پادکست صوتی

اسپم اسکور

Spam Score چیست؟ اسپم اسکور جریمه هایی را که توسط گوگل به یک وب سایت داده می شود اندازه گیری می کند. به زبان ساده، Spam Score ابزاری است که گوگل را قادر می سازد تا با تجزیه و تحلیل زیردامنه ها، وب سایت های جعلی و بک لینک های دریافت شده به وب سایت شما امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ بدهد و هر چه این امتیاز به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، هرزنامه ها بیشتر می شود. تا 5% اسپم اسکور، برای سئو قابل قبول است. زمانی که از استانداردهای گوگل و از قابلیت های سئو، به صورت غیرطبیعی و بیش از حد استفاده می کنید، باعث بهینه سازی بیش از حد وب سایت خود می شوید که در نهایت باعث افزایش اسپم سایت می شود که زنگ خطری برای شماست و باید در کیفیت وب سایت خود تجدید نظر کنید.

تاثیر Spam Score بر سئو

Spam Score اثرات منفی زیادی بر سئو سایت دارد. سئو فرایندی است برای پیروی از قوانین و مقررات گوگل برای نگهداری وب سایت و رتبه بندی آن در گوگل و سایر موتورهای جستجو. از طرفی Spam Score نقض قوانین و مقررات گوگل است. بنابراین Spam Score می تواند به طور مستقیم بر سئوی وب سایت شما تأثیر بگذارد. یک دلیل بسیار رایج برای افزایش Spam Score وب سایت، آپلود محتوای بزرگسالان یا هر محتوایی است که محدویت دارد. اگر چنین چیزی را آپلود کنید، گوگل به وب سایت شما رتبه منفی می دهد یا گاهی اوقات آن را ممنوع می کند. استفاده از محتوای کپی شده در وب سایت شما نیز اسپم اسکور را افزایش می دهد. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اگر امتیاز Spam Score وب سایت شما بالا باشد، خزنده های گوگل در صفحات آن نمی خزند و وب سایت در گوگل رتبه بندی نمی شود. بنابراین، اگر می خواهید که وب سایت شما در نتایج جست و جو ظاهر شود، باید به عواملی توجه کنید که Spam Score وب سایت شما را بالاتر از 5 درصد نبرد. اگر Spam Score وب سایتتان درصدی بین 31 تا 60 درصد است، باید در مورد کیفیت وب سایت خود تجدید نظر کنید. اما اگر درصد نشان داده شده بین 1 ٪ تا 30٪ باشد، کیفیت سایت شما قابل قبول است زیرا این عدد به عنوان Spam Score پایین در نظر گرفته می شود.

چرا Spam Score وب سایت شما بالا است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل افزایش اسپم اسکور وب سایت آشنا شوید.

عنوان صفحات وب سایت

عنوان یک صفحه باید محتوای آن را مشخص کند و حاوی تعداد زیادی کلمه و یا تعداد بسیار کمی از کلمات نباشد. همچنین باید از کلمات اصلی محتوای خود در عنوان صفحه استفاده کنید.

تعداد صفحات

برای ارتقای رتبه سایت باید به تعداد صفحات و البته محتوای آن ها توجه کنید زیرا ارتباط مستقیمی با رتبه سایت شما و کسب امتیازات مثبت و منفی دارد.

توضیحات متا

اگر طول توضیحات متا شما خیلی طولانی یا خیلی کوتاه به نظر برسد، یک امتیاز منفی برای سایت شما محسوب می شود و می تواند سبب افزایش Spam Score گردد.

فونت

از فونت های استانداردی برای سایت خود استفاده کنید که توسط گوگل قابل تشخیص باشد. در غیر این صورت دلیلی برای مسدود شدن سایت خود در گوگل ارائه می دهید. ممکن است Spam Score دامنه هایی که از فونت های خاصی مانند Google Font API استفاده نمی کنند، بالاتر برود.

نام دامنه

نام دامنه بسیار مهم است. در صورت امکان از پسوند com برای دامنه استفاده کنید و همچنین از کلماتی استفاده کنید که نشان دهنده حرفه شما است. در ضمن توجه داشته باشید که نباید از اعداد در نام دامنه خود استفاده کنید. اگر در نام دامنه از خط فاصله استفاده شده باشد (برای مثال makers-olx.com)، تلفظ و تایپ URL را برای بازدیدکنندگان دشوار می سازد. بنابراین در نام دامنه از خط فاصله استفاده نکنید.

