آنلاین مارکتینگ

بازاریابی آنلاین که با عناوینی مانند بازاریابی اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتالی شناخته می شود، فعالیت های بازاریابی است که به شکل آنلاین همراه با استراتژی های مشخص انجام می شود. بازاریابی آنلاین را می توان یکی از پر سر و صدا ترین کسب و کارهای این روزها دانست که افراد زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند. بازاریابی آنلاین ویژگی های بسیاری دارد که یکی از مهم ترین آن ها، امکان بازاریابی به روش دورکاری است. همین مسئله سبب گردیده است که افراد بسیار زیادی به این نوع از بازاریابی روی بیاورند و در آن مشغول به کار شوند. باید بگوییم که مردم نیز به این نوع از بازاریابی صورت خوش نشان داده اند و از آن استقبال می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با اصول حرفه ای و استراتژی های بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا شوید.

بازاریابی آنلاین موفق چگونه است؟

همان طور که در قسمت قبلی گفته شد، افراد بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت شده اند که این مسئله از طرفی کار شما را سخت می کند و از سوی دیگر کار شما را آسان تر می سازد! این که شما همکاران بسیاری در این زمینه دارید که روز به روز با ایده های متوع مشغول به کار می شوند بسیار کار را سخت می کند، اما این که بسیاری از این افراد دانش کافی را در این زمینه ندارند، کار را برای شما آسان می کند. اکنون این مسئله را بیشتر برای شما باز خواهیم کرد.

اکنون در فضای مجازی، مردم خود را در محیطی می بینند که توسط بازاریابان اینترنتی محاصره شده است! همان گونه که آن ها از برخی بازاریابان در فرار هستند، ناخودآگاه و بدون آن که متوجه شوند در مقابل بازاریاب دیگری قرار می گیرند و فکر می کنند که آن را با انتخاب خود برگزیدند و بسیار خشنود هستند! توجه داشته باشید که بازاریابی آنلاین همان گونه که می تواند برای شما بسیار درآمدزا باشد، همان گونه نیز می تواند سبب فرار کردن مردم از شما شود. بنابراین اگر می خواهید در این کار موفق شوید، باید دانش خود در این زمینه را افزایش دهید وگرنه در جمع آن بازاریابانی قرار خواهید گرفت که به علت سود کم (یا حتی ضرر)، پس از مدتی این حرفه را ترک می کنند.

انواع بازاریابی آنلاین کدام است؟

بازاریابی آنلاین انواع متعددی دارد و شما می توانید آن ها را به صورت جداگانه و یا ترکیبی استفاده کنید. در ادامه، به برخی از انواع پرکاربرد بازاریابی آنلاین می پردازیم:

بازاریابی آنلاین از طریق رسانه های اجتماعی: یکی از انواع مطرح و بسیار معروف بازاریابی آنلاین که امروزه بسیار طرفدار دارد. این بازاریابی به دو دسته ی ارگانیک (رایگان) یا پولی تقسیم می شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسر شخصی است که دنبال کنندگان آنلاین نسبتاً زیادی دارد و شما از طریق این افراد (که گاهی بهتر است مرتبط با کسب و کار شما باشند)، می توانید محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید. این روش نیز امروزه بسیار استفاده می شود و در صورت استفاده ی صحیح می تواند نتایج بسیار خوبی برای شما داشته باشد.

بازاریابی ایمیلی: بازاریابی ایمیلی، فرایند استفاده از ایمیل برای ارسال پیام های بازاریابی مستقیم به افراد است. این بازاریابی تلاش می کند تا مشتریان جدید به دست آورد و = مشتریان فعلی را نیز حفظ کند. البته این نوع از بازاریابی آنلاین کمی قدیمی شده است و زیاد مورد پسند مخاطبان و همچنین بازاریابان نیست.

بازاریابی وابسته: بازاریابی وابسته در اصل فقط بازاریابی ارجاعی آنلاین است.

بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا فرایند ایجاد، توزیع و ترویج مداوم مطالب آنلاین مربوطه به روشی است که به طور استراتژیک برای جذب، مشارکت و تبدیل بازار هدف شما به مشتریان طراحی شده است.

