نوشتن سئو

برای اینکه یک سایت بهینه شده و کاربر پسند داشته باشید، باید محتوای خوب سئو شده منتشر کنید. یک محتوای خوب نه تنها برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت مناسب است، بلکه برای بهبود رتبه‌بندی صفحه نیز مناسب می‌باشد. یک محتوای سئو شده می‌تواند اعتماد مخاطبان را جلب کند و باعث بهبود تجربه کاربری شود. حتی بر افزایش نرخ تبدیل موثر است.

بنابراین بهبود بسیاری از پارامترهای سئو، به محتوایی که در سایت شما منتشر می‌شود بستگی دارد. این محتوا همچنین به بازدید کنندگان شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به پاسخ سوالات خود دست یابند یا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. به همین دلیل در ادامه این مطلب از بلاگ تخصصی فیت کلا بقصد داریم درباره ۱۲ نکته برای ایجاد محتوای سئو توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نوشتن سئو چیست؟

قبل از هر چیزی، باید بدانید سئونویسی چیست. این شامل فرایندهای مختلفی است که به بهبود رتبه‌بندی صفحه برای کلمه کلیدی خاص کمک می‌کند. برخی از فرایندها شامل موارد زیر هستند:

  • بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی هدف
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای شما برای خوانندگان مفید است
  • کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای شما

چرا نوشتن سئو مهم است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چرا سئو نویسی اهمیت دارد؟ ین فرایند به شما کمک می‌کند تا کاربران بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. همچنین می‌توانید به افراد علاقه‌مند دسترسی پیدا کنید. یعنی باید هنگام نوشتن محتوا، به اصول و قوانین سئو توجه داشته باشید.

به این ترتیب، شانس بیشتری برای بهبود رتبه‌بندی سایت خود خواهید داشت. محتوای سئو شده سریع‌تر در معرض دید خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل قرار می‌گیرد. نوشتن محتوای سئو شده، بهترین راه حل برای رشد سایت است. به خصوص کسب و کارهایی که به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده‌اند، باید به این مسئله توجه داشته باشند.

چند نکته برای تولید محتوای بهینه شده برای سئو

برای ایجاد محتوای بهینه شده و سئو شده، باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. در ادامه این نکات را برای شما بیان می‌کنیم:

کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید

قبل از هر چیزی، باید کلمات کلیدی اصلی محتوای خود را پیدا کنید. کلمات کلیدی مناسب، شانس شما را برای نمایش محتوا در فهرست نتایج جستجو افزایش می‌دهند. می‌توانید از ابزارهای یافتن کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلیدواژه‌های اصلی استفاده کنید. کلمات کلیدی باید با محتوای سایت شما مرتبط باشند.

یعنی باید منعکس کننده موضوع اصلی محتوا باشند. علاوه بر این، باید حجم مناسبی از کلیدواژه‌ها را مورد استفاده قرار دهید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی توصیه نمی‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم پارامترهایی مثل دشواری کلمات کلیدی را ارزیابی کنید. به این ترتیب، متوجه خواهید شد کدام کلیدواژه‌ها محبوب‌تر هستند.

کلمات کلیدی ثانویه خود را انتخاب کنید

علاوه بر کلمات کلیدی اصلی، باید کلیدواژه‌های ثانویه را نیز انتخاب کنید. کلمات کلیدی ثانویه، نوع کلیدواژه هستند که به کلمه کلیدی اصلی شما نزدیک می‌باشند. این کلیدواژه‌ها شامل مترادف‌ها، موضوعات فرعی مرتبط یا کلمات کلیدی دم بلند هستند. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چرا استفاده از کلید واژه‌های ثانویه اهمیت دارد؟ این کلیدواژه‌ها شانس شما را برای رتبه‌بندی بر اساس یک کلمه کلیدی خاص افزایش می‌دهند.

علاوه بر این رتبه‌بندی بر اساس کلیدواژه‌های ثانویه، راحت‌تر از کلمات کلیدی اصلی است. زیرا این کلمه‌ها رقابتی نیستند. می‌توانید از ابزارهای مختلف برای پیدا کردن عبارت‌های ثانویه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی اصلی شما «رژیم غذایی وگان» است، عبارت‌هایی مانند برنامه‌های غذاخوری گیاهخواری و مواردی مانند این، در دسته کلمات کلیدی فرعی قرار می‌گیرند.

