اسکیما (Schema) چیست؟

اسکیما (Schema)، کدی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را درک کنند و آن را به گونه ای بهتر در نتایج جستجو نشان دهند. موتورهای جستجوی برتر (از جمله گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس) برای اولین بار در سال 2011 شروع به همکاری برای ایجاد Schema.org کردند.

نشانه گذاری اسکیما (Schema) که در Schema.org یافت می شود، شکلی از ریزداده است. پس از اضافه شدن به یک صفحه وب، نشانه گذاری اسکیما (Schema) یک توضیح پیشرفته (که معمولاً به عنوان ریچ اسنیچت شناخته می شود) ایجاد می کند که در نتایج جستجو ظاهر می شود. به عبارت دیگر زمانی که کاربران عبارتی را سرچ می کنند، اسکیما به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر بخواند و به کاربری که عبارت مشابه را سرچ کرده است، محتوای شما را نشان دهد.

آیا اسکیما (Schema)، سئو سایت شما را بهبود می بخشد؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اسکیما (Schema) تأثیر مستقیمی بر سئو ارگانیک دارد وجود ندارد اما با حال، ریچ اسنیپت‌ها باعث می‌شوند صفحات وب شما در SERP برجسته‌تر ظاهر شوند و بازدیدهای شما بهبود یابند. در نتیجه، نرخ کلیک شما نیز افزایش پیدا می کند.

طبق مطالعه‌ای که توسط acmqueue انجام شده است، کمتر از یک سوم نتایج جستجوی گوگل شامل یک ریچ اسنیپت با اسکیمای Schema.org است. این آمار نشان می دهد که وب سایت های دیگر، فرصت بزرگی برای ارتقای سایت خود دارند.

انواع اسکیما (Schema) چیست؟

برخی از انواع اسکیما (Schema) را در ادامه به شما معرفی کردیم:

سازمان (Organization)

نشانه‌گذاری اسکیما (Schema) سازمانی، معرفی شرکت شما است از جمله آرم رسمی، اطلاعات تماس، موقعیت مکانی و پروفایل‌های اجتماعی را روشن می‌کند. این اسکیما (Schema) همچنین یافتن اطلاعات مورد نیاز افراد برای تماس فوری با شما را آسان تر می سازد.

مردم (Person Market)

اسکیما (Schema) مردم، اطلاعاتی را درباره یک فرد، مانند نام، تولد، آدرس، تحصیلات و اعضای خانواده نشان می دهد. گوگل این گونه فرض می کند که اگر به دنبال شخصی مشهور هستید، احتمالاً به دنبال برخی از اطلاعات اولیه در مورد او هستید.

ویدئو (Video)

همه می دانیم که فهرست بندی ویدیو ها، برای موتورهای جستجو بسیار دشوار است، اسکیما (Schema) ویدیویی، راه خوبی برای کمک به Google است تا ویدیوهای وب سایت شما را کراول و فهرست بندی کند.

این اسکیما همچنین کمک می‌کند تا ویدیوی شما در جستجوی ویدیوی Google در کنار ویدیوهای YouTube ظاهر شود.

رویداد (Event)

اسکیمای رویداد، اطلاعات بیشتری را برای رویدادهای برنامه ریزی شده (مانند وبینارها، کنسرت ها، سخنرانی ها و غیره) مانند تاریخ، مکان و قیمت ارائه می دهد. این اسکیما کمک می کند تا افراد را به سمت رویدادهای خاصی که به دنبال آن هستند بکشانند و اطلاعات اولیه ای را که برای خرید نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهد.

کسب و کار محلی (Local Business)

این اسکیما (Schema) برای شرکت های محلی یا شعبه محلی یک سازمان عالی است و به مصرف کنندگان کمک می کند تا مکان شرکت و سایر اطلاعات مانند آدرس، ساعات کاری، اطلاعات تماس و غیره را پیدا کنند.

محصولات و پیشنهادات (Product & Offer)

این دو اسکیما (Schema) نیز برای فروش یک مورد خاص از یک سرویس یا محصول استفاده می شوند. هر دوی این اسکیما ها، اطلاعات محصول را مانند قیمت و وضعیت نشان می‌دهند، اما نشانه‌گذاری پیشنهاد به ویژگی‌های قیمتی نیاز دارد، در حالی که نشانه‌گذاری محصول فقط به ویژگی های مانند نام و مشخصات نیاز دارد.

