محتوای سئو محور چیست؟

اگر قصد دارید با کمترین هزینه رتبه بندی وب سایت خود را ارتقا دهید و درآمد و فروش بیشتری از طریق بازاریابی دیجیتال داشته باشید، بهتر است از همین حالا به فکر تولید محتوای سئو محور باشید. به طور کلی وب‌سایت‌هایی که قوانین و الگوریتم‌های موتور جستجو را رعایت کنند و کاملاً بر طبق اصول سئو بهینه سازی شده باشند، رتبه بالاتری در گوگل بدست می‌آورند. علاوه بر سئو محتوای وبلاگ، باید به برخی مسائل دیگر مثل بک لینک و پست تبلیغاتی توجه داشته باشید تا میزان بازدید وب سایت شما افزایش یابد.

ولی در کل، محتوای سئو شده مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش بهینه سازی سایت است. محتوای وبلاگ باید کاملاً با کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر مرتبط باشد و مفاهیم دقیق و درستی را به کاربران عرضه کند.

در این حالت، موتور جستجوی گوگل وب سایت شما را در بالای فرصت نتایج جستجو و در صفحه اصلی نمایش می‌دهد. به این ترتیب، تعداد کلیک روی لینک وب سایت افزایش پیدا کرده و سطح تعامل و ارتباط با مشتری نیز بهبود می‌یابد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره محتوای سئو محور و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

محتوای سئو محور چیست؟

محتوای سئو محور، محتوایی است که کاملاً بر اساس قوانین و اصول موتورهای جستجو ساخته شده است. این نوع محتوا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا فرایند خزیدن و کاوش در محتوای وبلاگ را به راحتی انجام دهند. در نتیجه، می‌توان گفت محتوای سئو محور امتیاز و رتبه بندی بیشتری نسبت به سایر انواع محتوا دریافت می‌کند.

متاسفانه افرادی که اطلاعات چندانی درباره سئو ندارند، تصور می‌کنند محتوای سئو محور به معنی استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی است. به طور کلی، سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو یا بهینه سازی یک وب سایت است. محتوای سئو شده شامل اطلاعات مفید و با کیفیت است که در نهایت باعث می‌شود سایت مورد نظر سریع‌تر توسط موتورهای جستجو شناسایی شده و تجربه کاربری بهتری برای مخاطبین ایجاد کند.

برای تولید محتوای سئو شده باید چه کار هایی انجام دهیم؟

چند اقدام مهم برای تولید محتوای سئو محور وجود دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود:

یافتن کلمات کلیدی

اولین و مهم‌ترین کاری که باید برای تولید محتوای سئو محور انجام دهید، یافتن کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا از طریق جستجو در گوگل تعداد زیادی کاربر جذب کنید و به این ترتیب، ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. بنابراین قبل از نوشتن محتوای پست وبلاگ، از نرم افزارها برای جستجوی بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی که برای نوشتن محتوای وبلاگ انتخاب می‌کنید، باید حجم جستجوی استاندارد داشته باشند.

اگر حجم جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر کم باشد، شانسی برای ارتقاء رتبه بندی در فهرست نتایج جستجو نخواهید داشت. در مقابل اگر حجم کلمات کلیدی جستجو شده زیاد باشد، به صورت ناخودآگاه در رقابت با وب سایت‌های معتبر قرار می‌گیرید. در این حالت ارتقا رتبه سایت کار بسیار دشواری خواهد بود.

بهینه سازی کلمات کلیدی

صرفاً به کاربردن کلمات کلیدی منجر به تولید محتوای سئو محور نمی‌شود. کلمات کلیدی باید در جایگاه درست خود مورد استفاده قرار بگیرند. تعداد کلمات کلیدی که برای نوشتن محتوای وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده افراطی از کلمات کلیدی باعث خواهد شد توسط موتورهای جستجو جریمه شوید و رتبه‌بندی شما سقوط کند.

در صورتی که حجم کلمات کلیدی مورد استفاده در وبلاگ کمتر از حد معمول باشد، شانسی برای جذب مخاطب نخواهید داشت. در این حالت، رتبه سایت پایین‌تر از وب‌سایت‌هایی قرار می‌گیرد که به صورت استاندارد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند. در نتیجه، احتمال اینکه کاربران روی لینک سایت شما کلیک کنند کاهش خواهد یافت. بهتر است علاوه بر کلمات کلیدی اصلی، از تعداد کلمات کلیدی فرعی و (LSI) نیز استفاده کنید.

سازماندهی محتوا

زمانی که نوشتن محتوای وبلاگ به پایان رسید، باید آن را به خوبی سازماندهی کنید. عناوین اصلی باید در بخش‌های مختلف وبلاگ پخش شوند. یک بار دیگر کل محتوا را مطالعه کنید و در صورت لزوم جای عناوین را تغییر دهید.