دستیابی به هدف جستجو

بعد از شناسایی کلمات کلیدی اصلی و ثانویه، باید هدف جستجو را تعیین کنید. یعنی باید مطمئن شوید که محتوای شما با هدف جستجوی کاربران مطابقت دارد. هر کاربری هدف خاصی برای جستجو در گوگل دارد. به عنوان مثال زمانی که یک کاربر عبارت «رژیم غذایی وگان» را در نوار جستجوی گوگل وارد می‌کند، به احتمال زیاد یکی از علاقه‌مندان رژیم‌های گیاهخواری است و به دنبال یک برنامه غذایی می‌باشد. بنابراین ارائه برنامه غذایی، باید حتماً در محتوای شما گنجانده شود.

می‌توانید از قالب‌های گوناگون برای ارائه اطلاعات به کاربران استفاده کنید. به عنوان مثال مقالاتی که با عنوان «راهنما» یا «آموزش گام به گام» منتشر می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای ارائه اطلاعات به کاربران هستند. به طور کلی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، مقالات آموزشی بازدیدهای بیشتری نسبت به وبلاگ‌های کوتاه دارند. تعداد کلمات این مقالات عمدتاً بین ۳ تا ۴۰۰۰ کلمه است.

محتوای با کیفیت ایجاد کنید

تولید محتوای با کیفیت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سئو سایت است. بدون توجه به کیفیت محتوا، بهینه‌سازی سایر پارامترهای سئو تاثیر چندانی بر رتبه‌بندی سایت شما نخواهد داشت. محتوای با کیفیت ویژگی‌های مختلفی دارد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های محتوای با کیفیت شامل موارد زیر هستند:

  • دقیق است.
  • برای مخاطبان شما ارزش ایجاد می‌کند.
  • اصلی و منحصر به فرد است.
  • جذاب و تعاملی است.

برای نوشتن محتوای با کیفیت، ابتدا باید با نویسندگان خبره و حرفه‌ای ارتباط داشته باشید. نویسنده شما باید تا حد امکان از خلاقیت خود برای تولید محتوا استفاده کنند. علاوه بر این محتوای شما نباید حاوی اطلاعات غلط باشد. به عنوان مثال اگر موضوع سایت شما «رژیم‌های غذایی گیاهخواری» است، باید اطلاعات درستی را به کاربران منتقل کنید. در غیر این صورت ممکن است کاربران تصمیمات اشتباهی بگیرند یا به سلامتی خود آسیب بزنند. فراموش نکنید که تولید محتوای با کیفیت، باعث جلب اعتماد کاربران می‌شود.

ساختار محتوا با عناوین فرعی

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر کاران مرتکب می‌شوند، این است که به عناوین فرعی توجهی ندارند. هر محتوا شامل تعدادی عنوان اصلی است. عنوان‌های فرعی عناوینی هستند که محتوای شما را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. این عناوین اهمیت بسیار زیادی برای بهینه‌سازی سئو سایت دارند. زیرا به سازماندهی محتوا کمک می‌کنند.

با استفاده از عناوین فرعی، موتورهای جستجو گوگل می‌توانند محتوای سایت شما را درک کنند. علاوه بر این، کاربران درک بهتری از محتوا خواهند داشت و می‌توانند بخش‌های مختلف صفحه را تجزیه و تحلیل کنند. در ابتدا باید یک عنوان جذاب انتخاب کنید که همان H1 است و نقش مهمی در جذب مخاطب دارد. در قدم دوم باید عناوین اصلی را انتخاب کنید که همان H2 هستند. سپس باید زیر عنوان‌ها را انتخاب کنید.

مطالب خود را برای خواندن ساده کنید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو نویسی، خوانایی متن است. خوانایی یک معیار برای میزان درک محتوا است. این معیار نشان می‌دهد که کاربران تا چه اندازه می‌توانند مطالب سایت شما را درک کنند. اگر خواندن مطالب یا درک آن‌ها دشوار باشد، کاربران به سرعت از صفحه خارج می‌شوند. همین مسئله باعث افزایش نرخ پرش می‌شود و رتبه‌بندی سایت را کاهش می‌دهد. افزایش نرخ پرش، به گوگل نشان می‌دهد که محتوای سایت شما کیفیت چندانی ندارد.

