم.

LCP چیست؟ بزرگترین رنگ محتوایی چیست؟

LCP چیست؟ این معیار رتبه بندی گوگل که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، مدت زمان بارگذاری یک وبسایت را نشان می‌دهد. موتور جستجوی گوگل، زمانی که طول می‌کشد تا وب سایت بارگذاری شده و کاربر با آن تعامل داشته باشد را محاسبه می‌کند.

بزرگ‌ترین رنگ محتوا، پارامتری است که سرعت بارگذاری مهم‌ترین عناصر یک وبسایت مثل تصاویر، ویدیو و بلوک‌های متنی را محاسبه می‌کند. هر چقدر امتیاز (LCP) بیشتر باشد، تجربه کاربری بهتر بوده و نرخ پرش کمتر است. در نتیجه موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری را به وبسایت تعلق می‌دهد.

LCP چگونه اندازه ‌گیری می‌ شود؟

سئوکارانی که قصد دارند این پارامتر را هنگام بهینه سازی خارجی وبسایت اندازه گیری کنند، باید نرم افزار‌های خاصی مورد استفاده قرار دهند. این نرم افزارها می‌توانند معیارهای (Core Web Vitals) را محاسبه کنند. این معیارها بر اساس پارامترهایی مثل تاخیر ورودی اول (FID) و بزرگ‌ترین رنگ محتوا (LCP) محاسبه می‌شوند.

هر نرم افزار برای اندازه گیری بزرگ‌ترین رنگ محتوایی از دو نوع داده استفاده می‌کند. اولین داده به صورت میدانی جمع‌آوری می‌شود. یعنی نرم‌افزار، تجربیات کاربران و میزان رضایت آن‌ها را بعد از ورود به وب سایت مورد بررسی قرار می‌دهد.

سپس داده‌های مربوط به سرعت بارگذاری وب سایت را در یک محیط نرم افزار شبیه سازی کرده و داده‌های تجربی را در اختیار سئوکاران قرار می‌دهد. در نتیجه سئوکاران را به راحتی می‌توانند با کمک مجموعه داده‌های تجربی و غیر تجربی، سرعت بارگذاری وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهند. هرچقدر نرم افزارها اطلاعات آماری و گزارشات دقیق‌تر ارائه دهند، سئوکاران شرایط بهتری برای تجزیه و تحلیل بزرگ‌ترین رنگ محتوایی خواهند داشت.

LCP باید چند ثانیه باشد؟

امتیاز بزرگ‌ترین رنگ محتوا بر اساس ثانیه اندازه گیری می‌شود. به طور کلی، موتور جستجوی گوگل اعلام کرده است بزرگ‌ترین رنگ محتوا برای یک وب سایت باید کمتر از دو و نیم ثانیه باشد. یعنی تمامی محتوای موجود در وب سایت شامل تصاویر، محتوای متنی و مواردی مانند این باید در کمتر از دو و نیم ثانیه به کاربران نمایش داده شود. سایت‌های پیشرفته و توسعه یافته به طور میانگین در ۱.۲ ثانیه نمایش داده می‌شود.

زمان بین ۱.۲ تا ۲.۵ ثانیه نشان می‌دهد سرعت بارگذاری وبسایت مطلوب است. ولی اگر سایت در بالای ۲.۵ ثانیه بارگذاری شود، کاربران با نارضایتی سایت شما را ترک خواهند کرد. خوشبختانه می‌توان از استراتژی‌ها و روش‌های مختلفی برای کاهش سرعت بارگذاری صفحه استفاده کرد. زمانی که امتیاز (LCP) برابر با 1.2 ثانیه باشد، نیازی نیست از هیچ اقدامی برای بهینه سازی سایت و کاهش سرعت بارگذاری آن استفاده کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که موقعیت کنونی خود را حفظ کرده و از افزایش مدت زمان بارگذاری صفحه جلوگیری کنید. امتیاز (LCP) بالاتر از 2.5 ثانیه، نشان می‌دهد وب سایت شما از نظر بهینه‌سازی خارجی عملکرد ضعیفی دارد. این مسئله تاثیرات نامناسبی بر تجربه کاربر خواهد گذاشت و نرخ پرش را افزایش می‌دهد.

ابزار مناسب برای بررسی LCP

ابزارهای مختلفی برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ابزارهای پرطرفدار که اکثر سئوکاران با آن آشنا هستند، (PageSpeed ​​Insights Google) است. یکی از مهم‌ترین مزایای این نرم افزار این است که استفاده از آن رایگان بوده و کاربری ساده‌ای دارد. برای استفاده از این نرم‌افزار کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

1. با توجه به اینکه نرم افزار (PageSpeed ​​Insights) به صورت رایگان در دسترس است، بنابراین می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌های معتبر یا حتی گوگل پلی نرم افزار مورد نظر خود را تهیه کنید.

2. در قدم اول وارد نرم افزار شوید و در نوار جستجوی بالای صفحه، آدرس (url) وب سایت خود را وارد کنید. در مرحله بعد روی آیکون (Analyze) کلیک کنید. سپس نرم افزار آدرس (url) وب سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بررسی ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد.