سازماندهی محتوا نه تنها به صفحه وب سایت شما کمک می‌کند، بلکه به کاربران امکان می‌دهد ارتباط بین عناوین مختلف را درک کنند. یکی از روش‌های دیگر برای سازماندهی محتوا این است که از لینک سایر صفحات خود در بخش‌های مختلف وبلاگ استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا کاربران را وادار کنید در وبسایت شما باقی بمانند و ترافیک سایت را افزایش دهند.

ارتقای محتوا

زمانی که محتوای سئو محور را بارگذاری کردید، می‌توانید از روش‌های مختلف برای ارتقاء محتوا و بهینه سازی سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، بهتر است برای بروزرسانی محتوای وبلاگ برنامه ریزی کنید.

بروز رسانی محتوا باعث می‌شود وبلاگ شما همیشه کاربرپسند باقی بماند. محتوای قدیمی نیاز کاربران را رفع نمی‌کند و تاثیری بر ارتقاء رتبه بندی وب سایت شما نخواهد داشت. روش دیگر این است که محتوای وبلاگ و پیوند سایت را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار احتمال دیده شدن محتوای وب سایت را افزایش می‌دهد.

انواع محتوای سئو محور

محتوای سئو محور انواع مختلفی دارد و صرفاً شامل وبلاگ نیست. در ادامه انواع محتوای سئو محور را به شما معرفی می‌کنیم:

صفحات محصول

یکی از مهم‌ترین انواع محتوای سئو محور، صفحات محصول است. صفحه محصول تفاوت بسیار زیادی با پست وبلاگ دارد. تمامی سایت‌های تجارت الکترونیک و سایت‌های خرده فروشی که به خرید و فروش آنلاین می‌پردازند، دارای صفحات محصول هستند. صفحات محصول گزینه مناسبی برای صفحه فرود (PPC) هستند. یعنی لینک صفحه محصول توسط موتور جستجوی گوگل در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود.

درنتیجه کاربران می‌توانند با کلیک روی لینک، به صورت مستقیم به صفحه مورد نظر منتقل شده و فرآیند خرید محصول را انجام دهند. نوشتن محتوای سئو محور برای صفحه محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. اما توجه داشته باشید که محتوای سئو محور صرفاً شامل محتوای متنی نیست. بهتر است در صفحه محصول از تصاویر محصول یا حتی ویدیو مربوط به محصول استفاده کنید تا ترافیک سایت شما افزایش یابد.

می‌توانید از یک متن کوتاه در حد ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلمه برای معرفی ویژگی‌های محصول یا قیمت خرید آن استفاده کنید. نوشتن محتوای محصول کمی با محتوای وبلاگ متفاوت است. محتوای محصول باید به گونه‌ای نوشته شود که کاربران را برای خرید ترغیب کند. بهتر است از کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن این محتوا استفاده کنید.

پست‌های وبلاگ

یکی از رایج‌ترین انواع محتوای سئو محور، پست‌های وبلاگ هستند که به طور معمول برای کسب ترافیک و افزایش رتبه بندی وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجربیات سئو کاران حرفه‌ای نشان می‌دهد پست‌های وبلاگ قدرت بیشتری برای جذب کاربران از طریق لینک دهی دارند. محتوای پست وبلاگ معمولاً جذاب‌تر از سایر انواع محتوا مثل صفحه محصول است.

بنابراین هر چقدر روی کیفیت محتوای وبلاگ تمرکز کنید، اعتبار بیشتری به دست آورده و جذابیت بالاتری برای کاربران خواهید داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پست وبلاگ این است که بسیار انعطاف پذیر بوده و می‌تواند برای میزبانی سایر انواع محتوا مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال، شما می‌توانید از لینک سایر صفحات هنگام نوشتن محتوای وبلاگ خود استفاده کرده یا درباره خصوصیات یک محصول صحبت کنید.

مقالات

دسته دیگر از انواع محتوای سئو محور، مقالات هستند. مقالاتی با موضوعات مختلف مثل مقاله خبری، مصاحبه یا نشریه در وب سایت‌ها منتشر می‌شوند. معمولاً برای یافتن مقالات باید به سراغ وب سایت‌های خبری یا مجلات بروید.

نوشتن مقالات درست مانند نوشتن محتوای پست وبلاگ بسیار دشوار است. برای ارتقاء سایت‌های خبری یا سایت‌هایی که در قالب نشریه فعالیت می‌کنند، باید تلاش بسیار زیادی انجام دهید. به عنوان مثال، لازم است از صحت اخبار مطمئن شوید. همچنین لحن نوشتن خبر یا نشریه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مخاطب را درگیر کند.

