وردپرس در مقایسه با ویکس

وردپرس (WordPress) و ویکس (Wix) هر دو در نگاه کلی، پلتفرم هایی برای ساخت وب سایت است. شما برای ساخت وب سایت خود نیازمند یک پلتفرم هستید که کار شما را آسان کند و دیگر نیازی نباشد تا شما مدت ها زمان بگذارید و زبان های برنامه نویسی مختلف و الگوهای آن را بیاموزید. در اینجا سعی داریم تا دو پلتفرم پر طرفدار وردپرس و ویکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما با توجه به نیاز خود، مورد بهتر را انتخاب کنید.

وردپرس و ویکس چه تفاوت هایی با هم دارند؟

وردپرس چیست؟ تقریباً یک سوم اینترنت امروزه، در وردپرس ساخته شده است. وردپرس یک CMS است که کار با آن بسیار آسان است. ویکس، یک سازنده ی وب سایت است که خدمات بسیاری را به شما ارائه می دهد. در ادامه، به بررسی تفاوت های این دو پلتفرم خواهیم پرداخت:

از وردپرس استفاده کنید اگر ...

اگر قصد دارید یک وب سایت بسازید و آن را با پتانسیل کامل رشد دهید، از وردپرس استفاده کنید. تعداد گزینه ها و خدمات موجود در یک وب سایت ساخته شده با وردپرس، بسیار جذاب است. وردپرس از همان ابزارهایی استفاده می کند که یک توسعه دهنده وب برای ایجاد یک وب سایت استفاده می کند. اگر قصد سفارشی سازی وب سایت خود را دارید، وردپرس می تواند به شما کمک کند. وردپرس یک پلتفرم متن باز است. برای استفاده و تغییر برای همه باز است. وردپرس برای افرادی است که در ساخت یک وب سایت جدی هستند. جنبه های زیادی در رشد و بازاریابی یک وب سایت وجود دارد و وردپرس به شما این قابلیت را می دهد که در هر جنبه ای از آن ها برتر باشید.

از ویکس استفاده کنید اگر ...

اگر به یک وب سایت برای اهداف اساسی (پایه ای) نیاز دارید و نمی خواهید با منحنی یادگیری بزرگ مواجه شوید تا یک وب سایت را به وضعیت راه‌اندازی و در حال اجرا برسانید، از ویکس استفاده کنید. ویکس یک سازنده وب سایت است که همه چیز را برای شما تنظیم می کند. استفاده از ویکس ساده و آسان است، منحنی یادگیری کوچکی دارد. در ویکس شما می توانید وب سایت زیبایی ایجاد کنید اما شاید نتوانید با استفاده از این پلترفم، وب سایت خود را صد در صد پرفکت کنید. ویکس برای افرادی است که می خواهند وب سایتی را ایجاد کنند که برای آن ها منحصر به فرد باشد اما روی آن زمان زیادی نگذارند و نیاز نباشد موارد بسیاری را یاد بگیرند.

نحوه راه اندازی یک وب سایت با Wix و WordPress

در ادامه، این دو پلتفرم را بر اساس مراحل نصب بررسی خواهیم کرد:

مراحل راه اندازی Wix

  • 1. به wix.com بروید
  • 2. ثبت نام کنید و طرحی را انتخاب کنید
  • 3. دامنه خود را بخرید
  • 4. وب سایت خود را بسازید

مراحل راه اندازی وردپرس

  • 1. یک میزبان وب خوب انتخاب کنید
  • 2. یک طرح میزبانی انتخاب کنید
  • 3. دامنه خود را خریداری یا انتخاب کنید
  • 4. وردپرس را نصب کنید
  • 5. یک موضوع را انتخاب کنید
  • 6. یک تم رایگان یا پولی انتخاب کنید و یاد بگیرید که چگونه از تم جدید خود برای ساخت یک وب سایت استفاده کنید
  • 7. پلاگین هایی را برای سفارشی سازی وب سایت خود نصب کنید
  • 8. پلاگین های رایگان یا پولی را انتخاب کنید

همانطور که مشاهده کردید، استفاده از وردپرس کمی پیچیده تر از استفاده از ویکس است. (البته چندین مرحله ی دیگر نیز دارند اما فرایند راه اندازی به طور کلی همان موارد ذکر شده است). ویکس قابلیت های کمتری دارد اما استفاده از آن، از وردپرس آسان تر است.

نکته: توجه داشته باشید که ما در اینجا، ویژگی های این دو پلتفرم را نسبت به یکدیگر بررسی می کنیم نه به طور کلی. برای مثال، کار با وردپرس و یادگیری آن نسبت به خیلی از CMS های دیگر آسان تر است اما نسبت به ویکس کمی پیچیده تر می باشد.

