pbn چیست؟

نام PBN برای بسیاری از سئوکارها وحشت ناک است. یکی از تاکتیک های کلاه سیاه است که برای وبسایت های کوچک تا حد زیادی کارآمد است. اما اصول خاص خودش را دارد. اگر گوگل بفهمد شما از این تاکتیک استفاده کرده اید احتمال اینکه سایت شما را جریمه کند زیاد است. Neil Patel یکی از افراد سرشناس در زمینه سئو توصیه می کند که به هیچ وجه سراغ پی بی ان نروید.

اما اینجا یک نکته باقی می ماند. گوگل در آپدیت های اخیرش تاثیر لینک خارجی را به شدت بالا برده است. یعنی شما هر چقدر که تولید محتوا باکیفیت داشته باشید تا زمانی که وبسایت های رقیب شما بک لینک داشته باشند وبسایت شما رتبه ی پایین تری نسبت به آن ها خواهد گرفت. اینجاست که PBN وارد می شود.

PBN چیست؟

پی بی ان یا شبکه های وبلاگی شخصی همان وبلاگ هایی هستند که در دوران اوج وبلاگ نویسی به وجود آمدند. نام آن ها را حتما شنیده اید. از Blogspot و Blogfa و PersianBlog گرفته تا سایر پلتفرم های بلاگینگ که در آن دوران کاربران زیادی داشتند. هنوز هم کاربرانی در آن ها فعالیت دارند اما مثل سابق رونق ندارند.

این شبکه ها حالا به بستری برای لینک سازی خارجی تبدیل شده اند. لینک سازی از نوع کلاه سیاه. یک دلیل هم دارد. چرا که لینک های این وبلاگ ها نوفالو نیستند و به نوعی سیگنال لینک طبیعی محسوب می شوند. در پروفایل بک لینک شما هم ظاهر می شوند. اما مشکل کار کجاست؟ مشکل اینجاست که این وبلاگ ها Private هستند و وقتی وبسایت شما لینک های زیادی از آن ها دریافت می کند به این معناست که شما از این شبکه های شخصی استفاده می کنید.

در ضمن منطق گوگل برای لینک خارجی این است که چون شما محتوای باکیفیت تولید می کنید سایت هایی که شما را نمی شناسند به شما لینک می دهند. نه اینکه خودتان برای وبسایت تان لینک بسازید تا بالاتر بروید. از این جهت PBN به یک تکنیک کلاه سیاه تبدیل شده است و گوگل آن را اخلاقی نمی داند.

اما این تنها راه رقابت با سایت های بزرگ است. اگر شما رقبای بزرگی داشته باشید که هزینه های میلیونی بابت انتشار رپورتاژ می پردازند عملا شانسی برای رتبه گرفتن ندارید. با پی بی ان می توانید خودتان را به نزدیکی این رقبا برسانید. هر چند هنوز شانس کمی دارید. چرا که لینک باکیفیت و طبیعی اثر بسیار قدرتمندتری دارد.

ما در ادامه یک استراتژی PBN به شما معرفی خواهیم کرد که اولا گوگل به شما مشکوک نمی شود و دوما می توانید به راحتی خودتان را در گوگل بالاتر بکشید و سیگنال لینک دریافت کنید. با این مراحل همراه باشید.

1. دسته بلاگ بسازید

در هر پلتفرم میزبانی وبلاگ که می شناسید یک اکانت وبلاگی باز کنید. سایت های زیادی وجود دارند. لیست های مختلفی هم وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. پیشنهاد می شود اول روی شبکه های میزبانی داخلی اکانت بسازید و بعد سراغ سایر پلتفرم های خارجی بروید. بعد از اینکه این کار را انجام دهید. آن ها را دسته بندی کنید. ما فعلا مدل 11 تایی را به شما معرفی می کنیم. بقیه مدل ها را هم خودتان می توانید لایه بندی کنید.

یک وبلاگ را به عنوان سرشاخه در نظر بگیرید. 5 وبلاگ به عنوان لایه اول و 5 وبلاگ به عنوان لایه دوم.

2. تحقیق کلیدواژه

مرحله ی دوم بسیار مهم است. باید روی تحقیق کلمات کلیدی کار کنید. اولین پیشنهاد این است که روی کلیدواژه هایی با میزان جستجوی کمتر تمرکز کنید. چرا که کلیدواژه های پررقابت ممکن است شناسایی شوند. در ضمن حتی اگر جریمه شوید هم در این کلیدواژه های کم ترافیک جریمه می شوید و هنوز کلیدواژه های مهم را دارید.

کلیدواژه ها را که مشخص کردید. بهتر است به صفحات مختلفی از سایت باشد. در هر محتوایی که در این دسته بلاگ ها منتشر می کنید می توانید تا 10 لینک استفاده کنید. پس برای هر محتوا حداقل 10 کلیدواژه مشخص کنید. حالا کلیدواژه ها را کمی تغییر دهید. مثلا نام برندتان را به آن اضافه کنید. مثلا اگر کلمه کلیدی شما «سئو سایت فروشگاهی» است می توانید آن را به «سئو سایت های فروشگاهی» و یا «سئو حرفه ای سایت فروشگاهی» تبدیل کنید.

