LSI چیست

LSI یا Latent Semantic Indexing از چندین سال پیش برای مارکترها به عنوان یک مرجع خوب در تحقیق کلمات کلیدی استفاده می شود. در حقیقت همان کلیدواژه هایی هستند که گوگل به کاربران حین جستجو پیشنهاد می دهد. اما آیا باید از این LSI ها استفاده کرد؟ این کوئری ها چه مفهومی در استراتژی سئو شما دارند و چطور می توانید از آن ها استفاده کنید؟

LSI چیست؟

ال اس آی فرایندی است که در NLP یا Natural Language Processing بررسی می شود. NLP یک سری داده از اطلاعات زبان شناسی و مهندسی اطلاعات است که نشان می دهد ماشین ها چگونه زبان انسان را تفسیر می کنند. بخش کلیدی این موضوع توزیع سمانتیک یا مفهوم هاست. این مدل از توزیع به ما کمک می کند تا لغات و کلیدواژه ها را بهتر بفهمیم و بتوانیم آن ها را طبقه بندی کنیم. این مدل اولین بار در سال 1980 توسعه پیدا کرد و گوگل بعدها از آن الگوریتم های ماشین لرنینگ استفاده کرد.

در حقیقت LSI به معنای پیدا کردن رابطه پنهانی بین کلمات است. کلماتی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند معمولا معانی متفاوتی پیدا می کنند و گوگل با این فرایند می تواند تشخیص دهد وقتی کاربری یک کوئری جستجو می کند دقیقا دنبال چه چیزی است تا دقیق ترین نتایج را به او نشان دهد.

LSI چطور کار می کند؟

LSI بر پایه ی توزیع ارزش کلمات کار می کند. یعنی یک فعالیت محاسباتی است که ماتریس را به اجزای سازنده اش تقسیم می کند تا محاسبات را راحت تر انجام دهد و ماشین بتواند ساده تر این ماتریس ها را درک و بررسی کند.

وقتی این الگوریتم می خواهد یک رشته از کلمات را آنالیز کند LSI در وهله ی اول تمام حروف ربط و پسوندها و پیشوندها و کلمات اضافی را حذف می کند. کلمات را ایزوله می کند تا به معنی اصلی آن دسترسی پیدا کند. مثلا وقتی اصطلاح “دانلود پی دی اف گاو بنفش اثر ست گادین” گوگل اول کلمات اضافی پر کاربرد را حذف می کند. یعنی عملا گاو بنفش و ست گادین باقی می مانند. حالا با یک آنالیز ساده ماشین لرنینگ گوگل می داند که گاو بنفش کتابی از ست گادین است و دقیقا نتایجی را به شما نشان می دهد که گاو بنفش ست گادین را شامل شوند.

ال اس آی در سئو چه تاثیری دارد؟

در سال های پیش موتورهای جستجو بیشتر سایت ها را با توجه به غلظت کلیدواژه رتبه بندی می کردند. اما گوگل خیلی زود راهش را جدا کرد و به سمت سمانتیک یا رابطه ی بین کلمات رفت. با این کار اکثر محتواهای بی کیفیت که فقط با غلظت کلیدواژه بالا بودند حذف شدند و به جای آن ها محتواهایی که محتوای باکیفیت داشتند رتبه های بالا را گرفتند. گوگل با این الگوریتم می فهمید که یک نوشته تقریبا در مورد چه موضوعی است و در چه کلیدواژه هایی باید به آن ها رتبه بدهد.

LSI چرخ های جدید موتورهای جستجو هستند. گوگل بعدها یک مورد دیگر هم به فرایند ارزیابی محتوا اضافه کرد که به آن Search Quality Evaluator Guidelines می گویند که شامل دستورالعمل هایی برای بالا بردن کیفیت محتواست. در این دستورالعمل ها ردپایی از LSI وجود دارد و نشان می دهد ال اس آی می تواند روی رتبه گرفتن یک محتوا در گوگل تاثیر مثبت داشته باشد. اما چطور؟

رتبه گرفتن در گوگل با تولید محتوا ی باکیفیت شامل این موارد است:

  • شناختن کوئری ها: اینکه شما در مورد چه موضوعی صحبت می کنند. دنبال چه چیزهایی هستند و عمدتا چه سوالاتی را در گوگل جستجو می کنند.
  • اضافه کردن کوئری ها: کوئری ها باید در محتوا تکرار شوند. اما نه زیاد و بیش از حد. مثلا اگر کتابی برای دانلود گذاشته اید بهتر است چند باری به دکمه دانلود در داخل صفحات شما اشاره شده باشد.
  • کوئری های وبسایت: اینکه کاربران وقتی دنبال یک محصول یا سرویس خاص از یک سایت هستند معمولا اسم سایت را هم داخل کوئری جستجو می آورند.

