محتوای خوب برای سئو

محتوای خوب چیست؟ ممکن است که در سایت شما محتوا هایی وجود داشته باشد که کلمه کلیدی خاصی را هدف قرار نمی دهد. اما شما چگونه این محتوا ها را شناسایی و روی آن ها سرمایه گذاری می کنید؟

ما در این مقاله می خواهیم چگونگی ایجاد یک نقشه برای کلمات کلیدی محتوا سایت، جاهایی که احتیاج به بهینه سازی دارد، چه محتوایی ایجاد کنیم، و زمانی که سایت را بررسی می کنید چگونه کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار دهید را بررسی کنیم. همچنین یک روش را به شما آموزش می دهیم که بیشتر سئو کار ها از آن برای ایجاد محتوای خوب استفاده می کنند.

ما باید یک تصویر از محتوای خود داشته باشیم، و در آن قسمت هایی که می خواهیم هدف قرار بدیم را در نظر بگیریم. مثلا می توانیم ببینیم که بعضی از محتوا کلمات کلیدی مناسبی ندارند، یا برخی از نکات دیگر مانند زمان بارگذاری آن محتوا را نیز نگاه کنیم و بر اساس این آمار که بدست می آوریم بفهمیم که کدام قسمت از محتوا نیاز به کار دارد و بهینه سازی دارد، جای کدام کلمات کلیدی در میان این لیست خالی است که بخواهیم برای آن محتوای جدید را ایجاد کنیم. بعد از نگاه کردن به جدولی که تهیه کرده اید می توانید به راحتی می توانید یک لیست از بهینه سازی و بهبود هایی که در المان های این جدول جهت محتوای خوب لازم است را بدست بیاورید.

نقشه نگاری سئو

نقشه کلمات کلیدی

در بالا می توانید یک نقشه ی کلمات کلیدی را می بینید. البته که این یکی جدول ها یک نمونه است ممکن است شما برای سایت خود جدولی با تعداد ستون های دو برابر این ایجاد کنید.

شما می توانید برای راحتی کار از نرم افزار های صفحه گسترده مانند Google Spreadsheets و یا Excel استفاده کنید. متاسفانه نرم افزار یا افزونه مناسبی وجود ندارد که این کار را برای شما انجام بدهد و شما برای دریافت اطلاعات جدول خود باید به سایت های متریکی که وجود دارد مراجعه کنید که بتوانید اطلاعات جدول سایت خود را پر کنید. شما می توانید اطلاعات را از جاهایی مانند Searchmetrics ،Conductor، Screaming Frog، Stat و OnPage.org استفاده کنید.

ستون ها

جدولی که شما ایجاد می کنید مطمئنا با جدولی که ما در اینجا داریم تفاوت خواهد داشت. در واقع اگر شما می خواهید یک کار جامع انجام دهید ممکن است که بعضی کلمات کلیدی اصلا URL نداشته باشند، چون هنوز محتوای برای آن کلمات کلیدی ایجاد نشده است و شما می خواهید برای آن کلمات کلیدی نیز رنک دریافت کنید. حالا ممکن است متوجه بشید که بعضی از URLهای سایت شما کلمه کلیدی نداشته باشد، بهتر است این صفحه ها را پیدا کنید و در اولیت شما برای اصلاح و بهینه سازی باشند.

در این جدول داده های مانند: حجم جستجوی دریافتی چقدر است؟ همچنین از ابزار هایی برای استخراج امتیاز و نمره عنوان، محتوا، خود URL، سرعت بارگذاری و تعامل استفاده کنید. تعامل می تواند نرخ مرور، مدت زمان روی سایت یا صفحه یا ترکیبی از همه ی این عوامل باشد.

حال می رسیم به لینک های داخلی و لینک های خارجی به صفحه. لینک های داخلی برای بهتر دیده شدن مطالب در سایت مناسب هستن و موتور های جستجو و کاربران راحت تر می توانند مطلب شما را پیدا کنند. لینک خارجی هم یکی از فاکتور های رنکینگ است و شما می توانید از طریق شناسایی تعداد لینک های خارجی میزان محبوبیت محتوا های خود را اندازه بگیرید وببینید می توانید محتوا های خود را بهبود ببخشید یا نه، همچنین صفحه هایی که لینک خارجی ندارند را بررسی کنید و ببینید می توانید لینکی برای آن پیدا کنید.

