سئو موبایل

سئو موبایل (Mobile SEO)، فرایند بهینه ­سازی وب سایت در دستگاه­ های تلفن همراه است. با استفاده از این نوع سئو می ­توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای استفاده از موبایل نیز بهینه ­سازی شده است و در موبایل نیز به­ خوبی کار کرده و نمایش داده می­ شود.

زمانی که شما سئو موبایل را انجام می ­دهید و دستورالعمل­های آن را در سایت خود پیاده­ سازی می­ کنید، کاربران از سایت شما تجربه­ ی بسیار بهتری خواهند داشت. زمانی که سایت شما در هر دستگاهی (صرف­نظر از نوع صفحه­ ی نمایش) خوب به ­نظر برسد، تجربه ­ی کاربری نیز بهتر و لذت بخش­ تر می­ شود.

استفاده از تلفن ­های همراه در چندین سال گذشته به ­مراتب افزایش یافته است. از میان افرادی که با اینترنت کار می­ کنند، درصد قابل توجهی با موبایل وارد می­شوند و انتظار می ­رود تعداد این افراد بسیار بیشتر نیز شود. اما بسیاری شرکت ­ها، از اهمیت یک سایتِ سازگار با موبایل با خبر نیستند و یا آن را جدی نمی­ گیرند.

حقیقت این است که وقتی سایت شما با موبایل سازگار نباشد و اصول سئوی موبایل در آن پیاده ­سازی نشده باشد، هم به سئوی شما آسیب می ­رسد و هم مخاطبان شما از کسب و کارتان درک درستی پیدا نمی کنند و به ­طور کلی به تجربه ­ی کاربری لطمه وارد می ­شود و باعث می ­شوند تا کاربران با شما کار نکنند.

اگر می­ خواهید از این موارد جلوگیری کنید، باید سایت خود را برای استفاده از موبایل نیز آماده و بهینه ­سازی کنید. در ادامه، نکات بیشتری در ارتباط با سئو موبایل را به شما آموزش خواهیم داد.

دلایل اهمیت سئوی موبایل

پیش ­تر به این مسئله پرداختیم که چرا سئو موبایل برای کسب و کار شما مهم است، اما بیایید به چند آمار که نشان دهنده ­ی اهمیت سئو سایت موبایل است نگاهی بیندازیم.

70 درصد از زمانی که مردم صرف اینترنت می ­کنند، با موبایل انجام می ­شود

70 درصد از مواقعی که کاربران به استفاده از اینترنت می ­پردازند، توسط دستگاه ­های قابل حمل انجام می­ شود. بنابراین، اکنون که کاربران بیشتر با موبایل وارد فضای اینترنت می ­شوند، شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما با این تلفن­ های همراه هماهنگ است و در آن ­ها نیز بهینه­ سازی شده است. با توجه به این آمار، اگر سایت خود را با سئو موبایل بهینه ­سازی نکنید، مشتریان بسیاری را برای کسب و کارتان از دست خواهید داد.

74 درصد احتمال دارد که کاربران به سایت سازگار با موبایل باز گردند

اگر سایت شما با موبایل سازگار باشد، کاربری که با موبایل وارد سایت شما می­ شود می­ تواند بسیار راحت و خوب از سایت شما استفاده کند. بنابراین منطقی است که این کاربر دوباره به سایت شما بازگردد. اگر کاربران به سایت شما بازگردند، این مسئله می ­تواند برای سایت شما بسیار خوب باشد و سبب رشد کسب و کارتان گردد. بنابراین این مسئله نیز دلیل دیگری است که باید سئو موبایل را جدی بگیرید.

67 درصد از کاربران، تمایل بیشتری به خرید از یک شرکت سازگار با موبایل دارند

اگر سایت شما در گوشی ­های هوشمند به درستی کار کند، کاربران نیز بیشتر محصولات شرکت شما را خریداری می­ کنند.

چگونه متوجه شویم که سایت ما با موبایل سازگار است؟

قبل از انجام تغییرات اساسی برای بهبود سئو موبایل سایت خود، بهتر است بررسی کنید که سایت شما تا چه اندازه با موبایل سازگار است. برای این کار لازم نیست تمامی صفحات سایت خود را در گوشی موبایل باز کنید و مطمئن شوید که آیا با موبایل سازگار است یا نه.

