جستجوهای صفر کلیک گوگل

جستجوهای صفر کلیک (Zero Click Search) یا بدون کلیک، جستجوهایی هستند که پاسخ جستجوی کاربران را در بالای نتایج جستجو گوگل نشان می دهند و کاربر دیگر نیازی به کلیک روی لینک و وارد شدن در وب سایت خاصی ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در ارتباط با جستجوهای صفر کلیک، مزایا و معایب آن و راهکارهای سئو بحث و بررسی کنیم.

جستجوهای صفر کلیک چیست؟

جستجوی صفر کلیک چیست؟ حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که عنوانی را در گوگل سرچ کنید و نتیجه ای که روی صفحه می آید برای شما کافی باشد و نیازی به کلیک روی وب سایت خاصی نداشته باشید. برای مثال ممکن است سن بازیگر خاصی را در گوگل سرچ کرده باشید و در همان نتایج روی صفحه، به جواب سوال خود رسیده باشید. اکنون دیگر نیازی ندارید که وارد وب سایت خاصی شوید. به این نوع جستجوها، جستجوهای صفر کلیک می گویند. در حال حاضر حدود 50 درصد از جستجوها، بدون کلیک بر روی یک نتیجه جستجوی ارگانیک به پایان می رسند و میزان جستجوهای صفر کلیک، بسیار بیشتر شده است.

گوگل و مزیت جستجوهای صفر کلیک

جستجوهای صفر کلیک برای گوگل مزیت های بسیاری دارد. گوگل قصد دارد بهترین نتایج ممکن را در سریع ترین زمان ممکن به کاربران ارائه دهد و جستجوهای صفر کلیک، نتایج بسیاری را در سریع ترین زمان ممکن به کاربران می دهد. اما این جستجوها از نظر برخی از متخصصین سئو، بیشتر از آن که مزیت داشته باشد معایبی به همراه دارد. به هر حال جستجوهای صفر کلیک، ترافیک سایت ها را کاهش داده است و از کلیک مخاطبان روی وب سایتی خاص، جلوگیری می کند.

جستجوهای صفر کلیک برای کاربران

کاربران نیز همانند گوگل، از این جستجوها بهره های بسیاری می برند. آن ها به عنوان یک مصرف کننده، انتظار دارند نتایج جستجو به سرعت اطلاعات مورد نظرشان را در اختیارشان قرار دهد. جستجوهای صفر کلیک به سؤالات ساده پاسخ می دهد بدون اینکه کاربران نیازی به کلیک روی یک وب سایت برای کسب اطلاعات داشته باشند. پاسخ در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود و هیچ کلیکی لازم نیست.

فیچر اسنیپت و جستجوهای صفر کلیک

فیچر اسنیپت (Featured Snippet) یکی از انواع نتایج جستجوهای صفر کلیک است. فیچر اسنیپت ها اطلاعات مربوطه را بر اساس پرس و جوهای کاربران ارائه می دهند. فیچر اسنیپت یکی از مهم ترین مواردی است که برای جستجوهای صفر کلیک باید در سایت خود رعایت کنید. فیچر اسنیپت همچنین باعث می شود تا گوگل، محتوای شما را بهتر بخواند و به کاربرانش نشان دهد. چهار نوع فیچر اسنیپت وجود دارد:

  • List Snippet: در این فیچر اسنیپت، نتایج جستجو به صورت لیست های شماره یا بولت گذاری شده ظاهر می شوند.
  • Table Snippet: در این نوع فیچر اسنیپت، نتایج جستجو در قالب جدول نمایش داده می شود.
  • Video Snippet: در این نوع نیز نتایج جستجو در قالب ویدیو نمایش داده می شوند.
  • Image Snippet: و در این فیچر اسنیپت نیز نتایج جستجو در قالب تصویر نمایش داده می شوند.

بنابراین وب سایت خود را برای فیچر اسنیپت ها بهینه سازی کنید تا هم شانس شما در نشان داده شدن وب سایتتان در صفحه اول گوگل افزایش یابد و هم سئو سایت خود را بهبود بخشید.