3. بعد از به پایان رسیدن تجزیه و تحلیل آدرس (url) وب سایت توسط نرم افزار، می‌توانید روی سایر آیکون‌ها مثل تشخیص مشکلات کلیک کنید. به این ترتیب سرعت بارگذاری صفحات به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و همچنین استراتژی‌هایی برای بهبود عملکرد سئو وب سایت به شما ارائه می‌شود.

4. همچنین می‌توانید معیارهای بیشتری را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال بزرگ‌ترین رنگ محتوا، اولین رنگ محتوا، تغییر چیدمان تجمعی و مواردی مانند این به راحتی در نرم افزار ارزیابی و تجزیه و تحلیل می‌شوند. اگر لازم است اطلاعات بیشتری درباره بزرگ‌ترین رنگ محتوایی سایت خود بدست آورید، بهتر است روی (Expand view) کلیک کنید.

LCP چه عواملی را مورد بررسی قرار می دهد؟

مسائل مختلفی توسط بزرگ‌ترین رنگ محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ابتدا اولین رنگ محتوایی (FCP) ارزیابی می‌شود. اولین رنگ محتوا به معنی مدت زمانی است که اولین محتوا در صفحه نمایش داده می‌شود. این محتوا ممکن است شامل محتوای متنی، تصویر، نمودار یا مواردی مانند این باشد. دومین چیزی که توسط (LCP) مورد بررسی قرار می‌گیرد، سرعت بارگذاری مهم‌ترین عنصر محتوای صفحه است.

این عنصر ممکن است شامل یک تصویر یا ویدیو باشد. مدت زمان لازم برای بارگذاری بزرگ‌ترین عنصر اصلی صفحه، سرعت بارگیری صفحه را نشان می‌دهد. بزرگترین رنگ محتوا، چند عنصر اصلی را هنگام بارگذاری سطح ارزیابی می‌کند. این عناصر شامل موارد زیر هستند:

  • عناصر تصویری
  • عناصر ویدیویی
  • عناصر با یک تصویر پس زمینه
  • محتوای متنی

اینکه کدام عنصر به عنوان بزرگ‌ترین عنصر در نظر گرفته می‌شود، به ویژگی‌های آن بستگی دارد. موتور جستجوی گوگل هنگام بررسی هر عنصر برخی ویژگی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال برای عناصر تصویری، اندازه تصویر مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین جهت ارزیابی عناصر متنی، تعداد گره‌های متنی در نظر گرفته می‌شود.

روش های موثر برای بهبود LCP

با توجه به اینکه کاهش سرعت بارگذاری صفحه می‌تواند بر تجربه کاربران موثر باشد و رتبه بندی وب سایت را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین باید از روش‌هایی برای بهبود بزرگ‌ترین رنگ محتوایی استفاده کرد. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

1. از (CDN ) استفاده کنید

یکی از روش‌های موثر برای بهبود بزرگ‌ترین رنگ محتوا و افزایش سرعت صفحه، استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) است. شبکه تحویل محتوا یک ابزار مناسب برای مدیریت ترافیک وب سایت است و سرعت بارگذاری صفحات را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات افزایش ترافیک سایت، باعث می‌شود محتوای وب برای کاربرانی که بیرون از صفحه قرار دارند با سرعت پایین بارگذاری شود. شبکه تحویل محتوا می‌تواند از سرورهای اضافی برای کمک به سرور اصلی استفاده کند. بنابراین زمانی که ترافیک سایت شدید است، سرورهای اضافی باعث می‌شوند محتوای داخلی سایت در مدت‌زمان کوتاه‌تری به کاربر نمایش داده شود.

به طور معمول سایت‌هایی که تعداد کاربران زیادی دارند، از شبکه تحویل محتوا برای بهبود تجربه کاربران و افزایش رضایت مخاطبین خود استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای کاربران ایجاد می‌شود این است که شبکه تحویل محتوا چگونه سرعت بارگذاری صفحه را با کمک سرورهای اضافی افزایش می‌دهد؟ سرورهای اضافی باعث می‌شوند بار شبکه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در نتیجه، بازدیدکنندگان بدون وقفه و به صورت همزمان وارد وبسایت خواهند شد.

به عنوان مثال تصور کنید مهلت ثبت نام وام مسکن ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح باشد. در این حالت تعداد زیادی از کاربران راس ساعت ۱۰ آماده ورود به وب سایت و ثبت نام وام مسکن هستند. زمانی که همه کاربران به صورت همزمان روی لینک وبسایت کلیک می‌کنند، بار شبکه افزایش خواهد یافت و سرعت بارگذاری صفحه کاهش می‌یابد. شبکه تحویل محتوا می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

2.اندازه تصویر باید مناسب باشد

همانطور که گفته شد، برای بهینه‌سازی بزرگ‌ترین رنگ محتوا باید خود را با شرایط موتور جستجوی گوگل سازگار کنید. تصاویری که در وبسایت خود بارگذاری می‌کنید، باید ابعاد و اندازه استانداردی داشته باشند. برخی از تصاویر با توجه به اندازه خود، به عنوان یک عنصر اصلی برای اندازه گیری بزرگترین رنگ محتوا شناخته می‌شوند. بنابراین اگر تصویر مورد نظر با سرعت دیرتری آپلود شود، (LCP) کاهش یافته و رتبه وب سایت شما سقوط خواهد کرد.