اسکیما رتبه بندی/بررسی (Rating/Review)

این اسکیما (Schema) کمک می کند تا بدون نیاز به جستجوی عمیق تر، اطلاعات خریدار مفیدی را دریافت کنید و متوجه شوید که خریداران دیگر در ارتباط با محصول چه نظری داشتند.

دلایل اهمیت اسکیما (Schemsa) چیست؟

صفحتای که دارای اسکیما (Schema) هستند، در نتایج جستجو زودتر پیدا می شوند. کاربر می تواند جزئیات صفحه شما را در یک نگاه ببیند و تصمیم بگیرد که آیا روی صفحه کلیک کنند یا به صفحه مرتبط تر برود. همچنین، اسکیما (Schema) به وب سایت شما کمک می کند تا انواع محتواهایتان رتبه بهتری پیدا کنند و هر کدام به نوبه خود کلیک های بیشتری دریافت کنند. با توجه به Search Engine Land، با پیاده سازی طرحواره می توانید 30 درصد افزایش نرخ کلیک دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که اسکیما (Schema)، فریب دادن موتورهای جستجو نیست بلکه کمکی به آن ها است تا محتوای شما را بهتر پیدا کنند و به کاربران نمایش دهند.

اضافه کردن اسکیما (Schema) به صفحات وب شما

با استفاده از Microdata

Microdata، مجموعه‌ای از تگ‌ها است که قصد دارند حاشیه‌نویسی عناصر HTML را با برچسب‌های قابل خواندن توسط ماشین، بسیار آسان‌تر سازند. Microdata برای مبتدیان بسیار مناسب است زیرا استفاده از آن بسیار آسان است. با این حال، یک نقطه ضعف استفاده از Microdata این است که شما باید هر مورد را در بدنه صفحه وب خود علامت گذاری کنید.

قبل از اینکه شروع به اضافه کردن اسکیما (Schema) به صفحات وب خود کنید، باید item type (نوع محتوا) صفحه وب خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، آیا محتوای وب شما بر روی غذا تمرکز دارد؟ موسیقی؟ فنی؟ و ...؟

هنگامی که نوع محتوا را مشخص کردید، اکنون می توانید نحوه ی برچسب گذاری آن را مشخص کنید.

با استفاده از RDFa

RDFa مخفف عبارت Resource Description Framework در Attributes است.به طور کلی، RDFa یک افزونه برای HTML5 است و برای کمک به کاربران در نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته طراحی شده است.

RDFa به عنوان یک توصیه W3C در نظر گرفته می شود، به این معنی که یک استاندارد وب است و می توان از آن برای زنجیره واژگان داده های ساختاریافته با هم استفاده کرد. RDFa به طور خاص زمانی مفیدتر واقع می شود که بخواهید داده های ساختار یافته ای را اضافه کنید که فراتر از محدودیت های Schema.org است. RDFa تفاوت چندانی با Microdata ندارد.

سوالات متداول

اسکیما چگونه تعریف می شود؟

اسکیما (Schema) یک زبان نشانه گذاری جدید و یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بهبود سئو و ایندکس شدن سایت در نتایج گوگل است. موتورهای جستجو نظیر گوگل، بینگ و یاهو، به واسطه نشانه گذاری های اسکیما می توانند داده های وبسایت های مختلف را بررسی کنند و بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهند.

چرا استفاده از کدهای اسکیما لازم است؟

به کارگیری نشانه گذاری اسکیما (Schema) موجب افزایش ترافیک و بازدید سایت شما خواهد شد. علاوه بر این وبسایت هایی که از کدهای اسکیما استفاده می کنند، در رتبه های بالاتر نتایج جستجو قرار خواهند گرفت.

در کدام بخش های سایت می توان از کدهای اسکیما (Schema) استفاده کرد؟

هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از نشانه ها و کدهای اسکیما در بخش های مختلف وبسایت وجود ندارد. اما برای درک بهتر مطالب وبسایت توسط گوگل، شما باید اطلاعات مهم مانند تاریخ انتشار، عنوان و تیتر محتوا، تاریخ و زمان ویرایش، نام نویسنده، فرمت صفحه، ساعات کاری شرکت و قیمت محصول یا خدمات را با اسکیما (Schema) کد گذاری نمائید.