Permalink چیست؟

پرمالینک (Permalink) یا پیوند دائمی، آدرس (URL) یک صفحه وب است و یکی از مهم ترین عناصر هر وب سایت است. وردپرس یکی از محبوب ترین پلتفرم های CMS است و اولین پلتفرمی است که از Permalink استفاده می کند. وردپرس تعدادی گزینه برای تنظیم ساختار URL پست های خود در اختیار شما قرار می دهد. این پیوند، دائمی نامیده می شود زیرا انتظار نمی رود در طول عمر یک صفحه تغییری کند. URL نشان دهنده آدرس یک صفحه است و انتظار می رود تا زمانی که صفحه در وب در حال انتشار است، ثابت بماند. بنابراین گاهی اوقات به عنوان پرمالینک نامیده می شود.

پرمالینک در وردپرس چیست؟

وردپرس بهترین CMS برای سئو است و اولین پلتفرمی است که از Permalink استفاده کرده است. وردپرس تعدادی گزینه برای تنظیم ساختار URL پست های خود در اختیار شما قرار می دهد. هر زمان که یک نصب جدید وردپرس ایجاد می کنید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که ساختار پرمالینک را به روش دلخواه خود تغییر دهید. زیرا اگر بخواهید بعداً ساختار پرمالینک را تغییر دهید، کل وب سایت شما را تحت تأثیر قرار می دهد و در نتیجه شما ترافیک و رتبه بندی گوگل را از دست خواهید داد.

ویژگی های یک پرمالینک مناسب چیست؟

یک پرمالینک باید تمام ویژگی های یک URL مناسب سئو را داشته باشد. برخی از مهم ترین ویژگی ها عبارت اند از:

شروع با https: این نشان می دهد که صفحه وب شما امن است، به این معنی که هر اطلاعاتی که بین مرورگر وب و سرور وب منتقل می شود رمزگذاری شده است.

کوتاه و توصیفی: یک پرمالینک باید کوتاه باشد و دارای اطلاعات غیر ضروری نباشد. اما در عین حال باید توضیح دهد که یک صفحه در مورد چیست. برای مثال، به این دو پیوند ثابت نگاه کنید:

https://www.example.com/what-is-seo

https://www.example.com/2019/12/a/d/DFI_U.html

فقط کافی است که به لینک اول نگاه کنید تا متوجه شوید که صفحه وب در ارتباط با چه چیزی است. در بسیاری از موارد، یک پیوند ثابت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPS) نشان داده می شود، بنابراین مهم است که معنی دار باشد.

شامل کلمات کلیدی سئو باشد: کلمات کلیدی سئو عباراتی هستند که کاربران در جعبه جستجوی موتورهای جستجو تایپ می کنند. با گنجاندن آن عبارات در پرمالینک خود، به موتورهای جستجو سرنخ قوی در مورد محتوای یک صفحه می دهید و این شانس شما را برای رتبه ی بالا افزایش می دهد.

کلمات موجود در پرمالینک باید با خط تیره از هم جدا شوند: هر کلمه ای که یک پرمالینک را تشکیل می دهد باید با "-" و نه هیچ کاراکتر دیگری جدا شود.

پرمالینک ها با حروف کوچک هستند: برای جلوگیری از هر گونه مشکل، تمام حروف در پیوند ثابت باید با حروف کوچک باشند. این به این دلیل است که برخی از وب سرورها با حروف بزرگ رفتار متفاوتی دارند.

پرمالینک نباید شامل کلمات بی معنی باشد: اینها کلمات رایجی هستند که هیچ ارزشی اضافه نمی کنند یا به درک محتوای واقعی یک صفحه کمک نمی کنند.

چگونه پرمالینک را بدون از دست دادن سئو تغییر دهیم؟

پرمالینک دائمی است و تا جایی که می شود نباید تغییر کند، اما شاید گاهی بخواهید آن را تغییر دهید. به عنوان مثال در طول بررسی سئو سایت خود، ممکن است تصمیم بگیرید که URL های خود را با حذف اطلاعات تاریخ، کوتاه تر کنید. برای اینکه تغییر پرمالینک بر سئوی سایت شما تأثیر منفی نگذارید، باید به موتورهای جستجو بگویید که URL را تغییر می دهید تا بتوانند فهرست خود را به روز کنند. اگر تغییر را بدون اطلاع آن ها انجام دهید، آن ها پرمالینک جدید شما را به عنوان یک صفحه جدید در نظر می گیرند. این بدان معنی است که هر بک لینکی که به صفحه اشاره می کند و هر کاربری که صفحه را نشانک کرده باشد، از بین خواهد رفت و در نتیجه شما خطای 404 دریافت خواهد کرد، زیرا آدرس صفحه تغییر کرده است. برای جلوگیری از این مشکلات و حفظ رتبه سئوی خود، باید یک تغییر مسیر 301 را به فایل htaccess. خود اضافه کنید تا خزنده های موتورهای جستجو را در مورد تغییرات پرمالینک مطلع سازید.