سئو برای جستجوهای صفر کلی

حدود 50.33 درصد از جستجوها، جستجوهای صفر کلیک هستند. یعنی بیش از نیمی از جستجوهای گوگل با کلیک صفر انجام می شود. این بدین معنی است که ترافیک سایت ها کاهش پیدا می کند زیرا جستجوهای صفر کلیک روز به روز بیشتر می شوند و کاربران نیاز کمتری پیدا می کنند تا روی وب سایت ها کلیک کنند. به علت جستجوهای صفر کلیک، ویکی پدیا 21 درصد از ترافیک وب سایت خود را از دست داده است. با این حال، تنها راه حل این است که محتوا را به درستی بهینه سازی کنید تا در فیچر اسنیپت ظاهر شود.

بهینه سازی سایت برای جستجوهای صفر کلیک

تمرکز روی پرسش: هنگامی که تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام می دهید، باید بدانید که چه کلماتی در فیچر اسنیپت ظاهر می شوند و مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند. سپس بر روی "چیست" "چه کسی" و «چگونه» تمرکز کنید.

محتوای با کیفیت بالا بسازید: محتوایی که در جستجوهای صفر کلیک ظاهر می شود، ارزشمند و غنی از اطلاعات است. به همین دلیل است که گوگل فکر می کند که برای کاربرانش مفید است. بنابراین شما نیز باید روی کیفیت محتوای خود کار کنید.

ساختاربندی صحیح: ساختار محتوای شما است که تعیین می کند اطلاعات شما در فیچر اسنیپت نمایش داده شود یا نه. بنابراین به فیچر اسنیپت ها مسلط شوید و ساختار سایت خود را بر اساس ان ها بهینه سازی کنید. از ارائه ی محتوای یکنواخت بپرهیزید و سعی کنید مطالب را در پاراگراف ها و نکات (شماره گذاری، بولت گذاری و ...) ارائه دهید.

استفاده از تصاویر و محتوای بصری: گنجاندن تصاویر به همراه متن چشم نواز است و کاربران را جذب خود می کند. به همین دلیل است که گوگل معمولا محتوایی را انتخاب می کند که از نظر بصری نیز غنی باشد. بنابراین از تصاویر و ویدئوها استفاده کنید و آن را طبق قواعد سئو بهینه سازی کنید. اگر آن ها را بر اساس فیچر اسنیپت بهینه سازی کنید نیز بسیار بهتر است و شانس خود را برای قرار گیری در جستجوهای صفر کلیک گوگل افزایش داده اید.

از حقایق و آمار استفاده کنید: گنجاندن واقعیت در محتوا باعث اطمینان بیشتر آن می شود و وقتی نمودار، گرافیک و آمار را درج می کنید ترافیک بیشتری را جذب می کند. به همین دلیل است که گوگل محتوای غنی از اطلاعات را انتخاب می کند.

دقیق باشید: گوگل محتوای طولانی را دوست دارد، اما برای حفظ موقعیت خود در فیچر اسنیپت، باید محتوای مختصر با ساختاربندی صحیح را منتشر کنید.

سوالات متداول را بگنجانید: وقتی کاربران وارد صفحه شما می شوند، سوالات مختلفی به ذهن آن ها خطور می کند. بهتر است که شما پیش دستی کنید و سوالات متداول را در متن خود (به خصوص در عناوین) بگنجانید.

سخن آخر

این را فراموش نکنید که در دنیای اینترنت، همه چیز در حال تغییر و پیشرفت است و نباید انتظار داشته باشید که جستجوها نیز همانند قدیم عمل کنند. به هر حال تکنولوژی موتورهای جستجوگر به صورت روز افزون در حال پیشرفت است و اگر می خواهید کسب و کار تازه ای شروع کنید، یا در جایگاه قبلی خود بمانید و یا پیشرفت کنید، به طور کلی باید خود را با تغییرات موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید. جستجوهای صفر کلیک نیز تغییری در ساختار جستجو است که می تواند روز به روز بیشتر شود و گسترش پیدا کند؛ زیرا این برای کاربران بسیار خوشایند است که برای سوالات خود در سریع تر زمان ممکن پاسخ درستی پیدا کنند. هرچیزی که برای کاربران خوشایند باشد نیز برای گوگل مفید است بنابراین جستجوهای صفر کلیک روز به روز محبوب تر خواهند شد.