برای کسب امتیاز بیشتر، باید اطمینان حاصل کنید که از تصاویری با اندازه مناسب در وب سایت خود استفاده کرده‌اید. برای دستیابی به نتیجه بهتر، باید از تصاویر واکنشگرا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در نسخه دسکتاپ وب سایت خود از تصاویر بزرگ استفاده می‌کنید، باید در نسخه گوشی تلفن همراه از تصاویر کوچک و متوسط استفاده کنید. تصاویری که در وب سایت بارگذاری می‌شوند، باید اندازه‌ای به صورت زیر داشته باشد:

  • تصویر کوچک - 150 پیکسل مربع
  • متوسط ​​- تا 300 پیکسل مربع
  • بزرگ - حداکثر 1024 پیکسل مربع
  • اندازه کامل - به اندازه تصویر اصلی

3. بهبود زمان پاسخ سرور

مدت زمان بارگذاری صفحه نه تنها به عناصر اصلی مثل تصاویر یا گره‌های متنی بستگی دارد، بلکه به صورت مستقیم با زمان پاسخ سرور وب نیز ارتباط دارد. مدت زمان بین درخواست کاربر برای ورود به صفحه و پاسخ سرور برای این درخواست، بر سرعت بارگذاری صفحه موثر است. این مسئله به عنوان زمان رفت و برگشت (RTT) معرفی شده است. برای اینکه سرور در مدت زمان کوتاه‌تری به درخواست کاربر پاسخ دهد، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال یکی از روش‌ها، ارتقای ویژگی‌های سرور است.

هرچقدر سرور شما از لحاظ سخت افزاری قوی‌تر باشد، در مدت‌زمان کوتاه‌تری به درخواست کاربران پاسخ می‌دهد. برای بهبود ویژگی‌های سخت‌افزاری سرور می‌توانید ظرفیت ذخیره سازی را بیشتر کنید یا از (CPU) قدرتمند استفاده کنید. برخی کدهای برنامه که هنگام طراحی سایت مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بر سرعت بارگذاری صفحه موثر هستند. برای کاهش مدت زمان بارگذاری صفحه، باید این کدهای برنامه نویسی را بهینه کنید. به عنوان مثال می‌توانید (CSS) غیر ضروری را حذف کرده و سرعت نمایش صفحه را افزایش دهید.

4. ابزار Caching را پیاده سازی کنید

ابزار (Caching)، یک روش مناسب برای ذخیره سازی داده‌های موجود در یک صفحه است. البته این داده‌ها به صورت موقت ذخیره سازی می‌شوند و به کاربر اجازه می‌دهند تا در مدت زمان کوتاه‌تری وارد صفحه شود. برای انجام این کار باید دو روش اصلی کش استفاده کرد. روش اول، کش سمت سرور و روش دوم کش مرورگر است.

کاربران می‌توانند از حافظه پنهان مرورگر استفاده کرده و به این ترتیب کش را در حافظه محلی خود ذخیره سازی کنند. به این ترتیب، موتور جستجوی گوگل مانند یک پایگاه داده عمل می‌کند که از قبل اطلاعات را در یک فضای جداگانه ذخیره سازی کرده و نیازی به دانلود دوباره آن‌ها ندارد. به این ترتیب، نیازی نیست کاربران بعد از ورود به وبسایت مجدداً داده‌ها را دانلود کنند. کش مرورگر از دو روش مختلف فعال می‌شود.

روش اول استفاده از افزونه‌ها است. در روش دوم می‌توان به صورت دستی کش مرورگر را فعال کرد. کش سرور می‌تواند یک نسخه از صفحات وب در سرور اصلی ذخیره سازی کند. بنابراین زمانی که کاربران قصد دارند وارد وب سایت شوند، نیاز به بازسازی مجدد صفحه نخواهد بود و سرعت بارگذاری صفحه تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره بزرگ‌ترین رنگ محتوایی (LCP) صحبت شد بزرگ‌ترین رنگ محتوا معیار جدیدی است که در سال ۲۰۲۱ توسط موتور جستجوی گوگل معرفی شد. این معیار مدت زمان بارگذاری یک صفحه را بر اساس ثانیه نشان می‌دهد.

صفحاتی که در مدت زمان طولانی‌تر از ۲.۵ ثانیه بارگذاری شوند، به عنوان یک وب سایت با سئو ضعیف شناخته خواهند شد و رتبه خوبی از موتور جستجوی گوگل دریافت نخواهند کرد‌. می‌توان با استفاده از چند روش ساده بزرگ‌ترین رنگ محتوایی را بهبود بخشید که در این مقاله نمونه‌هایی از آن معرفی شد.