تبدیل ترافیک به لید

اگر سایت شما ترافیک زیادی دارد تا اینجای کار خوب عمل کرده اید. اما هنوز جای کار دارد. می دانید که ارزش مشتری یا مخاطبی که شما را می شناسد بیشتر از ارزش یک بازدیدکننده است که برای اولین بار سایت یا برند شما را می بیند. با تمام توجهی که روی سئو دارید باید بتوانید ترافیک ارگانیک تان را به لید یا مشتری راغب تبدیل کنید. تبدیل کردن مشتری هایی که با شما ارتباط بیشتری دارند بسیار راحت تر است.

آگاهی از برند یک نکته طلایی است. اما فکر کنید که شما توانسته اید تعداد زیادی مخاطب به سایت تان بکشانید اما همه ی این مخاطبان از سایت شما بازدید می کنند و بعد سایت را ترک می کنند. اگر نتوانید این مخاطب را بیشتر نگه دارید و یا او را با روش های مختلف به لید تبدیل نکنید عملا این مخاطب را از دست داده اید.

شما نیاز دارید ترافیک ارگانیک سایت را به مشتری تبدیل کنید و یک راه مطمئن برای این کار تبدیل مشتری به لید است. برای این کار 4 روش به شما پیشنهاد می شود.

1. محتوا را با میل کاربر هماهنگ کنید.

دانستن User Intent یا میل کاربر برای سئو ضروری است. پس چیز جدیدی نیست. اما مشکل اینجاست که معمولا این میل کاربر روی صفحات چندان نتیجه بخش نیست. چرا؟

  • چون شما عملا کلیدواژه ها را زیاد استفاده می کنید و در نتیجه کاربر از خواندن متن شما خسته می شود.
  • نمی توانید به درستی با میل کاربر ارتباط برقرار کنید.
  • پراکنده گویی می کنید و کاربر را از هدف و میل اصلی اش دور می کنید.

برای این کار بهتر است ابتدا چند صفحه که اهمیت زیادی برای شما دارند انتخاب کنید و سعی کنید آن را دقیقا متناسب با میل کاربر ویرایش کنید. در این حالت باید محتوا را به گونه ای ادیت کنید که هم از نظر کلیدواژه ها و هم از نظر ارتباط با کاربر به درستی عمل کند. سئو همه ی ماجرا نیست. گاهی شما به دلیل استفاده بیش از حد از کلمات عملا کاربر را فراری می دهید. باید روی تولید محتوا کار کنید. وقتی به محتوای خودتان ارزش اضافه می کنید مخاطب می تواند این ارزش را درک کند در نتیجه اگر در ادامه کار از او بخواهید تا در خبرنامه ایمیلی یا شبکه های اجتماعی شما عضو شود به راحتی متقاعد می شود.

سعی کنید یک چارچوب کلی برای صفحات موجودتان بچینید و بعد از اعمال تغییرات در Google Optimizer آن را بررسی کنید و ببینید چه نتایجی از آن می گیرید. تمام تلاش شما باید روی این مسیر باشد که تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان تان ایجاد کنید وقتی کاربر از بودن در سایت شما لذت ببرید مسلما از بودن در کنار شما در آینده لذت خواهد برد. در نتیجه عضو شدن در خبرنامه ایمیلی، کانال یوتیوب و یا کانال تلگرام می تواند نتیجه ی این کار باشد.

2. مخاطب را به صورت مداوم تغذیه کنید.

هر کسی که از سایت شما بازدید می کند به این معنا نیست که همین الان قرار است از شما خرید کند. به همین دلیل است که تغذیه کردن مداوم کاربر او را در ارتباط تنگاتنگ با شما قرار می دهد. هر بار که کاربر در جاهای مختلف با نام برند شما مواجه می شود ارتباطی که با شما می گیرد بیشتر و بیشتر می شود. پس باید بتوانید در کانال های ارتباطی تان به صورت مداوم کاربران را تغذیه کنید. به طور مثال اگر اینستاگرام کسب و کارتان فعال است جمع آوری لید و ارتباط گرفتن با او کار سختی نیست.