پشتیبانی وردپرس در مقایسه با ویکس

ویکس، همه ی جنبه های نرم افزارش را پوشش می دهد و هر چیزی که در مورد آن به کمک نیاز داشته باشید به شما ارائه می شود. ویکس دارای یک تیم پشتیبانی شگفت انگیز است. آن ها به سرعت پاسخ می دهند و به شما کمک می کنند. از طرف دیگر، همانطور که قبلا ذکر شد میلیون ها وب سایت روی وردپرس اجرا می شوند. میلیون ها نفر در جامعه شگفت انگیزی که وردپرس را تشکیل می دهد مشارکت می کنند و این منجر به صدها هزار درخواست کمکی در انجمن آن ها می شود. بنابراین پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستید ممکن است کمی دشوار باشد.

برنامه های ویکس و افزونه های وردپرس

ویکس تقریباً 300 برنامه را برای استفاده در وب سایت Wix ارائه می دهد. این برنامه ها از کمک به سئو سایت گرفته تا تجزیه و تحلیل و فروش محصولات آمازون را شامل می شود. وقتی صحبت از برنامه ها به میان می آید، باید بگوییم که ویکس موفق شده است مجموعه خوبی از ابزارهای اصلی را جمع آوری کند که به بسیاری از صاحبان وب سایت کمک می کند تا ابزارهای خود را بهبود بخشند. اما اگرچه 300 عدد خوبی به نظر می رسد، در مقایسه با بیش از 55000 افزونه در دسترس کاربران وردپرس بسیار کوچک است.

سئو و وبلاگ نویسی در وردپرس و ویکس

seo و bloggingSEO در ویکس خوب است. ویژگی های سئو آن ها شامل نقشه های سایت تولید شده به صورت خودکار و همچنین عناوین صفحه قابل تنظیم و توضیحات متا است. ویکس ابزارهای مختلف سئو را ارائه می دهد که می تواند به بهبود سئو کمک کند. استفاده از وردپرس نیز مزیت های متعددی را در مورد سئو ارائه می دهد اما به طور کلی می توان گفت که در بحث سئو، وردپرس از ویکس قوی تر است. وردپرس بدون افزونه یا تم اضافه شده، ویژگی های استاندارد فوق العاده ای را ارائه می دهد. وردپرس دارای نشانه‌گذاری HTML مناسب، پیوندهای دائمی سازگار با سئو، تگ های عنوان، سرفصل ها، ایجاد محتوای آسان و تصاویر بهینه شده است. تقریباً تمام تم های موجود برای سئو نیز بهینه شده اند. شما در وردپر می توانید به کمک یک افزونه، به رتبه های بسیار خوبی در سئو دست پیدا کنید. البته ویکس نیز انتخاب خوبی برای افرادی است که تازه وارد دنیای وب سایت ها شده اند زیرا آسان و بی دردسر است. وردپرس برای افرادی است که می خواهند عمیقاً وارد دنیای وبلاگ نویسی شوند و چیزهای زیادی در مورد سئو بیاموزند مفید است (اما باز هم تاکید می کنیم که وردپرس نیز در مقایسه با پلتفرم های دیگری به جز ویکس، آسان است و پیچیدگی بسیاری به هیچ عنوان ندارد).

نکته هایی در مورد ویکس و وردپرس

  • وردپرس برای انجام همه ی کارها ساخته شده است، بنابراین تجارت الکترونیک به خوبی روی آن کار می کند. ویکس برای آسان ساختن یک وب سایت زیبا ساخته شده است. با این حال، افزودن تجارت الکترونیک در آن تا حدی کار می کند.
  • وردپرس برای افرادی است که می خواهند برای یادگیری همه چیز در مورد سئو و وبلاگ نویسی وقت بگذارند.
  • اگر واقعاً آماده ساختن یک وب‌سایت هستید، پیشنهاد ما این است که از وردپرس استفاده کنید. اگر در فرایند کار نیز به سوالی برخوردید، با یک سرچ ساده در گوگل می توانید پاسخ خود را بیابید.

برگرفته از مقالات زیر
wix vs wordpress

سوالات متداول

وردپرس چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای مختلفی در استفاده از وردپرس وجود دارد که شاخص ترین آن قابلیت شخصی سازی است.

آیا استفاده از Wix یا WordPress راحت تر است؟

استفاده از Wix راحت تر از وردپرس است. Wix یک ویرایشگر کشیدن و رها کردن آسان برای استفاده، میزبانی وب، SSL، تم ها و هر چیزی که برای راه اندازی یک سایت لازم است ارائه می دهد. از طرف دیگر، شما باید میزبانی وب، SSL، تم ها و غیره را برای وردپرس خریداری کنید