سوال مهم این است که چگونه خوانایی متن را افزایش دهیم؟ می‌توانید از عناوین فرعی مناسب استفاده کنید. روش‌های دیگر استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه، استفاده از زبان ساده و واضح، تصاویر و اشکال اینفوگرافیک، حالت بولت لیست و شماره‌دار و مواردی مانند این هستند. علاوه بر این، نیازی نیست از کلمات دشوار و پیچیده استفاده کنید. ترجیحاً مترادف‌های ساده را انتخاب کنید.

پیوندهای داخلی را اضافه کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید، استفاده از پیوندهای داخلی است. لینک‌های داخلی پیوندهایی هستند که به صفحات مختلف سایت شما اشاره می‌کنند. این لینک‌ها اهمیت بسیار زیادی موتور جستجوی گوگل دارند. زیرا با استفاده از پیوندهای داخلی، می‌توانید کاربران را مجبور کنید تا برای مدت طولانی‌تری در سایت شما باقی بمانند.

پیوندهای داخلی بهترین گزینه برای بهبود رتبه‌بندی صفحه هستند. هنگام اضافه کردن پیوندهای داخلی، باید مطمئن شوید که عبارت لینک با با محتوای صفحه‌ای که به آن پیوند می‌دهید مرتبط باشد. بنابراین نیازی نیست به تمام صفحات سایت خود لینک دهید. صرفاً محتوایی را انتخاب کنید که با موضوع صفحه شما مرتبط است.

به عنوان مثال اگر محتوای صفحه شما درباره رژیم گیاهخواری است، می‌توانید صفحاتی را انتخاب کنید که با این موضوع مرتبط هستند. به عنوان مثال موضوعاتی مثل «چگونه با چالش های رایج گیاهخواری مقابله کنیم» یا «چگونه رستوران‌ها و محصولات مخصوص گیاهخواران را پیدا کنیم»، گزینه‌های مناسبی برای لینکدهی داخلی می‌باشند.

محتوای خود را برای قطعه های ویژه بهینه کنید

استفاده از قطعه‌های ویژه، یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود رتبه‌بندی سایت شما است. می‌توانید هنگام انتشار قطعه‌های ویژه، از کلمات کلیدی اصلی و ثانویه استفاده کنید به این ترتیب، سایت شما بیشتر در معرض دید کاربران قرار خواهد گرفت. قطعه‌های ویژه پاسخ‌های مستقیم گوگل هستند که در قالب یک پاراگراف، فهرست، جدول یا تصویر به کاربران نشان داده می‌شوند. گوگل معمولاً صفحاتی را برای نشان دادن قطعه‌های ویژه انتخاب می‌کند که رتبه‌بندی بالاتری دارند و مورد علاقه کاربران هستند.

برای انتشار قطعه‌های ویژه، ابتدا باید کلمات کلیدی اصلی صفحه خود را در گوگل جستجو کنید. سپس ببینید آیا قطعات ویژه مرتبط با موضوع صفحه شما، در بالای فهرست جستجو نمایش داده می‌شوند یا خیر. اگر قطعات ویژه نمایش داده شده‌اند، باید ببینید به چه صورت هستند. به عنوان مثال ممکن است به صورت پاراگراف، فهرست یا جدول باشند. چه محتوایی را نمایش می‌دهند و چگونه قالب‌بندی شده‌اند؟ پاسخ دادن به این سوال‌ها، به شما کمک می‌کند تا قطعات ویژه صفحه خود را به خوبی بهینه‌سازی کنید.

یک تگ عنوان بهینه ایجاد کنید

بهینه‌سازی تگ عنوان، یکی از مهم‌ترین اصول سئو در تولید محتوا دارد. تگ عنوان در واقع همان عنوان صفحه وب یا مقاله شما است که در فهرست نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. موتورهای جستجو ی گوگل، از تگ عنوان برای درک محتوای سایت شما استفاده می‌کنند. بنابراین این تگ اهمیت بسیار زیادی برای رتبه‌بندی صفحه دارد. علاوه بر این، اولین برداشت کاربران از محتوای صفحه شما تگ عنوان است.

بنابراین باید برچسب عنوان را به خوبی بهینه‌سازی کنید تا کاربران برای لینک سایت شما ترغیب شوند. برای بهینه‌سازی برچسب عنوان، می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید: مطمئن شوید که برچسب عنوان شما کاربران را برای کلیک روی لینک سایت ترغیب می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید از کلمات قدرتمند، اعداد و براکت استفاده کنید.