51 درصد از مارکترها هنوز اعتقاد دارند که ایمیل مارکتینگ روشی قدرتمند برای جذب مخاطب است. اگر بتوانید برنامه ای برای ارسال ایمیل ها و پست های وبلاگی تان بچینید و به صورت منظم و مدام کاربران را تغذیه کنید احتمال اینکه این کاربر در آینده به مشتری شما تبدیل شود بسیار زیاد است.

نوع محتوایی که به مخاطب تان در کانال های ارتباطی می رسانید هم مهم است. شما باید متناسب با میل کاربر این کار را انجام دهید. مثلا اگر محصولات حوزه باغبانی می فروشید می توانید در خبرنامه ی ایمیلی تان کاربران را تقسیم بندی کنید. اگر کسانی فقط گل و گیاه می کارند آن ها را شناسایی کنید و فقط محتوای مربوط به گل و گیاه برای آن ها ارسال کنید. یا اگر کاربران باغ میوه دارند می توانید ایمیل های مربوط به درختان میوه را برای آن ها ارسال کنید. در این حالت چون متناسب با میل کاربر عمل می کنید حتی احتمال تبدیل کردن او هم بیشتر می شود.

3. محتوای دانلودی در اختیار آن ها قرار دهید.

این روش موثرترین متد برای جذب لید است که در اکثر وبسایت ها می بینیم و واقعا هم خوب جواب می دهید. می توانید یک کتابچه آماده کنید و به عنوان یک راهنمای کامل برای دانلود قرار دهید تا بتوانید ایمیل کاربران را از آن ها بگیرید. مسلما خودتان هم بارها در سایت های مختلف ایمیل تان را وارد کرده اید تا بتوانید محتوای موردنظرتان را دانلود کنید. این روش معمولا بیش از 63 درصد نرخ تبدیل دارد. یعنی از 100 نفری که از صفحه شما دیدن می کنند عمدتا 63 نفر ایمیل شان را در اختیار شما قرار می دهند که آمار بسیار خوبی است.

برای اینکه این ایمیل ها دقیق و درست باشند می توانید یک بخش تایید دومرحله ای هم قرار دهید تا کاربران ایمیل شان را تایید کنند. با این کار شما ایمیل هایی دقیق خواهید داشت و می توانید از این ایمیل ها برای تغذیه کاربران استفاده کنید.

4. از محتوای قدیمی تان در فرمت های مختلف استفاده کنید.

استفاده مجدد از محتوای قدیمی روشی دیگر برای جذب لید است. مسلما شما در حال حاضر محتوایی دارید که دیگر مثل سابق ترافیک نمی گیرد. می توانید از این محتوا در فرمت های دیگر استفاده کنید. مثلا از آن یک ویدیو بسازید و در کانال یوتیوب تان بارگذاری کنید. یا یک اینفوگرافیک جذاب با این محتوا تهیه کنید و در پینترست و جاهای دیگر به اشتراک بگذارید. یا اینکه آن را به یک پادکست کوتاه تبدیل کنید و در پلتفرم های انتشار پادکست قرار دهید.

با این روش مخاطبان را از جاهای مختلف گردآوری می کنید و می توانید به مخاطبانی دسترسی داشته باشید که عملا از طریق سئو نمی توانید آن ها را جذب کنید. با این کار در پلتفرم های مختلف مشتریان راغب خواهید داشت و می توانید با تغذیه مداوم آن ها توسط محتوای ارزشمند آن ها را برند درگیر کنید تا در آینده به مشتری قطعی شما تبدیل شوند.

جمع بندی

ترافیک ارگانیک ارزشمند است. اما شما زمانی می توانید ارزش این ترافیک را به درستی وارد جریان کسب و کارتان کنید که به نحوی بازدیدکننده ها را نگه دارید. یعنی آن ها را در سایر پلتفرم ها با خودتان همراه کنید. این مهم ترین نکته در بازاریابی محتواست. مخاطبی که 10 بار نام برند شما را دیده و به او ارزشی اضافه کرده اید به احتمال زیاد مشتری شما خواهد شد. اما مخاطبی که تنها یک بار شما را دیده و دیگر هیچوقت اسم شما به گوشش نمی خورد شما را فراموش خواهد کرد و شما عملا ارزش کمتری در نگاه او خواهید داشت. فکر کنید و ببینید چطور با جذب لید می توانید ارزش تان را در نگاه کاربر بالا ببرید.