زامبی پیج چیست

یکی از اصطلاحات بسیار جالب در دنیای سئو که لازم است با آن آشنا شوید، زامبی پیج یا صفحات زامبی هستند. صفحات زامبی، صفحه‌هایی هستند که مانند گذشته کارایی ندارند و نمی‌توانند به جذب کاربران جدید کمک کنند. این دسته از صفحات ترافیک بسیار کمی داشته یا بدون ترافیک هستند. زامبی پیج به راحتی از طریق نتایج موتور جستجوی گوگل قابل دسترس نیست.

زیرا موتور جستجوی گوگل این دسته از صفحات را به پایین فهرست به نتایج جستجو منتقل می‌کند. این صفحات می‌توانند به وب سایت شما آسیب برسانند. بنابراین اولین کاری که باید هنگام بهینه سازی سئو وب سایت انجام دهید، شناسایی زامبی پیج است. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره زامبی پیج صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

زامبی پیج چیست؟

زامبی پیج چیست؟ گاهی اوقات برخی از صفحات موجود در یک وبسایت از ترافیک بالایی برخوردار نیستند. دلایل مختلفی باعث می‌شود که ترافیک وب سایت به مرور زمان کاهش پیدا کند. به عنوان مثال ممکن است سرعت بارگذاری صفحه بسیار پایین باشد. در این حالت کاربران ترجیح می‌دهند از صفحه مورد نظر خارج شده و به سراغ سایت دیگری بروند.

همچنین صفحاتی که با گوشی تلفن همراه سازگاری ندارند یا کیفیت محتوای آن‌ها پایین است، ترافیک بسیار کمی دارند. برخی از صفحه‌ها به درستی بهینه سازی نشده‌اند یا خطای (http) را نشان می‌دهند. اینگونه صفحات حتی در وب سایت‌های بزرگ و توسعه یافته نیز وجود دارند. هیچ سایتی وجود ندارد که تمام صفحات آن ترافیک بالایی داشته باشند و کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنند. جالب است بدانید موتور جستجوی گوگل گاهی اوقات صفحات زامبی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و زامبی پیچ را ایندکس می‌کند.

این صفحات در برخی مواقع توسط موتور جستجوی گوگل نمایه می‌شوند. اما برخی دیگر همیشه غیر نمایه هستند و کاربردی برای وبسایت ندارند. زامبی پیج غیر نمایه، هیچگاه در معرض دید موتورهای جستجوی گوگل قرار نمی‌گیرد و به مرور زمان فراموش می‌شود.

صفحات زامبی چطور به سایت آسیب می ‌زنند؟

تصور بسیاری از افراد این است که صفحات زامبی آسیبی به وبسایت وارد نمی‌کنند. درست است که این دسته از صفحات سودی برای کسب و کار یا وبسایت ندارند، ولی بدون آسیب هم نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد زامبی پیج می‌تواند بر امتیاز وبسایت شما موثر باشد. موتور جستجوی گوگل هنگام امتیاز دهی وب سایت مسائلی مثل نرخ کلیک و مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه را مورد بررسی قرار می‌دهد. با توجه به اینکه صفحات زامبی نرخ کلیک و تعامل بسیار پایینی دارند، بنابراین امتیاز خوبی توسط موتورهای جستجو دریافت نخواهند کرد.

موتور جستجوی گوگل اخیراً بیان کرده است که اهمیت بسیار زیادی برای تعامل وبسایت با کاربران‌ قائل است. ترافیک پایین یک صفحه نشان می‌دهد کاربران تمایلی برای باقی ماندن در صفحه مورد نظر ندارند و به سرعت از صفحه خارج می‌شوند. به این ترتیب، موتور جستجوی گوگل تصور می‌کند صفحات زامبی برای کاربران مفید نیستند.