فهرست ها

فهرست‌ها در واقع نوعی وبلاگ هستند. ولی محتوای آن‌ها تا حدودی متفاوت است. این دسته از محتوای سئو محور، یک لیست در رابطه با موضوع خاص ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، «10 راه برای کاهش وزن» یا «101 روش برای نگهداری از گیاهان» نمونه‌هایی از فهرست‌ها هستند که محتوایی کاملاً مشابه وبلاگ دارند. عناوین فهرست‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که کاربران را برای کلیک روی وبسایت ترغیب کنند. معمولاً عناوین فهرست به سرعت مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند و در نتایج جستجو یا فیدهای رسانه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شوند.

راهنماها

یکی دیگر از انواع محتوای سئو محور، راهنماها هستند. راهنما یک تفاوت عمده با پست وبلاگ دارد. معمولا محتوای راهنما طولانی‌تر از پست وبلاگ یا سایر انواع محتوا است و به طور کامل درباره یک مسئله خاص توضیح می‌دهد. به عنوان مثال، «راهنمای خرید خودرو» یکی از انواع محتوای سئو محور است. در این راهنما، صفر تا صد خرید خودرو همراه با چالش‌ها و مزایا و معایب توضیح داده خواهد شد.

محتوای راهنما می‌تواند به تمامی سوالات و ابهامات کاربران پاسخ دهد. به همین دلیل این دسته از محتوای سئو محور، معمولاً در بالای فهرست نتایج جستجو قرار می‌گیرد و امتیاز بیشتری از گوگل دریافت می‌کند. محتوای راهنما معمولاً در یک صفحه با محتوای طولانی قرار می‌گیرد. بنابراین نیازی نیست کاربران برای دسترسی به اطلاعات بیشتر، در صفحات مختلف جستجو کنند. آن‌ها می‌توانند تمامی مطالب مرتبط با یک موضوع خاص را در یک صفحه ببینند.

ویدئوها

همانطور که گفته شد، محتوای سئو محور صرفاً شامل محتوای متنی نیست. ویدیوها نوعی محتوای سئو محور هستند که باید کاملا مطابق با قوانین و الگوریتم‌های گوگل در وب سایت بارگذاری شوند. به طور کل، تعداد ویدیوهای موجود در وب بسیار کمتر از صفحات دارای محتوای متنی است. در نتیجه به راحتی می‌توان با استفاده از یک ویدیو به جای محتوای متنی، رتبه‌بندی بالاتری در موتور جستجوی گوگل به دست آورد.

کافی است ویدیو را در وبسایت خود بارگذاری کرده و زیر آن یک توضیح کوتاه بنویسید. برای اینکه ویدیو بعد از جستجوی کلمات کلیدی نمایش داده شود، باید از کلمات کلیدی مهم هنگام نوشتن توضیح ویدیو استفاده کنید. محتوای ویدیویی باید کاملاً مرتبط با موضوع سایت یا نوع فعالیت شما باشد. نظرات کاربران نشان می‌دهد ویدیو‌ها تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطب دارند و اطلاعات مفیدتری را به کاربران آموزش می‌دهند. در بین انواع ویدیو، ویدیوهای آموزشی طرفداران بیشتری دارند.

جدا از مواردی که برای شما بیان شد، تعداد زیادی محتوای سئو محور مثل اینفوگرافیک، نمایش اسلاید، دایرکتوری و مواردی مانند این وجود دارد که هر کدام باید کاملاً مطابق با اصول سئو تولید شده و در وب سایت بارگذاری شوند.

چند نکته برای تولید محتوای سئو محور

علاوه بر مواردی که در بخش‌های قبلی مقاله برای شما بیان شد، می‌توانید از چند نکته برای تولید محتوا سئو محور استفاده کنید. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • تصاویر خود را بهینه سازی کنید و حتماً از جملات و توضیح در زیر تصویر استفاده کنید تا در فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود.
  • از نوشتن محتوای تکراری خودداری کنید و به دنبال ایده‌های جدید و کاربرپسند باشید.
  • حتماً از ابزارهای بهینه سازی موتورهای جستجو برای تست و آزمایش برچسب عنوان یا توضیح متا استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره محتوای سئو محور صحبت شد. تنها روش برای افزایش رتبه بندی وب سایت و تعداد بازدیدها، تولید محتوای سئو محور است. محتوای سئو محور شامل محتوای متنی، پست وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و مواردی مانند این است.

هنگام تولید محتوا به کلمات کلیدی توجه ویژه داشته باشید و به هیچ وجه مطلب محتوای وب سایت خود را از سایر سایت‌های معتبر کپی نکنید. تا جایی که ممکن است از وب سایت‌های خارجی برای نوشتن محتوا استفاده کرده و مطالب جدید و بروز که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد را مد نظر قرار دهید.