یک راه آسان برای تست سازگاری با موبایل، استفاده از ابزار تست صفحه موبایل گوگل (Google’s Mobile Page Testing Tool) است. برای این کار می ­توانید Mobile-Friendly Test را در گوگل جستجو کنید یا مستقیماً به وب سایت بروید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL صفحه ­ای را که می­خواهید بررسی کنید وارد کنید و روی "Test URL" کلیک کنید.

اگر از کنسول جستجوی گوگل استفاده می ­کنید، آزمایش کل سایت شما با گزارش قابلیت استفاده از موبایل ساده ­تر است. این فرایند، Mobile-Friendliness یا همان سازگاری با موبایلِ سایت شما را آزمایش می­ کند و URL­ها را با توجه به مشکلاتشان به دسته­ بندی ­های مختلف تقسیم می­ کند. هنگامی که بررسی سازگاری سایت شما با موبایل کامل شود، شما برای ارتقای سازگاری سایت خود با موبایل، ایده­ های بهتری دارید و این زمان می­ دانید که بهتر است از کدام استراتژی سئو موبایل استفاده کنید.

معرفی استراتژی های موثر سئو موبایل در سال 2024

زمان بارگذاری سایت خود را کم کنید

زمان بارگذاری شما در سئو موبایل بسیار اهمیت دارد. هنگامی که کاربران به جستجوی اطلاعات می ­پردازند، می ­خواهند به سرعت به آن دسترسی داشته باشند. اگر سایت شما به اندازه کافی سریع بارگیری نشود، کاربران نیز از صفحه شما خارج می­ شوند.

طراحی واکنش­گرا را یکپارچه کنید

طراحی واکنش ­گرا یا ریسپانسیو (Responsive Design)، یکی از موارد بسیار مهم برای سازگاری سایت با موبایل است. وقتی از طراحی ریسپانسیو استفاده می­ کنید، اطمینان حاصل می­ کنید که وب سایت شما با هر دستگاهی که کاربر استفاده می­ کند سازگار است. یکپارچه­ سازی طراحی واکنش­گرا، مرور سایت شما را برای کاربران آسان می­ کند. آن ­ها به ­راحتی می­ توانند در صفحه شما حرکت کنند و سایت شما را به ­درستی مشاهده کنند.

تجربه­ ی کاربری را جدی بگیرید

این نکته با طراحی واکنش­گرا همسو است. اگر می­ خواهید که سئو موبایل شما موفق شود، باید به تجربه­ ی کاربر (User Experience) توجه داشته باشید. طراحی واکنش­گرا بخشی از یک تجربه مثبت کاربر است اما سایت شما چیزی بیشتر از یکپارچه ­سازی طراحی واکنش­گرا نیاز دارد.

برای کاربرانی که با گوشی همراه وارد سایت شما می­ شوند، طراحی واکنش­گرا یک گام عالی در جهت ایجاد یک تجربه مثبت برای آن ­ها است اما شما باید عناصر دیگری را به برنامه خود اضافه کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران در استفاده از سایت شما با موبایل، تجربه­ ی خوبی را پشت سر می­ گذارند.

فونت سایت

شما باید اطمینان حاصل کنید که فونت سایت شما در موبایل ­ها که دارای صفحه نمایش کوچک ­تری هستند نیز خوانا است. موبایل ­ها، طبیعتاً دستگاه­ های کوچک­تری از صفحه نمایش­ های بزرگ و هستند، بنابراین باید فونت سایت شما در این دستگاه­ ها نیز خوانا باشد. چه فونت پررنگ‌ تری انتخاب کنید یا اندازه فونت را برجسته ‌تر کنید، باید فونت خود را طوری تنظیم کنید که به ­راحتی در دستگاه تلفن همراه خوانا باشد.

مراقب پاپ ­آپ­ ها باشید

پاپ ­آپ ­ها، روشی موثر برای جلب توجه مخاطب ­ها به یک عمل خاص هستند. حال این عمل ممکن است ثبت­ نام برای دریافت ایمیل یا دانلود محتوای رایگان باشد و یا مواردی از این قبیل باشد. بسیاری از شرکت ­ها از پاپ ­آپ­ ها استفاده می ­کنند تا توجه کاربر را به اقدامی که می ­خواهید انجام دهند جلب کنند.

سوالات متداول

چرا سئو موبایل مهم است؟

امروزه بیش از 70 درصد جستجوها از طریق موبایل انجام می شود از این رو جستجو در موبایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است

چگونه سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنیم

تکنیک های زیادی برای سئو موبایل وجود دارد که در این مقاله آموزشی مهمترین استراتژی های سئو موبایل را برای شما توضیح می دهیم