با استفاده از چند روش ساده باید از تبدیل صفحات مختلف وب سایت خود به زامبی پیج جلوگیری کنید. ساده‌ترین روش این است که به صورت مرتب محتوای وب سایت را تجزیه و تحلیل کرده و مشکلات فنی یا مشکلات محتوایی صفحه را شناسایی کنید. به راحتی می‌توانید با استفاده از چند تکنیک سئو ساده مثل بهینه سازی عناوین، آپدیت محتوا، توضیح متاتگ، پیوند داخلی و سئو تکنیکال مانند این صفحات زامبی را احیا کنید.

آیا صفحات زامبی روی سئو تاثیر می گذارند؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که صفحات زامبی به صورت مستقیم روی سئو وب سایت تاثیر گذار هستند. بنابراین فرقی نمی‌کند که وب سایت شما دارای چند صفحه با محتوای با کیفیت است. همانطور که گفته شد، صفحات زامبی می‌توانند از ارتقاء رتبه بندی وب سایت توسط صفحات باکیفیت جلوگیری کنند و موجب سقوط رتبه‌بندی سایت شما شوند. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های زامبی پیج این است که ترافیک سایت را ازبین می‌برد. وجود این صفحات در وبسایت مانند سم است!

زامبی پیج به مرور زمان باعث می‌شود تعداد کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت شما کاهش یابد. هرچقدر تعداد صفحات زامبی افزایش یابد. ارتقاء رتبه بندی در فهرست نتایج جستجو کار سخت‌تری خواهد بود. این صفحات دارای اطلاعات مهم نیستند و نمی‌توانند به سوالات و ابهامات کاربران پاسخ دهند. به همین دلیل نه تنها توسط کاربران فراموش می‌شوند، بلکه توسط موتورهای جستجو نیز نادیده گرفته خواهند شد. جدا از این مسئله، زامبی پیج به طور معمول با مشکلات فنی زیادی مثل سرعت پایین بارگذاری یا اختلال در عملکرد و افزایش روبرو است.

بنابراین، می‌توان گفت زامبی پیج اثر بسیار سوئی بر سئو وبسایت دارد و منجر به بروز ضررهای مالی می‌شود. گاهی اوقات می‌توان محتوای صفحات زامبی را تا حدودی تغییر داد. به این ترتیب، این صفحات توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار گرفته و فهرست بندی می‌شوند. حتی ممکن است ربات‌ها و خزنده‌های موتور جستجوی گوگل محتوای صفحه را بررسی کنند. اما در نهایت بازهم صفحات زامبی در جلب نظر کاربران شکست می‌خورند. زیرا از نظر فنی دارای مشکلات بسیار زیادی هستند.

انواع صفحات زامبی

صفحات زامبی انواع مختلفی دارند. شناسایی این صفحات کار چندان ساده‌ای نیست و باید توسط سئو کاران حرفه‌ای انجام شود. جالب است بدانید سئو کاران حرفه‌ای از صفحات زامبی به عنوان یک فرصت برای پیدا کردن سرنخ و افزایش ترافیک وب سایت استفاده می‌کنند! بنابراین اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده‌اید، نیازی نیست در رابطه با وجود زامبی پیج در وبسایت خود نگران نباشید. زیرا می‌توانید با استفاده از چند تکنیک ساده، چالش‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید. در ادامه پنج نوع از صفحات زامبی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. صفحاتی که سازگار با موبایل نیستند

یکی از انواع زامبی پیج، صفحاتی هستند که برای نمایش در گوشی تلفن همراه بهینه سازی نشده‌اند. بارگذاری این صفحات در گوشی تلفن همراه با سرعت بسیار پایین همراه است. همچنین ممکن است ابعاد و اندازه صفحه برای نمایش در گوشی تلفن همراه مناسب نباشد. این یک نقطه ضعف بسیار بزرگ است و موجب سقوط رتبه بندی وب سایت می‌شود.

