وردپرس چیست؟

اگر در حال تحقیق در مورد راه های ساخت اولین وب سایت خود هستید، بدون شک با وردپرس مواجه شده اید. وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا (CMS) در جهان است.در اصل این نرم افزار است که وب سایت شما را قدرتمند می سازد و ظاهر، عملکرد سایت شما را کنترل می کند. این نرم افزار است که پشتیبان سایت شما را تقویت می کند و نحوه انتشار صفحات و پست ها، چگونگی که ظاهر و حالت سایت و نحوه تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما را کنترل می کند. همچنین در حال حاضر وردپرس یکی از قویترین هسته ها را برای سئو برخوردار است.اگر وردپرس و یا دیگر CMS ها وجود نداشتند، برای مدیریت وب سایت باید به زبان برنامه نویسی مسلط می بودیم که دانش ویژه ای را می طلبد.

وردپرس چه نوعی از CMS

وردپرس یک نرم افزار آزاد (نرم افزاری که کد آن برای عموم آزاد است) می باشد که می توان از آن برای ایجاد و مدیریت وب سایت ها استفاده کرد. وردپرس می تواند به شما کمک کند تا به راحتی هر چیزی را بسازید، از یک وبلاگ ساده گرفته تا یک فروشگاه تجارت الکترونیک، وب سایت تجاری، یک مقاله و فعالیتی خلاقانه در وب سایت و ... . حتی اگر تا به حال وب سایتی ایجاد نکرده اید، با وجود وردپرس برای داشتن یک وب سایت حرفه ای نیازی به داشتن مهارت های طراحی سایت یا برنامه نویسی ندارید.طراحی سایت شما توسط تم های موجود در وردپرس، انجام می گیرد. اگر می خواهید ویژگی ها و جلوه های بیشتری به سایت خود اضافه کنید، می توانید از طریق افزونه (Plugin library) این کار را انجام دهید.وردپرس در ابتدا یک نرم افزار وبلاگ نویسی بود اما با گذر زمان به یک سایت ساز تمام عیار تبدیل شد که در حال حاضر توسط سایت هایی مانند , BBC America، TechCrunch و Vogue استفاده می شود.

بخش های مختلف وردپرس

هر وب سایت وردپرس از سه بخش تشکیل شده:Core، Theme و Plugins که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

وردپرس Core

نرم افزار اصلی وردپرس تنها جزءی است که در تمام وب سایت های وردپرس یکسان می ماند. فایل های اصلی وردپرس سایت شما بر عملکرد و ظاهر اصلی وب سایت و رابط مدیریتی شما نظارت می کند.فایل های اصلی رایگان هستند و برای ایجاد وب سایت خود از WorldPress.org می توانید آن ها را دانلود کنید. هنگامی که نرم افزار اصلی را نصب می کنید، یک سایت اصلی و در عین حال کاربردی دارید که موارد زیر از کاربرد های رایج آن است:

  • ورود و راه اندازی حساب های کاربری مختلف
  • امکان ایجاد صفحات
  • امکان ایجاد پست ها
  • ساخت وبلاگ
  • افزودن دسته ها و برچسب ها
  • افزودن Widget
  • مدیریت نظرات
  • مدیریت Favicon
  • مدیریت خطاهای صفحه (خطای 404 و ... )

وردپرس Themes

با وردپرس، شما از یک سیستم قالب برای مدیریت ظاهر یک وب سایت استفاده خواهید کرد. این سیستم به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که آنچه را که به عنوان "Theme " شناخته می شود، ایجاد کنند. شما می توانید تم های سفارشی برای وب سایت خود طراحی و ایجاد کنید، اما هزاران تم رایگان و ممتاز از پیش ساخته شده برای وردپرس موجود است. با ادمین بودن در وردپرس می توانید تم ها را اضافه، ویرایش و مدیریت کنید.

وردپرس Plugins

وب سایت های وردپرس به کمک افزونه ها قابلیت انجام هرکاری را دارند. افزونه ها (Plugins) نرم افزارهایی هستند که برای گسترش عملکرد و ویژگی های سایت خود می توانید نصب کنید. انواع مختلفی از افزونه های وردپرس وجود دارند.

چگونگی کار با وردپرس

وردپرس یک CMSمنبع باز است به این معنی که نصب آن در وب سایت شما رایگان است. دو نسخه از وردپرس وجود دارد:WorldPress.org و نسخه پولیWorldPress.com . نسخه ی میزبانی شده نسخه ی اصلی وردپرس است. این نسخه آزادی و انعطاف بیشتر و دسترسی به افزونه و تم ها را در اختیار شما قرار می دهد.پس از ثبت نام برای یک حساب میزبانی، توانایی نصب وردپرس را در سایت خود خواهید داشت. این کار از طریق نرم افزارهای مختلف انجام می شود که به شما کمک می کند وردپرس را نصب کنید.

