پیج رنک چیست

سال ها پیش در دنیای سئو چیزی مهم تر از PageRank وجود نداشت. می توانستیم پیچ رنک را بخریم. یا حتی بفروشیم. این قابلیت یا معیار چیزی بود که گوگل در اختیار وبسایت ها قرار داده بود. اما این پیج رنک باعث شد تا اعتماد عمومی نسبت به گوگل کم شود و تغییرات بزرگی در آن ایجاد شود. شاید یک سئوکار که 15 سال پیش کار می کرد به شما بگوید که PageRank چقدر مهم و اساسی است. اما سئوکارهای مدرن شاید حتی به آن فکر نکنند.

اما پیج رنک چیست؟ چه کاری انجام می دهد و آیا هنوز تاثیری در نتایج موتور جستجوی گوگل دارد یا نه؟ در ادامه خواهید خواهید خواند.

پیج رنک انقلابی در جستجو بود

به زبان ساده تر PageRank لینک ها را به معادلات رتبه بندی اضافه کرد. این اصطلاح در دنیای آکادمیک با نام Citation شناخته می شود. مقاله ای که توسط بسیاری از افراد لینک داده شود و در یک مقاله به آن ها ارجاع داده شود یعنی معتبرتر است. مثلا مقاله ی فوتوالکتریک انیشتین در حال حاضر جزو مقالات مهمی است که تعداد سایتیشن آن در میان مقالات بسیار بیشتر است.

گوگل این امکان را به دنیای وب هم آورد. مقالات یا بلاگ پست ها و یا صفحاتی که توسط سایر سایت ها لینک می گیرند اعتبار بیشتری در گوگل کسب می کنند و رتبه ی بهتری هم دارند. این کار باعث شد تا رتبه ها سالم تر شود و کاربران با جستجو در گوگل به مقالات و صفحات معتبرتری هدایت شوند. این یک انقلاب بود.

امکان اعتباردهی وارد سئو شد

در سال 2000 گوگل یک تول بار یا نوار ابزار به نام PageRank طراحی کرد و هر سایتی می توانست امتیار خودش را از 0 تا 10 ببیند. در این زمان:

  • لینک ها به شدت مهم شدند.
  • چون هنوز کسب و کارهای کمی در بستر اینترنت وجود داشتند رقابت به طور کلی کم بود.
  • گوگل به وبسایت ها این امکان را دارد که ارزش واقعی صفحات شان را ببینند.
  • پنالتی ها و جریمه های گوگل به صورت دستی انجام می شدند و اگر سایتی تخلفی می کرد شاید ماه ها طول می کشید تا جریمه شود. در نتیجه کار برای سایت های متخلف راحت تر شده بود. یعنی تا زمانی که یک نفر سایت شما را ریپورت نمی کرد گوگل متوجه تخلف شما نمی شد.

اسپم ها شروع شدند. حالا صاحبان سایت ها زیاد به کیفیت محتوا اهمیت نمی دادند. یک صفحه می ساختند که کیفیت چندانی هم نداشت و با لینک هایی که خریداری می کنند یا به صورت تبادل لینک با سایر کسب و کارها ارزش صفحات شان را بالا می بردند و رتبه ی آن ها بالاتر می رفت. یعنی کاربران دیگر به محتوای باکیفیت دسترسی نداشتند.

Toolbar PageRank در مقابل PageRank

همانطور که گفتیم پیج رنک عددی بین 0 تا 10 بود. اگر می توانستید امتیاز صفحه تان را به 6 برسانید قطعا جزو رتبه های اول می بودید. یک نوار ابزار هم در اختیار شما قرار داده شده بود که می توانستید میزان پیشرفت تان را ببینید.

در سال 2016 و در ماه آوریل معادلات تغییر کرد. تول بار PageRank برای همیشه از صفحه روزگار محو شد. البته فقط نوار ابزار حذف شد و دیگر سئوکارها و صاحبان سایت ها نمی توانستند دقیقا ببینند چه امتیازی دارند اما PageRank همچنان باقی مانده بود.

PageRank چیست؟

در ابتدا پیج رنک تنها به معنای حجم لینک هایی بود که شما دریافت می کردید. در آپدیت های بعدی دو فاکتور اعتبار و کیفیت لینک هم به آن اضافه شدند. یعنی اگر شما از سایت های بی کیفیت لینک می گرفتید تاثیر خیلی کمتری داشت. در ضمن اگر خود این سایت ها از نظر پیج رنک ضعیف بودند لینک گرفتن از آن ها ممکن بود به شما لطمه بزند. چیزی که اصطلاحا به آن TrustRank می گویند.