ستون های بعدی که در لیست ما وجود دارد page authority، رنکینگ گوگل دسکتاپ، گوگل موبایل و بازدید های ارگانیک می رسیم. page authority ابزاری است که بر اساس حدس های خود امتیاز ۱ الی ۱۰۰ به صفحه شما می دهد، همچنین صفحه شما چقدر رنک دریافت می کند و صفحه شما در کجای SERPها ممکن است ظاهر بشود. همچنین داده های دیگر را نیز مانند داده های های رنکینگ موبایل و دسکتاپ و همچنین بازدید ارگانیک را از موتور های جستجو در یافت کنید.

همچنین ستون های دیگری نیز وجود دارد که شما می توانی به جدول خود اضافه کنید. مانند:

  • متن لنگر (Anchor text)
  • نرخ های کلیک از کنسول Google Search
  • پتانسیل کلمه کلیدی
  • نرخ تبدیل صفحه
  • امتیاز اهمیت
  • و غیره

مسیر را دنبال کنید

حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که این جدول به چه درد می خورد و چرا باید این همه وقت بزاریم؟ این نقشه و جدول به شما کمک می کند کار های مهم و حیاتی مانند نمونه های زیر را درک نکیند:

  • شناسایی کلمات کلیدی که هیچ محتوایی برای آن ها وجود ندارد. ممکن است متوجه یک کلمه کلیدی بشوید و از خود سوال بپرسید که چرا تا حالا این کلمه کلیدی را هدف قرار نداده ام؟ این کاری است که شما باید انجام بدید
  • شناسایی فرصت های درون صفحه برای بهبود. بعضا ممکن است که ببینید یکی از محتوا های شما رنک ۱۰ را کسب کرده و امتیاز آن محتوا ۴۰ از ۱۰۰ است. چون این محتوا اهیمیت زیادی برای شما دارد و نمی خواهید امتیاز و ترافیکی که برای آن وجود دارد را از دست بدهید، سریعا می توانید محتوا را شناسایی کنید و برای بهبود آن دست به کار شوید. مثلا مشاهده می کنید که محتوای شما بسیار بهتر از محتوا هایی است که رنک های بهتری از شما دریافت کرده اند و سایت های متریک نیز این موضوع را ثابت کرده اند. بعد از بررسی های بیشتر متوجه دو موضوع می شوید. مدت زمان بارگذاری سایت شما نسبت به میانگین بالا است و ورودی های موبایل شما نسبت به دسکتاپ پایین است. پس می فهمید که صفحه شما نه برای موبایل بهینه است نه برای بارگذاری و باید اقداماتی در این ضمینه انجام دهید.
  • شناسایی محتوا هایی که هیچ کلمه کلیدی را هدف قرار نداده اند. برای مثال ما کلمه کلیدی پیتزا را در نظر می گیریم. آیا ما هدف از نوشتن پیتزا، ارزش تغیه، فروش، نحوه تهیه یا تاریخجه پیتزا است. یا نمونه دیگر آن گل است، آیا این کلمه کلیدی را برای URL بکار برده اید که می خواهید فروش گل بفروشید یا در باره نوع گل ها محتوایی بنویسید. اگر برای فروش می خواهید آیا این گل مخصوص خانه های آپارتمانی است یا نه برای تولیدات گلخانه ای یا خیابانی و غیره است. شما می توانید در اینترنت میلیارد ها URL اینگونه پیدا کنید که با توجه به محتوای خوبی که داخل آن صفحه ها است ولی به دلیل اینکه کلمه ی کلیدی مناسبی انتخاب نکرده اند جایی در نتایج جستجو نمی توانند برای خود پیدا کنند.
  • شناسایی نیازهای لینک سازی. ممکن است بعد از بررسی جدول ها متوجه وضعیت وخیم لینک های خارجی خود بشوید. شما باید دست بکار بشوید و با استفاده از شیوه ها و روش های لینک گیری برای صفحه های خود لینک خارجی دریافت کنید، چون وضعیت بد لینک خارجی در رنک گیری صفحه شما هم تاثیر می گذارد و محتوای شما ضعیف تر از محتوای سایت های رقیب ظاهر خواهد شد.
  • اولویت بندی و تمرکز روی کار خود پس از انجام این کار شما می توانید خیلی سریعتر و با برنامه بهتر سئو وسایت خود را بهینه کنید و وسط کار سر در گم نخواهید شد.

اگر شما تا به حال از این روش ها جهت ایجاد محتوای خوب برای بهبود سئو سایت خود استفاده کرده اید می توانید در نظرات، آن را با ما و کاربران دیگر در میان بگذارید. هم ما و هم کاربران دوست داریم نظرات و تجربه شما را بشنویم.