سئو سایت: در این بازاریابی محتوای وب سایت، رسانه های اجتماعی، تبلیغات و غیره را بر اساس موتورهای جستجوگر بهینه سازی می کنید. برای مثال، اگر وب سایت خود را برای گوگل بهینه سازی کنید، می توانید در رتبه های بالای سرچ گوگل قرار بگیرید تا میزان کلیک و فروش شما بالا برود. سئو به دو دسته ی داخل صفحه و خارج صفحه تقسیم بندی می شود.

تبلیغات پولی: تبلیغات پولی شکلی از بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان برای نمایش تبلیغات خود در موتورهای جستجو و دیگر پلتفرم های آنلاین (مانند فیس‌بوک، یوتیوب، لینکدین و اینستاگرام) پول می دهند.

بازاریابی آنلاین و بازاریابی سنتی

اگرچه اکنون نیز شاهد بازاریابی به روش سنتی هستیم اما باید بگوییم که بازاریابی به روش سنتی به طور جدی در حال منسوخ شدن است! بازاریابی آنلاین ویژگی های بسیاری دارد که سبب شده است به سرعت رشد کند. میزان رشد بازاریابی آنلاین آنچنان زیاد است که روز به روز شاهد ترفندها و استراتژی های جدیدتری در آن هستیم.

برخی از ویژگی های بازاریابی آنلاین که بازاریابی سنتی آن را ندارد:

امکان دسترسیِ مشتریان به بازاریاب در 24 ساعت شبانه روز وجود دارد.

بازاریابی می تواند به صورت 24 ساعته انجام شود.

سهولت در بازاریابی. برای مثال افراد می توانند به صورت دورکاری مشغول به این کار شوند.

استفاده از فناوری های جدید و مدرن

ارتباط با مخاطبانی که دسترسی به آن ها کمی دشوار است، با استفاده از این بازاریابی بسیار آسان می شود. برای مثال ممکن است مخاطبان هدف شما افرادی باشند که فرصت ملاقات با شما و یا بازاریابی سنتی را نداشته باشند. در این صورت شما با بازاریابی آنلاین می توانید به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنید زیرا امروزه اکثر افراد ر چقدر که سرشان شلوغ باشد نیز به اینترنت و رسانه های وابسته ی آن سری می زنند!

با استفاده از روش های بازاریابی آنلاین، بازاریابان می توانند میزان به روز بودن خود را بیشتر حفظ کنند. یعنی در این روش شما می توانید هر لحظه محتوای خود را آپدیت کنید و این در حالی است که در روش های بازاریابی سنتی، این کار بسیار دشوار است و در بازه های بلند مدت اجرا می شود.

در بازاریابی آنلاین باید متفاوت و حرفه ای باشید

به خاطر داشته باشید که مخاطب امروزه ی شما، روزانه با ده ها و شاید صدها بازاریابی آشکار یا پنهان مواجه می شود. مردم امروزه سرشان پر شده است از انواع مختلف روش های بازاریابی آنلاین. بنابراین اگر می خواهید که در این زمینه موفق شوید، باید حرفه ای باشید. مردم امروزه نسبت کسب و کارهای مختلف آگاهی بیشتری دارند و اگر حرفه ای نباشید، به سرعت متوجه می شوند و شما را دنبال نمی کنند. حرفه ای بودن و تنوع، دو مورد از رموز اصلی کار شما است. تنوع نیز می تواند به شما بسیار کمک کند و مخاطبان را از روش های تکراری بازاریابی نجات دهد. برای مثال اگر می خواهید در رسانه های اجتماعی فعالیت بازاریابی آنلاین داشته باشید، باید متفاوت از رقبای خود عمل کنید. در عین حال به خاظر داشته باشید که متفاوت بودن کافی نیست و باید در کار خود حرفه ای نیز عمل کنید.

قبل از شروع کار، فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. ابتدا بررسی کنید که آن ها از کدام روش های بازاریابی آنلاین استفاده می کنند. لیستی تهیه کنید و فعالیت های آن ها را یادداشت کنید. موارد با کیفیت / کم کیفیت، مهم / غیر مهم، جذاب / غیر جذاب و غیره را علامت گذاری کنید. در آخر با بررسی دقیق، تعیین کنید که باید چه کاری انجام دهید. نظر مخاطبان را نیز فراموش نکنید و از آن ها نیز در بررسی های خود استفاده کنید. فیدبک های مخاطبان در فضای مجازی می تواند منبع بسیار مناسبی برای شما باشد.