اما در حال حاضر پیج رنک همان لینک هایی است که یک صفحه از سایت شما از سایت های دیگر دریافت می کند. هر چقدر این سایت هایی که به شما لینک می دهند معتبرتر و باکیفیت تر باشند ارزش لینک هایی که دریافت می کنید هم بالاتر می رود.

PageRank چطور منتقل می شود؟

پیج رنک از یک صفحه به صفحه ای دیگر قابل انتقال است. چون نوار ابزار PageRank در حال حاضر وجود خارجی ندارد. نمی توان با قطعیت این را ثابت کرد. اما لینک های داخلی و خارجی امتیاز صفحه را پیج رنک را منتقل می کنند.

مثلا فکر کنید شما یک صفحه دارید که پیج رنک آن 10 است. اگر شما در این صفحه به 20 صفحه دیگر لینک بدهید در حقیقت به هر صفحه فقط 0.5 امتیاز می رسد. البته بخشی از پیج رنک هم خودبخود نابود می شود که بهتر است آن را در نظر نگیریم. چون برای همه ی سایت ها و صفحات چنین اتفاقی می افتد.

حالا فرض کنید که یک صفحه از تعداد مختلفی صفحه با پیج رنک 10 لینک گرفته باشد. مثلا شما از 10 صفحه دیگر لینک گرفته اید و هر کدام به شما 0.5 نمره PageRank انتقال داده باشند. در این صورت پیج رنک این صفحه ی شما 5 خواهد شد.

نکته مهم در این مسئله اینجاست که هر چقدر در یک صفحه تعداد لینک های داخلی و خارجی بیشتری داشته باشید PageRank کمتری منتقل می شود. مثلا اگر در یک صفحه 100 لینک وجود داشته در حقیقت نمره ای که به هر کدام از این صفحات منتقل می شود بسیار کمتر می شود.

آیا لینک خارجی پیج رنک را منتقل می کند؟

گفتیم که گوگل از لینک های خارجی و داخلی برای اهمیت بخشی به یک صفحه استفاده می کند. سایت های زیادی هم وجود دارند که لیست منابع و وبسایت هایی که به عنوان منبع استفاده شده اند را درج می کنند. از این نظر گوگل این لینک های خارجی را دوست دارد. چون به آن ها کمک می کند منبع اصلی را بهتر بشناسند.

بک لینک های Nofollowed یا Sponsored و یا UGC هم حتی پیج رنک را انتقال می دهند. اما درصد انتقال آن ها بسیار پایین است. برای همین است که بسیاری از سایت ها سعی می کنند در شبکه های اجتماعی و یا در فروم ها و کامنت های مربوط به پست های مختلف لینک سازی کنند.

پیج رنک چه تاثیری در سئو دارد؟

  • هر چقدر تعداد لینک ها روی یک صفحه بیشتر باشد PageRank بیشتری به این صفحه منتقل می شود.
  • هر چقدر تعداد لینک ها در یک صفحه بیشتر باشد PageRank کمتری به صفحات لینک داده شده منتقل می شود.
  • لینک های نوفالو و یا اسپانسر شده پیج رنک بسیار بسیار کمی را منتقل می کنند.
  • اگر در یک صفحه تعداد لینک های نوفالو زیادی داشته باشد بخشی از سهم لینک های فالو نابود می شود.
  • اگر به سایت های دیگر لینک بدهید هیچ مشکلی برای سایت شما به وجود نمی آید. مگر سایت های دیگر اسپم و یا بی کیفیت باشند. PageRank صفحه شما را هم کاهش نمی دهند.
  • لینک به سایر سایت ها با اینکه PageRank شما را تغییر نمی دهد اما ممکن است روی فاکتورهای الگوریتمی تاثیر داشته باشید.
  • هرچقدر سایتی که از آن لینک می گیرید PageRank بالایی داشته باشد اثر بیشتری روی صفحات شما خواهد داشت.
  • PageRank روی تعداد لینک ها تقسیم می شود. پس هر چقدر تعداد لینک های خارجی داخل یک صفحه بیشتر باشد امتیاز کمتری به این لینک ها منتقل می شود.

جمع بندی

PageRank مفهوم سختی است. گوگل هیچ اطلاعاتی از این الگوریتم ها در اختیار سئوکارها و وبسایت ها قرار نمی دهد و معلوم نیست کدام سایت ها بهترند و کدام یک تاثیر کمی دارند. اما می توان به صورت تخمینی برآورد کرد که کدام سایت ها اعتبار بیشتری دارند و لینک گرفتن از آن ها مفیدتر است. از این اطلاعات می توانید برای دریافت لینک های باکیفیت تر استفاده کنید و بدانید که لینک ها هنوز هم در رتبه بندی بسیار مهمند. باید حتما برنامه ای برای لینک سازی خارجی و لینک سازی داخلی داشته باشید تا رتبه تان را در گوگل بهبود ببخشید.