مزیت های استفادهاز وردپرس چیست؟

در ادامه به بررسی برخی از مزیت های وردپرس خواهیم پرداخت که به شما در انتخاب این CMS کمک می کند:

وردپرس یک CMS کاربر پسند

همان طور که گفتیم وردپرس در ابتدا یک نرم افزار وبلاگ نویسی بوده است و همین امر باعث شد تا به پلتفرم پیشرو CMS امروزی تبدیل شود. ادمین ها، مشارکت کنندگان و ویراستاران می توانند به راحتی از طریق پشتیبان وب سایت وردپرس خود از تمامی قسمت های سایت باخبر باشند. سازماندهی و آپلود محتوا حتی برای مبتدی ترین کاربران نیز به اندازه کافی ساده است.با بیش از 54000 افزونه در دسترس از طریق مخزن افزونه ها که اکثر آن ها کاملا رایگان هستند، بدون شک وردپرس پیشرو در سفارشی سازی وب سایت است. این افزونه ها به شما امکان می دهند بدون محدودیت، تغیرات خاصی را در عملکرد وب سایت خود اعمال کنید.

نرم افزار آزاد و متن باز وردپرس

وردپرس به صورت رایگان در دسترس و متن باز است، بدین معنی که هرکسی می تواند از کد منبع آن را مطالعه، استفاده، تغییر و دوباره توزیع کند. توانایی به اشتراک گذاری کد باعث صرفه جویی در زمان و حتی کاهش هزینه ها می شود.

انعطاف پذیر و سازگار بودن وردپرس با سئو سایت

وردپرس، به قدرت بخشیدن به طیف وسیعی از وب سایت ها شناخته شده است. وب سایت های پیچیده و ساده را برای مشاغل مختلف در زمینه های مختلف و با انتظارات و نیاز های متفاوت، اجرا می کند. همچنین از سئو سایت بسیار قوی برخوردار است.

معایب وردپرس چیست؟

اگرچه وردپرس را می توان یکی از آسان ترین و کارامدترین CMS ها دانست اما معایبی نیز دارد:

آپدیت های مکرر

به روز بودن ضروری ترین امر در حفظ وب سایت همراه با وردپرس است، اما آپدیت ها مکرر و به موقع اند و عدم انجام آن ها می تواند کلافه کننده باشد. تم ها و افزونه های ممتاز وردپرس دلیل اصلی بروز رسانی هستند. آیا آپدیت ها اجتناب پذیر هستند؟ بله اما این امر ممکن است خطر امنیتی راه به همراه داشته باشد. مواقعی وجود دارد که بروزرسانی ها ضروری نیستند و می توانند بیش از آن که مفید باشند، ضرر داشته باشند. برای این منظور بررسی به روزرسانی ها بهترین کار است که برای انجام این کار باید مهارت یا دانش فنی داشته باشید.

اختلال در سرعت صفحه

کد عمومی غیرضروری می تواند باعث ایجاد مشکلات در سرعت صفحه شود. بدون دانش یا تجربه وردپرس، رمز گشایی کد های غیرضروری و نگه داشتن کدهای ضروری، می تواند کمی دشوار باشد. بنابراین اگر تازه کار هستید، می توانید در این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید.

امنیت

خطرات امنیتی ناشی از کار در یک پلتفرم منبع باز، امری قابل پیش بینی است. در حالی که نرم افزار اصلی وردپرس فوق العاده ایمن است، حفره های امنیتی در افزونه ها و تم های قدیمی برای هکر ها بسیار جذاب است. برای امنیت بهینه وردپرس، بروزرسانی منظم اجزای نرم افزار سایت بسیار مهم است.

مشکل های مربوط به سفارشی سازی

وردپرس دارای چندین و چند تم زیبا است و مزیت آن این است که شما مجبور به سفارشی سازی برای عالی به نظر رسیدن تم ها نیستید. با این حال، اگر می خواهید آن ها را سفارشی سازی کنید، ممکن است انجام این کار برای رسیدن به تم مورد نظرتان کمی دشوار باشد.

سوالات متداول

وردپرس برای چه کارهایی بهتر ست؟

اگر به دنبال پلتفرمی هستید که می خواهید وب سایت خود را سریع در آن بسازید، وردپرس یکی از بهترین ها در تجارت است. نه تنها رایگان بوده بلکه یکی از قوی ترین سازندگان طراحی وب سایت است که می توانید پیدا نمایید.

وردپرس رایگان است یا پولی؟

نرم افزار وردپرس رایگان است. شما می توانید یک نسخه از وردپرس را به صورت رایگان دانلود کنید، و پس از دریافت آن، اصلاحات مورد نظر خود را در آن اعمال نمایید. این نرم افزار تحت مجوز عمومی عمومی گنو یا GPL منتشر شده است، به این معنی که نه تنها برای دانلود، بلکه برای ویرایش، سفارشی سازی و استفاده رایگان است.

آیا یادگیری وردپرس آسان است؟

یادگیری وردپرس در صورتیکه بخواهید روزانه چند ساعت وقت به مدت یک هفته وقت بگذارید، بسیار آسان است. شما به مهارت های جستجوی بسیار ابتدایی (یعنی دانستن نحوه استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل) و توانایی پیروی از دستورالعمل ها نیاز دارید. برای استفاده از وردپرس به زبان های برنامه نویسی دیگر ندارید.