قدمت وب سایت

اگر سایت شما قدیمی است و مقالات متعددی در زمینه های مختلف دارد، تعداد بک لینک ها نیز باید زیاد و کافی باشد.

لینک داخلی و خارجی

یکی دیگر از دلایل افزایش Spam Score، لینک های خارجی بسیار کم یا بسیار زیاد است. اگر از لینک های خارجی قابل اعتماد و آشکار استفاده می کنید، بهینه سازی رتبه سایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جست و جو بهبود می بخشید. توجه داشته باشید که لینک های خارجی اگر از نظر گوگل قابل اعتماد و ارگانیک باشند، تعداد بالای آن ها نه تنها موجب افزایش Spam Score نمی شود بلکه موجب ارتقای بسیار زیاد سایت شما نیز می گردد. به طور کلی هر وب سایتی که صفحات زیادی با لینک های بسیار کم دارد، نشان می دهد که محتوای آن صفحات هیچ ارزش واقعی در آن ها ندارد. این به موتورهای جست و جو می گوید که این صفحات ارزش پیوند دادن به آن ها را ندارند و در نتیجه اسپم محسوب می شوند.

محتوای وب سایت

محتوای وب سایت باید بی عیب و نقص باشد و حاوی اطلاعات کاملی در مورد هر چیزی که در سایت بارگذاری می شود، باشد و موضوع شما را به صورت جامع بیان کند. باید با لینک های مناسب (ارگانیک) ارزش سایت را افزایش دهید زیرا محتوا هر چقدر هم که کامل باشد در صورت عدم توجه به قوانین لینک دادن بی ارزش بوده و در نهایت Spam Score سایت افزایش می یابد. همچنین باید از کلمات ساده ای استفاده کنید که برای هر کاربر وب سایت شما قابل درک باشد.

چگونه Spam Score وب سایت را کاهش دهیم؟

قبل از اینکه بتوانید Spam Score وب سایت خود را کاهش دهید، باید وب سایت خود را با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Moz، Ahrefs و غیره تجزیه و تحلیل کنید. در ادامه، به برخی نکات اشاره کردیم که می تواند به شما در کاهش Spam Score کمک کند.

1. زیر دامنه اسپم

با Spam Score می توانید تشخیص دهید که زیر دامنه شما اسپم است یا خیر و در صورت وجود اسپم، باید بلافاصله برای شناسایی و تصحیح سیگنال های اسپم اقدام کنید. داشتن یک زیر دامنه اسپم ممکن است سایت شما را از رتبه بندی بهینه در موتورهای جست و جو باز دارد.

2. بک لینک با کیفیت

آیا بک لینک های شما کیفیت مناسب را دارد؟ آیا آن ها ارگانیک هستند؟ کسانی که به تازگی در زمینه ی سئو فعالیت می کنند، این گونه تصور می کنند که داشتن بک لینک بیشتر بهتر است، اما یادتان باشد که کیفیت بر کمیت برتری دارد.

3. استفاده از Disavow Tool

گاهی اوقات، ممکن است هیچ کنترلی روی اینکه یک سایت اسپم به شما بک لینک می دهد یا خیر نداشته باشید. در برخی شرایط، این می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد. کسانی که کنترلی بر لینک های اسپم ندارند، می توانند از ابزار Disavow گوگل استفاده کنند. ابزار Disavow به گوگل می گوید که برخی از لینک های مشخص شده توسط شما را نادیده بگیرد. این کار می تواند به جلوگیری از جریمه شدن سایت شما توسط گوگل کمک کند.

در حالی که Disavow Tool یک ابزار بسیار مفید برای بهبود رتبه شما است، ما توصیه نمی کنیم هر زمان و هر طور که می خواهید از آن استفاده کنید. خود گوگل پیشنهاد می کند که فقط زمانی از این ابزار استفاده کنید که سایت شما دارای بک لینک های بی کیفیت زیادی باشد و شما کاملا مطمئن باشید که باعث ایجاد مشکل می شوند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید، ابتدا سعی کنید خودتان لینک را با ارسال ایمیل به منبع حذف کنید. البته ابن کار باید با احتیاط مودبانه انجام شود.

سوالات متداول

spam score چه کاربردی دارد؟

این ابزار با بررسی موارد سایت از لحاظ ریسک جریمه شدن امتیاز 0 تا 100 می دهد.

spam score مفید است؟

خیر. اثرات منفی بسیار زیادی برروی سئو سایت می گذارد.

آیا spam score غیرقانونی است؟

بله. طبق قوانین گوگل، استفاده از این ابزار نقص قوانین محسوب می شود.