3. نوشتن برای دسته بلاگ

نکته ی مهمی که خیلی از سئوکارها به آن تاکید می کنند این است که محتوای یونیک بنویسید. گوگل محتوای یونیک را دوست دارد و امکان جریمه کردن لینک های داخلی در آن ها وجود ندارد. اشتباهی که خیلی از سایت انجام می دهند این است که داخل وبلاگ ها محتوای کپی استفاده می کنند. این محتوا از دو فیلتر رد می شود. فیلتر اول، فیلتر کپی است. گوگل محتوای کپی را تا حد زیادی نادیده می گیرد. در نتیجه لینک هایی که شما ساخته اید عملا کم ارزش تر می شوند. فیلتر دوم هم بررسی لینک هاست.

پیشنهاد می شود برای سرشاخه یک محتوای باکیفیت بنویسید. برای لایه ی اول یک نوع محتوا و برای لایه دوم یک نوع محتوا. یعنی برای 11 پیجی که در وبلاگ ساخته اید به طور کلی 3 محتوا می نویسید. بهتر است محتوا را با غلظت کلیدواژه مناسب بنویسید. تا محتوای شما از هر نظر بدون مشکل باشد. همچنین بهتر است محتوای شما بیشتر از 1500 کلمه باشد.

4. از لایه ی بالا شروع کنید و سراغ لایه های پایین تر بروید.

ابتدا محتوای نوشته شده برای سرشاخه را منتشر کنید و لینک های داخلی را با انکر تکست هایی که در تحقیق کلیدواژه گفتیم به صفحات موردنظرتان وصل کنید. (علاوه بر 10 لینکی که گفتیم چند لینک هم به سایت های دانشگاهی و سایت های قدیمی که تعطیل شده اند و همچنین سایت های خارجی بدهید تا گوگل متوجه نشود این لینک ها برای سایت شما ساخته شده اند.)

بعد محتوای دوم را که نوشته اید روی هر 5 وبلاگ لایه ی اول منتشر کنید. اینجا لینک سازی کمی متفاوت تر است. به جای اینکه به سایت تان لینک بدهید به بلاگ سرشاخه لینک بدهید. در ضمن به خود وبلاگ های لایه ی اول هم لینک بدهید. به زبان ساده تر اینکه در لایه ی اول به خود وبلاگ های لایه و به محتوای وبلاگ سرشاخه لینک بدهید.

این کار چند دلیل دارد. اول اینکه اتوریتی صفحه بلاگ سرشاخه شما بالاتر می رود و لینک های داخل آن ارزشمند تر می شوند. دوم اینکه سایت شما عملا لینک باکیفیت دریافت می کند و هیچ جریمه ای هم در کار نخواهد بود.

حالا سراغ لایه ِی سوم بروید. محتوای نوشته شده را در هر 5 وبلاگ منتشر کنید و به وبلاگ سرشاخه ها، وبلاگ های لایه ی اول و همچنین وبلاگ های لایه ی دوم لینک بدهید. این کار شما وبلاگ های لایه ی اول را هم تقویت می کند و لینک های شما ارزشمندتر می شوند. در حقیقت شما با 3 محتوا و 11 وبلاگ می توانید چندین لینک باکیفیت و با اتوریتی بالا روی صفحات مهم تان بسازید. کاری که هم در رتبه بندی و هم شاخص های سایت شما تاثیر مثبت می گذارند و گوگل هم نمی تواند تشخیص دهد این کار از جانب سایت شما بوده است.

جمع بندی

PBN یک استراتژی دلخواه است. اما اگر کوچکترین اشتباهی در آن صورت بگیرد ممکن است روی کل سایت تاثیر بگذارد. سایت های زیادی را دیده ایم که با یک اشتباه ساده تمام ترافیک شان را از دست داده اند. باید بدانید دقیقا چکار می کنید. واو به واو عملیاتی که گفته شد را انجام دهید و اگر احساس می کنید ممکن است اشتباهی در این کار صورت بگیرد سراغ آن نروید.

سوالات متداول

PBN چیست و چگونه کار می کند؟

PBN به سادگی شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که برای افزایش رتبه‌بندی یک یا چند وب‌سایت از آن‌ها استفاده می‌کنید. بحث هایی در مورد اخلاقیات این تاکتیک وجود دارد

آیا PBN برای سئو خوب است؟

متأسفانه، وب‌سایت‌های PBN معمولاً همه آن ویژگی‌های خاص را دارند. که تشخیص آنها را برای اکثر موتورهای جستجو آسان می کند. در پایان، اگر تصمیم به استفاده از PBN دارید، بدانید که در معرض خطر آسیب رساندن به سئوی وب سایت خود هستید.

آیا PBN کلاه سیاه است؟

سئوکاران کلاه سیاه اغلب از PBN ها و توصیفات نادرست برای افزایش اعتبار یک بک لینک استفاده می کنند. در واقع، یکی از روش های اولیه سئو کلاه سیاه برای تولید بک لینک، استفاده از PBN (شبکه های وبلاگ خصوصی) است