موتور جستجوی گوگل معتقد است سازگاری صفحه با گوشی تلفن همراه، موجب بهبود تجربه کاربری می‌شود. تجربه کاربری یکی از پارامترهای موثر بر رتبه بندی وبسایت است. بنابراین بدیهی است که در این حالت صفحه مورد نظر به زامبی پیج تبدیل شده و امتیازی دریافت نمی‌کند. صفحات زامبی که برای گوشی تلفن همراه بهینه سازی نشده‌اند، نمی‌توانند در فهرست نتایج جستجوی گوگل حضور داشته باشند و هنگام رتبه بندی توسط موتورهای جستجو جریمه گوگل خواهند شد.

2. صفحات با محتوای کم و کیفیت پایین

صفحاتی با محتوای کم و کیفیت پایین، به سرعت به صفحات زامبی تبدیل می‌شوند. معمولاً صفحه‌ای که محتوای کمتر از ۳۰۰ کلمه داشته باشد، در معرض دید موتور جستجوی گوگل قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این صفحاتی که برای مدت طولانی بروز رسانی نشده باشند، به عنوان یک صفحه با محتوای بی ارزش شناخته شده و به مرور زمان به زامبی پیج تبدیل می‌شوند. اثرات نامناسب صفحات زامبی صرفاً مربوط به کاهش رتبه بندی وب سایت نیست.

گاهی اوقات آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وب سایت شما وارد می‌شود که در نهایت منجر به ورشکستگی و از بین رفتن سرمایه کسب و کار خواهد شد. به عنوان مثال اگر محتوای صفحه کم باشد یا طبق الگوریتم گوگل نوشته نشده باشد، موتور جستجوی گوگل تصور می‌کند سایت شما مرجع مناسبی برای کلمات کلیدی جستجو شده در اینترنت نیست.

بنابراین اگر برای تبلیغات کلیکی هزینه پرداخت کرده باشید، تمامی سرمایه و بودجه کسب و کار شما از بین خواهد رفت. همچنین استفاده از محتوایی که سرقت ادبی شده باشد؛ نه تنها موجب کاهش ارزش و اعتبار وبسایت شما خواهد شد، بلکه سایت را در معرض پرداخت جریمه به گوگل قرار می‌دهد.

3. صفحاتی که برای موتورهای جستجو بهینه نشده اند

محتوای با کیفیت به تنهایی برای ارتقاء رتبه بندی وب سایت در گوگل کافی نیست. مهم‌ترین مسئله بعد از نوشتن محتوا، سئو داخلی و سئو خارجی وب سایت است. ممکن است محتوایی که در وب سایت بارگذاری می‌کنید کیفیت بالایی داشته باشد، اما به هیچ وجه کاربر پسند نباشد و به سوالات و ابهامات کاربران پاسخ ندهد.

از نظر موتور جستجوی گوگل، بهترین وب سایت‌ها دارای صفحاتی هستند که به خواسته‌ها و سوالات کاربران پاسخ داده و اطلاعات جامع یا دقیقی را به کاربران منتقل می‌کنند. علاوه بر نوشتن محتوا، باید به برخی مسائل دیگر مثل بهینه سازی نیز توجه داشته باشید. برخی از عواملی که هنگام رتبه بندی وب سایت توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرند، تگ‌های h2 و h3، عنوان خوب و کلمات کلیدی مرتبط هستند.

4. صفحات یتیم

سئو کاران مبتدی معمولاً با اصطلاحاتی مثل صفحات یتیم آشنا نیستند. منظور از صفحات یتیم، صفحه‌هایی هستند که خزنده‌های موتور جستجوی گوگل قادر به تشخیص و پیدا کردن آن‌ها نخواهند بود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود صفحات توسط خزنده‌ها و ربات‌های گوگل شناسایی نشوند، این است که در محتوای صفحه از لینک داخلی استفاده نشده است.

