پادکست صوتی

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، همان گونه که از نامش پیداست، میزان بازدهی تلاش های سئو شما را نشان می دهد. از لحاظ فنی، نرخ بازگشت سرمایه نشان دهنده ی نسبت هزینه ها به سود حاصل شده است. در ادامه، برای توضیحات تکمیلی و نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) با ما همراه باشید.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

در مثالی کوتاه، به توضیح نرخ بازگشت سرمایه می پردازیم. تصور کنید که به تازگی برای کسب و کار خود، یک وب سایت تجارت الکترونیک تاسیس کرده اید و برای این وب سایت و فعالیت های سئو آن، 1 میلیون تومان هزینه کرده اید. اگر شما 4 میلیون تومان در این وب سایت فروش داشته باشید، نرخ بازگشت سرمایه شما برابر است با 4.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه:

نرخ بازگشت سرمایه= سود خالص دریافتی ÷ مبلغ سرمایه گذاری

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (به درصد):

نرخ بازگشت سرمایه= (سود خالص دریافتی ÷ مبلغ سرمایه گذاری) × 100

چه زمانی می توان نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کرد؟

نرخ بازگشت سرمایه در تمامی مراحل کار شما قابل محاسبه است اما ممکن است در هر بازه زمانی، عدد دقیقی را به شما نشان ندهد. اجرای طرح های سئو شما و بازدهی این طرح ها، فرایندهایی زمان بر است و شما برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، باید چندین ماه صبر کنید. بازه ی زمانی دقیقی را نمی توان اعلام کرد زیرا همه چیز بستگی به میزان فعالیت شما و کیفیت آن دارد اما حداقل 3 تا 6 ماه باید صبر کنید تا عدد شما به درستی به دست آید.

بهبود نرخ بازگشت سرمایه چگونه است؟

طبیعی است که هر اندازه شما فعالیت های سئو خود را بیشتر کنید وکیفیت کار خود را بالاتر ببرید، تبدیل های بیشتری به دست می آورید و بازدهی بالاتری خواهید داشت. در ادامه، به برخی از راهکارها می پردازیم که سبب بهبود نرخ بازگشت سرمایه شما می شود:

  • بهینه سازی تصاویر و افزایش سرعت وب سایت: سرعت وب سایت شما اگر مناسب نباشد، کاربران به سرعت صفحه شما را ترک می کنند. یکی از راه های افزایش سرعت وب سایت، کاهش اندازه فایل ها (مخصوصاٌ تصاویر) است.
  • محتوای متنوع و با کیفیت: تولید محتوا شما نباید شبیه به یکدیگر باشند! این ممکن است حوصله مخاطبان شما را سر ببر و سبب شود آن ها دیگر به وب سایت شما باز نگردند.
  • استفاده از لینک های داخلی
  • بهبود ناوبری وب سایت و تجربه کاربری
  • پاسخگویی و افزایش راه های ارتباطی (مخاطبان باید بتوانند به راحتی با شما در ارتباط باشند).
  • فعالیت در صفحات مجازی: امروزه صفحات مجازی بسیار پر رنگ جلوه می کنند و میزان اهمیت فعالیت در آن ها بر کسی پوشیده نیست. اغلب بازگشت های سرمایه (به خصوص برای وب سایت های تجارت الکترونیک)، از طریق صفحات مجازی رخ می دهد. فعالیت شما در این صفحات علاوه بر مزیت های بی شماری که دارد، سبب افزایش ارتباط شما و نزدیک شدن شما به مخاطبان و مشتریانتان می شود. شما در صفحات مجازی این قابلیت را دارید که به صورت روزانه و حتی ساعتی، با مخاطبان خود در ارتباط باشید و این در حالی است که مخاطبان شما ممکن است روزی یک بار و یا حتی هفته ای یک بار به وب سایت شما سر بزنند!

سئو سایت و نرخ بازگشت سرمایه

سئو سایت بسیار متغیر است و نمی توان از یک راهکار، به مدت زیادی استفاده کرد. ممکن است راهکار شما اکنون پاسخگو باشد و سبب جذب مخاطبان بسیاری به وب سایت شما شود اما پس از مدتی، دیگر برای شما بازدهی نداشته باشد. بنابراین برای آن که نرخ بازگشت سرمایه خود را در وضعیت خوبی قرار دهید، باید به طور مداوم، فعالیت های سئو خود را بررسی کنید و یا با یک متخصص سئو در این زمینه مشورت کنید و فعالیت های وب سایت خود را به دست او بسپارید.

نرخ بازگشت سرمایه و زمان

در فرمول نرخ بازگشت سرمایه، مسئله زمان محاسبه نمی شود. برای مثال ممکن است شرکتی در بازه ی زمانی کوتاه مدت، دارای نرخ بازگشتی 20 درصد باشد و شرکتی در بازه ی زمانی بسیار طولانی تر، دارای نرخ بازگشتی 25 درصد باشد. در این شرایط، با توجه به اعداد نرخ بازگشتی 25 درصد بهتر است اما اگر بخواهیم با توجه به زمان (که عامل دقیق تری است) نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنیم، شرکتی که 20 درصد بازگشت داشته است بسیار بهتر عمل کرده زیرا بازه ی زمانی کوتاه تری را سپری کرده است.

نرخ بازگشت سرمایه سالانه

در این نوع محاسبه، میزان نرخ بازگشتی به صورت سالانه و با بازه زمانی محاسبه می شود که می تواند دقت کار را بالاتر برد:

درصد نرخ سالانه بازگشت سرمایه سالانه=× [(1+ROI)1/n −1]100

در این فرمول، مقدار n برابر با مدت زمان سرمایه گذاری است و میزان ROI، میزان نرخ بازگشت سرمایه شما در بازه زمانی n است.

سوالات متداول

راهکارهای بهبود نرخ بازگشت سرمایه کدام هستند؟

بهینه سازی تصاویر، تولید محتوای ارزشمند و متنوع، استفاده از لینک های داخلی و ... از راهکارهای بهبود نرخ بازگشت سرمایه هستند.

بهترین زمان برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه چه زمانی است؟

بهترین زمان برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه باتوجه به فعالیت بین 3 تا 6 ماه است.

فرمول بازگشت سرمایه چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه= سود خالص دریافتی ÷ مبلغ سرمایه گذاری