  • ü از کلمات کلیدی اصلی برای نوشتن برچسب عنوان استفاده کنید.
  • ü تگ عنوان باید در حدود ۵۵ کاراکتر باشد.
  • ü به عنوان مثال می‌توانید برچسب عنوان را به صورت زیر بنویسید:
  • ü چگونه با یک برنامه غذایی وگان وزن کم کنیم (7 مرحله آسان)

یک متا توضیحات قانع کننده بنویسید

توضیحات متا در زیر لینک اصلی سایت قرار می‌گیرد و در فهرست نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. این توضیحات در واقع خلاصه کوتاهی از محتوای صفحه شما است و در بخش پایینی برچسب عنوان قرار گرفته است. البته ممکن است گوگل توضیحات متا سایت شما را نادیده بگیرد و یک بخش توصیفی از محتوای صفحه را انتخاب کند.

بنابراین باید دقت زیادی هنگام نوشتن توضیحات متا داشته باشید. این توضیحات باید با اصول و قوانین سئو مطابقت داشته باشد. البته توجه داشته باشید که توضیحات متا یکی از عوامل رتبه‌بندی گوگل نیست. اما به صورت غیر مستقیم بر رتبه سایت شما تاثیر می‌گذارد. برای نوشتن توضیحات متا می‌توانید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • 1. از صدای فعال استفاده کنید. به عنوان مثال، عبارت‌هایی مانند «همین حالا ثبت نام کنید»، کاربران را برای کلیک روی لینک سایت ترغیب می‌کنند و نوعی صدای فعال هستند.
  • 2. توضیحات متا باید در حدود ۱۰۵ کاراکتر باشد. بنابراین بهتر است طول توضیحات بین یک الی دو جمله باشد.
  • 3. هنگام نوشتن توضیحات از کلمات کلیدی اصلی و ثانویه استفاده کنید
  • 4. آدرس URL Slug خود را بهینه کنید
  • 5. بخش انتهایی آدرس (url) صفحه شما با عنوان URL( Slug) شناخته می‌شود. گوگل از این قسمت برای درک موضوع سایت شما استفاده می‌کند. به همین دلیل، بهینه‌سازی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانید از راهکارهای زیر برای بهینه‌سازی (URL Slug) استفاده کنید.
  • 6. در انتهای آدرس (url) سایت، از کلمات کلیدی مناسبی استفاده کنید. به این ترتیب، گوگل متوجه خواهد شد مقاله شما درباره چیست.
  • 7. برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید.
  • 8. آدرس باید مختصر و کوتاه و توصیفی باشد. بنابراین از انتخاب آدرس‌های طولانی یا سردرگم کننده خودداری کنید.

متن جایگزین را به همه تصاویر اضافه کنید

یکی دیگر از بهترین راهکارها این است که متن جایگزین را به همه تصاویر اضافه کنید. به این ترتیب، خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل متوجه خواهند شد هر تصویر درباره چیست. در نتیجه، می‌توانند تصاویر را به درستی در فهرست نتایج جستجو رتبه‌بندی کنند. استفاده از متن جایگزین تصویر، اهمیت بسیار زیادی برای ربات‌های موتور جستجوی گوگل دارد.

با این وجود، بسیاری از کسب و کارها به متن جایگزین تصویر یا ویدیو بی‌توجه هستند. البته این متن صرفاً شامل یک توضیحات کوتاه است و در قالب یک نیم خط بیان می‌شود. متن جایگزین بیشتر حالت توصیفی دارد و محتوای درون تصویر را بیان می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره «نوشتن سئو: 12 نکته برای ایجاد محتوای بهینه شده برای سئو» توضیح داده شد. برای انتشار محتوای سئو شده، باید به برخی نکات توجه داشته باشید. نمونه محتوای سئو شده ، سریع‌تر مورد توجه خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجوی گوگل قرار می‌گیرد. علاوه بر این، جذابیت بیشتری برای کاربران خواهد داشت و باعث بهبود پارامترهای سئو مثل نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تجربه کاربری و مواردی مانند این می‌شود.

نکات لازم برای انتشار محتوای سئو شده و سئونویسی بسیار متعدد هستند. اما در این مطلب برخی از مهم‌ترین آن‌ها معرفی شد. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره بهینه‌سازی سئو سایت به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.