صفحات بدون لینک نوعی زامبی پیج هستند و رتبه بندی وب سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. صفحه‌ای که هیچ لینک داخلی در آن استفاده نشده باشد، به مرور زمان به یک صفحه نامرئی برای کاربران تبدیل می‌شود. بنابراین در معرض دید موتورهای جستجو یا کاربران قرار نخواهد گرفت و امتیاز خود را از دست می‌دهد.

5. صفحه دارای خطای 404

یکی دیگر از انواع زامبی پیج، صفحه‌های دارای خطای (http) مثل صفحه ۴۰۴ هستند. این صفحات به راحتی توسط موتور جستجو گوگل نمایه می‌شوند. اما به دلیل اینکه دارای محتوای غیر ضروری یا قدیمی هستند، مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرند. صفحات دارای خطاهای 404 در فهرست نتایج جستجوی گوگل نشان داده می‌شوند.

اما فعالیتی ندارند و حتی محتوا را به کاربران نشان نمی‌دهند. این مسئله برای کاربرانی که با اشتیاق روی لینک کلیک می‌کنند بسیار ناامیدکننده است. این مسئله نشان می‌دهد صفحات دارای خطاهای 404، نوعی زامبی پیچ هستند و صرفاً فضای با ارزشی را در فهرست نتایج موتور جستجوی گوگل اشغال می‌کنند. برای رفع این خطا می‌توانید از تکنیک‌های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، حذف آدرس (url) یا تغییر مسیر 301 از تکنیک‌های موثر برای رفع خطا 404 هستند.

چگونه صفحات زامبی را در وب سایت خود شناسایی کنیم؟

در صورتی که صفحات زامبی را به سرعت شناسایی کرده و برای رفع مشکل آن اقدام کنید، توسط موتور جستجوی گوگل جریمه نخواهید شد. چند روش مختلف برای شناسایی صفحات زامبی وجود دارد که در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

1. یکی از روش‌ها برای شناسایی صفحات زامبی، استفاده از کنسول جستجوی گوگل است. برای انجام این کار ابتدا وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و روی گزینه (Performance) کلیک کنید. سپس «+» را انتخاب کرده و گزینه (Page) را انتخاب کنید. در مرحله بعد، روی آیکون مقایسه کلیک کرده و سایت‌هایی با ترافیک پایین را ببینید.

2. روش دوم این است که وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و روی گزینه (Indexing) کلیک کنید. سپس روی (Pages) کلیک کرده و آیکون (Not Indexed) یا (Indexed) را انتخاب کنید. در این مرحله نموداری به شما نمایش داده می‌شود که صفحات ایندکس نشده را نشان می‌دهد.

3. در روش سوم می‌توانید از جستجوی دستی برای یافتن صفحات زامبی استفاده کنید. برای انجام این کار وارد نوار جستجوی گوگل شوید و آدرس سایت را به صورت (site: site name) تایپ کنید. به این ترتیب، تمامی صفحات وب سایت شما نمایش داده می‌شود. اگر یک صفحه زامبی در فهرست نتایج جستجو مشاهده شود، یعنی موتور جستجوی گوگل آن را ایندکس کرده است و باید حذف شود یا محتوای آن تغییر کند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره زامبی پیج صحبت شد. زامبی پیج به صفحاتی گفته می‌شود که دارای محتوای بی کیفیت یا غیر معتبر هستند و مورد توجه کاربران یا موتور جستجوی گوگل قرار نمی‌گیرند. این صفحات ترافیک بسیار پایینی دارند و معمولا در جذب کاربران جدید موفق عمل نمی‌کنند.

به همین دلیل رتبه بندی بسیار پایینی توسط موتور جستجوی گوگل دریافت کرده و در عین حال، رتبه سایر صفحات وب سایت شما را نیز کاهش می‌دهند. می‌توانید از چند راهکار ساده مثل استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای یافتن صفحات زامبی استفاده کنید. زیرا این صفحات باید به سرعت شناسایی شده و محتوای آن‌ها تغییر کند.