در اینجا یک مثال برای تغییر پرمالینک آورده ایم:

فرض کنید که پرمالینک فعلی شما این است:

https://yoast.com/what-is-a-permalink/

و می خواهید آن را به این پرمالینک تغییر دهید:

https://en.wikipedia.org/wiki/Permalink

اگر در وردپرس هستید، می توانید پرمالینک یک صفحه را با ویرایش URL درست در زیر عنوان تغییر دهید. مرحله 1: از صفحه در حالت EDIT دیدن کنید، URL را تغییر دهید و روی دکمه UPDATE کلیک کنید. مرحله 2: با استفاده از یک برنامه FTP، فایل .htcaccess موجود در پوشه ROOT وب سایت خود را پیدا کنید، آن را در رایانه محلی خود دانلود کنید و با استفاده از Notepad یا سایر ویرایشگرهای متن آن را ویرایش کنید. مرحله 3: خط زیر را اضافه کنید و فایل را ذخیره کنید:

Redirect 301 /this-is-a-long-permalink-to-be-made-shorter https://www.reliablesoft.net/permalinks

توجه داشته باشید که لازم نیست نام دامنه را برای URL [منبع] وارد کنید، اما باید پیوند دائمی کامل را برای [URL هدف] قرار دهید. مرحله 4: فایل را دوباره به وب سرور خود آپلود کنید. مرحله 5: یک پنجره مرورگر جدید باز کنید و تست کنید که همه چیز همان طور که انتظار می رود کار کند. اگر URL قدیمی را در مرورگر تایپ کنید، باید به صفحه جدید هدایت شوید. مرحله 6: به کنسول جستجوی گوگل بروید و از ابزار بازرسی URL استفاده کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو می توانند بدون هیچ مشکلی به پیوند دائمی جدید دسترسی پیدا کنند. مرحله 7: مطمئن شوید که آدرس پرمالینک جدید در نقشه سایت XML شما گنجانده شده است.

شما می توانید با خیال راحت پرمالینک یک صفحه را تغییر دهید، اما برای حفظ رتبه سئوی خود باید یک تغییر مسیر 301 اضافه کنید تا موتورهای جستجو و کاربران بتوانند بدون دریافت پیام خطای 404 به آدرس جدید حرکت کنند.

کدام پرمالینک وردپرس را باید استفاده کرد؟

بسته به نوع وب سایتی که دارید و اهدافی که می خواهید به آن ها برسید، باید ساختار پرمالینک را با دقت انتخاب کنید.اگر در حال ساختن یک وبلاگ کوچک یا یک وب سایت خاص هستید که قصد دارید با سئو رتبه بالاتری در گوگل کسب کنید، از ساختار Post Name استفاده کنید. این بهترین ساختار برای محتوای همیشه سبز است.اگر یک وبلاگ مجله بزرگ یا یک وب سایت خبری دارید که به طور منظم محتوا را به روز می کند، از ساختار تاریخ و نام استفاده کنید زیرا محتوای شما را بهتر سازماندهی می کند.اما اگر به سئو اهمیتی نمی دهید و قصد ندارید لینک ها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، فقط از ساختار ساده یا عددی استفاده کنید. اگرچه، ما استفاده از این ساختار را برای وب سایت های حرفه ای توصیه نمی کنیم.

هر گونه ساختار پرمالینک که انتخاب می کنید، می تواند وب سایت شما را بسازد یا خراب کند. بنابراین هنگام تغییر و یا حتی انتخاب ساختار پرمالینک برای انواع مختلف وب سایت ها بسیار مراقب باشید. اگر در انتخاب خود شک دارید، با متخصص های این حوزه مشورت کنید. در آخر، به خاطر داشته باشید که پرمالینک صفحات شما هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجوگر بسیار مهم است و باید آن را هوشمندانه انتخاب کنید.

سوالات متداول

تعریف کلی پرمالینک چیست؟

درواقع پرمالینک (Permalink) یا پیوند دائمی، آدرس (URL) یک صفحه وب است و یکی از مهم ترین عناصر هر وب سایت است.

کدام پلتفرم برای اولین باز از پرمالینک استفاده کرده است؟

وردپرس که به عنوان بهترین CMS برای سئو نیز شناخته می شود، برای اولین بار از پرمالینک استفاده کرده است.

ساختار پرمالینک چگونه تعیین می شود؟

بستگی به نوع وب سایت و اهدافتان دارد و باید با توجه به آن ساختار پرمالینک را مشخص کنید.