تئوری پشت LSI این است که یک کلمه به صورت مجزا معنی نمی دهد. بلکه در ارتباط با سایر کلمات معنا پیدا می کند.

آیا کلیدواژه های LSI واقعا وجود دارند؟

ما بارها و بارها کلمه کلیدواژه LSI را از جاهای مختلف می شنویم. اینکه حتما باید از این کلیدواژه ها در متن استفاده شود. جان مولر از گوگل اشاره کرده بود که هیچ ابزاری نمی تواند LSI های گوگل را استخراج کند و تمام ابزارهایی که این کار را انجام می دهند صرفا با جستجوی ساده در گوگل اطلاعات را جمع آوری می کنند. الگوریتم هوش مصنوعی گوگل به صورت مداوم در حال تغییر است و ممکن است LSI هایی که امروز زیر یک کلیدواژه می بینید فردا کاملا تغییر کرده باشند.

  • LSI حتی قبل از اینکه WWW وارد کار شود وجود داشت.
  • الگوریتم رنک برین گوگل تکست و متن ها را به وکتور و داده های ریاضی تبدیل می کند و با انبوهی از داده ها بررسی می کند. با اضافه شدن داده ها این الگوریتم و نتایجی که می دهد هم تغییر می کنند.
  • الگوریتم رنک برین کل داده های موجود در اینترنت در زبان های مختلف را به عنوان پایگاه داده در نظر می گیرد و هر محتوایی که در دنیای وب منتشر می شود می تواند روی این الگوریتم تاثیر بگذارد.

اما سئوکارها و مارکترها می توانند از LSI ها در استراتژی سئو استفاده کنند. چون آن ها می توانند ارتباط بین کلمات را دقیق تر بفهمند و می دانند که چطور از این کلمات استفاده کنند و مهم تر اینکه کاربران با جستجوی این کلمات دنبال چه چیزهایی هستند. با الگوریتم BERT حالا گوگل یک کلمه را در ارتباط با کل عبارت هم بررسی می کند. قبلا فقط با سایر کلمات بررسی می شود و معنی آن استخراج می شد. اما با رشد سیستم ماشین لرنینگ گوگل حالا یک کلمه در داخل یک عبارت بررسی می شود و گوگل از این طریق می فهمد که یک عبارت یا کلیدواژه دقیقا دنبال چه چیزی است.

مارکترها و سئوکارها چگونه می توانند از LSI استفاده کنند؟

در ابتدا باید گفت که LSI ابزاری برای کمک به گوگل است تا بتواند کلیدواژه ها را به محتوای مرتبط وصل کند. اما در فضای سئو روی این موضوع به شدت بحث می شود. مارکترها و تولیدکنندگان محتوا می توانند با استفاده از این فرایند محتوایی تولید کنند که ارتباط بیشتری با کلیدواژه های موردنظرشان داشته باشد.

مخصوصا محتوای وبلاگ که برای گوگل بیشتر اهمیت دارد باید ارتباطی منطقی را بین کلمات حفظ کند. ترکیب این ارتباط با Search Intent یا میل مخاطب حین جستجو باعث می شود گوگل خیلی راحت تر صفحات شما را شناسایی کند. اما چیزی که مهم است کیفیت و وضوح نوشته های شماست. این که کلمات خیلی واضح و بدون پیچیدگی های زبانی به مخاطب برسد و کاربر بتواند به راحتی بخواند. اگر متنی بنویسید که کاربران به راحتی می توانند آن را بخوانند گوگل هم به راحتی آن را شناسایی می کند. استفاده از کلیدواژه هایی که در بخش کلیدواژه های مرتبط به شما پیشنهاد می شود هم می تواند روی درک گوگل تاثیر مثبت داشته باشد. مخصوصا اینکه خیلی از کاربران روی کلیدواژه هایی که خود گوگل پیشنهاد می دهد کلیک می کنند.